Gisteren weer training gehad met Ita.
Dummyapport en wildapport (eend, kraai en duif)
Het duurde even voor ik haar aandacht kon pakken. Het veld, de andere honden en de konijnengeur was "oorverdovend"
Maar na de nodige zweetdruppeltjes is het me toch gelukt om haar een aardig stukje te laten volgen.
Het "vast" oefenen heb ik voor een deel tijdens het volgen gedaan, dat gaat wat soepeler.
Ze neemt ook keurig aan als ze voor me zit, maar ik doe dat liever niet te lang achter elkaar.
Bij het verloren zoeken kreeg ik steeds meer de indruk dat Ita met haar ogen zoekt en de eventuele verwaaiing laat voor wat die is (neus dicht tijdens het zoeken).
Deze keer was er wild weggelegd in een stuk dichte dekking, dus haar ogen waren nu niet echt behulpzaam.
En zie daar..................... madam deed haar neus open en zocht heel mooi op verwaaiing

Eerst heeft ze een eend gehaald en naderhand ook nog een kraai.
Ook de kraai werd keurig meteen opgepakt en zonder dralen bij me gebracht
Bij de markeeroefening vergat ze goed op te letten.
Er werd aan de andere kant ook wild opgeworden dus het was ook wel een beetje lastig, maar ook hier ging haar neus op tijd open en ze bracht een eend en een duif binnen. Toch wel een voordeel als er een werper staat

Op jacht staat die er niet.
Dus markeren op het wild zelf zal nog wel beter moeten worden
De af en blijf hebben we met zijn allen tegelijk gedaan.
Ze is prima blijven liggen, dus dat ging ook goed.
Mijn verzoek was onthouden en we hebben ook een sleep gelopen.
Een flink eind met de wind dwars op de sleep en, na een haak, de laatste 30 meter met de wind achter.
De trainer heeft me precies verteld wat ze deed en hoe ik dat moest beoordelen.
Ze deed het helemaal keurig op verwaaiing, dus ruim een meter onder de wind langs het spoor.
Ze liep over de haak heen, maar keerde direct terug en nam het spoor weer op
Ze heeft het helemaal zelf gedaan, want ik heb haar los laten zoeken en ben zelf op de aanzetplek blijven staan. De eend werd netjes geapporteerd.
Ik kreeg op mijn kop omdat ik Ita op het laatste stukje van het apport nog aanmoedig om bij me te komen.
Dat moet ze nu helemaal zelf gaan doen vond de trainer.
Anders gaat ze verwachten dat ik haar roep en dat is niet de bedoeling.
Ik zal dat gaan proberen te onthouden
Wat me wel opviel gisteren is dat Ita op het laatste stuk met de eend naar mij toe vanaf de sleep, helemaal afweek van de lijn en richting andere honden liep.
Ik wil dat niet hebben en heb onmiddellijk mijn stem er op gezet. Ze veranderde meteen weer van richting en kwam naar mij toe
De trainer vond dat ik ook daar mijn mond had moeten houden..............
Daar heb ik eens over nagedacht...................
Ik wil voorkomen dat ze met een apport gaat paraderen, zoals je wel vaker ziet op jachttrainingen.
Dan klijkt het me toch beter om haar direct te corrigeren qua looprichting?