Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je mag noooooit een hond schoppen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Moos schreef:
chrico schreef:
Moos schreef:
chrico schreef: Ohhhhhhhh neeeeeeeeeee :N: ships. en ik dacht nog wel dat we eruit waren :jank:
Maar goed het stukje patsende reuen laat ik maar even achterwege want hoe het uitgelegd is kan zelf mijn zoon begrijpen.
Over Saar, heel simpel. Opjagen van andere honden heeft ook een functie die anders is dan spelen al willen mensen het graag zo zien. Als het een hond wel lukt om Saar op te jagen en zij vlucht dan loopt ze het risico om doodgebeten te worden want dat is de rede van jagen.
Weet je, we gaan hier niet uitkomen. Zeker niet als jij opmerkingen gaat maken over dat ik zo ongeveer achterlijk ben dat ik je niet snap. Ik snap je prima, ik ben het alleen niet met je eens.
Dat kan ook nog :wink:
Tuurlijk kan dat alleen geef je dan aan dat je hondentaal niet begrijpt :19:
Als dat je argumentatie begint te worden zijn we echt wel uitgepraat ja.
Dat is niet mijn argumentatie maar jij draagt dit aan als argument :denken:
Je snapt me, maar je bent het er niet mee eens?
Komt misschien omdat wij totaal verschillende type honden hebben
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

S@ndr@ schreef:
estelle schreef:
S@ndr@ schreef:
Moos schreef: Estelle lukt het prima :19:
Dan nodig ik haar uit om met DuCain te gaan wandelen :smile: :cheer: :ok: ik kijk ernaar uit
Tsja ik ga niet lopen met honden die ik niet onder controle of in bedwang kan houden.
IK vind het een eng idee dat jij schijnbaar je hond in bepaalde situaties niet onder controle kunt houden.
Geef het helemaal toe , DuCain heeft last van angst agressie, en ik heb hem altijd uit de prblemen weten te houden op mijn manier :wink: .
<maar patserige andere honden daar zou ik een dusdanig probleem mee hebben, om dat mijn bulledog :wink: dan niet meer te bereiken die wil alleen nog maar die andere hond weg hebben :19:
toch heeft ie nog nooit gevochten, denk dat ik toch iets goed moet doen dan :wink:
Nou sorry ik vind dat raar en zou zelf niet prettig lopen met het idee dat ik zo'n hond niet onder controle kan houden. Maar goed, moet iedereen lekker zelf weten zolang ik je dan maar niet tegen kom. :ok:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Caro. schreef:Ik heb haar onder controle te houden, klaar. Dat doe ik dus door middel van een brul richting andere hond, commando richting Kaya en is dit alles niet afdoende dan gaat ze de lucht in.
Maar lukt jou dat ook als je 2 honden bij je hebt en er zoiets als bij mij gebeurde?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

chrico schreef:
Moos schreef:
chrico schreef:
Moos schreef: Weet je, we gaan hier niet uitkomen. Zeker niet als jij opmerkingen gaat maken over dat ik zo ongeveer achterlijk ben dat ik je niet snap. Ik snap je prima, ik ben het alleen niet met je eens.
Dat kan ook nog :wink:
Tuurlijk kan dat alleen geef je dan aan dat je hondentaal niet begrijpt :19:
Ja, ik snap je maar ben het niet met je eens.
Wat heeft dat te maken met dat ik dan dus hondentaal niet zou begrijpen? :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

estelle schreef:
S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
S@ndr@ schreef: En hoe moet het dan voorkomen worden ???? dat het knokken word :denken:
Estelle lukt het prima :19:
Dan nodig ik haar uit om met DuCain te gaan wandelen :smile: :cheer: :ok: ik kijk ernaar uit
Tsja ik ga niet lopen met honden die ik niet onder controle of in bedwang kan houden.
IK vind het een eng idee dat jij schijnbaar je hond in bepaalde situaties niet onder controle kunt houden.
als ik mijn hond niet onder controle had, had hij hij denk ik al weleens geknokt denk je ook niet? Ik heb mijn hond dus prima onder controle als de anderen dat ook nog eens zouden hebben was er geen probleem.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

