Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik in dit hoekje *whaaa*

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

tycha schreef:
Ennath schreef:
MARC_S schreef:
Jacksel schreef: Ik heb een mail gestuurd (gister) naar een reddingshondenvereniging in Zeist (NRHB, afkorting dankzij Marc eerder hier in het topic gevonden)... Dat is wel een beetje mijn uiterste wat haalbaar is...
Daar trainen ze vrijwel hetzelfde soort speuren. Ook puin, ook appel, ook de ladders en tunnels etc. Lijkt mij dus superleuk en ik hoop voor je dat ze daar wel plaats hebben. Waarom ga je niet meteen met Yore beginnen? Dan schrijf je Yore in en dan wordt op basis van zijn ras en kenmerken besloten of het wel of niet kan. Dan kan Jamey later instromen als je met yore al op weg bent. Ik denk nl dat Yore meer kans maakt als de aangemelde hond. Train jij eenmaal dan zal het weinig problemen geven als je Jamey ook gaat trainen bij dezelfde club :ok:
Nou; ik heb vier jaar praktijk werk gedaan en dat was echt anders dan (de beschrijving van) het KNPV programma. Al is het maar omdat je geen appèl loopt. Dat moet je individueel ergens anders lopen, en wordt niet meegenomen als testonderdeel. Ook heb ik nooit ergens een plank/ladder/hoogte/breedtesprong als toestel gezien, wel had je in de praktijk hindernissen die je moest passeren tijdens het veldwerk (muurtje/ sloot in de weg etc).
Bij de NRHB zit wel degelijk apèl, en hindernissen, het lijkt inderdaad een beetje op het programma bij de KNPV. Voordat het basiscertificaat bestond, waren beide programma's bij de NRHB en de KNPV nagenoeg identiek. Verder kan je ook bij de NRHB verder gaan in vlakterevieren, puinrevieren en speuren. Op ongeveer dezelfde wijze als ook bij de KNPV.
Ik train nu KNPV basiscertificaat maar heb voorheen met mijn andere hond bij een reddingshondengroep getraind van de NRHB.
Van de website van RWHH:
5: Wat voor opleiding moet de hond nog meer hebben?

De hond moet een bepaald niveau hebben op "gedrag en gehoorzaamheid". Het niveau moet liggen op GG1 (Gedrag en Gehoorzaamheid niveau 1) of niveau VZH (Verkeers Zekere Hond). Verschillende opleidingen zijn hierin mogelijk. Deze opleiding dient de geleider zelf te volgen bij een honden vereniging in zijn omgeving, die deze opleidingen specifiek geeft.
6: Geeft de RHWW zelf ook gedrag en gehoorzaamheidscursussen?

Neen, de RHWW geeft deze opleidingen niet. Zij geeft alleen de specifieke reddingshonden opleiding.
En bij de RHWZ en bij de Delta is het hetzelfde.
Hoe het bij andere Reddingshondengroepen zit weet ik niet, maar bij deze verenigingen werd het niet door de vereniging getrained en alleen getest in de praktijk. Dus de hond moest rustig op de basis blijven als hij daar commando toe gekregen had, maar er werd geen af/blijf op een rijtje getraind/beoordeeld.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Dus de hond moest rustig op de basis blijven als hij daar commando toe gekregen had, maar er werd geen af/blijf op een rijtje getraind/beoordeeld.
Dat (af/blijf) komt uit gehoorzaamheids cursussen en zo. Heeft helemaal niets te maken met het apèl gedeelte van de KNPV of NRHB.
Afbeelding
Groetjes Marja
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inzetbare groep trainen allemaal op hun eigen manier het appelgedeelte .In het noorden is er een samenwerkingverband waarbij ze 1 keer per week appel en hindernissen trainen. De groep die trainen voor het KLPD examen trainen hier ook voor omdat het een onderdeel is van het examen.
Overigens om on topic te blijven een paar jaar geleden is een markiesje WK geworden bij de reddingshonden onderdeel speuren.
Jan
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Gos schreef:
Ennath schreef: Nou; ik heb vier jaar praktijk werk gedaan en dat was echt anders dan (de beschrijving van) het KNPV programma. Al is het maar omdat je geen appèl loopt. Dat moet je individueel ergens anders lopen, en wordt niet meegenomen als testonderdeel. Ook heb ik nooit ergens een plank/ladder/hoogte/breedtesprong als toestel gezien, wel had je in de praktijk hindernissen die je moest passeren tijdens het veldwerk (muurtje/ sloot in de weg etc).
Ik geloof je meteen. Ik heb wel begrepen dat deze toestellen in het Basiscertificaat gezien worden op een voorbereiding op het "echte" werk wat in de daaropvolgende onderdelen aan bod gaat komen. Bijvoorbeeld de pijp/tunnel, bij een hoger nivo puinzoeken ligt er een slachtoffer echt verborgen en moet de hond er naartoe kruipen. De trap/plank met afloopschot is weer een voorbereiding op het voorzichtig naar boven en beneden gaan wat je later bij het puin nodig hebt i.v.m. gevaarlijke ondergrond. Je moet het dus zien puur als voorbereiding voor latere stappen. Dit deden wij in de praktijk; een hond kan het best over puin leren lopen door over puin te lopen, een trap te beklimmen door een trap te beklimmen etc etc.

