LongFields schreef:
Ik zie het dus anders.
Zelf heb ik ook honden van een werkhondenras, en heb ik een Mechelaar gehad uit werklijnen. Dat was ook gewoon een huishond, net zoals mijn huidige honden (en toekomstige honden).
Met de term "huishond" bedoel ik dus niet dat zo'n hond verder helemaal niets doet, maar juist dat een hond die in huis gehouden wordt door mij als huishond gezien wordt, ongeacht wat er behalve in huis liggen nog allemaal door en met de hond ondernomen wordt.
Een hond die als werkhond wordt gebruikt (ik doel dan op alle hondensporten, dus zowel agility/GG als ook IPO/KNPV) is voor mij ndus ook niet een "niet-huishond". Het één kan gewoon samengaan met het ander.
Als jij onder huishond verstaat dat er behalve de dagelijkse wandeling verder niets met de hond wordt ondernomen, dan hebben we dus duidelijk een andere definitie van hetzelfde woord.
Zoals ik jouw verhaal lees zie jij het zo dat een hond óf een huishond, óf een werkhond is. En een huishond doet er niets naast, een werkhond wel.
Dat is dus heel anders dan hoe ik het zie.
Nee, zo bedoel ik het niet.

Ik denk dat een werkhond wel een huishond
kan zijn op de momenten dat hij niet werkt. Maar een typische werkhond (die ook aangeeft bezig gehouden te worden ) werk te 'onhouden' is iets wat ik toch niet graag zie.
Voorbeeldje: ik vind border collies en aussies aantrekkelijke honden maar ik denk dat ik ze te weinig te bieden heb op dit moment, op de manier waarop ik nu woon en leef.
Heb ik 'straks' (nou ja, ooit) een gedoetje met een groter ef, grond, ganzen etc., dan zou ik het wel zien zitten.