Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef: Dan is het zelfs zonde van je koekjes als ze ze toch uitspuugt. :mrgreen: :smile:
Saar stond wel gereed om te zorgen dat die koekjes toch in een hondenbek terecht kwamen de paar keer dat ik dacht Vera wel een koekje te kunnen geven :mrgreen:
Mijn honden hebben voor hun brengwerk graag een salaris, jouw Vera beschouwt het dragen al als salaris.
Daar hebben meer Retrievers last van :wink: alleen niet allemaal.
Als Jaimy het apportje uitspuugt om eerder bij het koekje te komen heeft hij nog niet helemaal begrepen dat hij een Retriever is. :razz:
Dat komt wel :wink:
Dat is waar :wink: Maar ik zit te denken of Vera met 8 weken ook al koekjes uit zou hebben gekwat :denken: Ik ben nooit met koekjes begonnen vanwege het risico dat ze dan het apport steeds sneller neer gaan gooien, en ik vraag me dus af of Vera niet ook wel had kunnen leren apporteren voor een koekje vanaf 8 weken en dan zou ze met 12 weken ook wellicht minder fanatiek lijken op het apport, beetje net als Jaimy zeg maar. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
ranetje schreef: Dan is het zelfs zonde van je koekjes als ze ze toch uitspuugt. :mrgreen: :smile:
Saar stond wel gereed om te zorgen dat die koekjes toch in een hondenbek terecht kwamen de paar keer dat ik dacht Vera wel een koekje te kunnen geven :mrgreen:
:mrgreen: Saar is een slimmerkik :ok:
Moos schreef:
Mijn honden hebben voor hun brengwerk graag een salaris, jouw Vera beschouwt het dragen al als salaris.
Daar hebben meer Retrievers last van :wink: alleen niet allemaal.
Als Jaimy het apportje uitspuugt om eerder bij het koekje te komen heeft hij nog niet helemaal begrepen dat hij een Retriever is. :razz:
Dat komt wel :wink:
Dat is waar :wink: Maar ik zit te denken of Vera met 8 weken ook al koekjes uit zou hebben gekwat :denken: Ik ben nooit met koekjes begonnen vanwege het risico dat ze dan het apport steeds sneller neer gaan gooien, en ik vraag me dus af of Vera niet ook wel had kunnen leren apporteren voor een koekje vanaf 8 weken en dan zou ze met 12 weken ook wellicht minder fanatiek lijken op het apport, beetje net als Jaimy zeg maar. :wink:
Dat kan je achteraf niet meer zeggen, maar gezien het fanatisme van Vera denk ik dat ze toen al verbaasd naar je had gekeken wat je nou bedoelde met dat koekje :wink:
Beste kans in ieder geval :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef: Dat kan je achteraf niet meer zeggen, maar gezien het fanatisme van Vera denk ik dat ze toen al verbaasd naar je had gekeken wat je nou bedoelde met dat koekje :wink:
Beste kans in ieder geval :mrgreen:
Ik weet het niet hoor :mrgreen: Vera apporteerde al wel met 8 weken, maar zeker niet zo fanatiek als ze vrij snel later werd :wink:
Dat fanatisme heb ik ook wel op een bepaalde manier gestimuleerd natuurlijk omdat ik graag een apporterende hond wou, dat zat dus wel ergens ook al in haar (duidelijk, want dat ze zo leuk apporteert ligt 90% aan haar 10% aan mij, en dat is nog in mijn voordeel bekeken denk ik :mrgreen: ), maar met 8 weken zou het best kunnen dat ze het ook gedaan zou hebben voor een koekje. Denk ik :denken: :mrgreen:
Ik zou er dan meteen mee begonnen moeten zijn hoor, dus bij de allereerste 'apportjes' meteen met koek gewerkt moeten hebben, en haar zo 'geconditioneerd'. Want toen ik met een week of 12 eens met een koekje aan kwam zetten kwatte ze het dus uit :mrgreen:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Joehoe :cheer:
Ean heeft uit zichzelf wild in de bek gehad :ok:

Het was dan weliswaar geen eend, deze keer was het een zielig konijntje om in de kerstsfeer te blijven (ieuwh, iaks,bah) :mrgreen: Het was niet een compleet volgens het boekje apport maar een erg leuk begin.

Eerst neergelegd, langs gelopen, even de kans gegeven vast te pakken. Zo niet; dan lopen we fijn door. En het was toch wel erg interessant dus de tweede keer nam hij het mee. Goed beloond natuurlijk.
Daarna een apportje; hij was in elk geval erg enthousiast om er naar toe te gaan dus ook absoluut geen wacht of iets dergelijks. Laten 'inspringen' maar hem en mezelf voor de gek gehouden door op het moment van gooien al apport te roepen dus echt inspringen was het niet :wink: Dat is van later orde, hij is verder steady genoeg en vind zijn enthousiasme om te gaan nu veeeeel belangrijker.

Hij snuffelde eerst en liet het liggen maar de helper pakte het even op, beetje mee slepen en interessant gemaakt. Toen pakte hij hem op en de helper liep samen met hem mee naar me toe, toch zeker een meter of 20 :cheer: We zijn op de goede weg!

Verder ging het ook als een plaatje; vooruitsturen op een dummy helemaal goed en ook netjes terugbrengen. Verloren zoeken; helemaal goed en ook de dummy meenemen. En dat voor een hond die een paar weken terug nog niets wilde vasthouden. Ik denk dat mijn trainer nu ook stiekum fan is van de voerdummy :pffff: :mrgreen:

Ean en ik hadden alleen een klein meningsverschil over het blijven. De rest van de groep moest een minuut uit zicht; Ean een halve minuut. Wel een minuut blijf, ik een halve minuut ervoor terwijl de rest al uit zicht was. Ik daarna een halve minuut uit zicht. En toen begon meneer te klieren. Als hij nu 'ongerust' was omdat ik weg was maar dat was het niet. De rest was interessanten...Na twee keer teruggekomen en commando opnieuw te geven was ik het zat. Ben er de derde keer met mijn stem overheen gedenderd en dan is het toch heerlijk dat je jezelf aangeleerd hebt om altijd rustig en zonder gebler commando's te geven (gelukkig kan dat ook bij Ean). Want mijn bulder van 'potverdorie' was voldoende om de boodschap over te brengen. Daarna 30 seconden uit zicht zonder te lonken naar de andere hondjes.

Daarna nog een gesprekje met de trainer. Dat je met zachte hondjes als Ean zo moet oppassen dat ze er ook geen misbruik van gaan maken. Met andere woorden, dat je als eigenaar wel goed moet inschatten wanneer ze wel aan het klieren zijn en op de een of andere manier wel een duidelijke grens gesteld moeten krijgen zonder dat je daarbij teveel druk legt. Wel lastig hoor, maar tot nu toe gaat het volgens mij goed. We hebben een continue stijgende lijn!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat leuk Monique :ok:
Als een hond niet zo'n fanatieke apporteur is, of als er zoals in jouw geval iets nieuws onder de zon is qua apport, vind ik ook dat je niet moet kijken naar het inspringen. Dat komt idd later wel weer, als hij er op eenmaal gebrand is :wink:
Eerst enthoustiast, en dan pas netjes :mrgreen: :ok:
Ik snap wat je bedoeld met nog snel even "apport" roepen, daar betrap ik mijzelf eigenlijk ook vaak op, maar ik heb niet de indruk dat het begrepen wordt :mrgreen:
Je kunt er ook voor kiezen om het in de enthousiasmerende fase als een spel te beschouwen (geen commando's) en pas als het enthousisme er eenmaal is er serieus mee om te gaan (wél commando's) :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Lang leve de voerdummy :cheer: Dit is voor jou een enorme opsteker om weer verder te gaan.
Daarna nog een gesprekje met de trainer. Dat je met zachte hondjes als Ean zo moet oppassen dat ze er ook geen misbruik van gaan maken. Met andere woorden, dat je als eigenaar wel goed moet inschatten wanneer ze wel aan het klieren zijn en op de een of andere manier wel een duidelijke grens gesteld moeten krijgen zonder dat je daarbij teveel druk legt. Wel lastig hoor, maar tot nu toe gaat het volgens mij goed. We hebben een continue stijgende lijn!
Dit is inderdaad heel ingewikkeld kan ik je uit eigen ervaring zeggen. :roll:
Het is hierbij ook heel belangrijk dat de traier zich realiseert wat voor hond je hebt en wat hij (en jij) dus vooral NIET moet doen :mrgreen:
Je moet inderdaad oppassen dat zo'n hondje er geen gebruik van maakt, maar je moet ook heel erg oppassen met correcties.
Blokkeren kan razendsnel en dat dan weer zien op te losssen is niet eenvoudig.
Jaap* schreef:Je kunt er ook voor kiezen om het in de enthousiasmerende fase als een spel te beschouwen (geen commando's) en pas als het enthousisme er eenmaal is er serieus mee om te gaan (wél commando's) :wink:
Zou ik doen :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

De overige cursisten moeten dan eigenlijk ook even weten dat ze eventueel gebulder richting hun eigen hond liever achterwege laten, als je een gevoelige hond in de groep hebt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:De overige cursisten moeten dan eigenlijk ook even weten dat ze eventueel gebulder richting hun eigen hond liever achterwege laten, als je een gevoelige hond in de groep hebt :wink:
ja precies :?
Afbeelding
Broekie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Broekie »

Hoi allemaal,

Bijgekomen van de kerstdrukte? ;)

Jaimy is alle commando's even helemaal vergeten... zitten aan de stoeprand, waarom was dat ook alweer, andere honden en mensen zijn ook veel leuker om naartoe te gaan.
Dus gewapend met een zakje brokjes ben ik weer druk bezig met oefnenen. Als het goed is kan ik over een week of twee beginnen met de puppy training, want vanwege de kerst en oud&nieuw werden er geen cursussen gegeven en vond ik zelf ook wat prettiger om het na alle drukte te doen.

Ben dus heeeeeeeeel erg benieuwd, ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
Ze mist nu 1 tandje (zo'n schattig gezicht!!!) En ze bijt en kauwt OVERAL op hahahhaa gelukkig heb ik geen mooie dure meubelen, dus als ik net event te laat ben, is het geen ramp... mijn kinderen denk ook dat de tafel is om op te kleuren, kom ik ook vaak te laat achter hahaha

Zoeken vind ze ook er leuk om te doen, ik gooi dan een brokje van een ander merk, wat ze dus niet dagelijks krijgt en dan moet ze zoeken... soms stuur ik haar een beetje in de goede richting maar tot nu toe vind ze het altijd! Haar kauw speeltjes komen nu goed van pas!

Vanmiddag even foto's maken buiten!!!

Liefs, sam
ranetje
Zeer actief

Broekie schreef:Hoi allemaal,

Bijgekomen van de kerstdrukte? ;)
Nog niet echt :mrgreen:

Puppy's vergeten wel vaker wat.
Door lekker te blijven herhalen en daarbij belonen komt het vanzelf ook weer in de herinnering terug :ok:

Nu met tandenwisselen even voorzichtig zijn met apporteren hé? :wink:
Afbeelding
Broekie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja, we doen geen touwtrekspelletjes meer en dergelijke, we wachten eerst tot ze volledig gewisseld heeft.

Goh puppy's het lijken me kinderen wel... die vergeten ook heel vaak ;)

Liefs, Sam
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Gisteren lekker wezen trainen met Juno. Dat wil zeggen mijn vriendin was aan het trainen met Juno, ik was veroordeeld tot kijken (wat best leuk is) en het luisteren naar een meneer die al twaalf jaar honden traint. Leuk trainen op lokatie!

"Hij doet het niet goed" en "jullie moeten dit zo doen" vlogen me om de oren. Enig tegen argument werd zo van tafel geschoven en ik gaf het op. Haalde mijn schouders nog maar eens op en haalde Gaia uit de auto. Is toch raar? Kende hem niet eens :mrgreen: Overigens was hij wel zo moedig om toch even z'n handjes in de auto te steken om een al blaffende Juno te aaien. :idea:

Maar goed, nu de vraag der vragen! Springen er meer labs met vier poten te gelijk over de hindernis? Maakt niet uit of het nu de kuil is, of een hekje van 30 centimeter, het moet en zal met 4 poten te gelijk.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Inge O schreef:
Gaia schreef: Maar goed, nu de vraag der vragen! Springen er meer labs met vier poten te gelijk over de hindernis? Maakt niet uit of het nu de kuil is, of een hekje van 30 centimeter, het moet en zal met 4 poten te gelijk.
heb het wel meer honden zien doen maar dan waren het altijd honden zonder springervaring.
Nou, grote grap is, dat 3 planken (wat neer komt op zo'n halve meter) hij stug blijft doen met 4 poten te gelijk. Al voor de afgelopen vijf maanden.

Gaia had zeg maar meteen, (inclusief alle andere honden die ik gezien heb overigens) door dat zo springen niet handig is. Juno daar in tegen blijft het stug doen. :mrgreen: Blijft een clown.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
Inge O schreef:
Gaia schreef: Maar goed, nu de vraag der vragen! Springen er meer labs met vier poten te gelijk over de hindernis? Maakt niet uit of het nu de kuil is, of een hekje van 30 centimeter, het moet en zal met 4 poten te gelijk.
heb het wel meer honden zien doen maar dan waren het altijd honden zonder springervaring.
Nou, grote grap is, dat 3 planken (wat neer komt op zo'n halve meter) hij stug blijft doen met 4 poten te gelijk. Al voor de afgelopen vijf maanden.

Gaia had zeg maar meteen, (inclusief alle andere honden die ik gezien heb overigens) door dat zo springen niet handig is. Juno daar in tegen blijft het stug doen. :mrgreen: Blijft een clown.
Tot de keer dat hij op de hindernis blijft hangen :N:

Wat gebeurt er eigenlijk als je met Juno aan komt lopen en hem dan over de hindernis laat springen terwijl je zelf meeloopt?
(aangelijnde hond en je hoeft van mij zelf niet te springen :mrgreen: )

En.................... wat deden jullie allemaal niet goed eigenlijk?

Leuk hé .............kijken :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Tsja als ie blijft hangen, dan heeft hij nog maar een halve piemel. :N:

De planken staan gelukkig los, dus als hij blijft hangen stort de hindernis in elkaar. Scheelt weer in het uhm onthoofden van bepaalde onderdelen. :N: Als we zelf meelopen dan gaat hij er naast de etter, hij vindt springen namelijk eigenlijk helemaal niet zo leuk. Met riem en alles d'r op en d'r aan hij flikt het. Heb al een keer lang uit gelegen omdat ik bedacht had wel even samen over een hindernis te kunnen springen. Mooit niet, in de ho ijzers en bwap daar lag Desirée. Hij doet het dus nu puur om ons te plezieren. Wat hij ook wel weer grappig vind dan, achteraf.

Tsja, wat we niet goed deden? Het begon met spoor uitlopen. Daar begint hij net in te komen en is nog snel afgeleid. Dat was niet goed, hij mot strak op het spoor. Argument praktijk speuren had hij nog nooit van gehoord.
Affijn, vervolgens zoeken. Heeft hij ook net door en je ziet hem kijken wat moest ik ook al weer doen nadat ik het voorwerp gevonden heb? Dus lange lijn d'r aan. Deed ie niet systematisch genoeg. Want het most sneller. Hij most voor ons gaan zitten bij het afgeven. Mocht het niet loslaten tot ze met beide handen het voorwerp vast had. Best lastig als het voorwerpen zijn van ongeveer 3 cm. Argument hij vindt het niet echt prettig als je z'n huig kieteld was niet rechtsgeldig. Onzin, het is een hond. Ja tuurlijk is het een hond, maar ik ga niet met mijn twee handen in z'n bek lopen vroeten om alsjeblieft een voorwerpje te krijgen. Ding komt het al terug bregen, zijn we al blij om. :mrgreen:

Als laatste, als je een commando gaf moest ie knallen. Vol d'r in en in complete overgave zijn opdracht vervullen. Dat was het moment dat ik het opgaf. In volle overgave terwijl hij de complete oefening nog niet eens snapt. Juist.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:Tsja als ie blijft hangen, dan heeft hij nog maar een halve piemel. :N:

De planken staan gelukkig los, dus als hij blijft hangen stort de hindernis in elkaar. Scheelt weer in het uhm onthoofden van bepaalde onderdelen. :N: Als we zelf meelopen dan gaat hij er naast de etter, hij vindt springen namelijk eigenlijk helemaal niet zo leuk. Met riem en alles d'r op en d'r aan hij flikt het. Heb al een keer lang uit gelegen omdat ik bedacht had wel even samen over een hindernis te kunnen springen. Mooit niet, in de ho ijzers en bwap daar lag Desirée. Hij doet het dus nu puur om ons te plezieren. Wat hij ook wel weer grappig vind dan, achteraf.

Tsja, wat we niet goed deden? Het begon met spoor uitlopen. Daar begint hij net in te komen en is nog snel afgeleid. Dat was niet goed, hij mot strak op het spoor. Argument praktijk speuren had hij nog nooit van gehoord.
Affijn, vervolgens zoeken. Heeft hij ook net door en je ziet hem kijken wat moest ik ook al weer doen nadat ik het voorwerp gevonden heb? Dus lange lijn d'r aan. Deed ie niet systematisch genoeg. Want het most sneller. Hij most voor ons gaan zitten bij het afgeven. Mocht het niet loslaten tot ze met beide handen het voorwerp vast had. Best lastig als het voorwerpen zijn van ongeveer 3 cm. Argument hij vindt het niet echt prettig als je z'n huig kieteld was niet rechtsgeldig. Onzin, het is een hond. Ja tuurlijk is het een hond, maar ik ga niet met mijn twee handen in z'n bek lopen vroeten om alsjeblieft een voorwerpje te krijgen. Ding komt het al terug bregen, zijn we al blij om. :mrgreen:

Als laatste, als je een commando gaf moest ie knallen. Vol d'r in en in complete overgave zijn opdracht vervullen. Dat was het moment dat ik het opgaf. In volle overgave terwijl hij de complete oefening nog niet eens snapt. Juist.
:denken:
:mrgreen:
Mijnheer de trainer geeft te lang les. 12 jaar is echt te lang voor hem.
Komt vaker voor.
Er zijn trainers die dan gaan vergeten dat een hond iets eerst moet leren voor hij het kan.
Jammer................................

Dat springen zou je eens kunnen proberen met een hele lage maar brede (of moet ik zeggen lange?) hindernis.
Zo'n hindernis die bij behendigheid ook is.
Ik hoor daar altijd het commando "breed" bij vandaar :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:Tsja als ie blijft hangen, dan heeft hij nog maar een halve piemel. :N:

:denken:
:mrgreen:
Mijnheer de trainer geeft te lang les. 12 jaar is echt te lang voor hem.
Komt vaker voor.
Er zijn trainers die dan gaan vergeten dat een hond iets eerst moet leren voor hij het kan.
Jammer................................

Dat springen zou je eens kunnen proberen met een hele lage maar brede (of moet ik zeggen lange?) hindernis.
Zo'n hindernis die bij behendigheid ook is.
Ik hoor daar altijd het commando "breed" bij vandaar :mrgreen:
Ik ben nog best lang blijven staan bij mijnheer de trainert overigens. Al zeg ik het zelf. Maar hij trainde honden, hij gaf geen les. Tenminste, dat hoop ik niet.

Hij blijft het ook doen bij de kuil (<a href="http://www.phvrechtdoorzee.nl/public/im ... g">hier</a> te zien) van ander halve meter breed. Lijk wel of hij even die final push moet hebben, maar we krijgen het (nog) niet voor elkaar die te geven.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:Ik ben nog best lang blijven staan bij mijnheer de trainert overigens. Al zeg ik het zelf. Maar hij trainde honden, hij gaf geen les. Tenminste, dat hoop ik niet.
Als hij honden traint, zal hij ze toch ook eerst moeten uitleggen wat ze moeten doen? Ook een vorm van lesgeven dacht ik :wink:
Maar dat kan ik helemaal verkeerd zien.
Hoe doet hij dat dan met die honden?
Hij blijft het ook doen bij de kuil (<a href="http://www.phvrechtdoorzee.nl/public/im ... g">hier</a> te zien) van ander halve meter breed. Lijk wel of hij even die final push moet hebben, maar we krijgen het (nog) niet voor elkaar die te geven.
Oh :mrgreen:
Misschien is een lage brede sprong wat anders, daar kan hij met zijn poten iets aanraken en bij die kuil niet.
Ik weet het niet hoor :wink:
Of nog hoger laten springen? :denken:
Misschien weten de behendigheidsmensen daar een oplossing voor.

Dat met beide handen vasthouden van een voorwerp en dat de hond dan pas mag loslaten is in de jachttraining ook aan de orde op het moment.
Ik vind dat erg moeilijk omdat Ita loslaat als ik het wil hebben.
Dus voor haar is het tegennatuurlijk om vast te blijven houden als ik iets vast heb.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:Ik ben nog best lang blijven staan bij mijnheer de trainert overigens. Al zeg ik het zelf. Maar hij trainde honden, hij gaf geen les. Tenminste, dat hoop ik niet.
Als hij honden traint, zal hij ze toch ook eerst moeten uitleggen wat ze moeten doen? Ook een vorm van lesgeven dacht ik :wink:
Maar dat kan ik helemaal verkeerd zien.
Hoe doet hij dat dan met die honden?[/quote[

Ik heb hem dat niet gevraagd :wink: Was eigenlijk vrij snel klaar met meneer. Paar handige tips die ik overigens weer vergeten ben, maar over het algemeen was het veel wat ik echt niet wilde.

Oh :mrgreen:
Misschien is een lage brede sprong wat anders, daar kan hij met zijn poten iets aanraken en bij die kuil niet.
Ik weet het niet hoor :wink:
Of nog hoger laten springen? :denken:
Misschien weten de behendigheidsmensen daar een oplossing voor.
Dat vind hij nog erg eng en moet ik zeggen dat ik hem dus eerst het vertrouwen wil geven op een halve meter wat echt een overstapje is. Het probleem zit hem eigenlijk in het feit dat hij alles zo overdreven wil doen, dat sommige dingen niet kunnen. Zou misschien een andere hindernis kunnen helpen? Twee planken en een lange lijn voor de hoogte?
ranetje schreef: Dat met beide handen vasthouden van een voorwerp en dat de hond dan pas mag loslaten is in de jachttraining ook aan de orde op het moment.
Ik vind dat erg moeilijk omdat Ita loslaat als ik het wil hebben.
Dus voor haar is het tegennatuurlijk om vast te blijven houden als ik iets vast heb.
Bij de knpv ook, maar niet met kleine voorwerpen. Die moet hij gewoon netjes in je hand afgeven. Alleen is de aanvraag in drie voud nog uitdrukkelijk aanwezig bij hem. :mrgreen: Ik heb in dat loslaten volle vertrouwen dat het goed komt. Hij laat namelijk al een fractie van een seconde los. Het zijn nog al uhm obstakels voor hem om afscheid te moeten nemen met zijn voorwerp. Is ook moeilijk. :mrgreen: Toch zie ik liever dat, dan zoals Gaia die het voorwerp weer te vroeg loslaat.

