Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

knikstaarten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Marjoleine schreef:
Hayley84 schreef:Waarom zeggen we niet gewoon: honden met knikstaarten = VERBODEN om mee te fokken? Waarom niet? Net of er niet genoeg honden rondlopen waar je wel mee kunt fokken.
Dat zou je niet moeten zeggen omdat er in het verleden altijd gefokt is met honden met knikstaarten.
Alleen wisten we het toen niet, omdat die staarten gecoupeerd werden.

En waren er toen in die nesten al die afwijkingen waarvan nu wordt gezegd dat het door de knikstaarten komt?

Dat vraag ik me af, maar ik denk het niet.

Ik zeg niet dat je met een knikstaart moet fokken.
Ik zeg wel: overselectie is de doodssteek voor een ras.
Gebruik je hersens voor je selecteert, en baseer je mening op feiten, niet op fabels.
En dus ook niet op verhalen waarvan je niet weet of ze kloppen, want misschien zijn dat wel fabels...
En misschien ook niet ...
Waarom zou je dat risico willen nemen?
Er zijn echt wel genoeg andere opties.
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Wat mij betreft kun je hier lang en breed over doorlullen, maar ik zou hier persoonlijk nooit bewust mee fokken. Natuurlijk kunnen er andere factoren zijn en kan het tig keer goed gaan, maar daar koop je niks voor als het laatste nest wel ineens allemaal afwijkingen vertoont.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hayley84 schreef:En misschien ook niet ...
Misschien en misschien niet.

Feit blijft dat er een risico is dat er teveel wordt uitgesloten.
Feit blijft ook dat er voorheen gewoon mee gefokt werd.
Feit blijft dus ook dat er dus honden van afwijkingen beticht kunnen worden terwijl dat niet terecht is, zodat er dus ten onrechte verder prima fokmateriaal uitgesloten wordt en een onterecht slechte naam krijgt.

En dat is wat mij ergert en wat ik triest vind.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hayley84
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Feit blijft dus ook dat er dus honden van afwijkingen beticht kunnen worden terwijl dat niet terecht is, zodat er dus ten onrechte verder prima fokmateriaal uitgesloten wordt en een onterecht slechte naam krijgt.

"een risico dat er teveel wordt uitgesloten"

denk je dat echt?
ik denk van niet, wat wordt er nu eigenlijk allemaal uitgesloten?
Bij de SBT vrij weinig, dragers van HC en L2 wordt mee gefokt, HD, ED en PL wordt heel weinig op getest.

Jij bent bang dat er teveel wordt uitgesloten?
Er wordt juist te weinig uitgesloten IMHO.

Mensen roepen veel te snel dat er "teveel"wordt uitgesloten.
En meestal zijn dat fokkers die honden hebben met "iets".
(dragers, staande oren, gebitsfouten, allergieen, angsten etc etc)
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Marjoleine schreef:

Dat is ook triest natuurlijk en daarom zijn nieuwe inzichten altijd goed, dat zou weer een positieve impuls kunnen geven aan de rassen met een kleine populatie of met een problematische populatie die momenteel knikstaarten uitsluiten of dit relateren aan het vererven van andere afwijkingen terwijl dit niet zo hoeft te zijn.

Ik ben iig wel benieuwd naar evt. wetenschappelijke onderbouwing vooral door het volgende, wat ik net las op de site van WHG Dierenartsen: de bewering, dat alle knikstaarten gecorreleerd zijn aan andere (skelet)afwijkingen lijkt op grond van wat er over in de literatuur bekend is en op grond van praktijkervaringen een overdreven speculatie.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Hayley84 schreef:
Marjoleine schreef:

"een risico dat er teveel wordt uitgesloten"

denk je dat echt?
ik denk van niet, wat wordt er nu eigenlijk allemaal uitgesloten?
Bij de SBT vrij weinig, dragers van HC en L2 wordt mee gefokt, HD, ED en PL wordt heel weinig op getest.

Jij bent bang dat er teveel wordt uitgesloten?

Mensen roepen veel te snel dat er "teveel"wordt uitgesloten.
En meestal zijn dat fokkers die honden hebben met "iets".
(dragers, staande oren, gebitsfouten, allergieen, angsten etc
etc)
WHG Dierenartsen? Zijn dat fokkers?
Je doet nogal een aanname.
Hayley84
Zeer actief

Dit is wat ik lees op verschillende fora
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Hayley84 schreef:Dit is wat ik lees op verschillende fora
Oh oke, ik dacht hier in dit topic :wink: Sorry.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hayley84 schreef:Jij bent bang dat er teveel wordt uitgesloten?
Kijk, dit probleem speelt totaal niet in mijn rassen (bij wetters komt het allang niet meer voor, we hadden het binnen enkele jaren we) dus ik sta hier objectief in.

Neem het dus niet persoonlijk, maar als jij zegt dat er te weinig wordt uitgesloten zou dat misschien voor jouw ras kunnen gelden, maar volgens mij bepaald niet voor de hele kynologie.
Of denk jij van wel?

Afbeelding

Hayley84
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hayley84 schreef:Jij bent bang dat er teveel wordt uitgesloten?
Kijk, dit probleem speelt totaal niet in mijn rassen (bij wetters komt het allang niet meer voor, we hadden het binnen enkele jaren we) dus ik sta hier objectief in.

Neem het dus niet persoonlijk, maar als jij zegt dat er te weinig wordt uitgesloten zou dat misschien voor jouw ras kunnen gelden, maar volgens mij bepaald niet voor de hele kynologie.
Of denk jij van wel?
Nee daar kan ik niet voor spreken, dat klopt. ;)

Maar denk jij dat het schadelijk is voor de gehele kynologie als honden met knikstaarten worden uitgesloten?
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Waar het mij om gaat is waarom je een knikstaart uitsluit. Dat je met een hond met knikstaart niet fokt is voor mij duidelijk. Maar fok er niet mee omdat je geen risico wilt lopen op knikstaarten of omdat je bang bent om allerlei andere zaken aan gerelateerd zijn.
Waarom zou je een hele goeie hond uitsluiten, zonder knikstaart, waarvan een nestgenoot een knikstaart heeft? Of zou je die hond wel inzetten maar dan niet combineren met een hond die een een oom heeft met een knikstaart.
Of zou je die hond niet kunnen combineren met een hond met een zus met ODB, nierfalen of dat soort zaken.

Bij de schapendoezen wordt al behoorlijk streng gekeken naar combinaties waarmee gefokt wordt. Dit hele verhaal over het gevolg van fokken knikstaarten is niet gebaseerd op fatsoenlijk onderzoek. Ik hoor iedere keer verhalen over afwijkingen die ook in dat nest voorkomen, maar ik krijg geen concrete voorbeelden. Bedoel je dan open gehemelte, ODB, levershunt, kortbenigheid, gesloten anussen of wat dan? Komen deze afwijkingen dan ook in een andere lijn of ras gezamelijk voor? Komen deze afwijkingen dan vaker voor bij honden die voorheen gecoupeerd worden? Dat zijn allemaal dingen die een beetje meer duidelijkheid zouden kunnen bieden. Als ik het verhaal van Mevr. Brooijmans nog eens goed doorlees kan ik er niet veel mee. Bij die lezing werd de vraag gesteld of er behalve bij muizen nog meer onderzoek gedaan was. Het antwoordt is duidelijk NEE. Dit onderzoek bij muizen dateert uit 1963! Er zijn geen recente artikelen bekend bij Mevr. Brooijmans.

Kun je het verhaal dan ook omdraaien, daar heb ik dan nog nooit van gehoord. Als je fokt met een hondje dat een nestgenoot heeft met ODB, kun je dan pups krijgen met een knikstaart? Dat zou dan toch zeker het geval moeten zijn. Volgens mij is dit echt helemaal nergens op gebaseerd.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

bulletjebe schreef:Op deze link: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=490

wordt onderscheid gemaakt in een knik tussen twee gezonde wervels en een knik in een wervel. Daar staat al een suggestie om niet elke hond met een knik in de staart zo maar uit te sluiten, vooral niet als het om een knik tussen twee verder gezonde wervels gaat want dat wordt niet gezien als een erfelijk probleem.
Hier blijkt ook wel hoe moeilijk het soms is de diagnose knikstaart te stellen zonder rontgen. Wat ik me vooral afvraag is wanneer een staartprobleem nu daadwerkelijk een knikstaart wordt genoemd?
En wanneer praat je dan over de erfelijke vorm?

