Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met HD?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Maeve schreef:HD C vind ik nog oke voor sommige rassen. Ik kan me voorstellen dat de heupen van een Bullmastiff veel te verduren hebben en zeldzamere rassen wil je eerst de genenpool van uitbreiden, dan de HD-C uitsluiten van de fokkerij. HD D vind ik trouwens bij alle rassen onverantwoord.
Ja maar, De Bullmastiff heeft toch niet zo'n hele kleine genenpoel dach tik? Integendeel, ze vinden een (in mijn ogen prima) hond zoals kiefer niet goed genoeg.

Als je alleen maar de 'slechte' aanhoud en de 'goeie' uitsluit omdat die niet passen bij het zogenaamde fokdoel, dan vraag je in mijn ogen gewoon voor ongezonde honden. Dan moet je je fokdoel aanpassen in plaats van door te fokken met honden die HD hebben...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef:HD C vind ik nog oke voor sommige rassen. Ik kan me voorstellen dat de heupen van een Bullmastiff veel te verduren hebben en zeldzamere rassen wil je eerst de genenpool van uitbreiden, dan de HD-C uitsluiten van de fokkerij.
Waarom zou je HD-C willen uitsluiten?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Paddle schreef:Als leek vind ik de meeste van die honden echte papzakken. Geen idee hoe ik het anders moet uitleggen :19: . Zo ontzettend lomp en zwaar gebouwd.

Als je dan kijkt naar die HD uitslagen :N: . Als je ras zo verpest is zou ik zeggen (nogmaals als leek) om wat nieuw en vooral gezond bloed in te voeren? Maar dat zal wel not-done zijn gok ik...
dat gebeurt zo heel af en toe ook wel, maar laatst is bijvoorbeeld weer een hele zware reu met grote kop uit dld geimporteerd (waarvan het karakter ook niet je van het was, angstig). daar duikt dan meteen iedereen op en dat helpt ook niet natuurlijk :mrgreen: .
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Esther80 schreef:Jammer dat het ras niet geheel gezond is. Een hond moet fijn kunnen lopen en rennen zonder problemen. Te grof en zwaar beperkt ze in die vrijheid en in hun gezondheid. Jammer, erg jammer!! Ik hoop dat er iemand zijn vinger op gaat steken dat het zo niet langer kan.

Groeten,
Esther en Co.
als je dat doet dan ben je een roepende in de woestijn. het beleid wordt door de fokkers gevoerd en die wilden de laatste keer dat ik erbij was geen andere regels dan de hd. (dus niet testen op ed, niet testen op hart en andere problemen zoals kanker die toch echt een grote rol spelen binnen het ras). bij gods gratie is wel met 1 stem meerderheid dacht ik de regel gekomen dat je geen d x d combi meer mag maken. maar ja, een bij de vereniging aangesloten fokker uit belgie mocht dit weer wel.
ik heb eens een heel gesprek gehad met een destijds beginnende fokker. hij wil alleen maar groot en grote koppen. hij wilde een combi maken met 2 honden die van achter ongezond steil waren. hij had daar niet eens naar gekeken (en kwam daar pas achter toen ik er wat van zei) want beide honden waren groot en hadden een heel groot hoofd met korte neus en dat wilde hij graag. en hij liet zich natuurlijk graag bij staan door de fokker en eigenaar van de dekreu.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

linda1985 schreef: Ik ben het helemaal met je eens, jammer dat er zo veel rassen ´kapot´ worden gefokt..Ik zou ook denken dat met dit ras de hond wel last heeft met HD of valt dit nog mee, met het ras wat ik heb (welsh springer) mag tot HD C worden gefokt, er komt helaas ook veel HD voor maar over het algemeen hebben ze daar weinig last van maar ik zou denken dat dit wel het geval is met de bullmastiff???
veel bm's hebben er geen last van vanwege de enorme bespiering die ze (horen) te hebben. maar ook hebben sommige met c heupen al erg veel last. het verschilt dus per hond.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Paddle schreef:
Maeve schreef:HD C vind ik nog oke voor sommige rassen. Ik kan me voorstellen dat de heupen van een Bullmastiff veel te verduren hebben en zeldzamere rassen wil je eerst de genenpool van uitbreiden, dan de HD-C uitsluiten van de fokkerij. HD D vind ik trouwens bij alle rassen onverantwoord.
Ja maar, De Bullmastiff heeft toch niet zo'n hele kleine genenpoel dach tik? Integendeel, ze vinden een (in mijn ogen prima) hond zoals kiefer niet goed genoeg.