Overigens duurt de disipline die ik train een jaar tot jaren. Dus we hebben nog even. Het feit dat hij al zo ver is, is boven verwachting uit.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Gaia schreef:Dat vind hij nog erg eng en moet ik zeggen dat ik hem dus eerst het vertrouwen wil geven op een halve meter wat echt een overstapje is. Het probleem zit hem eigenlijk in het feit dat hij alles zo overdreven wil doen, dat sommige dingen niet kunnen. Zou misschien een andere hindernis kunnen helpen? Twee planken en een lange lijn voor de hoogte?
Een hoogtesprong en een breedtesprong zijn echt heel verschillend. Ze moeten natuurlijk alletwee gesprongen worden, maar op een heel andere manier. Ik denk dat ik voor een hoogtesprong zou beginnen met een latje gewoon op de grond. Hond aangelijnd aan een korte lijn en er eerst eens een aantal keer samen overheen wandelen, net alsof dat heel normaal is. Neem voldoende afstand van het latje, wel een paar meter. Daarna het latje op 10 cm hoogte, gewoon samen lopen, niks bijzonders, met misschien in de loop het commando hoog erbij. En zo uitbouwen. Een hindernis van planken is massiever om te zien dan een hoogtesprong, veel honden vinden die dan ook enger. Misschien wanneer Juno begrijpt wat ´hoog´ betekent (springen in de loop) dat hij ook makkelijker over de plank gaat.
Breed zou je aan kunnen leren door Juno over een smalle greppel heen te laten springen (moet je dan wel in buurt hebben natuurlijk). Hond aangelijnd laten zitten voor de greppel, zelf erover, en dan laten springen naar je toe. Wanneer dit vol vertrouwen gaat kun je daat het commando breed aan verbinden. Om dit uit te bouwen kun je wel met een lange lijn werken om zo de afstand van de hond tot de greppel groter te kunnen maken, zodat hij er eerst opaf moet lopen voordat hij sprint. Lopen en springen zou ene vloeiende beweging moeten zijn.
Ik denk dat het voor Juno belangrijk is om eerst het ene en dan het andere goed aan te leren, dat geeft hem meer zekerheid.
Poe zeg, ik zie het voor me, maar om het dan uit te leggen :denken:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Ik denk dat ik begrijp waar je het over hebt. Gewoon langzaam opbouwen. Toch?
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Gaia schreef:Ik denk dat ik begrijp waar je het over hebt. Gewoon langzaam opbouwen. Toch?
Inderdaad, langzaam en zeker.
Wat ik heb begrepen uit je verhalen over Juno is dat hij heel erg graag wil leren, maar ook erg onzeker wordt wanneer hem niet 100% duidelijk is wat je nu precies wilt. Dus alles met kleine stapjes, niet te veel verschillende dingen tegelijk en vooral niet te snel.
Succes :ok:
p.s. de trainer waar ik over gelezen heb hierboven lijkt me voor Juno nou niet de beste :wink: . Die wil denk ik te veel te snel
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Inge O schreef:
Kaiou schreef:p.s. de trainer waar ik over gelezen heb hierboven lijkt me voor Juno nou niet de beste :wink: . Die wil denk ik te veel te snel
ik denk eerlijk gezegd voor niemand :oeps: .
Dat wilde ik eigenlijk niet zeggen, klinkt ook zo l*llig, maar ik dacht het ook :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Inge O schreef:
Kaiou schreef:
Inge O schreef:
Kaiou schreef:p.s. de trainer waar ik over gelezen heb hierboven lijkt me voor Juno nou niet de beste :wink: . Die wil denk ik te veel te snel
ik denk eerlijk gezegd voor niemand :oeps: .
Dat wilde ik eigenlijk niet zeggen, klinkt ook zo l*llig, maar ik dacht het ook :mrgreen:
als het gaat over iets wat honden kan schaden doe ik wel vaker graag wat lullig :F: .
Haha, heb ook lief geknikt etc etc en ben toen zonder een woord te zeggen Gaia uit de auto gaan halen om hem verder te negeren.
Afbeelding
Broekie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gaia schreef:Maar goed, nu de vraag der vragen! Springen er meer labs met vier poten te gelijk over de hindernis? Maakt niet uit of het nu de kuil is, of een hekje van 30 centimeter, het moet en zal met 4 poten te gelijk.
Whahahaha die van ons springt altijd met 4 poten tegelijk! Ze komt alleen niet ver. Zo spring ze bijvoorbeeld de bench in en ik lig iedere keer weer helemaal dubbel! :smile2: Maar dat van mij is dan ook nog een pupsel ;)

Lijkt me zo leuk om ook met haar te gaan doen allemaal!!!

Ik wil trouwens iedereen hier alvast even een hele fijne jaarwisseling toewensen. Wij gaan naar mijn ouders. Zij hebben ook een labrador en ze is gelukkig niet bang voor vuurwerk, dus we hopen dat onze pup het goede voorbeeld overneemt.

