Omdat ik me altijd al 2 zaken heb afgevraagd omtrent de losloopgebieden in Nederland, wordt het maar eens tijd om ze te stellen.
1. Mag een hond zijn beheoeftes gewoon in de natuur doen (dus in het losloopgebied), of is het de bedoeling dat je dit altijd opkuist? Ik neem aan dat jet opgekuist moet worden als het op het wandelpad gebeurt, maar als de honden loslopen, blijven ze natuurlijk niet altijd op de paadjes. Indien je het niet moet opkuisen als het niet op het pad is, is er dan geen enorme hoeveelheid poep overal?
2. Wat zijn de formele en informele regels in zo'n gebied? Je hond mag loslopen, maar is het de bedoeling dat je hem iedere keer bij je roept als je andere (ook loslopende) honden tegenkomt? Of is dat niet nodig omdat het losloopgebied is? ie is er financiëel verantwoordelijk indien 2 loslopende honden beginnen vechten in een losloopgebied?
Gewoon, uit interesse... Alvast beankt om te antwoorden!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Losloopgebieden
Moderator: moderatorteam
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Losloopgebieden

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
In Rotterdam zijn er verschillen de gebieden.
Overal opruimplicht en de honden moeten aangelijnd zijn.
Uitzonderingen:
Uitlaat zones. > Geen opruimplicht, wel aangelijnd
Losloop gebieden > Geen opruimplicht, los lopen
In een losloop gebied lijkt het mij normaal om op de paden, als die er zijn, wel op te ruimen. Dit kan soms simpel door de ontlasting met een stok de goede kant op te duwen........
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.hondenlosloopgebied.nl/index ... e&Itemid=1
Overal opruimplicht en de honden moeten aangelijnd zijn.
Uitzonderingen:
Uitlaat zones. > Geen opruimplicht, wel aangelijnd
Losloop gebieden > Geen opruimplicht, los lopen
In een losloop gebied lijkt het mij normaal om op de paden, als die er zijn, wel op te ruimen. Dit kan soms simpel door de ontlasting met een stok de goede kant op te duwen........
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.hondenlosloopgebied.nl/index ... e&Itemid=1
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ontlasting opruimen in een bos lijkt me niet nodig, wel als het op de paden ligt maar dat is geen wettelijke-maar een fatsoensregel.Verder wordt je geacht je hond ook in een losloopgebied altijd onder controle te hebben.Koppel dat aan de fatsoensregel dat je andere mensen geen last wil bezorgen en dan heb je alle regels in een notedop 
-
~Suzanne~
- Zeer actief
En, kijk ook op de bordjes bij de diverse gebieden!
Er is in de buurt van Kaatsheuvel / Loon op Zand een zgn Loslooproute, MAAR, je honden moeten onder appel zijn, en mogen NIET van het pad af. Daar wordt frequent op gecontroleerd en bekeurd.
Opjagen van wild mag uiteraard nergens en ja, ook een konijn is wild
Dus: altijd je honder "onder controle"... een losloopgebied of route is geen vrijbrief overal doorheen te struinen en mensen (of dieren) te bespringen.
Poep ruim ik op als het op het pad terecht komt of als het daar ligt waar ik van een ander zou willen dat die het zou opruimen
Da's dus een fatsoenskwestie, maar KAN per gebied geregeld zijn!
Je bent altijd te gast op het terrein van een ander (of dat nou een particulier of een instantie als Natuurmonumenten is); gedraag je dus als een "goede gast" en hou je aan de aangegeven regels.
Suzanne
Er is in de buurt van Kaatsheuvel / Loon op Zand een zgn Loslooproute, MAAR, je honden moeten onder appel zijn, en mogen NIET van het pad af. Daar wordt frequent op gecontroleerd en bekeurd.
Opjagen van wild mag uiteraard nergens en ja, ook een konijn is wild
Dus: altijd je honder "onder controle"... een losloopgebied of route is geen vrijbrief overal doorheen te struinen en mensen (of dieren) te bespringen.
Poep ruim ik op als het op het pad terecht komt of als het daar ligt waar ik van een ander zou willen dat die het zou opruimen
Da's dus een fatsoenskwestie, maar KAN per gebied geregeld zijn!
Je bent altijd te gast op het terrein van een ander (of dat nou een particulier of een instantie als Natuurmonumenten is); gedraag je dus als een "goede gast" en hou je aan de aangegeven regels.
Suzanne
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier bij ons in t park (waterwingebied in Amersfoort) gelden helemaal geen regels.
Althans, t staat nergens aangegeven. Er staat in n boekje van de gemeente dat t n losloopgebied is. Sinds kort staat er wel n bord aan t begin van t park met wat t waterwingebied is enzo, maar over honden staat niks vermeld.
Niemand ruimt hier iets op, maar bijna geen enkele hond doet iets op t pad, dus dat scheelt misschien ook.
Althans, t staat nergens aangegeven. Er staat in n boekje van de gemeente dat t n losloopgebied is. Sinds kort staat er wel n bord aan t begin van t park met wat t waterwingebied is enzo, maar over honden staat niks vermeld.
Niemand ruimt hier iets op, maar bijna geen enkele hond doet iets op t pad, dus dat scheelt misschien ook.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort