Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Temperatuur
Moderator: moderatorteam
-
Gos
- Zeer actief
Temperatuur
Een vraagje betreffende de temperatuur in de werpkist: onze puppen zijn vandaag aan hun 12e dag begonnen en doen het prima. Ze liggen in een ruimte waar de temperatuur ongeveer 20 graden is en er hangt een warmtelamp boven de kist.
Nou lijken er nogal uiteenlopende meningen te zijn (ook onder de DA's die we ernaar vroegen) wat een goede temperatuur is. Ik heb zelf het idee dat de 25 graden die het er nu is, wat te warm wordt, maar m'n man lijkt er angstig voor te zijn dat ze te koud zouden liggen (zeker met deze buitentemperaturen).
Dus mijn vraag is: wanneer ga je beginnen met het afbouwen van de temperatuur?
Nou lijken er nogal uiteenlopende meningen te zijn (ook onder de DA's die we ernaar vroegen) wat een goede temperatuur is. Ik heb zelf het idee dat de 25 graden die het er nu is, wat te warm wordt, maar m'n man lijkt er angstig voor te zijn dat ze te koud zouden liggen (zeker met deze buitentemperaturen).
Dus mijn vraag is: wanneer ga je beginnen met het afbouwen van de temperatuur?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Wat Jessica zegt
als ze straks de kist uitgaan zal je ook zien dat ze zichzelf "harden" qua temperatuur.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
Gos
- Zeer actief
Dat leek mij ook al. Dan kan de lamp omhoog of ik kan hem op halve stand zetten (dan hebben ze denk ik meer keus qua verdeling van warmte in de kist)Selena schreef:Wat Jessica zegtals ze straks de kist uitgaan zal je ook zien dat ze zichzelf "harden" qua temperatuur.
Wanneer ga je dan beginnen met de omgevingstemperatuur afbouwen? (ik heb een erg bezorgde man, maar toch echt een KNPV-er hoor
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ook wat Jess zegt....dacht op de foto's te zien dat ze elkaar al niet zo heel erg opzoeken voor de warmte, zoeken ze de warmte van de lamp nog wel op???Gos schreef:Dat leek mij ook al. Dan kan de lamp omhoog of ik kan hem op halve stand zetten (dan hebben ze denk ik meer keus qua verdeling van warmte in de kist)Selena schreef:Wat Jessica zegtals ze straks de kist uitgaan zal je ook zien dat ze zichzelf "harden" qua temperatuur.
Wanneer ga je dan beginnen met de omgevingstemperatuur afbouwen? (ik heb een erg bezorgde man, maar toch echt een KNPV-er hoor) Ze zijn nu in een (verwarmde) binnenruimte in een werpkennel, dus een werpkist verbonden met een uitloop, maar alles nog wel binnen.
je zou anders prima op de dag de lamp een paar uurtjes uit kunnen doen (en dan even in de gaten houden hoe ze er op reageren) want ze kunnen ook de warmte bij elkaar zoeken
normaal heb ik alleen de eerste paar dagen de lamp er bij, nu idd met deze kou hangt hij er nu na een week nog....zie dat er nog een paar zijn die steeds de lamp opzoeken en de rest ligt lekker bij elkaar om elkaar warm te houden,
en (ook belangrijk) Medusa vind de lamp ook nog niet te warm, want ligt uren in de kist, terwijl ze als ze het echt warm krijgt ook op de koelere betonnenvloer kan gaan liggen....
heb hem nu wel overdag steeds meer uit, alleen snachts echt nog niet....
-
Gos
- Zeer actief
Ze zoeken de lamp niet zo erg veel meer op, nee, daarom dacht ik al dat het wel minder kon. Ze gaan wel vaak bij elkaar liggen, maar dan in het andere deel van de kist. Ze liggen ook geregeld apart. Nu Peter ff overtuigen dat het wel wat minder kan
Laika vindt de lamp niet echt fijn (ze werpt er soms een verongelijkte blik op), maar blijft er wel veel onder liggen, af en toe gaat ze naast de kist liggen maar de plicht roept blijkbaar nog hard.
Laika vindt de lamp niet echt fijn (ze werpt er soms een verongelijkte blik op), maar blijft er wel veel onder liggen, af en toe gaat ze naast de kist liggen maar de plicht roept blijkbaar nog hard.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Feitelijk is een warmtelamp hartstikke onnatuurlijk.
Maar goed, dat is een werpkist ook, daarin blijft de warmte minder goed hangen.