marian* schreef:
Caro. schreef:Ik heb haar onder controle te houden, klaar. Dat doe ik dus door middel van een brul richting andere hond, commando richting Kaya en is dit alles niet afdoende dan gaat ze de lucht in.
Maar lukt jou dat ook als je 2 honden bij je hebt en er zoiets als bij mij gebeurde?
Jee Marian, die hond hangt in de poten van jouw honden. Die staat niet alleen wat stoer te doen zonder dat er nog iets gebeurt is.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het kán gewoon niet zo wezen dat een hond de rol van regelaar op zich gaat nemen.
Dat wil zeggen, het kán wel, maar dan moet je mij niet aankomen met praatjes over de "taal van de hond". En je kunt het niet toestaan of goedkeuren.
Als je namelijk zo prat gaat op de "taal van de hond" weet je precies wat je hond wil zeggen op zo'n moment. En dan zou ik mij daar eerst maar eens druk om gaan maken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nou sorry ik vind dat raar en zou zelf niet prettig lopen met het idee dat ik zo'n hond niet onder controle kan houden. Maar goed, moet iedereen lekker zelf weten zolang ik je dan maar niet tegen kom. :ok:
Angstagressie is niet iets wat je er zomaar uittraint hoor,( niet dat ik er niet mee bezig ben) wat je dan voor stelt is een muilkorf, dat is heerlijk voor een hond die al bang is, of een roze spuit :eek: dank je wel maar toch maar niet :wink:

Juist mensen die iedere keer hun hond laten gaan en patsen werpen de training alle keren weer in zijn achteruit :devil: je bent er lekker klaar mee
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 27 dec 2008 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

marian* schreef:
ja maar dan is het toch weer de verantwoording van de baas die dat laat gebeuren hoor...
daar draait het nu ook een beetje om
de meeste mensen die weten hoe hun honden zijn nemen de verantwoording, en degenen die zeggen mijn hond is sociaal en doet niets.. die mogen ze maar laten denderen en veroordelen de honden die wat minder tolerant zijn...
zo lees ik het inmiddels
terwijl dat juist de honden zijn die keurig terug te roepen zijn en verder geen amok maken mits ze niet lastig gevallen worden..
Moos
Zeer actief

blondie schreef: de meeste mensen die weten hoe hun honden zijn nemen de verantwoording, en degenen die zeggen mijn hond is sociaal en doet niets.. die mogen ze maar laten denderen en veroordelen de honden die wat minder tolerant zijn...
zo lees ik het inmiddels
terwijl dat juist de honden zijn die keurig terug te roepen zijn en verder geen amok maken mits ze niet lastig gevallen worden..
Ach ja, laten we losloopgebieden zo maken dat er geen 1 hond meer bij een andere loslopende hond in de buurt mag komen. Wordt een beetje lastig vaak ook he? "neeee, fikkie, niet over dat stukje zand, daar rent net een ander hondje overheen!". "Hooo, niet bij die plas gaan drinken, daar komt net een andere hond aan, eerst even wachten of die ook wil gaan drinken of niet".

Ik zou het helemaal niet erg vinden als er een regel zou komen dat je eerst even overlegd voordat je de honden bij elkaar laat hoor, vind ik prima, maar zo is de realiteit vooralsnog niet.

Dan kan je wel scheeuwen zo hard je wilt, maar de werkelijkheid is gewoon dat je in losloopgebied buurtende honden tegen gaat komen. Kan ik ook niks aan doen :19: :wink:

En er zit nog een enrommm grijs gebied tussen die ongeleide projectielen die overal maar op of door mogen denderen, en honden die geen andere honden in hun buurt dulden :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

S@ndr@ schreef:

Angstagressie is niet iets wat je er zomaar uittraint hoor,( niet dat ik er niet mee bezig ben) wat je dan voor stelt is een muilkorf, dat is heerlijk voor een hond die al bang is, of een roze spuit :eek: dank je wel maar toch maar niet :wink:

Juist mensen die iedere keer hun hond laten gaan en patsen werpen de training alle keren weer in zijn achteruit :devil: je bent er lekker klaar mee
Je hoeft mij niks te vertellen over angst agressie of uberhaupt honden met behoorlijek gedragsproblemen hoor! Die heb ik genoeg opgevangen en er ook nog 1 van in huis lopen.
Alleen heb ik wel mijn honden onder controle, wat ze ook voor gedrag vertonen. Als ik bij een hond het idee heb dat ik hem lichamelijk niet de baas zou kunnen of in bedwang kan houden dan komt zo'n hond er hier niet in.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef: Ik denk dat we er nooit uitkomen, wellicht wil je een keer met mijn xantosje lopen misschien dat je er dan anders over gaat denken... :19:
Nee hoor, ik heb namelijk met een reden geen hond als jouw Xantosje.
hmm... net alsof ik daarvoor gekozen heb :19: zoiets kies je nl niet voor... ik had er liever ook nogeen zoals Xena gehad hoor.. en daarom had ik er juist een uit Oranje lijnen genomen omdat die juist bekend staan om hun sociale gedeelte... maar ja... hij heeft dus niet veel van zn pa geerft wat dat betreft helaas...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

het gaat tot nu toe perfect, maar niet omdat hij zo goed luisterd :wink: als ik een hond al 4 jaar uit de problemen hou in een druk gebied wat honden betreft, dan doe ik het echt niet verkeerd hoor.
Heb ik hem onder controle NEE echt niet als ik hem los laat gaat ie tot het gaatje, dus nee niet dat soort controle

kan ik hem vasthouden en uit de problemen, JA dat gaat prima.

Heb ik al eens een andere hond geschopt, NEE, zou ik het doen JA zonder twijfel :idea: zeker als het gaatjes en andere rottigheid voorkomt :wink:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 27 dec 2008 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
chrico schreef:
Moos schreef:
chrico schreef: Tuurlijk kan dat alleen geef je dan aan dat je hondentaal niet begrijpt :19:
Ja, ik snap je maar ben het niet met je eens.
Wat heeft dat te maken met dat ik dan dus hondentaal niet zou begrijpen? :19:
Omdat je aan mij vraagt waarom mijn hond mag grommen: juist hondentaal... reageert de ander niet mag hij daarop reageren door te matten idd want daar komt de ander dan ook voor omdat hij niet reageert op zn waarschuwing... pure hondentaal...
Daarom zal ik mijn honden ook NOOIT afleren te grommen, tegen hond of tegen mens, het is voor hun de enige mogelijkheid om te waarschuwen... en ik heb liever een vooraf waarschuwende hond dan een hond die dat niet meer durft en gelijk overgaat tot de volgende stap.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Het kán gewoon niet zo wezen dat een hond de rol van regelaar op zich gaat nemen.
Dat wil zeggen, het kán wel, maar dan moet je mij niet aankomen met praatjes over de "taal van de hond". En je kunt het niet toestaan of goedkeuren.
Als je namelijk zo prat gaat op de "taal van de hond" weet je precies wat je hond wil zeggen op zo'n moment. En dan zou ik mij daar eerst maar eens druk om gaan maken.
mijn hond regelt niks, dat doe ik voor hem... ik schop dus die andere hond weg, die hond die meer wil dan alleen snuffelen want een andere hond was al weggeweest nl.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
blondie schreef: de meeste mensen die weten hoe hun honden zijn nemen de verantwoording, en degenen die zeggen mijn hond is sociaal en doet niets.. die mogen ze maar laten denderen en veroordelen de honden die wat minder tolerant zijn...
zo lees ik het inmiddels
Ach ja, laten we losloopgebieden zo maken dat er geen 1 hond meer bij een andere loslopende hond in de buurt mag komen. Wordt een beetje lastig vaak ook he? "neeee, fikkie, niet over dat stukje zand, daar rent net een ander hondje overheen!". "Hooo, niet bij die plas gaan drinken, daar komt net een andere hond aan, eerst even wachten of die ook wil gaan drinken of niet".

Ik zou het helemaal niet erg vinden als er een regel zou komen dat je eerst even overlegd voordat je de honden bij elkaar laat hoor, vind ik prima, maar zo is de realiteit vooralsnog niet.

Dan kan je wel scheeuwen zo hard je wilt, maar de werkelijkheid is gewoon dat je in losloopgebied buurtende honden tegen gaat komen. Kan ik ook niks aan doen :19: :wink:

En er zit nog een enrommm grijs gebied tussen die ongeleide projectielen die overal maar op of door mogen denderen, en honden die geen andere honden in hun buurt dulden :wink:
dan kom jij in andere losloopgebieden dan mij, hier wil niemand gezellig beppen... hier wil iedereen lekker rustig alleen lopen zonder de ellende van vreemde honden. :ok:

Het 'bep-gedeelte' ligt verderop daar kunnen ze lekker spelen... daar zul je mij en al die mensen uit het andere gebied dan ook nooit vinden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
dan kom jij in andere losloopgebieden dan mij, hier wil niemand gezellig beppen... hier wil iedereen lekker rustig alleen lopen zonder de ellende van vreemde honden. :ok:

Het 'bep-gedeelte' ligt verderop daar kunnen ze lekker spelen... daar zul je mij en al die mensen uit het andere gebied dan ook nooit vinden.
Ik loop ook niet in een bep-losloopgebied. Wel ben ik me er van bewust dat je er buurtende honden kan verwachten. Heeeel gek he?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:
Jaap* schreef:Het kán gewoon niet zo wezen dat een hond de rol van regelaar op zich gaat nemen.
mijn hond regelt niks, dat doe ik voor hem... ik schop dus die andere hond weg, die hond die meer wil dan alleen snuffelen want een andere hond was al weggeweest nl.
Een posting eerder zeg je dat hij mag matten :19:
Wat is het nou?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

estelle schreef:Nou sorry ik vind dat raar en zou zelf niet prettig lopen met het idee dat ik zo'n hond niet onder controle kan houden. Maar goed, moet iedereen lekker zelf weten zolang ik je dan maar niet tegen kom. :ok:
Als je eens wist hoeveel mensen hun hond niet onder controle hebben! En dan heb ik het niet eens over agressieve of angstige honden, maar gewoon over de huis- tuin en keuken lab (bijvoorbeeld) van de overbuurvrouw.

Hier lopen zat honden die uitvallen (zowel los als aan de riem) en de eigenaar laat dat allemaal gebeuren. Sterker nog, zelfs als ze aan de riem lopen, dan nog zie ik vaak genoeg dat de eigenaar de hond niet kan houden. En dan praat ik niet over echt grote honden, maar over honden van het formaat labrador / stabij. En dan ben ik echt wel verbaasd, want ik vind dat je niet aan zo'n hond moet beginnen als je hem niet kunt houden.

Voor het merendeel van de gevallen zijn het hier dan ook zulke honden die lastig doen en meer willen dan alleen maar patsen. Over het algemeen zijn dat dus niet de mensen die hier op het HF actief zijn. De mensen die weten dat hun hond niet altijd even goed met andere honden om kan gaan, gaan er vaak verantwoordelijker mee om en zullen er ook alles aan doen om potentieel gevaarlijke situaties te ontlopen / voorkomen. En mocht dat niet lukken, en de nood is acuut (en daar gaat het hier om in dit topic!) dan kan het soms zo zijn dat alleen het geven van een schop voorkomt dat er gewonden gaan vallen.
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
Omdat je aan mij vraagt waarom mijn hond mag grommen: juist hondentaal... reageert de ander niet mag hij daarop reageren door te matten idd want daar komt de ander dan ook voor omdat hij niet reageert op zn waarschuwing... pure hondentaal...
Daarom zal ik mijn honden ook NOOIT afleren te grommen, tegen hond of tegen mens, het is voor hun de enige mogelijkheid om te waarschuwen... en ik heb liever een vooraf waarschuwende hond dan een hond die dat niet meer durft en gelijk overgaat tot de volgende stap.
Neeeeheeeeeee, ik vraag niet waarom hij mag grommen. Over niet begrijpen gesproken zeg. :mrgreen:

Ik zeg dat je wel heel hard kan zeuren over andere grommende of stoere honden, maar als jouw hond gromt moeten andere honden dat dus maar snappen en ophoepelen. Terwijl als een andere hond naar jouw hond stoer doet hij net zo goed ervoor zou kunnen kiezen om dat uit de weg te gaan of zich onderdanig op te stellen.
Waarom verwacht je dat standaard van de tegenpartij maar niet van die van jou.
Dat bedoel ik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:

Ik loop ook niet in een bep-losloopgebied. Wel ben ik me er van bewust dat je er buurtende honden kan verwachten. Heeeel gek he?
ik verwacht andere honden, geen buurtende honden, daarom heb ik ook ogen van voor en achter... en raar he... maar die buurtende honden die zijn er dus in al die jaren ook zo goed als niet geweest... schijnbaar werkt die hondentaal prima. De keer dat ik heb moeten schoppen kun je een paar pagina's teruglezen was met een kamikaze JR die hier losloopt zonder baas in de wijk (aanlijnplicht!) en komt om te bijten.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
malinois schreef:

