Hayley84 schreef:Maar denk jij dat het schadelijk is voor de gehele kynologie als honden met knikstaarten worden uitgesloten?
Dat zeg ik nergens.
En ik zou het niet kunnen zeggen, want ik redeneer nooit vanuit de hele kynologie, maar vanuit populaties. En dat zijn dan dus rassen, niet "alle rashonden".
Dartel schreef:Waar het mij om gaat is waarom je een knikstaart uitsluit. Dat je met een hond met knikstaart niet fokt is voor mij duidelijk. Maar fok er niet mee omdat je geen risico wilt lopen op knikstaarten of omdat je bang bent om allerlei andere zaken aan gerelateerd zijn.
Waarom zou je een hele goeie hond uitsluiten, zonder knikstaart, waarvan een nestgenoot een knikstaart heeft? Of zou je die hond wel inzetten maar dan niet combineren met een hond die een een oom heeft met een knikstaart.
Of zou je die hond niet kunnen combineren met een hond met een zus met ODB, nierfalen of dat soort zaken.
Exact.
En als er angst is voor knikstaarten hoe onterecht misschien ook, worden er voor je het weet hele lijnen uitgesloten.
Eén hond uitsluiten is geen drama.
Hele lijnen uitsluiten, tja. Iedereen weet nu toch wel wat er bij de Berbers is gebeurd.
Mensen denken nog steeds dat dat risico er niet is bij andere afwijkingen, maar dat is onzin, dat risico is er wel.
Dat risico is er altijd.
En ja, dat is schadelijk voor rassen en voor rashonden. En misschien wel voor
alle rashonden, op den duur.
Kitty schreef:Ik denk alleen wel dat er in deze een overselectie optreedt door onkunde. Het is vele onduidelijk wanneer een knikstaart nu daadwerkelijk een knikstaart is. Ik ben er niet voor om zonder verdere onderzoeken zomaar allerlei genetisch materiaal weg te gooien in een toch al smalle basis.
Precies.
En veel mensen beseffen niet dat er smalle bases zijn.
Omdat er veel honden van een ras zijn, betekent dat niet meteen dat de basis breed is.
Het betekent alleen dat er veel honden zijn.
Maar die populatie kan wel opgebouwd zijn uit 4 beginhonden, ik nem maar wat.
Een complete lijn eruit gooien kan dan desastreuze gevolgen hebben.
Overselectie door onkunde dus.
Dat risico is er wel degelijk.