dat weet ik dus niet, dat is een vermoeden ;). ik show hem niet en ik ga verder ook niet meer om met bm fokkers in nl ;).

Als je alleen maar de 'slechte' aanhoud en de 'goeie' uitsluit omdat die niet passen bij het zogenaamde fokdoel, dan vraag je in mijn ogen gewoon voor ongezonde honden. Dan moet je je fokdoel aanpassen in plaats van door te fokken met honden die HD hebben...
bij de bm willen ze de rasstandaard aangepast hebben omdat de bm in nl daar helemaal niet meer aan voldoet. die is achterhaald wordt er dan gezegd ;).
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Hutsje schreef:
bij de bm willen ze de rasstandaard aangepast hebben omdat de bm in nl daar helemaal niet meer aan voldoet. die is achterhaald wordt er dan gezegd ;).
Naar nog zwaarder en nog meer bone dan :eek: ?

Ik snap het echt waar niet. Is er dan helemaal niemand die eens goed kijkt en niet dat zo niet verder kan? Een of andere kritische commisie ofzo? Je zou denken dat fokkers mensen zijn met liefde voor hun ras, die het willen verbeteren in plaats van kapot te maken :19: .
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ik heb heb het niet in zijn geheel geplaatst omdat jij het over de hoekingen en kop had. ik zal hem even helemaal plaatsen ;).

De Rasstandaard
Dank je wel ;)

Ik zie dat er weinig over hoekingen wordt gezegd, en des te meer over hoofd en hals.
Ik zie ook niets over de verhouding, maar er worden wel eisen gesteld aan het gangwerk.

Wat mij opvalt is dat niemand blijkbaar op de gedachte komt dat als je grove bone wilt, je ook zou kunnen proberen die hals en kop wat meer in verhouding tot de rest te krijgen door op iets minder te selecteren, in plaats van de hals en kop groter te fokken en dan te roepen dat de rest achterblijft :denken:

Beetje onlogisch gedacht, maar niet ongebruikelijk in deze rasgroep.

Wat me wel opvalt (en stoort) is dat geen van die honden droog genoeg is, althans niet volgens wat de standaard vraagt.
Ik vind de achterhanden dieptriest, die honden kunnen niet behoorlijk lopen en ook dat vraagt de standaard wel degelijk.
Dat uithoudingsvermogen dat er moet zijn, dat zal, voor zover het er is, alleen gebaseerd zijn op domme spierkracht, maar niet op evenredige bouw, want dat hebben de honden van deze site geen van alle.
Triest.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:HD C vind ik nog oke voor sommige rassen. Ik kan me voorstellen dat de heupen van een Bullmastiff veel te verduren hebben en zeldzamere rassen wil je eerst de genenpool van uitbreiden, dan de HD-C uitsluiten van de fokkerij.
Waarom zou je HD-C willen uitsluiten?
Ik denk dat het een stap in de goede richting is voor de gezondheid van het ras. Tuurlijk zullen we nooit totaal van HD af komen omdat het vooral veroorzaakt word door het milieu. Bij Tollers zijn de meeste (geteste) honden HD A of B. Zoals ik het dan zie heb je ongeveer 50% A en 50% B zodat je genoeg combinaties kunt maken. Als je HD C nou weer toe zou voegen krijg je C x A combinaties waar feitelijk HD B hondjes uit komen. Dan zou je over een jaar of 10 geen balans meer hebben, dan zou het zoiets van 25% A en 75% B zijn waardoor je minder combinaties kan maken.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Zo simpel vererft HD niet :wink:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

ik heb twee heel verschillende bm's mijn teefje is meer een sportief type, heel gespierd en snel.
mijn reu is een stuk lomper, hele dikke kop met hangwangen en al.
vind ze beide prachtig, maar voor de gezondheid van de bm zou het beter zijn als ze ze wat minder zwaar fokken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef: Zoals ik het dan zie heb je ongeveer 50% A en 50% B zodat je genoeg combinaties kunt maken. Als je HD C nou weer toe zou voegen krijg je C x A combinaties waar feitelijk HD B hondjes uit komen. Dan zou je over een jaar of 10 geen balans meer hebben, dan zou het zoiets van 25% A en 75% B zijn waardoor je minder combinaties kan maken.
En zoals ik het dan zie, zie jij het niet helemaal goed ;)

Was het maar zo simpel, maar dat is het dus niet.
Groot x klein geeft geen gemiddeld, en A x C geeft geen B.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:
Maeve schreef: Zoals ik het dan zie heb je ongeveer 50% A en 50% B zodat je genoeg combinaties kunt maken. Als je HD C nou weer toe zou voegen krijg je C x A combinaties waar feitelijk HD B hondjes uit komen. Dan zou je over een jaar of 10 geen balans meer hebben, dan zou het zoiets van 25% A en 75% B zijn waardoor je minder combinaties kan maken.

Dus hoe zit het dan wel? :mrgreen: Mij is altijd verteld dat als je HD A (vrij van HD) kruist met HD C (lijder van HD) je dragers krijgt die de afwijking zelf niet ontwikkelen maar het wel kunnen vererfen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Maeve schreef:
Marjoleine schreef:

Dus hoe zit het dan wel? :mrgreen: Mij is altijd verteld dat als je HD A (vrij van HD) kruist met HD C (lijder van HD) je dragers krijgt die de afwijking zelf niet ontwikkelen maar het wel kunnen vererfen.
Dan zou HD een afwijking zijn die recessief wordt vererfd. Zo simpel ligt het helaas niet. HD wordt veroorzaakt door meerdere factoren. Erfelijkheid speelt een rol, maar ook verschillende invloeden van buitenaf. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat bijv. A x A alleen maar HD-vrije pups geeft of D x D alleen maar pups met HD. Als het zo makkelijk in elkaar zou zitten zou er, als iedereen meewerkt, ooit geen enkele hond meer HD hoeven te hebben. Ik denk echter dat die dag nooit zal komen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Dus hoe zit het dan wel? :mrgreen: Mij is altijd verteld dat als je HD A (vrij van HD) kruist met HD C (lijder van HD) je dragers krijgt die de afwijking zelf niet ontwikkelen maar het wel kunnen vererfen.
Dan ben je niet goed voorgelicht. ;)

HD is ten eerste polygeen, er spelen dus meerdere genen mee om het tot iting te laten komen. Zomaar "drager" kan een hond dus niet zo simpel zijn.
Ten tweede vererft HD voor pakweg 30 %, de rest is milieu.
Milieu is voeding, bewegingshoeveelheid, vloeren, speeltypes, dat soort dingen.

Dus als je een hond met foute genen heel voorzichtig en met optimale voeding grootbrengt kan er een HD-B of zelfs A uitkomen, en een hond met goede genen kun je in alle opzichten de fout laten ingaan, en dan zal er waarschijnlijk nog steeds een A of een B uitkomen.

Oftewel: het zegt allemaal niet zoveel.

Ik ben een voorstander van niet al te voorzichtige opvoeding, dan weet je tenminste wat je hebt. Dan krijgt een hond met slechte genen gewoon die C of die D en weet je waar je staat in de fokkerij en genetisch.
Maar goed, dat zal niet iedereen met mij eens zijn en dat mag uiteraard ;)

In elk geval is dit dus waarom een verticale stamboom belangrijk is.
Dan heb je in elk geval een idee hoe de rest van de familie het doet, en daaruit kun je meer conclusies trekken dan uit alleen de uitslag van de hond zelf.
Want dat hele families, bij allemaal verschillende bazen, extreem voorzichtig worden grootgebracht is niet aannemelijk, dus je mag er dan van uit gaan dat die uitslagen gemiddeld wel kloppen, realistisch gezien.

Vandaar: liever een C uit A-ouders dan een A uit C-ouders.

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Maeve schreef:
Marjoleine schreef:

Maar dat is toch volkomen onlogisch als je je bedenkt dat HD dus nog bestaat? Als het zo simpel was had je het allang op kunnen lossen, en dat niet alleen, dan had je dus ook een garantie op een pup zonder HD als de ouders dat niet hebben.
Dat is dus niet zo. Ik ben totaal geen HD-expert, maar dat weet ik nog net wel :mrgreen:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:Dus hoe zit het dan wel? :mrgreen: Mij is altijd verteld dat als je HD A (vrij van HD) kruist met HD C (lijder van HD) je dragers krijgt die de afwijking zelf niet ontwikkelen maar het wel kunnen vererfen.

HD is ten eerste polygeen, er spelen dus meerdere genen mee om het tot iting te laten komen. Zomaar "drager" kan een hond dus niet zo simpel zijn.

Dus als je een hond met foute genen heel voorzichtig en met optimale voeding grootbrengt kan er een HD-B of zelfs A uitkomen, en een hond met goede genen kun je in alle opzichten de fout laten ingaan, en dan zal er waarschijnlijk nog steeds een A of een B uitkomen.

Ik ben een voorstander van niet al te voorzichtige opvoeding, dan weet je tenminste wat je hebt. Dan krijgt een hond met slechte genen gewoon die C of die D en weet je waar je staat in de fokkerij en genetisch.

Dan heb je in elk geval een idee hoe de rest van de familie het doet, en daaruit kun je meer conclusies trekken dan uit alleen de uitslag van de hond zelf.
Want dat hele families, bij allemaal verschillende bazen, extreem voorzichtig worden grootgebracht is niet aannemelijk, dus je mag er dan van uit gaan dat die uitslagen gemiddeld wel kloppen, realistisch gezien.

idd
alleen hoe zit het dan met 1 C in een volledig A nest (6 andere puppen)???
met ook nog eens 28 halfbroertjes en zusjes zonder afwijkingen...(mss 2 of 3 niet van gerontgend)
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Marjoleine schreef:

Dat dus :ok:

En ik ben het met je eens over het deel van de opvoeding. :wink:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

heeft iemand van jullie een foto van hoe de bm er volgens de standaard uit hoort te zien.
daar ben ik dan nieuwschierig naar hoe ze echt horen te zijn volgens de standaard.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:alleen hoe zit het dan met 1 C in een volledig A nest (6 andere puppen)???
met ook nog eens 28 halfbroertjes en zusjes zonder afwijkingen...(mss 2 of 3 niet van gerontgend)
Dan zullen de ouders en voorouders ook wel in orde zijn, neem ik aan?

Ik kijk bij voorkeur zo breed mogelijk.
Er is software waarin je dit soort dingen in een keer kunt zien, dan kun je de uitslagen van de afzonderlijke dieren en hun nageslacht dus zien, afgezet tegen het gemiddelde van de populatie.
Dat is erg leerzaam ;)

Uit zulke overzichten zie je dus heel duidelijk of een hond afwijkt en zo ja, of dat positief of negatief is.

In de C-hond van het voorbeeld zal wrs blijken dat de ouders relatief goede heupen geven en zou ik geen probleem hebben met een C-hond.

Overigens vind ik de specificaties van de uitslagen ook belangrijk: Nederland heeft volgens mij als enig land die specificaties.
Ik hecht waarde aan met name botafwijkingen. Een BA-0 heeft echt mijn voorkeur boven een BA-1, ook als die BA-1 B heeft en de BA-0 C.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik ben het ook met Marjoleine eens. Vooral niet te spastisch doen met opgroeien. Juist dan krijg je kunstmatig behaalde resultaten die de fok nog onduidelijker maken.

Dan heb ik het overigens niet over moedwillig op gladde vloeren op laten groeien, er is een groot verschil tussen lekker hond hond laten zijn en hond in schadelijke situaties brengen ;-)

Ik heb toen ik Yanthe zocht ook erg breed gekeken. Daar heb ik dus ook een mooi voorbeeld gezien. Tegelijk met het nest van Yanthe lag er ook een ander nest (paar weken jonger), en beide combinaties waren HD-A x HD-A. (natuurlijk heb ik naar meer nesten en aankomende nesten gekeken, maar dit ter illustratie).

Prachtig dus. Maar toen ben ik uitgebreid de stambomen ingedoken, en heb dus o.a. ook gekeken naar de nakomelingen van beide reuen. De ene had er nog niet erg veel, maar kwam uit goede lijnen en de nakomelingen getest waren allen HD-A. De andere had al 20 nesten en vrijwel de HELFT van zijn nakomelingen had HD-B. Op zich niks ernstigs nog, HD-B (alhoewel frankrijk wat soepeler is, dus zou hier goed HD-C kunnen zijn), maar wel zeer opvallend, dat die prachtige HD-A kampioen, bij alle HD-A teven waar hij aan gekoppeld is geweest, dus toch nog de helft HD-B vererft.

Ik hoef uiteraard niet te vertellen dat mijn keuze dus op het andere nest gevallen is (ook omdat ik 20 nesten al wat veel vond, alhoewel Yanthe's papa nu dermate populair is dat hij dat aantal ongetwijfeld nog gaat overschrijden :N:)

Dus ook als koper, kun je, met enig zoekwerk, al behoorlijk veel informatie krijgen. Zou ik nu een hondje voor de sport uitkiezen zou ik dat waarschijnlijk ook zeer zeker wéér doen. En een fokker zou zeer zeker veel meer factoren mee moeten wegen. Maar dat is niet gemakkelijk, dat geef ik toe. Maar inderdaad is het "sec" keuren op ED/HD en dan het maar doen met de uitslag, misschien nog wel erger dan nikst testen en gewoon gezonde honden zonder klachten gebruiken. Klakkeloos is iets wat in de fokkerij niet thuishoort ;-)

In mijn geval vind ik genetica/breeding better dogs/ etc zó leuk interessant en nuttig, dat ik er niks aan kan doen, maar ik ben een spons voor informatie wat dat aangaat :smile:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef: Maar inderdaad is het "sec" keuren op ED/HD en dan het maar doen met de uitslag, misschien nog wel erger dan niks testen en gewoon gezonde honden zonder klachten gebruiken. Klakkeloos is iets wat in de fokkerij niet thuishoort ;-)
En hier ben ik het zó mee eens!! :ok: :ok:

Veel fokkers en RV's doen dit namelijk exact zo: ze kijken alleen naar uitslagen en vinden dat ze heel goed bezig zijn, maar ik begin er steeds sterker van overtuigd te raken dat die gedachte echt enorm achterhaald is.

Ja, testen is goed, maar zaken die polygeen zijn én ook nog eens te maken hebben met ontwikkelingen vanwege milieu, die moet je echt anders benaderen dan enkelvoudige problemen waar een DNA-test van voorhanden is.

Afbeelding

Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Ja een stambomen database kan zeker helpen met honden terug in de lijn zoeken. Dat is ook wat ik doe.
Wij gebruiken tegenwoordig Animalpedigree, en hebben diverse info on der geavanceerde info staan, zoals de HD, en ook leeftijden dat een hond gehaald heeft.

