Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden in de ren
Moderator: moderatorteam
- iones
- Zeer actief
Honden in de ren
Ik zat me iets af te vragen. Mensen die buiten konijnen hebben, doen nu van alles in deze koude periode om de dieren wat warme te houden. Bijvoorbeeld door de verblijven af te dekken met een deken, of door het verblijf in een berging of garage te plaatsen. Dat vindt iedereen normaal.
Maar hoe zit het eigenlijk met honden die altijd buiten verblijven in de ren? Hier op het platteland gebeurt het veelvuldig dat honden op die manier gehouden worden, ik weet er zo vele te vinden. En wat mij opgevallen is, is dat er geen speciale maatregelen getroffen zijn om de hond tegen de koude te beschermen. Meestal betreft het duitse herdershonden en enkele keer een jachthond. Zijn honden daar nu zo goed tegen bestand of zijn die mensen laks en onverschillig?
Maar hoe zit het eigenlijk met honden die altijd buiten verblijven in de ren? Hier op het platteland gebeurt het veelvuldig dat honden op die manier gehouden worden, ik weet er zo vele te vinden. En wat mij opgevallen is, is dat er geen speciale maatregelen getroffen zijn om de hond tegen de koude te beschermen. Meestal betreft het duitse herdershonden en enkele keer een jachthond. Zijn honden daar nu zo goed tegen bestand of zijn die mensen laks en onverschillig?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
estelle
Krijgen we hetzelfde gelazer als in dat andere topic.
Maar goed.
Ik vind dat een hond wel voor een goede vacht moet kunnen zorgen door de hond op tijd (vanaf eind zomer) buiten te plaatsen en dan ook buiten te laten. Zodat de vacht zich aan kan passen aan het steeds kouder wordende weer.
Een hond met de kerst ineens buiten pleuren en dan zeggen dat hij daar prima tegen kan want hij zwemt ook in het ijskoude water vind ik echt onbegrijpelijk.
Mijn honden kunnen heel veel hebben, zwemmen ook met deze temperaturen nog in de sloten/vijvers en gaan lang mee de hort op maar ik kan ze nu echt niet uren in de tuin leggen.
Ik weet van heel veel africhters ook niet beter dan dat ze hun honden om die reden dus ook vanaf de zomer buiten laten ivm het ontwikkelen van een goede wintervacht.
Maar goed.
Ik vind dat een hond wel voor een goede vacht moet kunnen zorgen door de hond op tijd (vanaf eind zomer) buiten te plaatsen en dan ook buiten te laten. Zodat de vacht zich aan kan passen aan het steeds kouder wordende weer.
Een hond met de kerst ineens buiten pleuren en dan zeggen dat hij daar prima tegen kan want hij zwemt ook in het ijskoude water vind ik echt onbegrijpelijk.
Mijn honden kunnen heel veel hebben, zwemmen ook met deze temperaturen nog in de sloten/vijvers en gaan lang mee de hort op maar ik kan ze nu echt niet uren in de tuin leggen.
Ik weet van heel veel africhters ook niet beter dan dat ze hun honden om die reden dus ook vanaf de zomer buiten laten ivm het ontwikkelen van een goede wintervacht.
-
estelle
-
Muk
Mijn konijnen heb ik wel wat beschermd. Ik heb oude stukken tapijt over het hok gehangen (boven en achter en aan een zijkant, het hok is te groot voor alles goed te bedekken) en heb heel veel hooi in het hok gedaan. En 's avonds en 's nachts liggen er ook nog 2 konijnenkruiken (snugglesafe heten die dingen) in het hok als extra verwarming. Normaal zou dat niet nodig zijn, maar ik heb een wat minder gezond konijn die dat wel kan gebruiken.
Voor de hond hebben wij niets gedaan. Op dekens of kussens gaat hij toch niet liggen. Hij heeft wel een hondenhok, maar dat is niet warmer dan de omgeving volgens mij. Maar hij slaapt nu vooral binnen, dus dat scheelt. Een hond kan pas deze kou aan als die een goede wintervacht heeft opgebouwd. En dat kan alleen als die vanaf de zomer al buiten verblijft (dag en nacht). Tenminste bij een aantal hondenrassen, niet alle hondenrassen zijn geschikt om dag en nacht buiten te verblijven, omdat die daar de vacht niet voor hebben.
Voor de hond hebben wij niets gedaan. Op dekens of kussens gaat hij toch niet liggen. Hij heeft wel een hondenhok, maar dat is niet warmer dan de omgeving volgens mij. Maar hij slaapt nu vooral binnen, dus dat scheelt. Een hond kan pas deze kou aan als die een goede wintervacht heeft opgebouwd. En dat kan alleen als die vanaf de zomer al buiten verblijft (dag en nacht). Tenminste bij een aantal hondenrassen, niet alle hondenrassen zijn geschikt om dag en nacht buiten te verblijven, omdat die daar de vacht niet voor hebben.
-
estelle
nog nooit gehoord van konijnenkruiken. Ga gelijk evne googlen.Muk schreef:Mijn konijnen heb ik wel wat beschermd. Ik heb oude stukken tapijt over het hok gehangen (boven en achter en aan een zijkant, het hok is te groot voor alles goed te bedekken) en heb heel veel hooi in het hok gedaan. En 's avonds en 's nachts liggen er ook nog 2 konijnenkruiken (snugglesafe heten die dingen) in het hok als extra verwarming. Normaal zou dat niet nodig zijn, maar ik heb een wat minder gezond konijn die dat wel kan gebruiken.
-
Muk
Hehehe, als beheerder van een knaagdierenasiel waar regelmatig zieke dieren binnenkomen en dieren geopereerd worden is zo'n kruik (snugglesafe) een must om te hebben. En aangezien ik thuis ook altijd zieke en oudere knagers opvang wilde ik die ook hebben. En ze zijn hartstikke handig, ook voor jezelf mocht je dat willen. Je mikt het in de magnetron en doet er daarna het hoesje omheen en ze blijven urenlang warm. Veel langer warm dan een kruik.estelle schreef:nog nooit gehoord van konijnenkruiken. Ga gelijk evne googlen.Muk schreef:Mijn konijnen heb ik wel wat beschermd. Ik heb oude stukken tapijt over het hok gehangen (boven en achter en aan een zijkant, het hok is te groot voor alles goed te bedekken) en heb heel veel hooi in het hok gedaan. En 's avonds en 's nachts liggen er ook nog 2 konijnenkruiken (snugglesafe heten die dingen) in het hok als extra verwarming. Normaal zou dat niet nodig zijn, maar ik heb een wat minder gezond konijn die dat wel kan gebruiken.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Onze konijnen hebben extra stro en een tapijt over het hok.
De honden slapen binnen, dus daar geen ervaring mee.
Ik heb wel een vraagje.
Maakt een echt kortharige hond ook een wintervacht aan?
Hier in de buurt is er namelijk een duitse staande korthaar als waakhond en die blijft nu ook buiten.
Normaal hebben ze alleen van dat korte haar, maar zou zo'n hond nu ook een wintervacht aanmaken?
Ik heb wel een vraagje.
Hier in de buurt is er namelijk een duitse staande korthaar als waakhond en die blijft nu ook buiten.
Normaal hebben ze alleen van dat korte haar, maar zou zo'n hond nu ook een wintervacht aanmaken?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Volgens mij niet? Ik kan het fout hebben, maar het lijkt mij dat een wintervacht *beter* wordt door buiten slapen, maar dat je er geen wintervacht van *krijgt* als dat niet in het ras zit? Ik bedoel, mijn katten slapen niet buiten, lopen wel overdag regelmatig buiten, maar hebben wel een soort wintervacht, met meer onderwol. Mijn kortharige honden hebben gewoon het hele jaar door dezelfde vacht. Lilo had tot ze hier kwam nog nooit in een huis gewoond en heeft minstens 1 kouwe winter meegemaakt toen ze in het asiel zat, en had en heeft een vacht van niks.samantha! schreef:Onze konijnen hebben extra stro en een tapijt over het hok.
Ik heb wel een vraagje.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Bika
- Actief
- Mijn ras(sen): 3 Whippets
- Contacteer:
Hier in de buurt hebben ze ook 2 herders die buiten leven.
