Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wie het weet mag het zeggen!!! (hulp gevraagd bij raskeuze)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

wie het weet mag het zeggen!!! (hulp gevraagd bij raskeuze)

Ongelezen bericht door Peter27 »

Hallo allemaal..

Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een leuke hond.. Het zal een volwassen hond worden uit het asiel ofzo van minstens 2 jaar oud.

Ik heb hier een flinke stapel met hondenboeken liggen en zoek veel op internet naar ras eigenschappen. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben al geswitched van een labrador naar een franse bulldog en eigenlijk vind ik alles wel leuk :denken:

Mijn wensenlijstje is:
-Middelmaat (max 20/25kg)
-Vriendelijk en sociaal naar mensen en honden (voor zover dat in een ras zit)
-Minimaal verharen :smile: (al snap ik dat een hond verhaard)
-Goed opvoedbaar al hoeft het geen slaafje te worden.
-Makkelijk te vinden als herplaatser zodat er wat te kiezen valt..
-Gemiddelde behoefte aan beweging. Maw, niet hyper-actief.
-Moet ivm werk paar uur per dag thuis kunnen zijn.

Ik heb behoorlijk wat ervaring met honden. Uiterlijk, kleur etc zijn minder belangrijk voor mij dan karakter.
Stafford achtige honden mogen hier niet met de uitlaatservice mee en vallen dus af..

Wie doet een suggestie?

Groeten Peter
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als het een hond uit het asiel wordt heb je eigenlijk geen ras nodig toch?
Dan kan je heel goed kijken of er een hond is die qua formaat en karakter matched.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

tja. maar je moet toch ergens op selecteren..
En hij/zij hoeft niet perse uit het asiel te komen.. Dus vandaar mijn vraag..
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Gewoon kijken op http://www.dierenasiels.com, honden selecteren op jouw algemene voorkeur en de beschrijvingen van de honden lezen.
Er staat vast wel een hond voor jou tussen :wink: .
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Peter27 schreef:tja. maar je moet toch ergens op selecteren..
Ik denk dat je met de 'eisen' die jij noemt opzich op rassenherplaatssites niet heel erg veel tja ehm, keuze hebt?
Denk ik hoor. Ik denk namelijk dat een hele sociale hond, die goed alleen kan zijn, makkelijk op te voeden is, en met niet al teveel beweging toe kan, niet zo heel erg vaak herplaatst zal worden. Uiteraard soms wel natuurlijk, maar "makkelijk te vinden als herplaatser" is het denk ik niet.
Je zou wellicht dan ook naar een buitenlands hondje kunnen kijken?
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Een koningspoedel is misschien wel wat. Voldoet redelijk aan de eigenschappen en verhaart niet. :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Peter27 schreef:tja. maar je moet toch ergens op selecteren..
Maar je selecteert toch vooral op karakter, zoals je zelf schrijft?
Dan zou ik gewoon heel veel gaan kijken bij te herplaatsen honden en als een hond je aanstaat je zo goed mogelijk informeren (over het karakter en uit wat voor situatie de hond komt) bij de medewerkers van het asiel/opvang of wie dan ook voor de herplaatsing zorgt.
Er zijn zo veel te herplaatsen honden, het kan niet anders dan dat er eentje bij zit die bij je past. :wink:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik vind die minimale beweging toch een flinke beperking. Dan kom je (in mijn ogen dan) op een heel klein formaat hond uit (type gezelschapshond) die sneller moe is met een standaardwandeling dan een groter formaat hond. En sneller moe, omdat die veel meer moet bewegen om hetzelfde stuk te wandelen dan bijvoorbeeld een labrador.

Een labrador zou ook goed passen, maar die heeft wel veel beweging nodig.

Wat versta je eigenlijk onder niet zo'n grote bewegingsbehoefte? En hoeveel keer per dag laat je hem uit en hoe lang duren die wandelingen? En hoe lang moet je hond per dag alleen zitten?
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik denk inderdaad ook dat er een heel verschil is wanneer je een DD neemt of een Jack Russel,
ik denk dat de Jack heel wat meer beweging nodig heeft dan de DD, tenminste, meer beweging aankan.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zoals al gezegd, als je voor een asielhond wilt gaan, dan zou ik op www.dierenasiels.com kijken en de honden daar van alle rasgroepen eens bekijken. Er is vast een hondje waar je voor een blok voor valt.
Als je toch een rashond wilt, dan zijn er ook de rasverenigingen die aan herplaatsing doen.
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:
Muk schreef:Ik vind die minimale beweging toch een flinke beperking. Dan kom je (in mijn ogen dan) op een heel klein formaat hond uit (type gezelschapshond) die sneller moe is met een standaardwandeling dan een groter formaat hond.
Dat hoeft niet. Als je een dogachtige neemt van een jaar of 5 oud dan zul je daar ook geen ki-lo-me-ters mee hoeven te lopen. :wink:
Er staat ook niet minimale beweging, er staat een gemiddelde behoefte aan beweging (niet hyperactief) :wink:
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Misschien is een Schotse Herder Langhaar iets voor je, herken best veel dingen van jou lijstje in een Schotse Herder.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik zou ook de sites blijven nazoeken. Wij hadden ook veel eisen en hebben een paar maand gezocht tot we Basco zagen op dierenasiels.com, aan de andere kant van Nederland.
Gouden keuze en dus de moeite van het even wachten en goed zoeken meer dan waard
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

idd gewoon internet afspeuren naar een leuke herplaatser. die klik komt er dan vast wel. en dan vind je het niet eens meer erg als het toch een hond is die verhaard. :wink:
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef:Ik vind die minimale beweging toch een flinke beperking. Dan kom je (in mijn ogen dan) op een heel klein formaat hond uit (type gezelschapshond) die sneller moe is met een standaardwandeling dan een groter formaat hond.
Dat hoeft niet. Als je een dogachtige neemt van een jaar of 5 oud dan zul je daar ook geen ki-lo-me-ters mee hoeven te lopen. :wink:
Maar die zijn over het algemeen meer dan 20/25 kilo. :mrgreen:
Uiteraard zijn er ook kleinere doggenrassen, zoals de Franse Bulldog. Maar zo'n formaat honden schaar ik voor het gemak even bij de kleine honden (en voor mij ook meer type gezelschapshonden ook al zitten ze niet in die FCI groep volgens mij).
Peter27
Zeer actief

Dank voor jullie reacties.. Uiteraard kijk ik al regelmatig op de asiel websites. Maar dan zie je dus zo'n mormel alleen op een plaatje.. Met weinig of zeer slechte informatie. Hier schiet ik dus niets mee op..
Blijft over: marktplaats en/of rasverenigingen etc.

Dus ik moet wat zoektermen hebben...
Stel nou dat verharen een belangrijk punt is..
Welke middelmaat honden verharen niet al te veel?
Stabij ofzo?

Bij the way.. die vragen over dat uitlaten lijken mij overbodig.. Ik schreef dat ik altijd honden heb gehad dus ik weet wat erbij komt kijken..

Gr. Peter
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Een Golden Retriever?

Op de site van dierenasiels.com staat ( zo op het eerste gezicht :wink: ) een leuk reutje van 8 jaar.

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Tamara. schreef:Een Golden Retriever?

Op de site van dierenasiels.com staat ( zo op het eerste gezicht :wink: ) een leuk reutje van 8 jaar.

Afbeelding
Die verharen behoorlijk, en een teefje kan nog aan de bovengrens van de 25 kilo zitten (Vera is 27 exact) maar een reutje denk ik niet hihi :wink: :wink:

En bovendien wensen die niet aangesproken te worden met mormel zoals TS de honden schijnt te noemen :pffff:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Peter27 schreef:Maar dan zie je dus zo'n mormel alleen op een plaatje.. Met weinig of zeer slechte informatie. Hier schiet ik dus niets mee op..
Nou, nou... 'zo'n mormel' vind ik niet echt aardig klinken als je op zoek bent naar een maatje :roll:

Peter27 schreef: Stel nou dat verharen een belangrijk punt is..
Stabij ofzo?
Wat vind jij 'niet veel verharen'? Wat de 1 niet veel vindt is voor de ander weer wel erg veel. Om wat voor reden weinig verharen? In verband met een eventuele allergie of omdat het teveel rotzooi in huis geeft wat je moet schoonmaken?

Kortharige honden hebben van die vervelende korte haartjes die in je kleren en banken blijven hangen. Langharige of halflangharige honden verliezen net zoveel haar alleen dat is meer een bosje haar wat in de hoek van de kamer komt te liggen.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Peter27 schreef:Dank voor jullie reacties.. Uiteraard kijk ik al regelmatig op de asiel websites. Maar dan zie je dus zo'n mormel alleen op een plaatje.. Met weinig of zeer slechte informatie. Hier schiet ik dus niets mee op..
Blijft over: marktplaats en/of rasverenigingen etc.

Stabij ofzo?

Bij the way.. die vragen over dat uitlaten lijken mij overbodig.. Ik schreef dat ik altijd honden heb gehad dus ik weet wat erbij komt kijken..

Gr. Peter
Je kunt naar aanleiding van zo'n plaatje toch bellen met het asiel :19: je moet er wel iets voor doen hoor
Er staat niet ineens een geschikt mormel met z'n knapzak voor je deur
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mormel :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Peter27 schreef:
Stabij ofzo?

Gr. Peter
Ik zou geen Stabij nemen als je niet tegen vlokken haren in je huis kan. En een Stabij heeft niet genoeg aan middelmatige beweging. Is een ras wat je echt bezig moet houden. Slaafs zullen ze zeker niet worden. Hebben zeker een eigen willetje, met daarbij dat ze vrij gevoelig zijn, niet de makkelijkste om op te voeden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Muk schreef:Ik vind die minimale beweging toch een flinke beperking. Dan kom je (in mijn ogen dan) op een heel klein formaat hond uit (type gezelschapshond) die sneller moe is met een standaardwandeling dan een groter formaat hond. En sneller moe, omdat die veel meer moet bewegen om hetzelfde stuk te wandelen dan bijvoorbeeld een labrador.

Wat versta je eigenlijk onder niet zo'n grote bewegingsbehoefte? En hoeveel keer per dag laat je hem uit en hoe lang duren die wandelingen? En hoe lang moet je hond per dag alleen zitten?
Hij schrijft geen minimaal, maar gemiddeld :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Muk

bernersennenfan schreef:
Muk schreef:Ik vind die minimale beweging toch een flinke beperking. Dan kom je (in mijn ogen dan) op een heel klein formaat hond uit (type gezelschapshond) die sneller moe is met een standaardwandeling dan een groter formaat hond. En sneller moe, omdat die veel meer moet bewegen om hetzelfde stuk te wandelen dan bijvoorbeeld een labrador.

Weet ik, maar voor de een is gemiddeld 3x per dag een blokje om en in het weekend misschien een extra lange wandeling, terwijl dat voor een ander weer minimaal is. Dus vandaar dat ik het wat aangedikt heb. Maar de TS heeft al jarenlang honden gehad, dus weet precies hoeveel gemiddeld is blijkbaar?
Laat ik het dan zo zeggen; hoeveel tijd wil je dagelijks vrijmaken voor je hond in hoeveel wandelingen?
Want gemiddeld dan denk ik aan 3x per dag een wandeling van maximaal een half uur (met als het meezit een langere wandeling van 1 uur) en in het weekend als het weer meezit een lange wandeling voor de hond. En dan vallen (in mijn ogen dan) toch veel rassen af.
Blijkbaar houd de TS ook niet van vieze haren en vachtverzorging (en hoe zit het met een vieze hond die in de blubber / slootwater heeft gezeten?). Als verharen zo'n probleem is, dan blijft er weinig over dan een poedel of een naakthond.

En ja, als ik een uitspraak als een mormel hoor, dan denk ik dat eigenlijk alleen een speelgoedhond overblijft. Verhaart ook niet.

Als je een leuke hond zoekt, dan zul je er moeite voor moeten doen, ze komen niet bij bosjes aangewaaid. Je zal dus zelf moeten bellen naar asiels (of mensen op marktplaats). En over het algemeen zul je er ook voor moeten betalen.

En nog eens mijn vraag, hoe lang moet de hond dagelijks alleen zitten?
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Muk schreef:
bernersennenfan schreef:

Weet ik, maar voor de een is gemiddeld 3x per dag een blokje om en in het weekend misschien een extra lange wandeling, terwijl dat voor een ander weer minimaal is. Dus vandaar dat ik het wat aangedikt heb. Maar de TS heeft al jarenlang honden gehad, dus weet precies hoeveel gemiddeld is blijkbaar?
Laat ik het dan zo zeggen; hoeveel tijd wil je dagelijks vrijmaken voor je hond in hoeveel wandelingen?
Want gemiddeld dan denk ik aan 3x per dag een wandeling van maximaal een half uur (met als het meezit een langere wandeling van 1 uur) en in het weekend als het weer meezit een lange wandeling voor de hond. En dan vallen (in mijn ogen dan) toch veel rassen af.
Blijkbaar houd de TS ook niet van vieze haren en vachtverzorging (en hoe zit het met een vieze hond die in de blubber / slootwater heeft gezeten?). Als verharen zo'n probleem is, dan blijft er weinig over dan een poedel of een naakthond.

En ja, als ik een uitspraak als een mormel hoor, dan denk ik dat eigenlijk alleen een speelgoedhond overblijft. Verhaart ook niet.

Als je een leuke hond zoekt, dan zul je er moeite voor moeten doen, ze komen niet bij bosjes aangewaaid. Je zal dus zelf moeten bellen naar asiels (of mensen op marktplaats). En over het algemeen zul je er ook voor moeten betalen.

En nog eens mijn vraag, hoe lang moet de hond dagelijks alleen zitten?
Gemiddeld = sowieso nog 1 wandeling van een uur per dag en daarnaast 2 kortere wandelingen.
Maar ik ben ook alleen berners en herders gewend, dus loop minimaal 2-3 uur per dag, dit noem ik dan inderdaad weer gemiddeld.

Het ging me er om, dat hij het woord minimaal niet had genoemd.
Maar er is nog wel een verschil tussen wat de een onder minimaal verstaat en de ander :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Een keeshond of een collie (Schotse herdershond). Deze eisen wel wat kamwerk, maar laten geen plakhaartjes achter zoals kortharige honden dat doen.

Of een middenslagpoedel.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Na jaren een syberische husky in huis te hebben gehad, is het haar verlies van Myra en Timo zeer minimalistisch te noemen :mrgreen:
Peter27
Zeer actief

Toch jammer dat sommige mensen hier niet tegen een grapje kunnen als het om jullie heilige keffers gaat :boos: (let op, dit was er weer eentje :mrgreen: !!!)

Maar om toch even te reageren op jullie vragen:

Verharen is een (klein) issue aangezien schoonmaken niet mijn hobby is.. Het is geen wereldramp maar als dat beperkt kan worden zou dat mooi zijn. Een vriendin van me heeft een labrador maar da's net een sneeuwstorm als je hem aait..

Onder gemiddelde behoefte aan beweging versta ik smorgens 30 minuten, smiddags 60 minuten en s'avonds weer 30 minuten ofzo..
Soms wat meer, soms wat minder.

Ik heb vroeger altijd een bearded collie gehad.. Een top beest maar wel vreselijk onderhoudsgevoelig met zo'n vacht.. We bleven borstelen en stofzuigen :)

Wat betreft weekplanning werk ik 4 dagen en zal de hond 1 dag bij mijn ouders zijn. Ook werkt mijn vriendin flexibel. Wel is het de bedoeling om de hond 2 of 3x per week met de uitlaatservice mee te laten gaan. Stafs en herders hebben ze daar liever niet dus die merken vallen helaas af.

Verder moet de hond niet te groot zijn qua formaat en gewicht. Zoals ik al schreef zal het uiteindelijk om een herplaatser gaan die al door de pubertijd heen is. In aanmerking komen wat mij betreft de:
Stabij
Heidewachtel
Airedale terrier
Soft Coated Wheaten
Kooiker

Wie kan deze lijst aanvullen?
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Een Airedale terrier kan een stuk zwaarder dan 25 kg worden. Ook moet die getrimmt/geplukt worden:
Het trimmen/plukken van de Airedale Terrier
De vacht van de Airedale voelt hard aan en moet geplukt worden. Bij het plukken worden de harde, dode haren (het rijpe haar) met kleine plukjes tegelijk tussen duim en wijsvinger uit de huid getrokken. Het verwijderen van het oude, dode haar kan echter ook met een zgn. trimmesje. De A.T.C.N. winkel kan U van zo'n trimmesje, maar ook van het benodigde trimschema voorzien.
Het gebeurt nog te vaak dat Airedale Terriërs worden geschoren. Dit is voor de hond niet gezond omdat het dode haar wordt afgeschoren en er een dood stoppelveld in het vel blijft zitten. Dat kan allerlei huidkwalen en irritaties tot gevolg hebben. Bovendien zal de kleur en de kwaliteit van de vacht sterk achteruit gaan.
Voor meer informatie over het trimmen van uw Airedale verwijzen we graag naar de Airedale trimpagina .

Als dat niet gebeurt; háár (ervaring :mrgreen: )

De Heidenwachtel en de stabij moet je goed bezighouden, en meer doen dan alleen je blokje om van een half uurtje.
Werken is echt een must.
(Tenminste, dat was het bij alle stabij's en heidewachtel's die ik ken.. Best een aantal :denken: )

Ik ken iemand die vind dat een soft coated wheaten verschrikkelijk verhaart, even veel als haar husky. ^^ zelf geen ervaring mee
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Peter27 schreef: Stabij
Heidewachtel
Airedale terrier
Soft Coated Wheaten
Kooiker

Wie kan deze lijst aanvullen?
Je hebt hier al heel wat rassen, ik heb het gevoel dat je wel op zoek wilt naar een rashond?
Misschien dat de drentsche patrijs nog een aanvulling is op deze lijst?

En je zou eens contact op kunnen nemen met de rasverenigingen van deze rassen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”