Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met HD?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bulletjebe schreef:
Marjoleine schreef:
bulletjebe schreef:Maar gespleten gehemelten komen wel voor hoor. Denk aan de Engelse Bulldog, daar hoor je het wel vaker.
Er zijn zoveel rassen waar dat voorkomt.

Gespleten gehemelte vererft enkelvoudig recessief, dat is allang bekend.
Daar zou ik me nou niet zo druk om maken in dit verband.

Als je het in een nest hebt, weet je dat pa en ma allebei drager zijn.
Dus zoiets melden is handig, dan hebben andere fokkers daar ook nog iets aan.
Maar met knikstaarten heeft het geen enkel verband.

edit: misschien kan de moderator dit afsplitsen? Anders wordt het erg verwarrend denk ik?
Waarom schrijft mw. Brooymans dat dan? Ze zit er dus naast begrijp ik? In dat geval kunnen er veel meer honden ingezet worden voor de fokkerij want er worden nu knikstaarten uitgesloten bij diverse rassen.
ik weet ook niet beter, dan dat knik staarten zeker verband kunnen houden met andere skelet afwijkingen en dus ook bv open verhemeltes, dat knikstaart niet gelijk staat aan open verhemelte? nee dat niet, maar ik heb de combi ( of in latere nesten 1 van de twee) zeker gezien.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bulletjebe schreef:Waarom schrijft mw. Brooymans dat dan? Ze zit er dus naast begrijp ik? In dat geval kunnen er veel meer honden ingezet worden voor de fokkerij want er worden nu knikstaarten uitgesloten bij diverse rassen.
Ik heb geen idee. Ik neem aan omdat ze gelooft dat het waar is, maar ik geloof dat dus niet. En daarin ben ik niet de enige.
Het is een heel oud artikel hoor, en er is heel veel over te doen geweest, en nog.
ik weet ook niet beter, dan dat knik staarten zeker verband kunnen houden met andere skelet afwijkingen en dus ook bv open verhemeltes, dat knikstaart niet gelijk staat aan open verhemelte? nee dat niet, maar ik heb de combi ( of in latere nesten 1 van de twee) zeker gezien.
Is dat bewezen? Nee.

Er komen open gehemeltes voor in rassen waar geen knikstaarten voorkomen. En het is bekend hoe open gehemeltes vererven, dat is domweg een gegeven.
Dat je die combi ziet wil ik heus geloven, maar dat betekent niet dat er een causaal verband is. Het betekent alleen dat het beide in een nest voorkwam.

Ik kan het je sterker vertellen: bij wetters is er vrij lang geselecteerd op knikstaarten, omdat men dacht dat je dan een betere spiraalstaart kreeg (die moet een wetter hebben). Maar ondanks dat zijn er nooit andere gezondheidsproblemen geweest. Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan, en aangezien we alle wetters kennen en er al heel erg lang onderzoeksenquetes worden gedaan, mag je ervan uitgaan dat die gegevens echt wel kloppen.
Maar ondanks al die onderzoeken is er nooit een verband gevonden.
Oja, en gespleten gehemeltes komen bij de wetters niet voor.
Ook niet weggemoffeld, want we kennen alle honden, alle nesten en alle eigenaren (die bij wetters verbluffend eerlijk zijn) en buiten de club wordt hooguit eens per 5 jaar een enkel nest gefokt met wetters. Dus dat weten we redelijk zeker.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

bulletjebe schreef: Van mij niet. Dat schrijf ik ook nergens volgens mij. Ik zie ook geen HD D honden van grote rassen massaal omvallen. Terwijl daar wel op geselecteerd wordt door velen. Waarom dan niet op knikstaarten selecteren als daar zoveel andere genetische defecten mee samen kunnen hangen?
Dat zie ik dus wel. Relatief veel Sint-Bernards die ik ken hebben HD-C of HD-D. En achteraf blijkt dan dat die mensen onvoldoende geïnformeerd hebben of geïnformeerd zijn (het is nog altijd een samenspel tussen voledoende informeren en eerlijkheid van de fokker) over het feit dat een van de ouderdieren HD heeft.
En ook bij de Landseer ECT (groot ras met een hele kleine fokpopulatie in Nederland) is dat het geval.
En dat is triest, want zo help je toch een ras om zeep op de lange termijn. Natuurlijk moet je ook verder kijken dan de ouders (dus een aantal generaties terug) kijken, maar een hond met HD-D of zelfs C vind ik twijfelachtig om in te zetten voor de fok. Alleen een fokker zal dan wat meer moeite moeten doen en ook buiten de landsgrenzen moeten kijken naar geschikt honden.

In Noorwegen (meen ik, het is in ieder geval een Scandinavisch land) mag je overigens wel fokken met honden die HD-D hebben, omdat ze daar niet helemaal overtuigd zijn dat HD erfelijk is geloof ik.
Dat wordt ook bewust gedaan! Er is een fokker van een heel groot hondenras die nu in België leeft (maar in Noorwegen als fokker geregistreerd staat) en die fokt dus met honden met HD-D. Waarvan ook de voorouders HD-D en C hebben. Geen probleem volgens die persoon. En ja, natuurlijk fokt die uit liefde voor het ras en niet voor het geld. :roll:

Ik ben in ieder geval blij dat er een openbare databse bestaat van de Newfoundlander. En als zoiets ook van andere rassen zou bestaan, dan zou dat al veel uitmaken. Niet alleen voor de fokkers, maar ook voor de mensen die serieus geïnteresseerd zijn in dat hondenras.
Om een voorbeeld te noemen. Als je bij een fokker op internet een stamboom opvraagt van een Newfoundlander, dan zie je er eigenlijk altijd wel de heupwaarden en nog wat waarden bijstaan. Als je datzelfde opvraagt voor een Sint Bernard, dan ontbreken die heupwaarden altijd. Vind dan maar eens als rasliefhebber uit wat die waarden allemaal zijn.

Kleine toevoeging. Van de knikstaarttheorie ben ik niet zo onder de indruk. Temeer ook omdat er genoeg rassen zijn met knikstaarten zonder allemaal gezondheidsellende en omdat heel veel rassen in het verleden ook gecoupeerd werden, zodat er niets te zeggen valt over of die honden knikstaarten hadden of niet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
bulletjebe schreef:Waarom schrijft mw. Brooymans dat dan? Ze zit er dus naast begrijp ik? In dat geval kunnen er veel meer honden ingezet worden voor de fokkerij want er worden nu knikstaarten uitgesloten bij diverse rassen.
Ik heb geen idee. Ik neem aan omdat ze gelooft dat het waar is, maar ik geloof dat dus niet. En daarin ben ik niet de enige.
Het is een heel oud artikel hoor, en er is heel veel over te doen geweest, en nog.
Is dat bewezen? Nee.

Er komen open gehemeltes voor in rassen waar geen knikstaarten voorkomen. En het is bekend hoe open gehemeltes vererven, dat is domweg een gegeven.
Dat je die combi ziet wil ik heus geloven, maar dat betekent niet dat er een causaal verband is. Het betekent alleen dat het beide in een nest voorkwam.

Ik kan het je sterker vertellen: bij wetters is er vrij lang geselecteerd op knikstaarten, omdat men dacht dat je dan een betere spiraalstaart kreeg (die moet een wetter hebben). Maar ondanks dat zijn er nooit andere gezondheidsproblemen geweest. Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan, en aangezien we alle wetters kennen en er al heel erg lang onderzoeksenquetes worden gedaan, mag je ervan uitgaan dat die gegevens echt wel kloppen.
Maar ondanks al die onderzoeken is er nooit een verband gevonden.
Oja, en gespleten gehemeltes komen bij de wetters niet voor.
Ook niet weggemoffeld, want we kennen alle honden, alle nesten en alle eigenaren (die bij wetters verbluffend eerlijk zijn) en buiten de club wordt hooguit eens per 5 jaar een enkel nest gefokt met wetters. Dus dat weten we redelijk zeker.
hoe vererven open gehemeltes dan?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