Ik had een aantal jaar terug 4 oude katten en die hadden allemaal een knik of breukje in hun staart. Ik heb nooit iets aan hen gemerkt trouwens. De staart is nu eenmaal een zeer kwetsbaar ding. Dus hoe weet je of het een aangeboren erfelijk defect is of waneer het een trauma is?
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Hayley84 schreef:
kitty schreef: Dus een knikstaart is alleen een knikstaart als het een defect is IN de wervel zelf? Er wordt namelijk ook gezegd dat het een defect kan zijn tussen 2 wervels in. En ook wordt er gezgd dat een knikstaart nog een aantal weken na de geboorte op kan treden.
Een knikstaart is een skeletafwijking.
Mijn hond heeft een knikstaart en ik heb het laten onderzoeken door de dierenarts en die heeft de foto's doorgestuurd naar het Radboud Universiteit van Nijmegen. Ikzelf heb de foto's opgestuurd naar Mevr. Brooijmans.

Uitslag: skeletafwijking, wervels zijn aanelkaar gegroeid.
Oftwel: een knikstaart.

Alleen heeft mijn hond geen knik in haar staart maar een "bocht" in haar staart, vandaar dat vele mensen dachten dat het geen knikstaart was.
Knikstaarten komen in allerlei soorten en vormen, het is niet altijd een echte knik, dit is meer een naam die "het volk" eraan gegeven heeft.

Qua vererving ... tja er is geen onderzoek gedaan op honden, maar wie zou zoiets willen doen dan? En waarom zou je dat willen doen dan?
Skeletafwijking heet niet voor niks AFWIJKING.
Waarom zou je hiermee fokken?
Waarom zou je het risico willen lopen om je pups in te moeten slapen vanwege open gehemeltes, waterhoofden, knikken in de ruggewervels ?
Mevr Brooijmans vertelde mij aan de telefoon dat ze een aantal pups heeft gezien (uit 1 nest, moeder met knikstaart) met een knik in de lendenen. De achterpoten stonden dus scheef onder hun lijf.
Zou jij hier verantwoordelijk voor willen zijn?

Waarom zeggen we niet gewoon: honden met knikstaarten = VERBODEN om mee te fokken? Waarom niet? Net of er niet genoeg honden rondlopen waar je wel mee kunt fokken. Er is geen 1 hond zo ontzettend speciaal dat je ze wel MOET inzetten voor de fok.
(misschien dan hele hele zeldzame rassen, en dan nog, wil je een ras redden met een "zieke" hond?)
Ik vind mijn teefje hartstikke mooi, krijg vaak complimenten over haar, ze ziet er goed uit, heeft een goed karakter etc etc.
Maar wel een knikstaart, ga ik met haar fokken? NEE
Er zijn genoeg SBT's op de wereld dus waarom zou ik mijn knikstaart teef inzetten? Ja voor het geld zou ik het kunnen doen, maar zo ben ik dan weer niet.

Helaas denkt niet iedereen zo.

Rontgenfoto staart van mijn hond:

Afbeelding

Rechts is goed, links is aan elkaar gegroeid, kun je dus ook niet buigen.
Op deze foto zie ik dat jouw hond meerdere aan elkaar gegroeide wervels heeft. Hoe oud was ze toen deze foto werd gemaakt? Geen pup meer denk ik want de groeischijven zijn al weg.
Meerdere wervels aan elkaar lijkt me inderdaad een afwijkend beeld. Maar als het om één wervel gaat is het al weer anders, dan kan er tussen de wervels een probleem ontstaat door trauma waardoor de groeischijf beschadigd.

Als er twijfel bestaat of het een erfelijk probleem is ga je natuurlijk voor veilig en fok je niet met de hond. Ik vind ook helemaal niet dat er 'zomaar' met honden met een knik gefokt moet worden.
Ik denk alleen wel dat er in deze een overselectie optreedt door onkunde. Het is vele onduidelijk wanneer een knikstaart nu daadwerkelijk een knikstaart is. Ik ben er niet voor om zonder verdere onderzoeken zomaar allerlei genetisch materiaal weg te gooien in een toch al smalle basis.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:
bulletjebe schreef:Op deze link: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=490

wordt onderscheid gemaakt in een knik tussen twee gezonde wervels en een knik in een wervel. Daar staat al een suggestie om niet elke hond met een knik in de staart zo maar uit te sluiten, vooral niet als het om een knik tussen twee verder gezonde wervels gaat want dat wordt niet gezien als een erfelijk probleem.
Hier blijkt ook wel hoe moeilijk het soms is de diagnose knikstaart te stellen zonder rontgen. Wat ik me vooral afvraag is wanneer een staartprobleem nu daadwerkelijk een knikstaart wordt genoemd?

Ik had een aantal jaar terug 4 oude katten en die hadden allemaal een knik of breukje in hun staart. Ik heb nooit iets aan hen gemerkt trouwens. De staart is nu eenmaal een zeer kwetsbaar ding. Dus hoe weet je of het een aangeboren erfelijk defect is of waneer het een trauma is?
Ik denk via rontgenfoto. Ik verwacht dat daarop wel te zien is dat er een breuk is geweest itt tot een vervormde wervel bijv. in s-vorm.
Maar na de foto moet je dan weer kijken of er in de familie knikstaarten voorkomen, in het geval van een vervormde wervel dan he. Is dat niet zo, dan mag je er volgens mij vanuit gaan dat het niet erfelijk is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hayley84 schreef:Maar denk jij dat het schadelijk is voor de gehele kynologie als honden met knikstaarten worden uitgesloten?
Dat zeg ik nergens.
En ik zou het niet kunnen zeggen, want ik redeneer nooit vanuit de hele kynologie, maar vanuit populaties. En dat zijn dan dus rassen, niet "alle rashonden".
Dartel schreef:Waar het mij om gaat is waarom je een knikstaart uitsluit. Dat je met een hond met knikstaart niet fokt is voor mij duidelijk. Maar fok er niet mee omdat je geen risico wilt lopen op knikstaarten of omdat je bang bent om allerlei andere zaken aan gerelateerd zijn.
Waarom zou je een hele goeie hond uitsluiten, zonder knikstaart, waarvan een nestgenoot een knikstaart heeft? Of zou je die hond wel inzetten maar dan niet combineren met een hond die een een oom heeft met een knikstaart.
Of zou je die hond niet kunnen combineren met een hond met een zus met ODB, nierfalen of dat soort zaken.
Exact.
En als er angst is voor knikstaarten hoe onterecht misschien ook, worden er voor je het weet hele lijnen uitgesloten.
Eén hond uitsluiten is geen drama.
Hele lijnen uitsluiten, tja. Iedereen weet nu toch wel wat er bij de Berbers is gebeurd.
Mensen denken nog steeds dat dat risico er niet is bij andere afwijkingen, maar dat is onzin, dat risico is er wel.
Dat risico is er altijd.
En ja, dat is schadelijk voor rassen en voor rashonden. En misschien wel voor alle rashonden, op den duur.
Kitty schreef:Ik denk alleen wel dat er in deze een overselectie optreedt door onkunde. Het is vele onduidelijk wanneer een knikstaart nu daadwerkelijk een knikstaart is. Ik ben er niet voor om zonder verdere onderzoeken zomaar allerlei genetisch materiaal weg te gooien in een toch al smalle basis.
Precies.
En veel mensen beseffen niet dat er smalle bases zijn.
Omdat er veel honden van een ras zijn, betekent dat niet meteen dat de basis breed is.
Het betekent alleen dat er veel honden zijn.
Maar die populatie kan wel opgebouwd zijn uit 4 beginhonden, ik nem maar wat.
Een complete lijn eruit gooien kan dan desastreuze gevolgen hebben.
Overselectie door onkunde dus.
Dat risico is er wel degelijk.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Op een röntgenfoto kun je denk ik met vrij veel zekerheid zien of het om een breuk of een knik gaat. Zelfs als het om een bochtje gaat zoals bij de hond van Hayley (weet ff je naam niet). Bij een breuk zie je altijd veel artrosevorming. De wervels op deze foto van Hayley zitten zonder "witte vlekken" op de foto aan elkaar. Een knikstaart schijnt er altijd mooi "schoon" uit te zien op een rofo.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kitty
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
kitty schreef:

Ik denk via rontgenfoto. Ik verwacht dat daarop wel te zien is dat er een breuk is geweest itt tot een vervormde wervel bijv. in s-vorm.
Maar na de foto moet je dan weer kijken of er in de familie knikstaarten voorkomen, in het geval van een vervormde wervel dan he. Is dat niet zo, dan mag je er volgens mij vanuit gaan dat het niet erfelijk is.
Maar dan spreek je dus alleen van knikstaart als het probleem IN de wervel zit? En als het nu zo is dat het probleem tussen de wervels zit? Dus zoals op de foto van Hayley84 waar wervels aan elkaar zijn gegroeid.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:
bulletjebe schreef:
kitty schreef:

Maar dan spreek je dus alleen van knikstaart als het probleem IN de wervel zit? En als het nu zo is dat het probleem tussen de wervels zit? Dus zoals op de foto van Hayley84 waar wervels aan elkaar zijn gegroeid.
Van wat ik zo lees op die bewuste site, wordt dat in de huidige literatuur niet als erfelijk aangewezen, tenzij het vaker in de familie voorkomt.
Er wordt daar ook gesproken over het inzetten van honden met een knikstaart waar geen rofo van gemaakt is, maar de hond had geen familie met knikstaarten en gaf het ook niet door.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Eastmoor schreef:Ik zal vandaag dat boek van Naaktgeboren even opdiepen bij mijn vriendin hoor dan kan ik het gedeelte waarin de afwijkingen in het benige gedeelte van de hond ontstaan benoemen. Ik denk dat kortstaarten en staartloosheid daar namelijk ook ontstaat dat kan haast niet anders want ook dan heb je het over het benige gedeelte van het dier en afwijkingen daarvan. Dus je kunt het anders noemen maar de onderliggende problematiek zit in hetzelfde gebied. Ik denk wel dat je verschil moet maken tussen een krulstaart en een in aanleg afwijkend gewricht. Ik denk niet dat dat hetzelfde is en ook geen afwijking in het bot zichtbaar is bij röntgenopname. Daar zal dan dat spierengedoe waar Dartel het al over had misschien van invloed zijn. Zou wel verklaren waarom de andere afwijkingen dus niet meer of helemaal niet voorkomen bij de Wetterhoun. Dit is zeker een leuk onderwerp om over te bomen en misschien halen we op deze manier nog wel nieuwe feiten boven water, dat zou leuk zijn toch?
Groetjes Angela
Heb je het stuk van Naaktgeboren al gevonden? In welk boek staat het?
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
bulletjebe schreef:En in het geval van de erfelijke open gehemeltes, is het dan wel zoals ik het stel, dus dat alle pups drager zijn?
Niet per definitie.

Als we ervan uitgaan dat de stelling klopt dat het enkelvoudig recessief is (ik ga daar van uit, vooral naar aanleiding van ervaring, de publicatie heb ik (nog) niet), dan vererft het net als bv bruin. Oftewel: je hebt twee allelen nodig om het zichtbaar te maken.

Dat betekent dat als de code P is, en P staat voor normaal, p voor gespleten, een vrije hond P/P is, een drager P/p, en een lijder p/p.

Combineer je dan P/p x P/p dan krijg je in theorie 25% lijders, 25% vrij en 50% dragers.
'

Ik ben heel benieuwd naar die publicatie. Heb je het al?
Hayley84
Zeer actief

sirene schreef:Op een röntgenfoto kun je denk ik met vrij veel zekerheid zien of het om een breuk of een knik gaat. Zelfs als het om een bochtje gaat zoals bij de hond van Hayley (weet ff je naam niet). Bij een breuk zie je altijd veel artrosevorming. De wervels op deze foto van Hayley zitten zonder "witte vlekken" op de foto aan elkaar. Een knikstaart schijnt er altijd mooi "schoon" uit te zien op een rofo.
Mijn naam is Hayley :mrgreen:

Op mijn foto is gewoon duidelijk een afwijking te zien.
De wervels zijn aanelkaar gegroeid.

De foto's zijn gemaakt in april 2008 dus Rossi was 7 maanden.
De bocht in haar staart heeft ze vanaf dat ze 3 weken oud was.
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

kitty schreef: Maar dan spreek je dus alleen van knikstaart als het probleem IN de wervel zit? En als het nu zo is dat het probleem tussen de wervels zit? Dus zoals op de foto van Hayley84 waar wervels aan elkaar zijn gegroeid.
Ja precies :denken:
Afbeelding
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Vond ergens wel een gedeelte van de lezing van Brooijmans waar het over de kiembladen gaat, maar er staat dus niet bij welk kiemblad. Ik zal eens even verder informeren of hier nog meer over bekend is.
Dit is het stuk wat ik zo vond:
Rangschikking van knikstaart
Staartafwijkingen, welke gerangschikt dienen te worden ondergebracht bij skeletafwijkingen. Dan blijkt dat hier
zeker een kleine twintig erffactoren voor verantwoordelijk kunnen zijn.
Als gevolg hiervan hebben staartafwijkingen ook verschillende vormen. Niet alleen afwezigheid van staart,
stompstaart of een te korte staart, doch ook verschillende soorten van knikken, haken en met verstrijkbare
verbuigingen, te weinig of te veel wervels, afwijkende vormen van wervels en afwijkingen aan de tussenwervel
gewrichten komen voor.
De erffactoren, hiervoor verantwoordelijk, beperken hun informatie niet tot de staartwervels alleen, doch
beïnvloeden de ontwikkeling van het skelet. Sommige komen alleen voor in de wervelkolom of schedel, anderen
beïnvloeden ook de ledematen inclusief de tenen.
Ook zijn er aan skeletafwijkingen verbonden afwijkingen aan orgaansystemen geconstateerd, daar deze organen
vanuit dezelfde kiembladen ontwikkeld worden.

Meerdere afwijkingen
Als skeletafwijkingen in samenhang met staartafwijkingen zijn o.a. bekend: krommingen in hals-,
lenden en kruiswervels, niet gesloten wervelbogen, waterhoofd en gespleten verhemelte, te korte pupbeenderen
en afwijkingen aan de borstkas. Ontwikkelingsstoornissen in orgaansystemen als deze zijn o.a. gevonden aan
hart en nieren, verkeerd ingeplante urethra, het ontbreken van een anus en andere afwijkingen aan het urogenitaal
apparaat.

Moet nu naar het werk dus wordt vervolgd.
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hayley84 schreef: Mijn naam is Hayley :mrgreen:
Op mijn foto is gewoon duidelijk een afwijking te zien.
De wervels zijn aanelkaar gegroeid.
De foto's zijn gemaakt in april 2008 dus Rossi was 7 maanden.
De bocht in haar staart heeft ze vanaf dat ze 3 weken oud was.
Oh, mooie naam ;o)
Ik bedoelde ook juist dat het goed te zien was op de rofo van Rossi. Het is duidelijk een knikstaart want de knik is "schoon". Bij een breuk is er artrose te zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eastmoor schreef:Vond ergens wel een gedeelte van de lezing van Brooijmans waar het over de kiembladen gaat, maar er staat dus niet bij welk kiemblad. Ik zal eens even verder informeren of hier nog meer over bekend is.
Het mesoderm.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Eastmoor
Actief
Contacteer:

Ja die, het mesoderm. Dit kiemblad kun je weer onderverdelen in het praxiale, het intermediaire en het laterale mesoderm.
In het praxiale gedeelte ontwikkelen de wervelkolom, ribben, dwarsgestreepte spieren, lederhuid en vetweefsel van de huid.
In het intermediare de toekomstige geslachtsklieren en nieren.
In het laterale de gladde spieren van de ingewanden en het hart.
Mijns inziens is een afwijking in dit geheel dus een reden om niet met die hond te fokken, hoe klein ook. Ik denk dat je dan een verhoogde kans hebt om bij de nakomelingen in hetzelfde gebied afwijkingen te krijgen. Let wel verhoogde kans he niet moet persé. Denk dus niet dat je te licht moet denken over knikstaartjes. Het is een voor de hond die het heeft een probleemloze afwijking maar kan erger geven. Kijk maar naar het aantal problemen wat voorkomt bij in ieder geval de Engelse Bulldog. Je fokt met een afwijking in dit gebied door en het aantal afwijkingen wordt groter.
Groetjes Angela

Afbeelding
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Maar de vraag is dan ook wanneer iets een knikstaart is. Is dit inderdaad een erfelijk probleem in het mesoderm moet je er zeker niet mee fokken. Maar is alles wat knikstaart genoemd wordt inderdaad een erfelijk defect?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Maar de vraag is dan ook wanneer iets een knikstaart is. Is dit inderdaad een erfelijk probleem in het mesoderm moet je er zeker niet mee fokken. Maar is alles wat knikstaart genoemd wordt inderdaad een erfelijk defect?
Exact, dat is het punt.

Ik heb het volgende, van iemand die de publicatie voor me heeft opgevraagd (heb hem nog niet):

The University of Cornell vet school told me there was a connection between SHORT (Brachury) KINKED tails and spina bifida. The spinal cord develops from front to back, and the tail section develops around day 27, as do the kidneys, sexual organs, etc. Those type of closure defects are related to short kinked tails. I don't know anything about long kinked tails. The brachury kinked tails are linked to closure defects in the anus, the intestines, missing kidneys, hermaphrodites, and penises without sheaths, inguinal hernias -- things like that.
They are not related to frontal closure defects like cleft palate, eye, nose, head closure defects. That would be tied to a different part of the spine.
Different organs develop at different times along with the development of the spine.

Het is dus, kortom, niet zo simpel als men denkt.

Afbeelding

Eastmoor
Actief
Contacteer:

Ik denk dat het wel zo simpel is omdat de korte knikstaarten uiteindelijk ook terug te herleiden zijn op normale staarten (zie de engelse en franse bulldog). Logisch dat deze problemen vaker voorkomen bij deze rassen aangezien dit foutfok op foutfok is. Je selecteert tenslotte op de afwijking????? of zie ik dat nou zo verkeerd??????? Het is ook niet zo dat honden met knikstaarten per definitie deze problemen vererven maar een defect in het genenpakket en 1 en 1 is 2 dat laten voorgenoemde rassen wel zien. Moet eerlijk zeggen dat je bij de Engelse Bulldog zoveel afwijkingen kan vinden dat het sowieso de vraag is waar wat vandaan komt maar feit is dat ze daar ook weer meer op pijlstaartjes gaan fokken omdat het zoveel extra problemen geeft die knikjes wat smetten en ingroeien betreft dus goede zaak om hier mee bezig te zijn.
Denk dat een knik in de staart altijd moet worden gezien als een erfelijk defect tenzij duidelijk trauma eraan ten grondslag ligt. Ik zou een hond met een knik dus niet inzetten voor de fokkerij voor de zekerheid. Met de Rottweilerpopulatie is dat ook geen probleem, die is groot genoeg.
Anders bij een kleinere populatie altijd goed er tegenover zetten.
Groetjes Angela

Afbeelding
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

jammer,bijna deze zeer intressante topic gemist.
moet toch wat vaker op dit forum komen.

thanxx.... :wink:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”