En nu HEEL GAUW naar m'n oliebollen kijken! ;)

Liefs, sam & Jaimy
bekkie
Zeer actief

Ongelezen bericht door bekkie »

ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een (misschien wel vreemde) vraag aan jullie.

Zoals sommige van jullie misschien weten heb ik een ruwhaar teckel reu van twee jaar oud. Wij hebben altijd teckels gehad en ik ben dus wel wat gewend qua jachtgedrag :N:

Kan het zo zijn dat nu met deze vorstperiode de honden meer/beter sporen kunnen volgen? Ik kan Teun haast niet meer loslaten want hij gaat er gelijk als de brandweer vandoor. Ze kunnen 'luid geven' maar die van mij hoor je constant, gaat echt gillend keihard rennen.
Ik had hier in de buurt ook een heel leuk rondje waar hij los kon langs de weilanden maar dat is ook geen succes meer want laatst is hij de woonwijk ingerend en de weg overgestoken.

Het kan natuurlijk ook de leeftijd zijn incombinatie met voer? ik heb al geprobeerd of het helpt als ik hem minder/ander kvv voer maar volgens mij maakt dat dus niks uit.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

bekkie schreef:Kan het zo zijn dat nu met deze vorstperiode de honden meer/beter sporen kunnen volgen?
Ik heb geen antwoord, erger ik heb eigenlijk dezelfde vraag :mrgreen: .
Het lijkt wel of vorst de geurtjes beter geleidt. Kaiou is ook bijna niet te houden met dit soort weer. Neus tegen de grond en gaaaan :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Nou is dat niet helemaal zo, maar de sporen blijven wel beter zichtbaar en dus kan er beter op zicht gejaagd worden.

Als ik kijk naar mijn honden die hebben er allebei juist veel meer moeite mee met vorst. Hoe het precies in elkaar zit qua moleculen heb ik geen idee van, maar dit is mijn ervaring. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:Nou is dat niet helemaal zo, maar de sporen blijven wel beter zichtbaar en dus kan er beter op zicht gejaagd worden.

Als ik kijk naar mijn honden die hebben er allebei juist veel meer moeite mee met vorst. Hoe het precies in elkaar zit qua moleculen heb ik geen idee van, maar dit is mijn ervaring. :mrgreen:
En Teckel jaagt niet op zicht 8)

Als het echt vriest is de geur minder.
Maar als het een vers spoor is waar ze luid op geven dan kan dat spoor door zijn versheid (warm pootje = iets minder bevroren grond?) net opmerkelijk van geur verschillen vergeleken met de rest van de grond.
Ik heb dat bij mijn Teckels ook wel eens gezien.

Of mijn verklaring klopt?
Volgens de deskundigen vast niet :mrgreen:
Maar mijn Teckels gingen beslist luid op verse sporen bij vriesweer :ok:
Afbeelding
bekkie
Zeer actief

Ongelezen bericht door bekkie »

ranetje schreef:
Gaia schreef:Nou is dat niet helemaal zo, maar de sporen blijven wel beter zichtbaar en dus kan er beter op zicht gejaagd worden.

En Teckel jaagt niet op zicht 8)

Als het echt vriest is de geur minder.
Maar als het een vers spoor is waar ze luid op geven dan kan dat spoor door zijn versheid (warm pootje = iets minder bevroren grond?) net opmerkelijk van geur verschillen vergeleken met de rest van de grond.
Ik heb dat bij mijn Teckels ook wel eens gezien.

Of mijn verklaring klopt?
Volgens de deskundigen vast niet :mrgreen:
Maar mijn Teckels gingen beslist luid op verse sporen bij vriesweer :ok:
oke, dank je wel :ok:

ik heb het vanmiddag in het bos nog eens extra in de gaten gehouden en hij gaat vooral bij ruiterpaden helemaal uit z'n dak. aangezien ik ervan uit ga dat hij de bordjes niet kan lezen is het toch de geur. gezien de bevroren toestand van de paden denk ik niet dat er op dit moment veel buitenritten worden gemaakt maar blijkbaar blijft de geur er wel.
ik vind het wel vreemd dat hij er zo heftig op reageert want hij is paarden gewoon gewend en gaat regelmatig mee naar stal :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”