wilma23 schreef:
hercujess schreef:Jess, mijn vriend is helemaal weg van Yster, maar als ik die close up van zijn hoofd zie, dan kan ik alleen maar hopen dat hij er geen last van heeft :roll: maar ik heb wel het gevoel dat fokkers op dit moment voor fors gaan, terwijl ik dat toch echt niet de belangrijkste eigenschap vind...
moet wel zeggen dat ik van forse honden hou maar het moet wel allemaal in verhouding zijn.
ook als het in verhouding is mag de bm niet te zwaar en te log zijn. als je dat wel wilt dan moet je gewoon een ander ras kiezen ipv het huidige steeds zwaarder en grover te fokken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

hercujess schreef:Jess, mijn vriend is helemaal weg van Yster, maar als ik die close up van zijn hoofd zie, dan kan ik alleen maar hopen dat hij er geen last van heeft :roll: maar ik heb wel het gevoel dat fokkers op dit moment voor fors gaan, terwijl ik dat toch echt niet de belangrijkste eigenschap vind...
dat is niet iets van "dit moment" hoor ;).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:
edit: misschien kan de moderator dit afsplitsen? Anders wordt het erg verwarrend denk ik?
vanaf waar tot waar??? want straks splits ik het verkeerde :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hutsje
Zeer actief

waarom eigenlijk? want als het wel te maken heeft met elkaar moet je het juist niet splitsen :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
yamie schreef:
bulletjebe schreef:
Marjoleine schreef: Er zijn zoveel rassen waar dat voorkomt.

Gespleten gehemelte vererft enkelvoudig recessief, dat is allang bekend.
Daar zou ik me nou niet zo druk om maken in dit verband.

Als je het in een nest hebt, weet je dat pa en ma allebei drager zijn.
Dus zoiets melden is handig, dan hebben andere fokkers daar ook nog iets aan.
Maar met knikstaarten heeft het geen enkel verband.

Waarom schrijft mw. Brooymans dat dan? Ze zit er dus naast begrijp ik? In dat geval kunnen er veel meer honden ingezet worden voor de fokkerij want er worden nu knikstaarten uitgesloten bij diverse rassen.
maar heb je het probleem gezien doordat er gefokt werd knikstaartouders ( = erfelijk) of kwam het in het nest voor door een aanlegdefect ( = aangeboren maar niet erfelijk)?
nou ja... beide..dus fokken met een knikstaart ( kwam zelf uit een nest met twee zusjes die open verhemelte hadden en knikstaart en 1 een vervormde ruggegraat) en herhalingscombi met wederom knikstaarten ( ouders geen knikstaart maar wel in die combi eerder gegeven)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Marjoleine schreef:
vanaf waar tot waar??? want straks splits ik het verkeerde :N:
Ehm... ik dacht, die knikstaarten zijn feitelijk apart, toch?
Die hebben niks met Fokken met HD te maken.
Maar het loopt nu aardig door elkaar :?
Dat valt niet meer te spiltsen denk ik.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:nou ja... beide..dus fokken met een knikstaart ( kwam zelf uit een nest met twee zusjes die open verhemelte hadden en knikstaart en 1 een vervormde ruggegraat) en herhalingscombi met wederom knikstaarten ( ouders geen knikstaart maar wel in die combi eerder gegeven)
Dat zegt toch alleen dat de ouders het gen dragen voor open gehemelte?
Wie zegt dat het te maken heeft met die knikstaarten dan?
yamie schreef:hoe vererven open gehemeltes dan?
Dat had ik al eerder aangegeven: enkelvoudig recessief.
Oftewel: dat kan een hond dragen, zonder dat hij het heeft.
En als je daar twee van combineert, krijg je theoretisch dus 25% lijders, 50% dragers en 25% vrij.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

yamie schreef:nou nee, misschien moet dat niet nee, maar als dat de honden zijn die winnen, die "goed in de markt" liggen, dan word daar naar toe gegaan.
ik heb net even zitten neuzen op een aantal bordeaxdog fokkers sites, en ik werd er niet vrolijk van, een enkele hond met hd a of b , maar veelal met c of d.
Ja, vreselijk toch? :-(
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
yamie schreef:nou ja... beide..dus fokken met een knikstaart ( kwam zelf uit een nest met twee zusjes die open verhemelte hadden en knikstaart en 1 een vervormde ruggegraat) en herhalingscombi met wederom knikstaarten ( ouders geen knikstaart maar wel in die combi eerder gegeven)
Dat zegt toch alleen dat de ouders het gen dragen voor open gehemelte?
Wie zegt dat het te maken heeft met die knikstaarten dan?
yamie schreef:hoe vererven open gehemeltes dan?
Dat had ik al eerder aangegeven: enkelvoudig recessief.
Oftewel: dat kan een hond dragen, zonder dat hij het heeft.
En als je daar twee van combineert, krijg je theoretisch dus 25% lijders, 50% dragers en 25% vrij.

ik zeg niet dat het met elkaar te maken heeft, dat is iets wat ooit onderzocht is, of iig dat is wat mij bekend is, dat open verhemelte te maken heeft of een uiting kan zijn van een skelet afwijking.

ik heb het gelukkig zelf nog niet gehad, maar ik ken ze wel, ik heb een aantal puppen gezien ( doodgeboren) die of geen staart of een knik hadden en een open verhemelte.

maar goed, als jij zegt dat het dus niet met elkaar te maken heeft.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:ik heb het gelukkig zelf nog niet gehad, maar ik ken ze wel, ik heb een aantal puppen gezien ( doodgeboren) die of geen staart of een knik hadden en een open verhemelte.

Ik ben niet heilig, hoor ;)

Maar voor zover bekend heeft het geen verband, tenzij ik een publicatie ergens gemist heb.

Overigens is staartloosheid iets anders dan een knikstaart, ook genetisch.
Uit mijn hoofd weet ik even niet hoe dat zit, ik zal eens zoeken.
Maar dat het iets anders is, weet ik wel.

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
yamie schreef:ik heb het gelukkig zelf nog niet gehad, maar ik ken ze wel, ik heb een aantal puppen gezien ( doodgeboren) die of geen staart of een knik hadden en een open verhemelte.

Ik ben niet heilig, hoor ;)

Maar voor zover bekend heeft het geen verband, tenzij ik een publicatie ergens gemist heb.

Overigens is staartloosheid iets anders dan een knikstaart, ook genetisch.
Uit mijn hoofd weet ik even niet hoe dat zit, ik zal eens zoeken.
Maar dat het iets anders is, weet ik wel.
nou ja, geen staart, een stompje staart, ik heb tot nu toe altijd begrepen dat het met de ontwikkeling van het skelet te maken heeft en dat dat weer heel breed is, en dus ook open verhemelten daar onder vallen, en knikstaarten in weze een afwijking aan de ruggenwervels zijn
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:nou ja, geen staart, een stompje staart, ik heb tot nu toe altijd begrepen dat het met de ontwikkeling van het skelet te maken heeft en dat dat weer heel breed is, en dus ook open verhemelten daar onder vallen, en knikstaarten in wezen een afwijking aan de ruggenwervels zijn
Ja, dus?
Dat zegt toch niet dat er verband is, genetisch?

Er zijn ik weet niet hoeveel oogproblemen. Allemaal problemen aan het oog, maar genetisch niet verwant.
En zo zijn er legio voorbeelden.
Dat iets een skeletafwijking is, zegt niet dat het gelinkt is aan alle andere skeletafwijkingen die er zijn, hoor.
Het zegt alleen maar dat het een skeletafwijking is, net als andere skeletafwijkingen.

Afbeelding

Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Marjoleine schreef:
yamie schreef:nou ja, geen staart, een stompje staart, ik heb tot nu toe altijd begrepen dat het met de ontwikkeling van het skelet te maken heeft en dat dat weer heel breed is, en dus ook open verhemelten daar onder vallen, en knikstaarten in wezen een afwijking aan de ruggenwervels zijn
Ja, dus?

Er zijn ik weet niet hoeveel oogproblemen. Allemaal problemen aan het oog, maar genetisch niet verwant.
Dat iets een skeletafwijking is, zegt niet dat het gelinkt is aan alle andere skeletafwijkingen die er zijn, hoor.
Het zegt alleen maar dat het een skeletafwijking is, net als andere skeletafwijkingen.

Het verhaal van de knikstaart en de open verhemelte en nog veel meer is in de wereld gekomen door Mevr. Brooijmans. Zij vermeldt dat naar aanleiding van 1 studie bij muizen. Deze muizen waren een speciaal gefokte stam voor onderzoek naar open ruggetjes. Bij deze muizen kwamen nog meer erfelijke defecten voor zoals open gehemelte, gesloten anussen, nierproblemen en nog meer akeligs. De conclusie die hieruit getrokken werd (rond 1970 als ik het wel heb) was dat als je fokte met een knikstaart je dan vanzelf een verergering kreeg die leidde tot open ruggetjes, gesloten anussen enz. Dit onderzoek is nooit herhaald op andere dieren (zoals honden of katten), alle defecten zijn aan elkaar gekoppeld zonder enige vorm van onderzoek door simpelweg te zeggen dat als het een voorkomt en het ander ook zal het wel samen horen. Dit verhaal is een eigen leven gaan lijden en wordt nu voor waar aangenomen. Dat is ook de reden dat er zo belachelijk krampachtig gedaan wordt met knikstaarten.

Ik zal een nieuwe topic openen waarin ik hier nog iets meer over vraag. Ik ben heel nieuwsgierig naar een aantal zaken in dit verband (ook hier :wink: een spons naar informatie en kennis)
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dartel schreef:Ik zal een nieuwe topic openen waarin ik hier nog iets meer over vraag. Ik ben heel nieuwsgierig naar een aantal zaken in dit verband (ook hier :wink: een spons naar informatie en kennis)
Goede zaak :ok:

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Dartel schreef:
Marjoleine schreef:
Ja, dus?

Het verhaal van de knikstaart en de open verhemelte en nog veel meer is in de wereld gekomen door Mevr. Brooijmans. Zij vermeldt dat naar aanleiding van 1 studie bij muizen. Deze muizen waren een speciaal gefokte stam voor onderzoek naar open ruggetjes. Bij deze muizen kwamen nog meer erfelijke defecten voor zoals open gehemelte, gesloten anussen, nierproblemen en nog meer akeligs. De conclusie die hieruit getrokken werd (rond 1970 als ik het wel heb) was dat als je fokte met een knikstaart je dan vanzelf een verergering kreeg die leidde tot open ruggetjes, gesloten anussen enz. Dit onderzoek is nooit herhaald op andere dieren (zoals honden of katten), alle defecten zijn aan elkaar gekoppeld zonder enige vorm van onderzoek door simpelweg te zeggen dat als het een voorkomt en het ander ook zal het wel samen horen. Dit verhaal is een eigen leven gaan lijden en wordt nu voor waar aangenomen. Dat is ook de reden dat er zo belachelijk krampachtig gedaan wordt met knikstaarten.

Ik zal een nieuwe topic openen waarin ik hier nog iets meer over vraag. Ik ben heel nieuwsgierig naar een aantal zaken in dit verband (ook hier :wink: een spons naar informatie en kennis)
ik kan geen stukken overleggen, maar ik weet wel zeker, dat er meer onderzoek geweest is, en dat er ook wel zeker een verband is gelegd tussen knikstaarten en andere afwijkingen ( ja tuurlijk ook onderzoeken, net zoals waar jij naar verwijst)

ik weet ook, en dat is verder geen wetenschappelijk onderzoek, maar dat er vooral door fokkers die knikstaarten in hun nest hadden, gezegd werd "ach nee joh , maakt niks uit"
ik heb bij 3 verschillende rassen knikstaarten gezien en ook bij die lijn of latere nesten meer problemen, en ja, dat zal mijn beeld vertroebelen, maar ik vind het wel erg opvallend

ik vind het iig wat "eng" dat het allemaal los word gezien, maw. fok gewoon maar met knikstaarten, maakt niks uit....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:ik kan geen stukken overleggen, maar ik weet wel zeker, dat er meer onderzoek geweest is, en dat er ook wel zeker een verband is gelegd tussen knikstaarten en andere afwijkingen ( ja tuurlijk ook onderzoeken, net zoals waar jij naar verwijst)
Ik heb ernaar gezocht bij internationale wetenschappers die alle onderzoeken kennen op kynologisch gebied.
Er zijn geen onderzoeken bij honden bekend.

Geef me ze en ik ben bereid er anders over te denken, kom ermee en ik wijzig mijn mening indien terecht, maar tot nog toe is er geen onderzoek gedaan dat aantoont dat er een bewijs van verband is.
En daarom zeg ik: er is geen verband.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine schreef:
yamie schreef:ik kan geen stukken overleggen, maar ik weet wel zeker, dat er meer onderzoek geweest is, en dat er ook wel zeker een verband is gelegd tussen knikstaarten en andere afwijkingen ( ja tuurlijk ook onderzoeken, net zoals waar jij naar verwijst)
Ik heb ernaar gezocht bij internationale wetenschappers die alle onderzoeken kennen op kynologisch gebied.

Geef me ze en ik ben bereid er anders over te denken, kom ermee en ik wijzig mijn mening indien terecht, maar tot nog toe is er geen onderzoek gedaan dat aantoont dat er een bewijs van verband is.
Ik heb het al een paar keer op dit forum en andere fora gevraagd. Of iemand mij andere documentatie kon laten zien dan die van mvr B. en er is nooit antwoord op gekomen. Ik kan me dus niet voorstellen dat ie er is.
Zolang er weinig over bekend is moet je voorzichtig omgaan met knikstaarten maar alles uitsluiten zou ik niet doen. Niet bij mijn ras of bij andere rassen met een hele kleine genenpool.
Mvr B zegt trouwens dat alle staartafwijkingen gerelateerd zijn. Stompe staart, korte staart, staartloos en knikstaart.
In mijn ras komt het allemaal voor maar ik kan helaas niet vertellen of er bij ons meer (volgens B) gerelateerde afwijkingen voorkomen. Bij ons komt er niets voor totdat je het zelf hebt :roll:
Ik ben iig blij dat er nu mensen komen die het verhaal een beetje in twijfel trekken. Het is gevaarlijk als mensen zomaar gaan roepen dat iets helemaal niet erg is maar het is net zo gevaarlijk als je in een numeriek klein ras alles maar uit gaat sluiten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Marjoleine schreef:

Ik heb het al een paar keer op dit forum en andere fora gevraagd. Of iemand mij andere documentatie kon laten zien dan die van mvr B. en er is nooit antwoord op gekomen. Ik kan me dus niet voorstellen dat ie er is.
Zolang er weinig over bekend is moet je voorzichtig omgaan met knikstaarten maar alles uitsluiten zou ik niet doen. Niet bij mijn ras of bij andere rassen met een hele kleine genenpool.
Mvr B zegt trouwens dat alle staartafwijkingen gerelateerd zijn. Stompe staart, korte staart, staartloos en knikstaart.
In mijn ras komt het allemaal voor maar ik kan helaas niet vertellen of er bij ons meer (volgens B) gerelateerde afwijkingen voorkomen. Bij ons komt er niets voor totdat je het zelf hebt :roll:
Ik ben iig blij dat er nu mensen komen die het verhaal een beetje in twijfel trekken. Het is gevaarlijk als mensen zomaar gaan roepen dat iets helemaal niet erg is maar het is net zo gevaarlijk als je in een numeriek klein ras alles maar uit gaat sluiten.
alles uitsluiten heb ik het niet over, maar ik vind het ook te simpel gezegd: "ach niks bewezen, tis niks"
ik heb, zonder dus dat ik dingen kan overleggen, te vaak wel verbanden gezien, ook in herhalings/ probeer nesten..

maar goed, als men die er meer verstand van heeft zegt, er is geen verband, dan zal dat wel, ik blijf alleen toch wel wat vast houden aan mijn ervaringen ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:alles uitsluiten heb ik het niet over, maar ik vind het ook te simpel gezegd: "ach niks bewezen, tis niks"
ik heb, zonder dus dat ik dingen kan overleggen, te vaak wel verbanden gezien, ook in herhalings/ probeer nesten..

maar goed, als men die er meer verstand van heeft zegt, er is geen verband, dan zal dat wel, ik blijf alleen toch wel wat vast houden aan mijn ervaringen ;)
Nee, je hebt geen verbanden gezien, je hebt verbanden gelegd.
Dat is iets anders.

Je hebt afwijkingen gezien, en je hebt diverse afwijkingen gezien en die zag je in één en dezelfde lijn.
Maar is er daarom verband?
Dat hoeft helemaal niet. :19:

Als ik een lijn heb waarin hangoren voorkomen en ze hebben ook allemaal zwartwitte vachten, hebben ze dan die hangoren omdat ze zwartwitte vachten hebben? Nee, natuurlijk niet.
Die eigenschappen hebben ze toevallig allebei, maar dat bewijst bepaald geen causaal verband.

Die vergissing wordt vaak gemaakt en dat wordt dan klakkeloos aangenomen.
En dat soort dingen is vaak buitengewoon schadelijk omdat er dan op verkeerde gronden iets wordt aangenomen als een feit.
Dat is het enige dat ik probeer duidelijk te maken.

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
yamie schreef:alles uitsluiten heb ik het niet over, maar ik vind het ook te simpel gezegd: "ach niks bewezen, tis niks"

Nee, je hebt geen verbanden gezien, je hebt verbanden gelegd.
Dat is iets anders.

Je hebt afwijkingen gezien, en je hebt diverse afwijkingen gezien en die zag je in één en dezelfde lijn.
Maar is er daarom verband?
Dat hoeft helemaal niet. :19:

Als ik een lijn heb waarin hangoren voorkomen en ze hebben ook allemaal zwartwitte vachten, hebben ze dan die hangoren omdat ze zwartwitte vachten hebben? Nee, natuurlijk niet.
Die eigenschappen hebben ze toevallig allebei, maar dat bewijst bepaald geen causaal verband.

Die vergissing wordt vaak gemaakt en dat wordt dan klakkeloos aangenomen.
En dat soort dingen is vaak buitengewoon schadelijk omdat er dan op verkeerde gronden iets wordt aangenomen als een feit.
Dat is het enige dat ik probeer duidelijk te maken.
ja maar ja maar :mrgreen:

vertel mij dan maar eens , hoe je moet fokken, wat doe je wel, wat sluit je uit enz. als zoveel los aan elkaar hangt, er qua afwijkingen geen verbanden zijn, ook al zie je het in 1 lijn terug...
waar selecteer je dan op? wanneer is het dan wel iets waar je mee uit moet kijken?

ik vind het zo makkelijk gezegd, dat "ik" verbanden heb gelegd, die er eigenlijk dus niet zijn... ( hypothetisch he)
ikekim
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): bullmastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door ikekim »

wat een leuk topic. nouja..leuk. was eens even aan het lezen..
- je ziet indd tegenwoordig heel veel logge honden met een zeer korte neusbrug. als je terug kijkt naar vroeger waaruit de rasstandaard in ontstaan, zie je ook indd dat 1. veel atletischer zijn. 2. ze hebben een vele langere neus. er is ergens iets mis gegaan..het wil niet zeggen dat ik het niet mooi vind om te zien, maar of t goed is...dan krab ik me toch hard achter mijn oren.
- ik heb 2 bullmastiffs die een wat langere neus hebben en eigelijk in mijn ogen ook niet fors zijn. de reu is uit nl lijnen (niet veel gebruikte lijnen) de vader is ook niet echt robuust en de moeder wat meer. toen besloten wij er een teef bij te nemen. maar die moest voor ons, geen nl bloedlijnen hebben. want wij vinden persoonlijk dat er hier in nl teveel met dezelfde lijnen wordt gefokt..dat loopt ooit toch vast..zou ik denken..en ik vind het ook veel interessanter om een hond met buitelandse bloedlijnen te hebben mochten we gaan fokken. ons teefje hebben we wel gewoon hier in nl gehaald, er hier in mijn ogen 1 hele goede fokker, die honden importeert uit het buitenland hd en ed laat rontgen en harttesten etc. zodoende zijn wij bij hun uitgekomen. en we zijn super tevreden.
- en je ziet indd vaak op shows, dat de forsere honden met korte neus winnen. behalve bij engelse keurmeester, vind ik het nogal eens meevallen. (sommige) keuren in mijn ogen meer richting het oude type toe. wel jammer, je zou zeggen dat er 1 lijn in moeten zitten qua hond en qua keurmeesters..achja we zien het wel met shows...het belangrijkste is dat ze mijn lieve huis honden zijn, shows gaan we vaak heen, maar is een bijzaak en in mijn ogen ook socialisatie/ervaringsgericht.
- ik ben ook nog geen lid van de bmcn..omdat, ik zie het nut er nog niet van in..vaak word je in mijn ogen ook belemmerd als fokker zijnde..als je een teef hebt en je ziet een mooie en goede reu..maar niet aangekeurd door bmcn..dan mag in feite niet dekken, en krijg je een sanctie..als ik het goed heb gehoord. ik moet nog bekijken of ik lid word.
hier een paar fotos van mijn honden, als jullie t leuk vinden..

Afbeelding
dit is mijn teefje van buitenlandse afkomst.

Afbeelding

Afbeelding
we denken zelf dat het een mooi atletische teefje gaat worden. en ze is hartstikke lief, dat is me goud waard. oja, ze is op de foto net 7mnd. ja, elke heeft min en pluspunten..maar welk mens heeft dat nu ook niet..maar ben t voor een groot deel met de meeste eens..zoals ik hierboven heb geschreven.

Afbeelding
dti is mijn reu met 8mnd. in italie..jaja ze gaan gewoon mee op vakantie. en t was top.wat hebben wij en hij genoten.

Afbeelding
samen luieren op de bank

Afbeelding
zielig is ie he..zit n slaapje bij oog..oeps..hihi

Afbeelding
hij is niet verwend hoor..hihi

Afbeelding
beetje slechte foto..

hoop dat jullie de fotos n beetje leuk vonden.
brigitte, die hier ook online is..heeft n broer van ons teefje! ook n mooi reutje, wat heel mooi rustig opgroeit net als zijn zus.
Afbeelding
ikekim
Vaste gebruiker
Contacteer:

dit vond ik nog bij de fokvoorwaarden van de club:

6.
Toegestaan zijn de oudercombinaties A-A, A-B, A-C, A-D, B-B, B-C, B-D en C-C. Een combinatie met HD D is dus alleen toegestaan met HD A of HD B.

ben zelf absoluut geen voorstander van hd-d dus ik zou het persoonlijk pertinent alleen met een a reu of teef doen..maar liever niet eigenlijk. ik vind pers b en d niet samen kunnen. maar zo heeft iedereen een andere visie natuurlijk. en ik vind de ed net zo belangrijk als je tegenwoordig kijkt naar de problemen aan de voorpoten.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

ikekim schreef:dit vond ik nog bij de fokvoorwaarden van de club:

6.
Toegestaan zijn de oudercombinaties A-A, A-B, A-C, A-D, B-B, B-C, B-D en C-C. Een combinatie met HD D is dus alleen toegestaan met HD A of HD B.

ben zelf absoluut geen voorstander van hd-d dus ik zou het persoonlijk pertinent alleen met een a reu of teef doen..maar liever niet eigenlijk. ik vind pers b en d niet samen kunnen. maar zo heeft iedereen een andere visie natuurlijk. en ik vind de ed net zo belangrijk als je tegenwoordig kijkt naar de problemen aan de voorpoten.
kijk aan, dan is dat inmiddels veranderd. jammer dat de heupen (nog steeds) het enige zijn waarop gecontroleerd moet worden.
Afbeelding
ikekim
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hutsje schreef:

6.

kijk aan, dan is dat inmiddels veranderd. jammer dat de heupen (nog steeds) het enige zijn waarop gecontroleerd moet worden.
ja, vind ik ook. ed is in mijn ogen ook echt super belangrijk geworden bij dit ras! er zijn gelukkig enkele fokker die dit wel doen en ook meer gezondheidstesten.
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Even een vraagje tussendoor: Wat is precies het verschil tussen HD A en HD B, aangezien ik hier las dat een hond pas HD heeft, alstie HD C heeft?
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

ikekim schreef:
Hutsje schreef:

6.

ja, vind ik ook. ed is in mijn ogen ook echt super belangrijk geworden bij dit ras! er zijn gelukkig enkele fokker die dit wel doen en ook meer gezondheidstesten.
ik testte 6 jaar geleden al op ed ;). maar ik vind ed nog niet eens zo heel erg, er zijn nog zoveel meer mankementen die het ras heeft, inmiddels. kijk naar de cardiomyopathie problemen, ze vallen gewoon om. en de entropion, nierproblemen, allergieen, etc. etc.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”