Ja.Nanna schreef:Vinden jullie de rassen ook steeds meer op kunststukjes gaan lijken?
Maar goed,ik heb toch al niet zo veel op met al dat gefrot aan honden
Moderator: moderatorteam
Ja.Nanna schreef:Vinden jullie de rassen ook steeds meer op kunststukjes gaan lijken?

Hanneke2 schreef:Ik zou dat ding niet herkend hebben als een Newfoundlander.![]()
Ik vind het überhaupt achterlijk om individuele honden officieel te beoordelen op uiterlijk terwijl je al een rasstandaard hebt waaraan een rashond aan moet voldoen. Maar in dit geval vind ik het helemaal van de zotte wat ze met die hond gedaan hebben. het lijkt niet eens meer op een echte hond.
Ik zal een poging doen.yamie schreef:Hanneke2 schreef:Ik zou dat ding niet herkend hebben als een Newfoundlander.![]()
Ik vind het überhaupt achterlijk om individuele honden officieel te beoordelen op uiterlijk terwijl je al een rasstandaard hebt waaraan een rashond aan moet voldoen. Maar in dit geval vind ik het helemaal van de zotte wat ze met die hond gedaan hebben. het lijkt niet eens meer op een echte hond.een hond word op een show individueel gekeurd in hoeverre ze aan de rasstandaard voldoen, dus het uiterlijk, of denk je dat uit elk rasnest het juiste uiterlijk qua rasstandaard geboren word?
beetje raar zinnetje hanneke, maar misschien kun je het uitleggen...
ik weet niet wat jij weet van een keuring, of hoe vaak jij er gekeken heb, of wat jij dus weet van rashondenfokken.Hanneke2 schreef:Ik zal een poging doen.yamie schreef:Hanneke2 schreef:Ik zou dat ding niet herkend hebben als een Newfoundlander.![]()
Ik vind het überhaupt achterlijk om individuele honden officieel te beoordelen op uiterlijk terwijl je al een rasstandaard hebt waaraan een rashond aan moet voldoen. Maar in dit geval vind ik het helemaal van de zotte wat ze met die hond gedaan hebben. het lijkt niet eens meer op een echte hond.een hond word op een show individueel gekeurd in hoeverre ze aan de rasstandaard voldoen, dus het uiterlijk, of denk je dat uit elk rasnest het juiste uiterlijk qua rasstandaard geboren word?
beetje raar zinnetje hanneke, maar misschien kun je het uitleggen...Je hebt een rasstandaard. Daarin staat tamelijk tot in detail aan welke eisen het uiterlijk moet voldoen, met boven- en ondergrenzen en uitsluitende missers. Dus als je gaat fokken wil je exemplaren die aan de standaard voldoen, okee. Dat kan beoordeeld worden. Een teckel op hoge poten voldoet niet aan de standaard, een rood met groene dalmatiër doet het leuk met Kerst, maar is geen Dalmatiër. Simpel.
Maar wat er bij keuringen gebeurt is dus zeggen welke hond 'beter' aan de rasstandaard (en alleen qua uiterlijk, naar de rest wordt niet gekeken) voldoet dan een ander. Eh... daar zit iets raars. Je voldoet aan de standaard of niet. Het is ja of nee, niet ja, en jaaa! Een standaard is zinloos als er vervolgens nog onderscheid wordt gemaakt op een *onderdeel* (uiterlijk) van die standaard en daar prijzen voor worden gegeven. En die prijzen vallen dan ook nog eens meestal niet op de gemiddelden van de standaard (die in mijn ogen juist de prijzen zouden moeten winnen, want *die* honden voldoen het best aan de standaard), maar ze vallen op de extremen. Lang haar wordt achterlijk lang haar, lange rug wordt debiel lange rug, grote oren worden amper te torsen flappers, brede borst wordt een angstaanjagende bodybuildersborst...
En *andere* dingen die bij een ras horen, bij die 'standaard', daar kijken we niet naar. Als hard rennen bij het ras hoort krijgt er geen hond punten voor giga hard kunnen rennen, als mensvriendelijkheid erin zit kijkt er niemand hoe goed die hond met vreemde mensen om kan gaan, intelligentie wordt niet getest en ga zo maar door.
Het is toch krom? Of ben ik nou gek?
Maar zo hoort een Newfoundlander er toch niet uit te zien? Die hoort toch lichtelijk bemodderd en vrolijk voor zich uit te kijken omdat hij zojuist weer een drenkeling gered heeft? Van deze hond weten ze niet eens of hij wel kan zwemmen!Muk schreef:Zo netjes geknipt ziet mijn newfoundlander er absoluut niet uit.![]()
De kop van dit beestje vind ik meevallen, je hebt namelijk verschillende types Newfoundlander en die "rimpels" op zijn snuit (als je dat tenminste bedoelt) komt bij een van die typen wel voor. Is niks vreemds verder.
De holle rug en de hoeking vind ik wel lelijk, dat hoort ook niet bij het ras. Maar blijkbaar strooit deze meneer de jury zand in de ogen met het übergestyleerde kapsel van dat beest.
oh nee? weten ze dat niet? weet jij hoe deze hond eruit buiten de show uitziet?Hanneke2 schreef:Maar zo hoort een Newfoundlander er toch niet uit te zien? Die hoort toch lichtelijk bemodderd en vrolijk voor zich uit te kijken omdat hij zojuist weer een drenkeling gered heeft? Van deze hond weten ze niet eens of hij wel kan zwemmen!Muk schreef:Zo netjes geknipt ziet mijn newfoundlander er absoluut niet uit.![]()
De kop van dit beestje vind ik meevallen, je hebt namelijk verschillende types Newfoundlander en die "rimpels" op zijn snuit (als je dat tenminste bedoelt) komt bij een van die typen wel voor. Is niks vreemds verder.
De holle rug en de hoeking vind ik wel lelijk, dat hoort ook niet bij het ras. Maar blijkbaar strooit deze meneer de jury zand in de ogen met het übergestyleerde kapsel van dat beest.
In de meeste standaards staat weinig of niets tot in detail hoor.Hanneke2 schreef:
Ik zal een poging doen.Je hebt een rasstandaard. Daarin staat tamelijk tot in detail aan welke eisen het uiterlijk moet voldoen, met boven- en ondergrenzen en uitsluitende missers.
Nee, is niet raar. Geen 1 hond voldoet voor 100% aan die standaard. Met allemaal is wel iets. Daarom kan er vergeleken worden welke honden het beste aan de standaard voldoet of welke hond het minst storende of erge fouten heeft.Maar wat er bij keuringen gebeurt is dus zeggen welke hond 'beter' aan de rasstandaard (en alleen qua uiterlijk, naar de rest wordt niet gekeken) voldoet dan een ander. Eh... daar zit iets raars. Je voldoet aan de standaard of niet. Het is ja of nee, niet ja, en jaaa!
Hoe vaak ben jij eigenlijk naar een hondenshow geweest ?Een standaard is zinloos als er vervolgens nog onderscheid wordt gemaakt op een *onderdeel* (uiterlijk) van die standaard en daar prijzen voor worden gegeven. En die prijzen vallen dan ook nog eens meestal niet op de gemiddelden van de standaard (die in mijn ogen juist de prijzen zouden moeten winnen, want *die* honden voldoen het best aan de standaard), maar ze vallen op de extremen.
En *andere* dingen die bij een ras horen, bij die 'standaard', daar kijken we niet naar. Als hard rennen bij het ras hoort krijgt er geen hond punten voor giga hard kunnen rennen, als mensvriendelijkheid erin zit kijkt er niemand hoe goed die hond met vreemde mensen om kan gaan, intelligentie wordt niet getest en ga zo maar door.
quote]
Voor giga hard rennen zijn weer andere wedstrijden. En bijveel rassen hebben ze daar ook een speciale werkhonden klasse voor. Om te laten zien dat jouw hond ook nog kan werken.
Naar karakter wordt zeker wel gekeken. Zeker bij mensvriendelijke rassen.