Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid bone

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoeveelheid bone

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat betekend nou dat een hond voldoende bone heeft? Hoe zie je dat aan een hond? Ik dacht eerst dat het betekende dat een hond breed gebouwd was zeg maar, maar dat lijkt niet helemaal op te gaan. Kan iemand het uitleggen, misschien met behulp van fotos?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

weinig bone:

Afbeelding

veel bone:

Afbeelding

het gaat dus echt om het botwerk, niet om het gewicht of de bespiering. dus of een hond zwaargebouwd is en niet gewoon te zwaar (dus dik) is. bone heeft een hond of niet, je kunt dat niet trainen of kweken. pien op de onderste foto heeft veel zwaardere (dus dikker, grover) botten dan de hond erboven.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Dus bone kan niet verbeteren door voeding?
Er is mij weleeens verteld dat Macho veel meer bone zou kunnen hebben als ik hem wat forser had gehouden tijdens het opgroeien.

Ik snap er zelf trouwens ook niet veel van.
Ik heb een keer een rasloze show met Macho gedaan en daar werd gesproken over voldoende bone.
Maar van sommige "kenners" hoor ik weer dat hij nauwelijks bone heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

samantha! schreef:Dus bone kan niet verbeteren door voeding?
Er is mij weleeens verteld dat Macho veel meer bone zou kunnen hebben als ik hem wat forser had gehouden tijdens het opgroeien.

Ik heb een keer een rasloze show met Macho gedaan en daar werd gesproken over voldoende bone.
Nee, bone is genetisch bepaald. Voeding doet daar niets aan.
Op een raslozen show worden honden meer "als hond" gekeurd. Kenners kijken toch anders naar het ras. Ik heb geen idee wat er in de standaard staat qua bone maar moet een Lab zwaar bone hebben dan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

sirene schreef:
samantha! schreef:Dus bone kan niet verbeteren door voeding?

Nee, bone is genetisch bepaald. Voeding doet daar niets aan.
Op een raslozen show worden honden meer "als hond" gekeurd. Kenners kijken toch anders naar het ras. Ik heb geen idee wat er in de standaard staat qua bone maar moet een Lab zwaar bone hebben dan ?
Ik heb geen idee of een lab veel bone moet hebben.
Maar je hoort het wel veel langskomen in labjeswereld, het bone.
In de rasstandaard kan ik niks vinden erover alleen dit:

Sterk gebouwd, kort in lendenen, bijzonder actief, breed in schedel, breed en diep in borst en ribben, breed en sterk in lendenen en achterhand.
Borstkas van goede breedte en diepte, met goed gewelfde, tonvormige ribben. Horizontale bovenbelijning. Lendenen breed, kort en sterk.

Op die rasloze show werden inderdaad allerlei honden gekeurd.
Ik denk dat die keurmeester er sowieso anders over denkt als een labkeurmeester.
Ze vond Macho trouwens helemaal op en top lab verder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Volgens mij is het ook voor een deel gewoon de mening van de keurmeester.

Neem een hele gemiddelde herder bijvoorbeeld, de ene keurmeester is een liefhebber van bijvoorbeeld de tervurense, een tenger gebouwde herder, die zal dan al snel vinden dat de gemiddelde herder voldoende bone heeft en let dan misschien wel meer op andere kenmerken.

Maar neem een liefhebber van de duitse of zwitserse die over het algemeen zwaarder is gebouwd, dan zal die keurmeester wat kritischer naar de bone kijken en al sneller vinden dat de hond misschien wel iets meer bone mag hebben.

Dat is bijna hetzelfde als dat een hond de ene week te horen krijgt dat ie goedgebouwd is met een goeie brede en diepe borst en een week later zal een andere keurmeester zeggen dat de hond weliswaar goed gebouwd is, maar dat de borst breder en dieper kan.

Het wil nog niet zeggen dat je hond niet goed is, maar dat de keurmeester vindt dat het beter had gekund... :ok:
groetjes Diana

Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Wij hadden in Bleiswijk een ierse keurmeester (allrounder) en het was opvallend dat hij de honden liet winnen met de dikste bone :19: bij al de rassen die hij daar keurde. Hij viel dus erg op dik bone.

Ooit stond in een keurrapport van Chad, door een nederlandse keurmeester, dat hij teveel bone had :19:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Plaats reactie

Terug naar “Show”