Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kattenloop update (filmpje)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Kattenloop update (filmpje)

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Na de aankoop van 'het plankje' even weer een update mbt het raakvlak van de kattenloop (waar Bram steeds overheen springt). Ik ga toch helemaal terug naar de basis: plank op verhoging en clickeren voor de juiste positie (achterpoten op plank, voorpoten op vloer). Zaterdag les gehad hoe ik het moet aanpakken en daarna zelf een plank in elkaar geknutseld.

Gisteren en vandaag sessies gedaan en Bram begint nu te begrijpen dat we niet de oploop trainen (hij ging constant met z'n achterpoten op de vloer en voorpoten op de plank staan :mrgreen: ), maar de afloop. Hij vindt het wel ontzettend moeilijk. Ik mag niet helpen, alleen aanmoedigen.

Op mijn vraag aan de trainer of ik het Bram nog wel kan leren, was ze heel stellig dat dit wel het geval is. We gaan dus hard aan de slag de komende weken!

Het plankje heb ik overigens niet voor niks gekocht. Ze had er nog wat andere oefeningen mee die Bram erg leuk vond. En als hij het raakvlak beheerst, wordt het plankje gebruikt om de snelheid er in te krijgen.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 24 jan 2009 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Veel succes met de nieuwe trainingsmethode, ik zie hier veel heil in.
Enne als die gek van mij het nog kon leren toen hij vier jaar was en het al drie jaar fout deed....
Tuurlijk leert Bram het :ok:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Arme Bram, hij moet nog eens flink gaan nadenken op zijn leeftijd :jank: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Lil schreef:Veel succes met de nieuwe trainingsmethode, ik zie hier veel heil in.
Enne als die gek van mij het nog kon leren toen hij vier jaar was en het al drie jaar fout deed....
Tuurlijk leert Bram het :ok:
Kijk, dat is een hele geruststelling! Ik was op de een of andere manier in de veronderstelling dat je honden dit van jongs af aan moet leren. Weet niet hoe ik daarbij kom. Ik heb het al eerder zo geprobeerd, maar toen werd er veel aan Bram 'gefrut' en dat vindt hij vreselijk. Nu moet hij zelf nadenken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Arme Bram, hij moet nog eens flink gaan nadenken op zijn leeftijd :jank: :mrgreen:
Mij een beetje uitlachen he :tong: Ik had het echt in m'n hoofd, dat het op 'latere leeftijd' heel moeilijk aan te leren is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoe krijg je Bram op die plank met de achterpoten hoog en de voorpoten op de grond? (als ik het goed begrijp)
De kattenloop zelf zit er toch niet voor? :denken:
Waar leg je die plank dan op?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marye
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Hoe krijg je Bram op die plank met de achterpoten hoog en de voorpoten op de grond? (als ik het goed begrijp)
Ik leg de plank met 1 kant op een krat en laat Caja eraf lopen.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Arme Bram, hij moet nog eens flink gaan nadenken op zijn leeftijd :jank: :mrgreen:
Mij een beetje uitlachen he :tong: Ik had het echt in m'n hoofd, dat het op 'latere leeftijd' heel moeilijk aan te leren is.
Hij is ook zoveel ouder dan Caja :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:Hoe krijg je Bram op die plank met de achterpoten hoog en de voorpoten op de grond? (als ik het goed begrijp)
Ik leg de plank met 1 kant op de bank. Hij loopt er van de zijkant op en loopt dan door naar beneden. Het gaat niet om de handeling om er te komen, maar om de eindpositie. Pas als hij snapt dat het goed nieuws is om met de voorpoten op de vloer, achterpoten op de plank te staan, doen we de gehele kattenloop weer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik leg de plank met 1 kant op de bank. Hij loopt er van de zijkant op en loopt dan door naar beneden. Het gaat niet om de handeling om er te komen, maar om de eindpositie. Pas als hij snapt dat het goed nieuws is om met de voorpoten op de vloer, achterpoten op de plank te staan, doen we de gehele kattenloop weer.
Dat had ik begrepen :wink:
Ik vroeg me alleen af hoe hij ergens af kon lopen als er niks achter zit.
Je moet toch ergens beginnen met naar beneden lopen nietwaar?

Ik snap het zo wel dank je :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Op de bank was een goed idee :ok:
Moet het alleen niet aan mijn vader laten zien, want Caja mag niet op de bank :N:

Caja vind het een geweldig leuk spelletje.
Had niet gedacht dat ze het toch nog met zoveel plezier kon aanleren.

Filmpje van vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik ga je vader eens even bellen :mrgreen: (kan het filmpje hier niet zien)

Ik heb gisteravond op een echte kattenloop getraind. Het begint al te komen, hij draait zich nu zelf om. Hij blijft nu alleen aan het einde van de kattenloop staan. Ik moedig hem aan om nog een stap te nemen en dan 'klik'. Maar hij blijft het moeilijk vinden.

We hebben overigens getraind met een loopse teef die vlak naast ons aan het lopen was. Die Bram :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Zoek stok! schreef:
Ik ben met Daan pas begonnen toen hij 9,5 was. Toen hij ruim 10 was zijn we pas echt begonnen met de raakvlakken en zelfs Daan heeft ze geleerd dus er is hoop voor Bram
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik ben zo ook bezig binnen. En inderdaad die bank is er heel handig bij :wink:
Met Imke train ik wel met een bal ipv. een clicker. Ze moet er wel hard over nadenken, maar begrijpt nu meestal dat twee voorpoten op de grond betekent dat ze de bal krijgt. Het duurde wel even voordat het kwartje viel overigens. Echt iets uitproberen voor een click doet ze namelijk niet. Ik ben benieuwd of ze dit na de winterstop ook wil begrijpen bij een echte kattenloop.
Tess denkt nu dat buigen aan het eind van de kattenloop de bedoeling is. Foutje :roll: Ik laat haar maar in die waan.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ben benieuwd of het lukt om die 'ouwe' nog een nieuw truukje te leren, vast wel :mrgreen: .
Marye wat heb jij op die plank liggen, rubber of zoiets? Ik heb nu een vrij gladde plank met een kleed eroverheen om hem stroever te maken, maar dat verschuift steeds.
Met Fenja ben ik nu ook begonnen, maar ook zij vind het erg moeilijk. Gelukkig wel leuk, integenstelling tot de paaltjes. Daar ben ik ook mee begonnen maar dat vindt ze echt geen leuke oefening :roll:
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Mijn ongeleide projectiel denderde ook steeds over alle raakvlakken heen.

Ik heb daarvoor nog nooit met de clicker gewerkt, maar ben hem zelf maar gaan introduceren.
Tot mijn verbazing was het na 2x afloop doen duidelijk en heb ik eigenlijk geen raakvlak meer gemist!

Ik train thuis met een babykatteloop/ trainingskatteloop. Een soort heel lage schutting max 80 cm hoog, maar wel lang op- en aflopend deel.

Ik denk dat je makkelijk kunt switchen, maar dat veel mensen dat te vaak en te snel doen. Je kunt beter langer vasthouden aan dat wat je doet. Wel vol blijven houden....

Groetjes Simone
marye
Zeer actief
Contacteer:

suzan25 schreef:Ben benieuwd of het lukt om die 'ouwe' nog een nieuw truukje te leren, vast wel :mrgreen: .
Marye wat heb jij op die plank liggen, rubber of zoiets? Ik heb nu een vrij gladde plank met een kleed eroverheen om hem stroever te maken, maar dat verschuift steeds.
Met Fenja ben ik nu ook begonnen, maar ook zij vind het erg moeilijk. Gelukkig wel leuk, integenstelling tot de paaltjes. Daar ben ik ook mee begonnen maar dat vindt ze echt geen leuke oefening :roll:
Er zit anti-slip tape op geplakt.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Er zit anti-slip tape op geplakt
Dat wil ik ook wel hebben, werkt vast beter dan een kleed. Waar heb jij het gekocht, heb er nog nooit van gehoord nl.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Bij de bouwmarkt :ok:
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Wat een goed idee! Dat gaat bij Tobi vast ook werken, vandaag even naar de bouwmarkt.
Afbeelding
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Je kunt ook, als je de plank toch verft, er zand door heen doen op de afloop. maakt het ook stroever.

Groetjes Simone
Zoek stok!
Zeer actief

Filmpje:

Afbeelding

Zelf geklust, die plank :pffff: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Hij gaat goed zo :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:Hij gaat goed zo :ok:
Ik ben erg tevreden. Gebruik wel een target omdat het 'freestyle clickeren' voor twee poten op de grond demotiverend werkte voor Bram. Hij vond er geen klap aan is beter gezegd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maartje
Zeer actief

Dat ziet er goed uit! En je hebt duidelijk klustalent.

Afgelopen week zijn bij ons de lessen weer begonnen. Daar hebben we ook het raakvlak getraind. Thuis train ik zonder target, omdat Imke daar de neiging heeft de target op te pakken om dat aan mij te geven. Maar ze weet ook wel dat pootjes erop wat oplevert.
Mijn lesgenoten trainen met een target met wat brokjes erop. Zelf laat ik liever de hond nadenken, maar Imke ruikt nu voer aan het eind van de kattenloop en daar kan ik moeilijk tegenop. Dus als we tijdens de les gezamenlijk de kattenloop trainen ligt er voor Imke ook een target en wat brokjes. Met als gevolg dat Imke afgelopen les absoluut niet meer van plan was om nog van dat raakvlak af te komen. Ze stond keurig met haar achterpootjes op de kattenloop. Er moest worst aan te pas komen om haar weer verder te laten lopen.
Ik was even bang dat dit te veel verwarring bij Imke zou geven, maar dat lijkt niet het geval. De ene keer (aan het begin van de les mogen we zelf oefenen) ligt er niets na het raakvlak en dan kan ze een bal verdienen door netjes te gaan staan. De andere keer volgt de beloning direct door de brokjes op de target. Het idee blijft voor Imke redelijk hetzelfde: achterpootjes op het raakvlak.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Goed hoor Brammie!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maartje schreef:Dat ziet er goed uit! En je hebt duidelijk klustalent.

Afgelopen week zijn bij ons de lessen weer begonnen. Daar hebben we ook het raakvlak getraind. Thuis train ik zonder target, omdat Imke daar de neiging heeft de target op te pakken om dat aan mij te geven. Maar ze weet ook wel dat pootjes erop wat oplevert.
Mijn lesgenoten trainen met een target met wat brokjes erop. Zelf laat ik liever de hond nadenken, maar Imke ruikt nu voer aan het eind van de kattenloop en daar kan ik moeilijk tegenop. Dus als we tijdens de les gezamenlijk de kattenloop trainen ligt er voor Imke ook een target en wat brokjes. Met als gevolg dat Imke afgelopen les absoluut niet meer van plan was om nog van dat raakvlak af te komen. Ze stond keurig met haar achterpootjes op de kattenloop. Er moest worst aan te pas komen om haar weer verder te laten lopen.
Ik was even bang dat dit te veel verwarring bij Imke zou geven, maar dat lijkt niet het geval. De ene keer (aan het begin van de les mogen we zelf oefenen) ligt er niets na het raakvlak en dan kan ze een bal verdienen door netjes te gaan staan. De andere keer volgt de beloning direct door de brokjes op de target. Het idee blijft voor Imke redelijk hetzelfde: achterpootjes op het raakvlak.
Als dat laatste maar het geval is, gaat het goed :ok: Ik doe het niet met voer omdat ik het idee heb dat Bram dan de bedoeling niet snapt. Hij is alleen maar met het voer zoeken bezig en koppelt dat niet aan voorpoten in het gras.

Hoe doet Tess de raakvlakken? Ook stilstaan op het eind?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ziet er goed uit.
Hoop dat dit voor Bram gaat werken en dat hij het ook zonder target gaat doen
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maartje schreef:Dat ziet er goed uit! En je hebt duidelijk klustalent.

Als dat laatste maar het geval is, gaat het goed :ok: Ik doe het niet met voer omdat ik het idee heb dat Bram dan de bedoeling niet snapt. Hij is alleen maar met het voer zoeken bezig en koppelt dat niet aan voorpoten in het gras.

Hoe doet Tess de raakvlakken? Ook stilstaan op het eind?
Imke en voer vind ik ook geen geweldige combinatie, want inderdaad voer en nadenken is wel moeilijk. Maar ze stond afgelopen les zo duidelijk met haar achterpoten op het raakvlak, dat het leek alsof ze er wel iets van begreep. Ik heb eigenlijk ook liever geen target, want dat moet je ook weer wegtrainen. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe dit verder gaat.

Tess is een beetje lang leve de lol op dit moment. Ze is alleen met voer te belonen, maar ze is dusdanig gefixeerd op voer dat er eigenlijk niets mee aan te leren is. Ze denkt totaal niet na en doet maar wat. Het liefst zou ik haar ook stil laten staan. Ze mist overigens niet heel vaak raakvlakken als ik zelf goed oplet. Maar met Tess ga ik ook geen wedstrijden lopen zolang ze nog zo veel honger heeft van de prednison.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Een target moet je inderdaad weer wegtrainen. Is me bij Pardoes nooit gelukt. Heb een behoorlijke tijd getraint met target en op de training kon ik die ook regelmatig weghalen zonder dat hij de fout in ging.
Alleen had hij erg snel door dat er op een wedstrijd nooit geen target lag.
Train daarom ook liever zonder target alleen lukt dit bij Harley niet. Hij was een slak op de raakvlakken en begint gelukkig nu de raakvlakken leuker te vinden.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”