Ik haal 'm zo snel mogelijk weg, afhankelijk van het aantal pups. Twee houden elkaar minder makkelijk warm dan tien tenslotte.
Als ze elkaar niet meer opzoeken, zou ik de lamp wat hoger hangen en evt overdag een paar uur uitdoen. Het is uiteindelijk ook normaal dat ze contactliggen om elkaar warm te houden.
Als ze gaan piepen en zoeken en onrustig worden, merk je dat snel genoeg.
Maar goed, dat is een werpkist ook, daarin blijft de warmte minder goed hangen.
Ik haal 'm zo snel mogelijk weg, afhankelijk van het aantal pups. Twee houden elkaar minder makkelijk warm dan tien tenslotte.
Als ze elkaar niet meer opzoeken, zou ik de lamp wat hoger hangen en evt overdag een paar uur uitdoen. Het is uiteindelijk ook normaal dat ze contactliggen om elkaar warm te houden.
Als ze gaan piepen en zoeken en onrustig worden, merk je dat snel genoeg.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Op het moment dat ik zie dat ze lekker op het koude gedeelte gaan liggen dan zet ik de vloer/plaatverwarming(ik heb hier onderverwarming) lager.
Vaak de eerste week rond 28 graden (onder AFDEKKING gemeten!) dus dat is normaal rond 24 graden als je gewoon in de kist meet en dan elke week iets lager. Met 4 weken uit de kist en dan is de kachel nog op 19,5.
gr Maria
Vaak de eerste week rond 28 graden (onder AFDEKKING gemeten!) dus dat is normaal rond 24 graden als je gewoon in de kist meet en dan elke week iets lager. Met 4 weken uit de kist en dan is de kachel nog op 19,5.
gr Maria
-
Gos
- Zeer actief
We hebben gisteravond de lamp op halve stand gezet, en nu is ook mijn man overtuigd dat het geleidelijk wel wat minder mag
Onze onzekerheid van het eerste nestje, lijkt me zo.
Met dit vervelende koude weer is het wel even uitzoeken of we de algehele omgevingstemperatuur van de ruimte waarin de werpkamer is ook langzaam wat kunnen afbouwen.
Een warmtemat hebben we in het begin geprobeerd (voor de zekerheid hadden we vanalles klaarliggen), maar dat vonden ze echt niet prettig.
Maar ze zijn nog niet doorbakken hoor (al zijn ze in het echt wat lichter van kleur dan het hier op de foto lijkt):

Het geluiden repertoire is behoorlijk uitgebreid met een nieuw scala aan grommetjes en bijna-blafjes, heel komisch (je zou haast niet meer gaan slapen, zo leuk is het om maar te blijven kijken). De pootjes gaan ook al meer omhoog, gisteravond stond Oortje al bijna helemaal echt om te poepen (todat mams haar omduwde om zo snel mogelijk haar ontlasting op te ruimen).
Met dit vervelende koude weer is het wel even uitzoeken of we de algehele omgevingstemperatuur van de ruimte waarin de werpkamer is ook langzaam wat kunnen afbouwen.
Een warmtemat hebben we in het begin geprobeerd (voor de zekerheid hadden we vanalles klaarliggen), maar dat vonden ze echt niet prettig.
Maar ze zijn nog niet doorbakken hoor (al zijn ze in het echt wat lichter van kleur dan het hier op de foto lijkt):

Het geluiden repertoire is behoorlijk uitgebreid met een nieuw scala aan grommetjes en bijna-blafjes, heel komisch (je zou haast niet meer gaan slapen, zo leuk is het om maar te blijven kijken). De pootjes gaan ook al meer omhoog, gisteravond stond Oortje al bijna helemaal echt om te poepen (todat mams haar omduwde om zo snel mogelijk haar ontlasting op te ruimen).
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
- Contacteer:
Hier hangt de lamp in een hoek van de werpkist, dus de pups/Whoopi kunnen zelf bepalen waar ze liggen. Van de week zag je goed dat de pups de lamp echt nodig hadden, want eentje was aan het kruipen naar Whoopi en toen hij onder de warmte vandaan kwam, keerde hij meteen om.
Nu zie je ze al wat vaker aan de andere kant liggen. Whoopi maakt nesten/holen waar de pups ook in liggen,die zijn warm en buiten bereik van de lamp.
Nu zie je ze al wat vaker aan de andere kant liggen. Whoopi maakt nesten/holen waar de pups ook in liggen,die zijn warm en buiten bereik van de lamp.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan