Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vervangende puppie-melk

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maria
Zeer actief
Contacteer:

Vervangende puppie-melk

Ongelezen bericht door Maria »

Tis een beetje lang verhaal geworden :-)

We hebben niet vaak dat we puppies moeten bijvoeden (gelukkig). Maar voor het eerst een nestje waarbij moeders vorige week maandag niet lekker werd en de melk stopte. Dus moesten we met de hand gaan voeden pups waren op dat moment een week oud.

Maandag kwam de dierenarts ook direct om moeders te bekijken (nog vergrote baarmoeder en buikpijn) en een van de puppen was na de kunstmelk vreselijk ontheemd, maar we dachten omdat het kwam omdat moeders ook geen rust had.

De melk van moeders kwam weer wat op gang en wij konden verminderen met bijvoeden. Maar de pup die zo vreselijk ontheemd was was ineens verkouden op woensdag... grote klodders groen snot uit zijn neusje, maar longen helemaal schoon. Dus toch maar antibiotica voor hem. Donderdag ging het beter en moeders had veel melkproductie en probeerden we het een dag zonder bijvoeding, dat ging goed en 's middags klonk de kleine ook niet meer zo verkouden.

Zaterdag was hij wat afgevallen en hebben we hem toch bijgevoed. Gevolg 's nachts een piepende pup, neusje weer helemaal dicht. D.A. gebeld en toch direct antibiotica spuiten. Maar dat piepen ging over in gillen met bekkie wagenwijd open.. Hij had een vreselijk hard buikje en elke keer laaide dat weer op. Zondag op maandag een vreselijke nacht gehad en ook moeders werd er nerveus van. Dierenarts kwam 's ochtends direct weer langs en dacht aan een koliek aanval, maar wel zeer ernstig. Een middel om de darmen te relaxen gekregen en 'smiddags ging het ineens goed. Maar omdat hij niet bij moeders drinkt bleven we hem met de hand voeden. Gevolg gisteravond weer een krijsende pup, vreselijk darmkrampjes en veel snot. En ineens viel er een kwartje.... Wat nu als hij de vervangende pupmelk niet kan verdragen. Nu hebben we hem de laatste voeding geheel vervangen door suikerwater. En wat denk je.... geen gillende pup gehad vannacht, een soepele buik, minder snot en hij drinkt zachtjes bij moeders.

Conclusie dat het toch de melk ik die hij niet kan verdragen.
Willen nu kijken als we met veel suikerwater genoeg energie erin krijgen om hem zelf (met wat hulp van ons) weer goed te laten drinken bij moeders.

We hebben de puppie-melk van royal canin en dit nog nooit meegemaakt, er is weinig info op internet over te vinden. Heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Of iemand een ervaring met een ander puppie-melk?
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Ja hebben wij ook een keer gehad. De truc was om de melk iets meer te verdunnen dan de fabrikant aangeeft. Sindsdien hebben wij dat bij iedere bijvoeding gedaan en nooit meer problemen gehad. Dat was dus ook RC pupmelk.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

je kunt ook een ander merk proberen, farmfood heeft het op basis van geitenmelk volgens mij. ik heb het gehad dat 1 pup absoluut geen flessenmelk wilde, haar hebben we steeds bij moeders aangelegd terwijl de rest dus hoofdzakelijk de fles kreeg. ze is altijd wat kleiner gebleven dan de rest.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 16 dec 2008 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
smieszka
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door smieszka »

Ik heb het eerder gehoord.
Ik zou het inderdaad met geitenmelk van Farmfood proberen. Lijkt het meest op de moedermelk, ik heb er heel goede ervaringen mee
Succes
Groetjes Linda

Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Of gewoon moeder melken als ze weer genoeg geeft :wink:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

smieszka schreef:Ik heb het eerder gehoord.
Ik zou het inderdaad met geitenmelk van Farmfood proberen. Lijkt het meest op de moedermelk, ik heb er heel goede ervaringen mee
Succes
Wij gebruiken ook Farmfood. Inderdaad, bevalt prima. Ik geef het de teef ook tijdens de zoogperiode.
Maggie
Maggie
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:Of gewoon moeder melken als ze weer genoeg geeft :wink:
Makkelijker gezegd dan gedaan... maar dat stelde onze dierenarts ook voor. Leggen hem wel aan maar hij is niet gretig. Hij gaat liever slapen. Dus net met melkgift heb ik met een klein bekertje mijn best gedaan en kreeg 5ml eruit. Dat hem in ieder geval gegeven en maar weer suikerwater erin.

Farmfood besteld maar in deze omgeving niet te krijgen. Tis nu besteld en dat moet er vrijdagmiddag zijn... En tot die tijd moeten we roeien met de riemen die we hebben.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Het is dat het zo laat is geschreven dat je het vrijdag pas hebt.
Ik heb nog wel wat staan hier, als ik het overdag had geweten had ik het op kunnen sturen en had je het een dag eerder gehad.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Sylvia schreef:Het is dat het zo laat is geschreven dat je het vrijdag pas hebt.
Ik heb nog wel wat staan hier, als ik het overdag had geweten had ik het op kunnen sturen en had je het een dag eerder gehad.
Thankxss.... Hij is op dit moment tevreden en hij was vandaag zelfs gegroeid (suikerwater en proberen aan te leggen). Dus hopelijk is het niet eens nodig. Maar gelukkig morgenmiddag kunnen we het ophalen. Mocht het nodig zijn is het in ieder geval aanwezig.

gr Maria
Full Monty
Zeer actief
Mijn ras(sen): (Harige) Naakthonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Full Monty »

mijn flessenkind is groot geworden op pure geitenmelk. Niets geen aanmaakgedoe, gewoon even opwarmen in de mag en klaar!
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Die geitenmelk, haalde je dat in de supermarkt of rauw bij een geitenboer vandaan?

Ik zag namelijk pas een staatje met daarin vetercentages enzo van diverse soorten melk van diverse diersoorten en de samenstelling van hondenmelk week nogal af van geitenmelk, terwijl ik altijd geleerd heb dat geitenmelk eigenlijk veel beter is dan koeienmelk.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

bij mijn laatste nest de puppymelk van Farmfood gebruikt en dat is heel goed bevallen.
groetjes, Karin

Afbeelding
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

Full Monty schreef:mijn flessenkind is groot geworden op pure geitenmelk. Niets geen aanmaakgedoe, gewoon even opwarmen in de mag en klaar!
Ik zag toevallig deze week, dat in de supermarkt, dagverse ½ L pakken geitenmelk van Friesche Vlag verkocht werden
groetjes, Karin

Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij hebben ons moederloze nest geflest met prins puppymelk , geen problemen gehad :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”