Ik loop daar altijd ( in de bep gebieden :jank: )als mijn honden pupjes zijn, we socialiseren ons een slag in de ronte, tegen de tijd dat ze 15 a 18 maanden zijn zoeken we de rustige gebieden en tijden weer op
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:...ik schop dus die andere hond weg, die hond die meer wil dan alleen snuffelen want een andere hond was al weggeweest nl.
Je staat er niet bij stil dat je eigen hond net zo goed de oorzaak is?
Want zoveel psychopatische honden lopen er niet rond in mijn optiek.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Een posting eerder zeg je dat hij mag matten :19:
Wat is het nou?
ikke?? :eek: ik heb nooit gezegd dat hij mag matten daarom zal ik ook de andere hond wegschoppen omdat ik niet wil dat hij die ervaring zal krijgen!
Ik los het voor hem op... beter voor alle partijen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:...ik schop dus die andere hond weg, die hond die meer wil dan alleen snuffelen want een andere hond was al weggeweest nl.
als jij mijn hond een psychopatische hond vind prima, ik niet... waarom zou een hond andere honden moeten? Hij moet ze niet, prima, dat mag... en hij mag dat ook laten merken... en hij heeft blijkbaar zoveel taal dat een andere hond het niet in zn hoofd haalt om toch te komen anders had ik al heel vaak moeten schoppen denk ik....
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:Omdat je aan mij vraagt waarom mijn hond mag grommen: juist hondentaal... reageert de ander niet mag hij daarop reageren door te matten idd want daar komt de ander dan ook voor
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:
Jaap* schreef:
als jij mijn hond een psychopatische hond vind prima, ik niet... waarom zou een hond andere honden moeten? Hij moet ze niet, prima, dat mag... en hij mag dat ook laten merken... en hij heeft blijkbaar zoveel taal dat een andere hond het niet in zn hoofd haalt om toch te komen anders had ik al heel vaak moeten schoppen denk ik....
:smile: Nee, jouw hond niet (denk ik :mrgreen: )
Ik bedoel dat een hond niet "zomaar" even langswandeld om een andere hond naar de galemiezen te helpen. Want dan zou zo'n hond een psychopaat zijn :wink:
Ik bedoel dus dat zo'n ernstig conflict niet zómaar ontstaat, daar is al iets aan vooraf gegaan :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:Omdat je aan mij vraagt waarom mijn hond mag grommen: juist hondentaal... reageert de ander niet mag hij daarop reageren door te matten idd want daar komt de ander dan ook voor
dat was een reactie op de hondentaal als je terugleest zul je zeer regelmatig lezen dat ze absoluut niet mogen matten en daarom ik ook zal ingrijpen...
Omdat het hondentaal is? Ik wil het ze ook wel laten uitvechten hoor, pure hondentaal... maar ja... ik heb weinig zin in een hond die goede ervaringen opdoet dus dat doe ik dan maar niet.
Het staat er misschien niet duidelijk in de door jou gequote stuk maar lijkt me duidelijk als je het verhaal leest dat mijn hond dus zeker niet mag matten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:Over het algemeen zijn dat dus niet de mensen die hier op het HF actief zijn. De mensen die weten dat hun hond niet altijd even goed met andere honden om kan gaan, gaan er vaak verantwoordelijker mee om en zullen er ook alles aan doen om potentieel gevaarlijke situaties te ontlopen / voorkomen. En mocht dat niet lukken, en de nood is acuut (en daar gaat het hier om in dit topic!) dan kan het soms zo zijn dat alleen het geven van een schop voorkomt dat er gewonden gaan vallen.
juist :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:
Jaap* schreef:
dat was een reactie op de hondentaal als je terugleest zul je zeer regelmatig lezen dat ze absoluut niet mogen matten en daarom ik ook zal ingrijpen...
Omdat het hondentaal is? Ik wil het ze ook wel laten uitvechten hoor, pure hondentaal... maar ja... ik heb weinig zin in een hond die goede ervaringen opdoet dus dat doe ik dan maar niet.
Het staat er misschien niet duidelijk in de door jou gequote stuk maar lijkt me duidelijk als je het verhaal leest dat mijn hond dus zeker niet mag matten.
Ik geloof je graag, maar snap je dat ik het vetgedrukte ook vrij duidelijk vond? :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”