Het appelgedeelte zit in principe ook zo in elkaar. Bij alle revieronderdelen (voorwerpen lokaliseren, vlakte revieren, puin revieren) moet je je hond een bepaalde richting uit kunnen sturen. Je mag je hond niet sturen, althans niet zoals het met revieren moet gaan. Natuurlijk geef je wel een aanzet in een bepaalde richting maar de hond is de enige die de juiste richting kan bepalen, want de hond is de enige die ook werkelijk iets ziet (ruikt) en het slachtoffer kan vinden. Voorwerp lokaliseren heb ik nooit gedaan. Voorwerp lokaliseren is voor politiehonden, reddingshonden zoeken alleen maar op een slachtoffer, nooit op een voorwerp. Dat wordt dan vereenvoudigd door de hond naar een pion te sturen, maar ik denk dat je de oefeningen wel zo moet zien. Net als het insluiten bij het volgen: je hond moet niet schrikken of van slag raken als je je door een groep mensen heen moet bewegen. Het optillen en overgeven is ook zo'n voorbereidende oefening. Het lopen over onaangename materialen is een voorbereiding op het betreden van puin.

Wat puinzoeken betreft weet ik het niet, maar wat betreft de andere zoekprogramma's gaan er geregeld KNPV- Zoekhonden afgerichte honden naar bijvoorbeeld de politie om daar als zoek/speurhond te gaan werken.
Een zoekhond is geen speurhond, en andersom. Het zijn twee gescheiden specialiteiten.
Praktijkgerichte werkhonden groepen kijken neer op politiehonden omdat die teveel een "gestuurd trucje" uitvoeren. KNPV groepen kijken neer op praktijkgerichte Reddingshondengroepen omdat die te ongestructureerd werken. Ik heb wel tientallen opmerkingen over niet netjes revieren/speuren (vanuit KNPV etc) / niet zelfstandig kunnen werken (vanuit Reddingshonden Werkgroep) gehoord. Dat gehakketak hoor ik al jaren.
Ik zeg niet dat één van twee gelijk heeft.
KNPV zoek en speur is heel leuk om te doen.
En praktijkwerk is óók heel leuk.
Bij het één worden er stevige eisen aan de hond gesteld en bij de andere aan de geleider.
Als je graag een reddingshonden training wilt volgen maar niet terecht kan bij de KNPV kán je gaan kijken bij een praktijkgerichte groep. Daar liggen de eisen mbt de honden wat anders, het is niet zo dat het daarmee een makkie geworden is. Om een inzetbare combinatie te worden moet je naast het werk met de hond ook nog een berg andere dingen leren, van kompaslezen tot EHBO en kennis van puin en veld.

Praktijkgerichte werkhondengroepen doen examen volgens de regelementen van het SIN ( http://www.rescuedogs.nl/ )
Ennath
Zeer actief

tycha schreef:
Dus de hond moest rustig op de basis blijven als hij daar commando toe gekregen had, maar er werd geen af/blijf op een rijtje getraind/beoordeeld.
Dat (af/blijf) komt uit gehoorzaamheids cursussen en zo. Heeft helemaal niets te maken met het apèl gedeelte van de KNPV of NRHB.
Ja het was maar een voorbeeld.
Optillen en doorgeven als losse oefening dan.
Nooit gedaan.
Natuurlijk wel eens mijn hond aangegeven naar boven toe: het puin op.
Maar niet: hond optillen --> doorgeven --> aanpakken. En daar dan een punt voor krijgen. :19:
En het NRHB is net zoals de KNPV een sportbond.
Niets mis mee.
Maar sport is niet hetzelfde als praktijk.
Ennath
Zeer actief

Lijstje met website's van verenigingen die praktijkhonden opleiden.
Sommige ken ik hiervan, sommige ken ik alleen van reputatie (goed of minder goed).
Sommige van deze verenigingen hebben zich nadrukkelijk afgewend van de RHBN.
Sommige zijn nooit ergens aan verbonden geweest.

Delta reddingshondengroep http://clubnet.zeelandnet.nl/drg/
http://www.brandweer-reddingshondengroep.nl/
http://www.reddingshonden.net/
http://www.lrb-reddingshonden.nl
http://www.reddingshonden.nl/
http://www.rhgd.nl
http://www.rhgg.nl
http://www.rhh-info.nl/
http://www.reddingshonden.nu
http://www.reddingshonden.info
http://www.srcn.nl
Stichting reddingshond Limburg http://home.hetnet.nl/~angeliquehamers/index.html
Stichting veterinair reddingshondenteam http://www.reddingshonden.com
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Enath,

Daar waar ik ga kijken is het wel degelijk bijna hetzelfde. De trainingen houden in:

Appel en Hindernissen:
Appel:Het trainingsprogramma voor het A en B examen bestaat uit het afgelijnd volgen in verschillende passnelheden, zitten aan de voet, zitoefening, af-oefening, de sta-oefening tijdens volgen, het volgen door de groep en vooruitsturen met afleggen, apporteren over de grond en de kruipoefening. Afleiding tijdens al deze oefeningen zoals motorgeluid, knallen, plotseling uitgeklapte paraplu's, enzovoort mogen de hond niet afleiden tijdens het gehoorzamen aan de geleider.

Hindernissen: Een reddingshond moet rustig en beheerst hindernissen en obstakels kunnen nemen. Er wordt geoefend met vreemde materialen zoals autobanden, puin, oliedrums, een horizontaal geplaatste ladder, een loopplank, een wip en een buis/tunnel. Ook moet de hond zich zonder problemen door de geleider laten optillen en door een vreemde laten overpakken en neerzetten. Deze hindernissen worden niet op snelheid genomen (zoals bijv. bij de behendigheid) maar zeer beheerst en onder controle uitgevoerd.

Deze situaties (hindernissen) zijn bedacht om honden zo goed mogelijk voor te bereiden op mogelijke belemmeringen tijdens een zoekactie. Een goede eigenschap van een reddingshond is onbevangen nieuwe en vreemde situaties tegemoet te treden, hij moet niet te bang zijn voor ongewone situaties.

Speuren
Vlakterivieren
Puinzoeken

De hond wordt dus wel degelijk overgepakt en moet absoluut ladders en wip en tunnel leren etc.

Hierin zie ik dus zeker wel overeenkomsten met KNPV speuren. :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Enath,

Daar waar ik ga kijken is het wel degelijk bijna hetzelfde. De trainingen houden in:

Appel en Hindernissen:
Appel:Het trainingsprogramma voor het A en B examen bestaat uit het afgelijnd volgen in verschillende passnelheden, zitten aan de voet, zitoefening, af-oefening, de sta-oefening tijdens volgen, het volgen door de groep en vooruitsturen met afleggen, apporteren over de grond en de kruipoefening. Afleiding tijdens al deze oefeningen zoals motorgeluid, knallen, plotseling uitgeklapte paraplu's, enzovoort mogen de hond niet afleiden tijdens het gehoorzamen aan de geleider.

Hindernissen: Een reddingshond moet rustig en beheerst hindernissen en obstakels kunnen nemen. Er wordt geoefend met vreemde materialen zoals autobanden, puin, oliedrums, een horizontaal geplaatste ladder, een loopplank, een wip en een buis/tunnel. Ook moet de hond zich zonder problemen door de geleider laten optillen en door een vreemde laten overpakken en neerzetten. Deze hindernissen worden niet op snelheid genomen (zoals bijv. bij de behendigheid) maar zeer beheerst en onder controle uitgevoerd.

