Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
IJslandse hond, fokkers in België?
Moderator: moderatorteam
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
IJslandse hond, fokkers in België?
Een vriendin van mij wil graag een hond kopen (puppy, van bij een goede fokker) en ze is een beetje gevallen op de IJslandse hond. Probleem is dat ze niet tot in Nederland willen gaan om een pupje te gaan halen.
Zijn er fokkers van dit ras in België? Op internet vind ik er precies geen.
Zijn er fokkers van dit ras in België? Op internet vind ik er precies geen.

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Djeez, wat een typische, radicale reacties hier zeg
Moest ik op zoek zijn naar een pup wil ik, logischerwijs, eerst eens kijken naar fokkers in België vooraleer naar Nederland te moeten gaan.
Dat die mensen eerst vragen of er ook fokkers van in België zijn, heeft toch echt niets te maken met het al dan niet voor een hond kunnen zorgen?
Ach ja, nevermind, ik zoek het antwoord zelf wel uit... Bedankt voor de hulp

Moest ik op zoek zijn naar een pup wil ik, logischerwijs, eerst eens kijken naar fokkers in België vooraleer naar Nederland te moeten gaan.
Dat die mensen eerst vragen of er ook fokkers van in België zijn, heeft toch echt niets te maken met het al dan niet voor een hond kunnen zorgen?

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Natuurlijk kan ik begrijpen dat je liever een goede fokker in de buurt hebt dan een verder weg, maar als je al in je openingspost schrijft dat je vriendin niet naar Nederland wilt rijden, dan komt dat toch anders over dan je denkt.Trippell schreef:Djeez, wat een typische, radicale reacties hier zeg![]()
Dat die mensen eerst vragen of er ook fokkers van in België zijn, heeft toch echt niets te maken met het al dan niet voor een hond kunnen zorgen?![]()
Is er geen rasvereniging in België van deze hond? Of je belt de Nederlandse rasvereniging, misschien kennen zij ook Belgische fokkers? En anders kun je ook naar shows in België gaan, wie weet kom je daar wel een goede belgische fokker tegen.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
Het zijn misschien typische reacties maar dat komt waarschijnlijk omdat je dit schrijftTrippell schreef:Djeez, wat een typische, radicale reacties hier zeg![]()
Dat die mensen eerst vragen of er ook fokkers van in België zijn, heeft toch echt niets te maken met het al dan niet voor een hond kunnen zorgen?![]()
Dat klinkt nu niet echt alsof ze er veel moeite voor willen doen.Probleem is dat ze niet tot in Nederland willen gaan om een pupje te gaan halen.
Ik heb half internet over gesurft en kom geen fokkers in Belgie tegen.

Er zijn naar mijn weten inderdaad geen fokkers in België, ik heb zelf ook al een aantal aanvragen uit België gehad.
Je vriendin zal toch in Nederland op de wachtlijst moeten en momenteel is die niet kort, sommige mensen wachten errug lang op een pup.
Voor een IJslander moet je dus sowieso al wat over hebben, zelfs in Nederland.
Edit: Trouwens, de meeste fokkers zitten ook niet in het Noorden zoals ik, dus erg ver hoef je niet te rijden vanuit België.
Je vriendin zal toch in Nederland op de wachtlijst moeten en momenteel is die niet kort, sommige mensen wachten errug lang op een pup.
Voor een IJslander moet je dus sowieso al wat over hebben, zelfs in Nederland.

Edit: Trouwens, de meeste fokkers zitten ook niet in het Noorden zoals ik, dus erg ver hoef je niet te rijden vanuit België.

- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar kijk, dat die mensen niet gelijk tot in NL willen gaan voor een pup is toch normaal? Ik geef hun zeker door dat er geen fokkers van zijn in België, en dan kunnen ze alsnog nadenken of ze tot in NL willen gaan. Ze zeiden dat ze liever niet naar een ander land zouden gaan (toen ik hun, vertelde dat sommige rashonden nogal dun bezaaid zijn qua fokkers in België), maar misschien verandert dat als ze weten dat er in België geen fokkers zijn.
Heb inderdaad al eens op internet gekeken en enkele fokkers gevonden uit het zuiden. Ik ga hun de adressen zeker doorgeven
Ze zijn nog niet uit hun raskeuze, maar Ijslandse hond is een optie. Het is ook niet echt dringend dat ze een pup willen, maar ze willen wel al graag eens nadenekn over welk ras.
Heb inderdaad al eens op internet gekeken en enkele fokkers gevonden uit het zuiden. Ik ga hun de adressen zeker doorgeven

Ze zijn nog niet uit hun raskeuze, maar Ijslandse hond is een optie. Het is ook niet echt dringend dat ze een pup willen, maar ze willen wel al graag eens nadenekn over welk ras.

- TvanEmst
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Omgekeerd wil ik wel naar België rijden voor een hond, dat zit immers om de hoek.
Daarentegen ben ik beslist niet van plan om hoog in Nederland (+/- boven de grote rivieren) naar een hond te gaan zoeken.
Dan neem ik wel een ander ras dichter in de buurt.
En ik reken mezelf zeker tot de goede honden bazen.
Daarentegen ben ik beslist niet van plan om hoog in Nederland (+/- boven de grote rivieren) naar een hond te gaan zoeken.

Als ik voor een bepaald ras kies en de fokker woont ver weg, dan maakt mij dat niet uit. Onze hond hebben wij ook van de andere kant van Nederland (dus 200 km rijden heen en ook weer 200 km rijden terug). Heb ik er zonder problemen voor over. En de fokker van onze toekomstige hond woont ook al niet in de buurt.Ennath schreef:Omgekeerd wil ik wel naar België rijden voor een hond, dat zit immers om de hoek.
Als het ras niet uitmaakt, dan kan ik mij voorstellen dat je de afstand wel belangrijk vindt, maar als je echt een bepaald ras wilt en er zijn alleen maar goede fokkers (in jouw ogen, iedereen stelt daar andere eisen aan) ver uit de buurt, dan moet je dat ervoor over hebben.
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat erom dat er evenveel 'goede' honden dichterbij zijn. En sommige mensen kiezen zelfs liever een ander ras dan een ras waar ze een land verder voor moeten gaan.Inge O schreef:ja, dat ben je vast en zeker maar toch kan ik dat uitgangspunt niet begrijpen. wat zijn nu een aantal kilometertjes of uurtjes in verhouding tot 10 of 15 jaar plezier van een hond? overigens staat het voor mij los van 'een ras', want ik ben kwiebus ook in nederland gaan halen en had hij een stuk noordelijker gezeten dan was dat ook maar zo geweest.Ennath schreef:Omgekeerd wil ik wel naar België rijden voor een hond, dat zit immers om de hoek.
Dat is net zoals de prijs van een hond. Sommige mensen willen geen €1000 betalen voor een hond (want wat is nu 1000euro voor 15 jaar een hond), dan halen ze er liever een uit het asiel of kiezen ze een ander ras dat wat goedkoper is. Maar ze zullen wel kosten noch moeite sparen als de hond er eenmaal is. Net zoals dit zijn er ook mensen die niet per se een hond van een bepaalde fokker hoeven en hiervoor keiver gaan rijden. Maar als de hond er is, zullen ze er wel voor zorgen.
Dat is toch gewoon persoonlijke keuze?

-
- Zeer actief
@TrippellInge O schreef:ja, dat kan ik op zich wel begrijpen, maar als het gaat om een ras dat dichterbij niet gefokt wordt is lijkt me de 'liefde' voor dat ras of die hond dan veeleer een verliefdheid die zeer snel weer kan overwaaien blijkbaar.Trippell schreef:Het gaat erom dat er evenveel 'goede' honden dichterbij zijn. En sommige mensen kiezen zelfs liever een ander ras dan een ras waar ze een land verder voor moeten gaan.Inge O schreef:ja, dat ben je vast en zeker maar toch kan ik dat uitgangspunt niet begrijpen. wat zijn nu een aantal kilometertjes of uurtjes in verhouding tot 10 of 15 jaar plezier van een hond? overigens staat het voor mij los van 'een ras', want ik ben kwiebus ook in nederland gaan halen en had hij een stuk noordelijker gezeten dan was dat ook maar zo geweest.Ennath schreef:Omgekeerd wil ik wel naar België rijden voor een hond, dat zit immers om de hoek.
Dat is net zoals de prijs van een hond. Sommige mensen willen geen €1000 betalen voor een hond (want wat is nu 1000euro voor 15 jaar een hond), dan halen ze er liever een uit het asiel of kiezen ze een ander ras dat wat goedkoper is. Maar ze zullen wel kosten noch moeite sparen als de hond er eenmaal is. Net zoals dit zijn er ook mensen die niet per se een hond van een bepaalde fokker hoeven en hiervoor keiver gaan rijden. Maar als de hond er is, zullen ze er wel voor zorgen.
Dat is toch gewoon persoonlijke keuze?
vandaar dat ik mijn puppen liever zie bij mensen die er al van vooraf echt moeite willen voor doen.
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
@Inge O
Punt is een beetje dat ik geen RAS heb waar ik héél erg smoor voor kies.
Het gaat me bij aanschaf van een hond niet om een ras maar om een individu.
Ik zou rustig naar de Franse grens rijden om een hond met probleem uit het asiel daar te halen.
Sterker nog: dat heb ik voor twee honden en vijf katten gedaan. Maar naar Groningen rijden voor een pup?
Nee, dan neem ik wel een pup van dichterbij, en als het ene ras niet dichtbij te vinden is dan wel het andere.
Er staan nog zeker dertig rassen op mijn ooit lijstje

Verder: een DH heeft nooit op mijn verlanglijstje gestaan maar toen ik dit exemplaar aanraakte (Eva) wist ik zeker dat ze bij me hoorde.

