Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Huishond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bika
Actief
Mijn ras(sen): 3 Whippets
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bika »

In het nestje van Balou die we net hebben is er 1 whippet ook als huishond weggegaan.
Hij was veel kleiner dan de andere reuen en zal waarschijnlijk op de renbaan niet mee kunnen.
In principe was dat onze 1e keuze op de foto. Toen we hem echter in het echt zagen viel hij af omdat wij met de hond willen rennen.
Je hoopt toch altijd op een hond die het goed doet en bij deze was dat twijfelachtig. De zwarte rechts.
Afbeelding
Zit nu als huishond maar je weet natuurlijk nooit.
Onze 1e whippet (5jaar) kochten wij ook voor in huis maar zijn we toch maar mee gaan rennen. We waren gelijk besmet en konden niet meer terug. :smile:
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Iedereen fijne Feestdagen toegewenst
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

LongFields schreef:Met de term "huishond" bedoel ik dus niet dat zo'n hond verder helemaal niets doet, maar juist dat een hond die in huis gehouden wordt door mij als huishond gezien wordt, ongeacht wat er behalve in huis liggen nog allemaal door en met de hond ondernomen wordt.
Zo zie ik het ook :wink:

Een huishond is niet per definitie een hond die lekker de hele dag mooi ligt te wezen in huis en waar alleen lmee gewandeld wordt :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

LongFields schreef: Ik zie het dus anders. :wink:
Zelf heb ik ook honden van een werkhondenras, en heb ik een Mechelaar gehad uit werklijnen. Dat was ook gewoon een huishond, net zoals mijn huidige honden (en toekomstige honden).
Met de term "huishond" bedoel ik dus niet dat zo'n hond verder helemaal niets doet, maar juist dat een hond die in huis gehouden wordt door mij als huishond gezien wordt, ongeacht wat er behalve in huis liggen nog allemaal door en met de hond ondernomen wordt.
Een hond die als werkhond wordt gebruikt (ik doel dan op alle hondensporten, dus zowel agility/GG als ook IPO/KNPV) is voor mij ndus ook niet een "niet-huishond". Het één kan gewoon samengaan met het ander.

Als jij onder huishond verstaat dat er behalve de dagelijkse wandeling verder niets met de hond wordt ondernomen, dan hebben we dus duidelijk een andere definitie van hetzelfde woord. :wink:
Zoals ik jouw verhaal lees zie jij het zo dat een hond óf een huishond, óf een werkhond is. En een huishond doet er niets naast, een werkhond wel.

Dat is dus heel anders dan hoe ik het zie.

Nee, zo bedoel ik het niet. :wink: Ik denk dat een werkhond wel een huishond kan zijn op de momenten dat hij niet werkt. Maar een typische werkhond (die ook aangeeft bezig gehouden te worden ) werk te 'onhouden' is iets wat ik toch niet graag zie.
Voorbeeldje: ik vind border collies en aussies aantrekkelijke honden maar ik denk dat ik ze te weinig te bieden heb op dit moment, op de manier waarop ik nu woon en leef.
Heb ik 'straks' (nou ja, ooit) een gedoetje met een groter ef, grond, ganzen etc., dan zou ik het wel zien zitten.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik ken een heleboel werk- en/of sporthonden die gewoon binnen gehouden worden, maar toch noem ik die dan geen huishonden.
Terwijl ik een werkhond die niet meer werkt wel weer een huishond kan noemen :denken:

Grappig om te lezen op hoeveel verschillende manier een term geinterpreteerd kan worden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow en ik doen aan behendigheid, dit jaar misschien ook wedstrijden, maar ik vind hem gewoon een sportieve huishond :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:Ik ken een heleboel werk- en/of sporthonden die gewoon binnen gehouden worden, maar toch noem ik die dan geen huishonden.
Terwijl ik een werkhond die niet meer werkt wel weer een huishond kan noemen :denken:

Grappig om te lezen op hoeveel verschillende manier een term geinterpreteerd kan worden.
zo zie ik het ook...
Xena is/was in mijn ogen ook altijd een sport-/werkhond en ze ligt ook altijd binnen...(is nu aan het afbouwen dus ze hangt er nu dus een beetje tussenin)
de mechelmannen liggen buiten maar zijn ook mijn sport-/werkhonden...
Ik heb daarin geen verschil tussen binnen of buiten liggen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”