Deze situaties (hindernissen) zijn bedacht om honden zo goed mogelijk voor te bereiden op mogelijke belemmeringen tijdens een zoekactie. Een goede eigenschap van een reddingshond is onbevangen nieuwe en vreemde situaties tegemoet te treden, hij moet niet te bang zijn voor ongewone situaties.

Speuren
Vlakterivieren
Puinzoeken

De hond wordt dus wel degelijk overgepakt en moet absoluut ladders en wip en tunnel leren etc.

Hierin zie ik dus zeker wel overeenkomsten met KNPV speuren. :wink:
Waar jij kijkt is waarschijnlijk een NRHB vereniging een Nederlandse Reddings Honden Bond vereniging.
Dit is een sportbond. En het programma wijkt niet veel af van de KNPV.
Een RHVB of KNPV hond is niet automatisch een inzetbare hond.
En een inzetbare hond zal waarschijnlijk een hoop puntjes laten liggen op een RHVB of KNPV examen.

Daarnaast is er voor een inzetbare hond ook een inzetbare geleider nodig. Eigenlijk spreken we dan ook van een inzetbare combinatie.
De geleider heeft oa nodig: kennis van gebouwen, kynologie, communicatievaardigheden, GPS, kaart en kompas, EHBO, indeling van zoekgebieden. Kennis van geur en geurstromen. Kennis van puin, instortingen, instortingsgevaar etc. etc.

Je kan bijvoorbeeld het puinexamen met goed gevolg afleggen met het vinden en juist verwijzen van het slachtoffer, en toch zakken omdat je de veiligheids maatregelen niet goed toegepast hebt.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

@ Marc (ff verder een beetje off topic mss)

de ervaringen die ik heb (en dat is hier in Brabant maar bij 1 club dat wel, alleen in ZH wel bij meerdere clubs) is dat je je als lid aan kan melden, met of zonder (geschikte) hond,
eerst een tijdje mee lopen zodat ze je leren kennen, dan bij de eerst volgende vergadering wordt gestemd of je aspirant lid mag worden, dan nog 3 mnd aspirant lid en dan tijdens de vergadering stemmen voor lid....
al met al kan dat dus binnen een kleine 4 maanden geregeld zijn zoals nu bij de jongens die bij ons rond lopen,
allemaal hebben ze nog een pupsel en daar wordt bij ons nog niets mee gedaan, dus over de geschiktheid is niet veel te zeggen (ook niet van allemaal is de afstamming bekend)....t gaat in eerste instantie over wat de persoon op de club doet, daarna pas over de hond en combinatie...
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

crutz schreef:@ Marc (ff verder een beetje off topic mss)

de ervaringen die ik heb (en dat is hier in Brabant maar bij 1 club dat wel, alleen in ZH wel bij meerdere clubs) is dat je je als lid aan kan melden, met of zonder (geschikte) hond,
eerst een tijdje mee lopen zodat ze je leren kennen, dan bij de eerst volgende vergadering wordt gestemd of je aspirant lid mag worden, dan nog 3 mnd aspirant lid en dan tijdens de vergadering stemmen voor lid....
al met al kan dat dus binnen een kleine 4 maanden geregeld zijn zoals nu bij de jongens die bij ons rond lopen,
allemaal hebben ze nog een pupsel en daar wordt bij ons nog niets mee gedaan, dus over de geschiktheid is niet veel te zeggen (ook niet van allemaal is de afstamming bekend)....t gaat in eerste instantie over wat de persoon op de club doet, daarna pas over de hond en combinatie...
Dat kan heel goed. Maar ik wist al bijna zeker dat een hondje dat geen toelatingsexamen kon doen ook weinig kans maakte. Natuurlijk speurt er een cocker, maar dat betekent niet dat alles kan. Cockers kunnen wel de sprongen en daarnaast denk ik dat die cocker via via binnen is geloodst. Misschien ben ik te pessimistisch hoor, maar zelf denk ik van niet. Blijkt ook want ze is al direct in de mail afgewezen als lid. Precies zoals ik al dacht dus :wink:
Ik zou ook niet weten waarom er toelatingseisen zijn en waarom die dan ook meteen niet nodig zouden zijn? :19:

Waarschijnlijk zijn de pups op die club wel allemaal herders. :mrgreen:
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
crutz schreef:@ Marc (ff verder een beetje off topic mss)

Dat kan heel goed. Maar ik wist al bijna zeker dat een hondje dat geen toelatingsexamen kon doen ook weinig kans maakte. Natuurlijk speurt er een cocker, maar dat betekent niet dat alles kan. Cockers kunnen wel de sprongen en daarnaast denk ik dat die cocker via via binnen is geloodst. Misschien ben ik te pessimistisch hoor, maar zelf denk ik van niet. Blijkt ook want ze is al direct in de mail afgewezen als lid. Precies zoals ik al dacht dus :wink:
Ik zou ook niet weten waarom er toelatingseisen zijn en waarom die dan ook meteen niet nodig zouden zijn? :19:

Waarschijnlijk zijn de pups op die club wel allemaal herders. :mrgreen:
De cocker kan die sprongen ook niet, helaas. Maar ze is dus niet via via binnen geloosd. Ze heeft gewoon aangeklopt bij een knpv vereniging met de melding dat ze graag dit programma wil trainen. Natuurlijk was er enige scepsis tegen haar. Zoals haar eigen woorden waren: "je zag ze gewoon denken", "o, jee een oude vrouw, en nog met een cocker ook". Maar ze heeft wel de kans gekregen, en van een vereniging met een maar een paar leden is het nu een floreerende vereniging geworden. Dankzij haar en de stijgende populairiteit van het basiscertificaat.

Ik zelf woon in Zuid Holland, maar ook bij ons op de KNPV club krijgt iedereen een kans. 3 maanden asprirantlidmaatschap en als je dan bewijst dat je jezelf in wil zetten dan kun je lid worden. De hond is nog niet eens het belangrijkste, maar je eigen inzet.
Er traint nu een oudere man mee met een nog oudere herder. Hij wil ook nog graag het basiscertificaat proberen te halen om daarna te gaan sorteren. Ook die hond gaat het springen niet halen. En misschien halen ze het basiscertificaat ook niet. Maar ze zijn er altijd en trainen met plezier, en daar gaat het om.
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ennath schreef:
Gos schreef: Wat puinzoeken betreft weet ik het niet, maar wat betreft de andere zoekprogramma's gaan er geregeld KNPV- Zoekhonden afgerichte honden naar bijvoorbeeld de politie om daar als zoek/speurhond te gaan werken.
Een zoekhond is geen speurhond, en andersom. Het zijn twee gescheiden specialiteiten.
Ik bedoelde ook niet dat die honden allemaal beide dingen deden, ook bij de KNPV zijn er die specialiteiten na het Basiscertificaat, die je allemaal afzonderlijk kunt doen afhankelijk van wat je zelf wilt en waar je hond goed in is. Het halen van de certificaten is natuurlijk nog geen garantie dat de hond ook werkelijk geschikt is om in de praktijk te gaan werken. Maar er zijn er wel die dat doen.

Ik laat me niet uit over wat beter/leuker is of wat dan ook, ik heb alleen maar ervaring met het KNPV-programma, en daar probeerde ik wat informatie over te geven.

Ik heb trouwens een tijdje geleden op een hondenshow in Duitsland een demonstratie van reddingshonden van de brandweer gezien en daar was de absolute ster een border terrier.... :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Over sport/werkhonden. Ik hoef niet per se het werk in te gaan, wil het puur om lekker samen met Jamey bezig te kunnen zijn. Dus een echte praktijkgroep is denk ik minder geschikt voor mij ;)

Verder leer ik veel, dus ga gerust off-topic door :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff

Ongelezen bericht door schumie »