Maar ik zou nooit naar een DH pup op zoek zijn gegaan, en zeker niet ver weg

-
- Zeer actief
Als je een ras hebt waar je met nadruk voor kiest -en dan zeker helemaal als je binnen een bepaalde lijn iets wilt hebben- kan ik me voorstellen dat je het ervoor over hebt/moet hebben om verder te rijden. Je kan niet aan één kant aangeven dat je een bepaald fokproduct wilt hebben en dan in één adem door melden dat het je te ver weg is.Inge O schreef:ja, dat begrijp ik, omdat jij blijkbaar heel erg 'rasonafhankelijk' bent (wat alleen maar goed is hoor, absoluut), maar dat ligt bij veel mensen toch anders.Ennath schreef: @Inge O
Punt is een beetje dat ik geen RAS heb waar ik héél erg smoor voor kies.
Het gaat me bij aanschaf van een hond niet om een ras maar om een individu.
Ik zou rustig naar de Franse grens rijden om een hond met probleem uit het asiel daar te halen.
Sterker nog: dat heb ik voor twee honden en vijf katten gedaan. Maar naar Groningen rijden voor een pup?
Nee, dan neem ik wel een pup van dichterbij, en als het ene ras niet dichtbij te vinden is dan wel het andere.
Er staan nog zeker dertig rassen op mijn ooit lijstje
Verder: een DH heeft nooit op mijn verlanglijstje gestaan maar toen ik dit exemplaar aanraakte (Eva) wist ik zeker dat ze bij me hoorde.![]()
Maar ik zou nooit naar een DH pup op zoek zijn gegaan, en zeker niet ver weg
even simpel gezegd : als hier iemand zou bellen met veel interesse in een hovawartpup (stel dat ik er had) en die zou ergens in het verloop van het gesprek horen dat ik 200 km verderop woon en dan doodleuk iets zeggen in de trant van 'ohh, maar dat is me te ver, dan neem ik wel een mechelpup, die vind ik overal', dan zou ik heel erg blij zijn dat het gesprek daar dan ook maar meteen stopt.
Maar ik had jou op kunnen bellen met interesse in een Hovawarth en ondertussen ook kunnen aangeven dat ik ook interesse in de Beauceron en de Picardische herder heb.
Keuze had dan echt van nog meer dingen afgehangen: zoals afstand, prijs en "gevoel".
Zoals je weet heb ik geen serieuze interesse in de Hovawarth. Een desinteresse die heel banaal gebaseerd is op uiterlijk.

Maar ik sluit absoluut niet uit dat ik ooit in een asiel of via een MP ofzó een Hovawarth opduikel.
Als bij het ontmoeten de "klik" er is: dan is het ras en de fokker verder onbelangrijk.
Ik las de vraag als een vraag om inlichtingen naar fokkers van een ras dat mogelijkerwijs in aanmerking komt.
Tweehonderd kilometer rijden voor een "mogelijke interesse" zou ik ook niet zien zitten en mijn partner (die moet rijden en mijn hondenhobby gedoogd) al helemaal niet.
Om iemand er dan maar meteen van te beschuldigen dat het een slechte baas is (eigenlijk wordt) omdat zo'n reis als wat bezwaarlijk gezien wordt ....

- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind niet dat de liefde voor het ras er moet zijn om liefde en goede zorg aan de hond te kunnen bieden. Voor die mensen maakt het ras denk ik niet zoveel uit, maar ze willen een pup van een goede fokker en een rashond, dus als ze dan toch moeten kiezen, heeft de IJslandse hond wel een voorkeur.Inge O schreef:ja, dat kan ik op zich wel begrijpen, maar als het gaat om een ras dat dichterbij niet gefokt wordt is lijkt me de 'liefde' voor dat ras of die hond dan veeleer een verliefdheid die zeer snel weer kan overwaaien blijkbaar.
vandaar dat ik mijn puppen liever zie bij mensen die er al van vooraf echt moeite willen voor doen.
Toen wij achter een Alaskan malamute gingen zien, hebben wij ook maar op basis van een rashondenboek de raskeuze gemaakt. Als toen bleek dat er geen fokkers van zouden zijn in België, hadden we sowieso een ander ras gekozen. We hadden niet deze sterk doorgedreven rasliefde, we wouden gewoon een fijne hond, en als we dan toch een ras moesten kiezen, werd het de Malamute.
Ik vind niet dat dit ook maar enige link heeft met of je al dan niet een goede baas zal zijn en vind het raar dat een fokker zijn pups enkel wil meegeven aan mensen die helemaal verknocht zijn aan het ras en echt per se dat ras willen... het is natuurlijk wel leuker denk ik, als de baasjes verknocht zijn aan het ras en er alles voor zouden doen dit ras te kunnen bemachtigen, maar in se zegt dit weinig over je goedheid als hondenbaas.