Het jammere met OFFA is helaas dat (het zal Amerika niet zijn) de eigenaar mag beslissen of een uitslag gepubliceerd wordt of niet. Dus om van Amerikaanse honden dus een stamboom uit te zoeken geeft een redelijk vertekend beeld :roll: Zo weet ik dat binnen ons ras er honden ingezet zijn die gewoon slechte heupen hadden. Uitslag niet gepubliceerd en fokken maar. Wat kun je dan uit je verticale stamboom halen? :19:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Sylvia schreef:Ja een stambomen database kan zeker helpen met honden terug in de lijn zoeken. Dat is ook wat ik doe.
Wij gebruiken tegenwoordig Animalpedigree, en hebben diverse info on der geavanceerde info staan, zoals de HD, en ook leeftijden dat een hond gehaald heeft.

Het jammere met OFFA is helaas dat (het zal Amerika niet zijn) de eigenaar mag beslissen of een uitslag gepubliceerd wordt of niet. Dus om van Amerikaanse honden dus een stamboom uit te zoeken geeft een redelijk vertekend beeld :roll: Zo weet ik dat binnen ons ras er honden ingezet zijn die gewoon slechte heupen hadden. Uitslag niet gepubliceerd en fokken maar. Wat kun je dan uit je verticale stamboom halen? :19:
Nouja, maar de keuze om met een hond te fokken is aan jou als fokker. Als je weet dat de uitslagen regelmatig niet gepubliceerd worden, heb je er inderdaad dus niet veel aan. Maar ik zou dat wetende dus ook handelen alsof de niet gepubliceerde uitslagen niet zo gunstig waren. Daar mag je tenslotte vanuitgaan. Er is geen enkele reden waarom je je prachtige HD-A met botafwijking nul niet publiceren zou ;-).
Het vergt wel meer zoekwerk. Ik zou dus o.a. zoeken naar de eigenaar/kennel. Kijken of hij van andere honden wel de resultaten bekend heeft laten maken, dan is het nóg verdachter als er een andere hond van hem niks heeft.

Maar makkelijk is het niet nee, dat is duidelijk. Dan zul je het moeten doen met de informatie die je wel hebt. Maar alles wat je buiten de gewone stamboom kunt vinden, is natuurlijk wél meegenomen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sylvia schreef:Het jammere met OFFA is helaas dat (het zal Amerika niet zijn) de eigenaar mag beslissen of een uitslag gepubliceerd wordt of niet. Dus om van Amerikaanse honden dus een stamboom uit te zoeken geeft een redelijk vertekend beeld :roll: Zo weet ik dat binnen ons ras er honden ingezet zijn die gewoon slechte heupen hadden. Uitslag niet gepubliceerd en fokken maar. Wat kun je dan uit je verticale stamboom halen? :19:
Uit de uitslag van die hond niets, maar uit de uitslagen van de nakomelingen wel.
En buiten dat: Madelief heeft gelijk.
Als een fokker van alle honden alles publiceert maar van twee niks, dan ga ik er van uit dat die twee dus niet deugen, anders zou hij het wel publiceren.

Als een hond zonder gepubliceerde uitslagen nakomelingen geeft met mindere uitslagen, dan weet je al genoeg. Dat kun je dan ook gewoon vragen, of zo'n fokker misschien snapt hoe dat komt.
Kan hij dat niet uitleggen, goed uitlegen dus, dan weet je toch genoeg?

Afbeelding

Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

IK weet dat wel, en IK weet ook wel welke fokkers het zijn. Maar een beginner binnen het ras kan daardoor flinke fouten maken. :wink:
Dus mijn opmerking was eerder bedoeld algemeen. :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Hutsje schreef:
linda1985 schreef: Ik ben het helemaal met je eens, jammer dat er zo veel rassen ´kapot´ worden gefokt..Ik zou ook denken dat met dit ras de hond wel last heeft met HD of valt dit nog mee, met het ras wat ik heb (welsh springer) mag tot HD C worden gefokt, er komt helaas ook veel HD voor maar over het algemeen hebben ze daar weinig last van maar ik zou denken dat dit wel het geval is met de bullmastiff???
veel bm's hebben er geen last van vanwege de enorme bespiering die ze (horen) te hebben. maar ook hebben sommige met c heupen al erg veel last. het verschilt dus per hond.
Ja daar heb je ook gelijk in natuurlijk :wink: Toch hadden wij er eentje in pension op het werk was gewoon zielig, hele grote kop kon amper adem halen met het warme weer karperrug, heel stijl gebouwd voor en achter liep moeilijk ed, en die hond was pas 3 jaar oud :N:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

wilma23 schreef:heeft iemand van jullie een foto van hoe de bm er volgens de standaard uit hoort te zien.
daar ben ik dan nieuwschierig naar hoe ze echt horen te zijn volgens de standaard.
Zo bijvoorbeeld:

Afbeelding

Overal waar TE voor staat is niet goed: te kort, te klein, te groot, te lange rug, te dikke kop, te veel rimpels, te veel onderbijt etc. De minimale en maximale afmetingen staan keurig vermeld in de standaard. Verder moet de hond vierkant ogen, dus even hoog als lang en de omtrek van de kop moet ook weer die afmeting hebben.
Dus niet een hoge hond met een kleine kop erop, daarom staat in de standaard dat alles in verhouding moet zijn :wink:

En nog een foto van een BM uit begin 1900:

Afbeelding

edit: foto toegevoegd
Laatst gewijzigd door bulletjebe op 09 jan 2009 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
crutz schreef:alleen hoe zit het dan met 1 C in een volledig A nest (6 andere puppen)???
Dan zullen de ouders en voorouders ook wel in orde zijn, neem ik aan?

Ik kijk bij voorkeur zo breed mogelijk.
Er is software waarin je dit soort dingen in een keer kunt zien, dan kun je de uitslagen van de afzonderlijke dieren en hun nageslacht dus zien, afgezet tegen het gemiddelde van de populatie.
Dat is erg leerzaam ;)

Uit zulke overzichten zie je dus heel duidelijk of een hond afwijkt en zo ja, of dat positief of negatief is.

In de C-hond van het voorbeeld zal wrs blijken dat de ouders relatief goede heupen geven en zou ik geen probleem hebben met een C-hond.

Overigens vind ik de specificaties van de uitslagen ook belangrijk: Nederland heeft volgens mij als enig land die specificaties.
Ik hecht waarde aan met name botafwijkingen. Een BA-0 heeft echt mijn voorkeur boven een BA-1, ook als die BA-1 B heeft en de BA-0 C.
ze had een hele vreemde uitslag, NBW38, maar wel ondiepe kom :denken: en sl aansluiting en BA1, laten pennhippen, was ook niet optimaal (voorouders ook gepennhipped en groot aantal broers/zussen en halfjes ook en allemaal in neigend naar perfectie) maar bij pennhip (genomen na de FCI foto's, 6 wk later) zagen ze niets van een botafwijking op de 3 verschillende foto's

maak me er overigens door de rest van de familieleden etc niet veel zorgen over hoor en de pupkoper krijgt een andere pup....maar was wel opvallend....
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Chione schreef:Ik heb geen idee hoe de rasstandaard is, maar vind dit wel een mooie hond ( zo op het oog ).

Afbeelding
Dit is Yster, wereldkampioen, maar volgens de rasstandaard veel te groot. Toch wordt hij op shows gewoon gekwalificeerd, omdat ze hem zo mooi vinden. Bovendien wordt deze reu nu aan de lopende band als dekreu ingezet.

Persoonlijk vind ik dat een rasstandaard er niet voor niets is. Nu we Beer hebben, kom ik er ook een beetje achter hoe het er aan toe gaat in het BM wereldje en ik vind het knooiers. Toen bij Beer atopie werd geconstateerd, werd er geroepen dat we hem maar in moesten laten slapen. Maar nee, iets erfelijks kon het niet zijn hoor, want zij fokten ook met die lijn en er was niks aan de hand :boos: of er wordt gevraagd of we hem niet willen inzetten voor een 'proef'dekking (terwijl hij dus één bal en atopie heeft), omdat hij zo mooi is. :jank:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”