Ik zou het ook graag met Tess ter zijne tijd gaan doen.Uiteindelijk zal het gehoorzaamheidsprogramma haar niet meer boeien denk ik.Speuren een keer een proefles gedaan en dat vond ze fantastisch en had volgens de instructeur erg veel aanleg.Ze is nergens bang voor,springen kan ze ook en mensen vind ze erg leuk,dus voor haar denk ik de ideale sport.
Ik was zelf ook een beetje aan het rond kijken maar kon nog geen geschikte vereniging vinden.
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

er zijn ook speurhondenscholen waar met alle rassen, groot of klein, gespeurd kan worden, allerlei vormen van speurwerk, in heemskerk zit er bijvoorbeeld een, misschien is dat iets voor je jacksel?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

inmiddels nagevraagd bij mijn clubgenoot die zeer aktief is in dit deel van de KNPV en die heeft (waar ik bij stond) iemand gebeld die daar ZEKER antwoord op kon geven,
voor het basiscertificaat en de daaropvolgende trainingen geldt GEEN hoogte eis.....!!!!
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

crutz schreef:inmiddels nagevraagd bij mijn clubgenoot die zeer aktief is in dit deel van de KNPV en die heeft (waar ik bij stond) iemand gebeld die daar ZEKER antwoord op kon geven,
voor het basiscertificaat en de daaropvolgende trainingen geldt GEEN hoogte eis.....!!!!
sja, maar de club moet je wel toelaten. :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Jacksel schreef:
crutz schreef:inmiddels nagevraagd bij mijn clubgenoot die zeer aktief is in dit deel van de KNPV en die heeft (waar ik bij stond) iemand gebeld die daar ZEKER antwoord op kon geven,
ik ken ook mensen die het zelf thuis trainen en vervolgens voor de keuring opgaan. :wink: Ze wilde geloof ik voor de voorjaarskeuring, maar dat kan ik navragen. In de kop van Noordholland is namelijk geen club en de dichtsbijzijnde is utrecht á anderhalf uur rijden.

Weer even ontopic, ik heb de vraag al gesteld geloof ik, maar waarom zou de je hond niet mogen springen?
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Gaia schreef:
Jacksel schreef:
ik ken ook mensen die het zelf thuis trainen en vervolgens voor de keuring opgaan. :wink: Ze wilde geloof ik voor de voorjaarskeuring, maar dat kan ik navragen. In de kop van Noordholland is namelijk geen club en de dichtsbijzijnde is utrecht á anderhalf uur rijden.

Weer even ontopic, ik heb de vraag al gesteld geloof ik, maar waarom zou de je hond niet mogen springen?
Ze is maar iets van 30 cm hoog ofzo, dus ik vraag me af hoe verantoord een sprong van een meter is. Ook omdat ze de behendigheid niet volhield...
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Jacksel schreef:
Gaia schreef:
Jacksel schreef:

Ze is maar iets van 30 cm hoog ofzo, dus ik vraag me af hoe verantoord een sprong van een meter is. Ook omdat ze de behendigheid niet volhield...
Oké op die manier, kijk wat je kan doen is het natuurlijk gewoon proberen. Persoonlijk denk ik dat het net zo zwaar is voor een klein hondje, dan voor een grote, zelfde afstand maar dan met meer gewicht. Plus dat dit dus niet in tempo springen is, maar juist heel erg beheerst. Zit, spring, af. Daarnaast bouw je het ook nog eens langzaam op.

Maar goed, ik ken je hond natuurlijk niet en ook niet het lichamelijke verleden met de behendigheid.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb (met dank aan Janinca) eindelijk contact met een vereniging en ik moet even bellen om af te spreken wanneer ik een keertje mee kan komen kijken! Bij een inzet-gerichte groep! Jamey's formaat kon wat problemen veroorzaken, maar problemen zijn er om opgelost te worden :mrgreen:

De 21e gaan we kijken, met uitdrukkelijk verzoek dat Jamey mee moest :mrgreen: Maar aan de telefoon vond ze Jamey's karakter heel geschikt klinken :mrgreen:
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Leuk voor je :ok:
Afbeelding
Groetjes Marja
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Spannend!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Euhm, even waarschijnlijk een hele stomme vraag hoor, maar wat moet ik de 21e Jamey om doen?

Halfcheck
Jachtlijn
klikhalsband
rogz tuigje
K9 tuig

:N:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Jacksel schreef:Euhm, even waarschijnlijk een hele stomme vraag hoor, maar wat moet ik de 21e Jamey om doen?

Halfcheck
Jachtlijn
klikhalsband
rogz tuigje
K9 tuig

:N:
Gewoon wat je zelf prettig vindt denk ik.
Tuigje is niet altijd handig als je honden over hindernissen moet begeleiden, je kunt toch beter "sturen" aan een halsband vind ik.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

click, halsband, voer, speeltjes, water
Jan
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief