VEENDAM/ENSCHEDE - De stichting Zinloos Geweld tegen Dieren wil dat een jager uit Veendam, die onlangs zijn eigen hond blijkt te hebben doodgeschoten, strafrechtelijk wordt vervolgd.
De politie besloot als sanctie de jachtakte van de jager in beslag te nemen, maar de stichting wil nu dat de Groninger zich voor de rechter moet verantwoorden wegens dierenmishandeling.
De viervoeter werd vorige week dood in een sloot gevonden door een vrouw, die zelf haar hondje uitliet. Vervolgens seinde ze de politie in. ,,Op het moment dat de agenten ter plaatse waren, kwam ook de jager aanlopen”, licht politiewoordvoerster Sylvia Sanders toe. Hij vertelde dat hij zijn jachthond uit z’n lijden had verlost. ,,De hond zou oud en ziekelijk zijn. Reden waarom hij het dier met zijn eigen jachtgeweer heeft doodgeschoten.”
De politie besloot daarop de jachtakte in te nemen. ,,De jager heeft nu enkele weken daartegen in beroep te gaan”, aldus zegsvrouw Sanders.
De landelijke stichting Zinloos Geweld tegen Dieren is woedend over deze milde straf en eist strafvervolging. ,,We hebben een verzoekschrift daartoe ingediend bij de Groninger politie”, aldus voorzitter Henk ten Napel uit Enschede. ,,De politie zegt geen juridische handvatten te hebben voor strafvervolging. Maar die zijn er wel degelijk. Sterker, ik heb ze in mijn verzoekschrift op een presenteerblaadje aangeleverd. De voorzet is al gegeven, de politie hoeft alleen nog maar in te koppen. Want het blijft natuurlijk merkwaardig als iemand z’n eigen dier op een dergelijke manier afmaakt en vervolgens bloedend in een sloot achterlaat”, aldus Ten Napel, die overigens rechten heeft gestudeerd.
De Groninger politie zegt echter vooralsnog geen nadere juridische stappen te ondernemen. ,,Uiteraard zal het verzoekschrift nader worden bestudeerd, maar we hebben de zaak al uitvoerig inhoudelijk beoordeeld. Wij zien echter geen grond om proces-verbaal op te maken. Deze jager zegt dat hij zijn hond uit z’n lijden heeft verlost. Complicerende factor is dat wij het dier niet meer hebben gezien toen het nog bij leven was. Zie dan maar eens juridisch hard te maken dat er sprake is van dierenmishandeling. De straf is wat ons betreft dat deze jager zijn akte kwijtraakt.”
De stichting Zinloos Geweld tegen Dieren laat weten het er niet bij te laten zitten. ,,Wanneer ons verzoekschrift niet wordt gehonoreerd, gaan we nadere juridische mogelijkheden onderzoeken.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2883 ... dam__.html
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
'Roep om vervolging jager Veendam'.
Moderator: moderatorteam
- Chione
- Zeer actief
'Roep om vervolging jager Veendam'.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
-
S@ndr@
- Zeer actief
tja, schot tussen de ogen is net zo makkelijk als een roze spuit, als hij het in een keer goed heeft gedaan zie ik de mishandeling niet zo
Ze kunnen het natuurlijk hebben dat niet iedereen zomaar zelf zijn hond mag doden
stel je voor, als een ander je hond vermoord krijg je foei dat mag niet
, vernieling van eigendom ,
maar als je het zelf doet...............
Ze kunnen het natuurlijk hebben dat niet iedereen zomaar zelf zijn hond mag doden
stel je voor, als een ander je hond vermoord krijg je foei dat mag niet
maar als je het zelf doet...............
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Inderdaad.S@ndr@ schreef:tja, schot tussen de ogen is net zo makkelijk als een roze spuit, als hij het in een keer goed heeft gedaan zie ik de mishandeling niet zo![]()
Komt wel meer voor denk ik en ik zie het probleem ook niet.
Ook al zou ik het zelf niet kunnen
Er staat niets over wat de jager zelf als uitleg heeft gegeven.
Die sloot verbaast me wel
-
Addy
Mee eens maar om je dode hond in de sloot te dumpenInge O schreef:in plaats van zinloos geweld vind ik het een zinloze aanklacht - het is helemaal niet duidelijk hoe één en ander gegaan is en als het gegaan is zoals de jager zei hoeft er niks verkeerds aan te zijn.
Dan krijg ik toch eerder het gevoel dat het vooral geen centjes mag kosten
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
je kan hem inderdaad op zijn minst begravenAddy schreef:Mee eens maar om je dode hond in de sloot te dumpenInge O schreef:in plaats van zinloos geweld vind ik het een zinloze aanklacht - het is helemaal niet duidelijk hoe één en ander gegaan is en als het gegaan is zoals de jager zei hoeft er niks verkeerds aan te zijn.![]()
Dan krijg ik toch eerder het gevoel dat het vooral geen centjes mag kosten
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Gewoon strafrechterlijk vervolgen die idioot. Er zijn nou eenmaal in dit land regels en daar moet je je aan houden. (o.a. dat je medische hulp moet geven als je een ziek dier hebt). Als zijn hond ongeneeslijk ziek was, wat niet is bewezen, kan de dierenarts de hond doden en dan wordt de hond gecremeerd of begraven.
Nee, deze man weet alles zelf (is zeker ook nog arts) en schiet zijn hond kapot en gooit hem daarna in een sloot, dat is inderdaad dierenmishandeling
Nee, deze man weet alles zelf (is zeker ook nog arts) en schiet zijn hond kapot en gooit hem daarna in een sloot, dat is inderdaad dierenmishandeling
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Een ongeneeselijk zieke hond (als dat het geval was, wat een aannamesbulletjebe schreef:Gewoon strafrechterlijk vervolgen die idioot. Er zijn nou eenmaal in dit land regels en daar moet je je aan houden. (o.a. dat je medische hulp moet geven als je een ziek dier hebt). Als zijn hond ongeneeslijk ziek was, wat niet is bewezen, kan de dierenarts de hond doden en dan wordt de hond gecremeerd of begraven.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
En zoals ik het lees liet ie de hond ook niet achter in de sloot maar kwam hij er net weer aan.
Ik nam dus aan dat hij de hond kwam ophalen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Ik weet dat het niet hoort en dat niet iedereen zomaar in het wilde weg zijn hond maar dood mag schieten,
maar ik vind het idd een stuk hondvriendelijker, de hond in het jachtveld dood te schieten waar hij heel zijn leven gelukkig is geweest en dus nu vermoedelijk ook, dan het beestje met stress de spreekkamer van de DA in te slepen om hem in te laten slapen.
Ik zou het trouwens zelf niet kunnen, maar ik snap het wel.
Ik nam dus aan dat hij de hond kwam ophalen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Ik weet dat het niet hoort en dat niet iedereen zomaar in het wilde weg zijn hond maar dood mag schieten,
maar ik vind het idd een stuk hondvriendelijker, de hond in het jachtveld dood te schieten waar hij heel zijn leven gelukkig is geweest en dus nu vermoedelijk ook, dan het beestje met stress de spreekkamer van de DA in te slepen om hem in te laten slapen.
Ik zou het trouwens zelf niet kunnen, maar ik snap het wel.
Gr. Aniek

- *Linda*
- Zeer actief