Ik denk inderdaad wel eens wat doen jullie als eigenaar nu met die kou voor de honden. Ze hebben wel een nachthok.
Overigens zitten die honden 365/24/7 in die kennel.
Ze komen er alleen maar uit als ze met pa naar de training gaan 1á 2 keer per week.
Verder zitten ze de hele week daar, eten, piesen en poepen daar ook.
Ik denk inderdaad wel eens wat doen jullie als eigenaar nu met die kou voor de honden. Ze hebben wel een nachthok.
Ze komen er alleen maar uit als ze met pa naar de training gaan 1á 2 keer per week.
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Iedereen fijne Feestdagen toegewenst

- iones
- Zeer actief
Da's toch geen leven voor zo'n energiek beest als een hond!Bika schreef:Hier in de buurt hebben ze ook 2 herders die buiten leven.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Bika
- Actief
- Mijn ras(sen): 3 Whippets
- Contacteer:
Nee.iones schreef:Da's toch geen leven voor zo'n energiek beest als een hond!Bika schreef:Hier in de buurt hebben ze ook 2 herders die buiten leven.
De honden zien er wel goed uit maar beweging hebben ze totaal niet.
Ik hoorde van andere buurtbewoners dat de dierenbescherming is gaan kijken maar die hadden geen problemen ermee.
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.

- iones
- Zeer actief
Nee, de dierenbescherming hebben er óók geen problemen mee als iemand zijn paard dag en nacht binnen laat staan.
Maar wel als mensen ze met dit weer buiten laten. Wat voor zo'n bewegingsdier als een paard eigenlijk veel minder erg is.
Maar de welzijnswet van dieren beperkt zich tot voldoende eten en drinken geven. Meer niet.
Maar wel als mensen ze met dit weer buiten laten. Wat voor zo'n bewegingsdier als een paard eigenlijk veel minder erg is.
Maar de welzijnswet van dieren beperkt zich tot voldoende eten en drinken geven. Meer niet.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
\samantha! schreef:Onze konijnen hebben extra stro en een tapijt over het hok.
Ik heb wel een vraagje.
Maakt een echt kortharige hond ook een wintervacht aan?Hier in de buurt is er namelijk een duitse staande korthaar als waakhond en die blijft nu ook buiten.
Die wintervacht is in verhouding met hetgeen hij verder heeft maar ook kortharen doen hun best om wintervacht te maken. Ik herinner me dat van onze Boxers vroeger.
Mijn Portugese Waterhonden zitten 's morgens altijd een paar uur in de tuin. Inclusief hun blootgeschoren billen... 's Middags liggen ze in de kennel (vloerverwarming 15 graden) en 's avonds bij mij op de bank.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Maar kregen die boxers dan ook echt onderwol of zo'n dubbele vacht? Of *meer* haar? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen.Rosita Compagner schreef:
Die wintervacht is in verhouding met hetgeen hij verder heeft maar ook kortharen doen hun best om wintervacht te maken. Ik herinner me dat van onze Boxers vroeger.
Onze Pippipoes (kruising Siamees) kreeg overigens in haar eerste winter hier *wel* een wintervacht terwijl dat bij echte Siamezen dacht ik niet voorkomt, en dat was dan ook zo'n dubbele vacht, korte zachtere haren tussen de iets minder korte. Niet echt zoals mijn andere katten, vooral Timberpoes is 's winters echt een opgeplofte pluizebol, maar wel een dappere poging om een warmere vacht te krijgen.
Maar wat moet ik me dan voorstellen bij een wintervacht bij een Boxer?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Tja, wat vind jij 'echt onderwol' en wat vind jij 'zo'n dubbele vacht' en wat is daar het verschil tussen.Hanneke2 schreef:Maar kregen die boxers dan ook echt onderwol of zo'n dubbele vacht? Of *meer* haar? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen.Rosita Compagner schreef:
Onze Pippipoes (kruising Siamees) kreeg overigens in haar eerste winter hier *wel* een wintervacht terwijl dat bij echte Siamezen dacht ik niet voorkomt, en dat was dan ook zo'n dubbele vacht, korte zachtere haren tussen de iets minder korte. Niet echt zoals mijn andere katten, vooral Timberpoes is 's winters echt een opgeplofte pluizebol, maar wel een dappere poging om een warmere vacht te krijgen.
Maar wat moet ik me dan voorstellen bij een wintervacht bij een Boxer?
Mijn Oosters kortharen hebben individueel meer en minder ondervacht. We zíen het liever niet maar ze hebben het wel. Breng je de omgevingstemperatuur bij de Siamees/Oosters korthaar met weinig ondervacht (zonder bestaat niet) naar beneden dan zal de vachtdikte toenemen.
Hetzelfde doen Boxers....
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
hier slapen de honden 's nachts buiten. Ze hebben nu (net als de konijnen inderdaad
) een pak sto in het binnenhok. Verder liggen ze met z'n 3en in het binnenhok. Toen het hier van de week meer dan 20 graden vroor hebben ze binnen gelegen. Dat vond ik een beetje TE. Maar ze gaan nog iedere avond voor de achterdeur staan omdat ze in de kennel willen. Ze krijgen wat extra te eten, iets meer vet en ze doen het er prima op.
De nijnen hebben het vooral zwaar omdat hun water de hele tijd bevriest. Ik verschoon het uiteraard wel een aantal keren per dag maar ja, ze kunnen niet drinken wanneer ze willen. En ook zij krijgen nu extra voer, en hebben een dikke deken over het hok. Toen het extreem vroor heb ik ze 's nachts opgesloten in het binnenhok.
De nijnen hebben het vooral zwaar omdat hun water de hele tijd bevriest. Ik verschoon het uiteraard wel een aantal keren per dag maar ja, ze kunnen niet drinken wanneer ze willen. En ook zij krijgen nu extra voer, en hebben een dikke deken over het hok. Toen het extreem vroor heb ik ze 's nachts opgesloten in het binnenhok.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
hier 3 honden continu buiten (nee niet continu in de ren)
wij hebben er plastieke vaten staan met stro in net zoals in de zomer
echt iets extra krijgen ze niet, buiten eten
wij hebben wel gezien dat de jonge honden vanaf april/mei al buiten kwamen te zitten en ze dus zo een wintervacht "aanmaakte"
zij komen ook niet binnen en zouden dat ook niet willen, als we naar een show gaan en ze moeten daar een hele dag binnen zitten, hebben ze het veel te warm
onze staff zit binnen, altijd, hij heeft ook geen wintervacht
wij hebben er plastieke vaten staan met stro in net zoals in de zomer
echt iets extra krijgen ze niet, buiten eten
wij hebben wel gezien dat de jonge honden vanaf april/mei al buiten kwamen te zitten en ze dus zo een wintervacht "aanmaakte"
zij komen ook niet binnen en zouden dat ook niet willen, als we naar een show gaan en ze moeten daar een hele dag binnen zitten, hebben ze het veel te warm
onze staff zit binnen, altijd, hij heeft ook geen wintervacht
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Cleo zou wel een vacht krijgen die heel dik en isolerend is denk ik. Dapper heeft het al altijd koud als ik de verwarming even uit zet dus die redt het niet buiten. Eva heeft een vrij dunne vacht en niet heel veel wol, wel de capaciteit denk ik om dat te maken maar ze zit nu eenmaal binnen.
Honden kunnen in principe wel een goede vacht maken als ze de tijd krijgen. Toch denk ik dat het onverantwoordelijk is om een pointer of Duitse staande hond met dit weer buiten te houden. Oorpunten van hangoren lijken me erg gevoelig en zulke honden hebben geen wol omdat ze het vachttype niet hebben om wol te ontwikkelen.
Dapper heeft overigens ook geen wol. Dat ondanks dat hij best een dikke vacht lijkt te hebben.
Honden kunnen in principe wel een goede vacht maken als ze de tijd krijgen. Toch denk ik dat het onverantwoordelijk is om een pointer of Duitse staande hond met dit weer buiten te houden. Oorpunten van hangoren lijken me erg gevoelig en zulke honden hebben geen wol omdat ze het vachttype niet hebben om wol te ontwikkelen.
Dapper heeft overigens ook geen wol. Dat ondanks dat hij best een dikke vacht lijkt te hebben.