Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden worden steeds dommer
Moderator: moderatorteam
- dibbes1974
- Actief
- Mijn ras(sen): saarlooswolfhond
Honden worden steeds dommer
Groetjes,
Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter

Leven is het meervoud van Lef
Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter

Leven is het meervoud van Lef
- CKS
- Zeer actief
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Ze zullen die Rhodesische pronkrug wel gekruisd hebben met de korthaar collie.Crista schreef:"En dat terwijl de Rhodesische pronkruggen vroeger juist werden ingezet bij de jacht en het hoeden van schapen."
vraag me af waar ze die wijsheid vandaan hebben...
Ik vind het een beetje vreemd dat een ras, zoals de korthaar collie, wat je niet vaak ziet, hier genoemd wordt.

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Ik geloof dit wel. 99% van de hondenrassen werd altijd op werkeigenschappen gefokt; zo zijn vrijwel alle rashonden gecreeerd. Hun uiterlijk was ondergeschikt en stond vaak puur in dienst van wat het meest praktisch was voor hun werk functie. Ze hadden een functie die ze moesten vervullen.
Tegenwoordig word er nog maar weinig met honden gewerkt; de meeste honden zijn nu geworden tot ''gezelschapshonden''. De rassen die oorspronkelijk al speciaal daarvoor gefokt waren (zoals bijv. de pekinees en de mops) hebben daar geen moeite mee. Andere rassen, zoals de border collie, verveelden zich vaak stierlijk en gingen ongewenst gedrag vertonen, van slopen tot het drijven van de kinderen...
En dus probeert men vriendelijke, gemakkelijke honden te fokken, die niet te veeleisend meer zijn en daarvoor moet de werkdrift niet al te sterk meer aanwezig zijn... en zo worden de werkeigenschappen alleen in speciale lijnen vaak nog in stand gehouden... en ondertussen moeten ze zo mooi mogelijk zijn, want het oog wil ook wat. Sterker; het uiterlijk is, treurig genoeg, bij sommige fokkers HET doel....
Dus ja... honden die vroeger afgeschoten of verzopen werden omdat ze hun taak niet naar behoren vervulden, worden nu JUIST gefokt.
Ik las laatst in één van mijn boeken of bladen, welke weet ik niet meer, een stukje over retrievers in vroeger tijden.
Men kocht alleen de pups die al vanaf jongs af aan het retrieven toonden; een letterlijke quote: ''Een retriever die moest LEREN apporteren, was de moeite van het trainen niet waard.''
Tegenwoordig is de taak die de honden oorspronkelijk hadden ondergeschikt aan hun vermogen zich aan te passen aan de nieuwe status als ''huishond''... zo braaf en vriendelijke mogelijk en vooral niet te ''moeilijk''.
Tegenwoordig word er nog maar weinig met honden gewerkt; de meeste honden zijn nu geworden tot ''gezelschapshonden''. De rassen die oorspronkelijk al speciaal daarvoor gefokt waren (zoals bijv. de pekinees en de mops) hebben daar geen moeite mee. Andere rassen, zoals de border collie, verveelden zich vaak stierlijk en gingen ongewenst gedrag vertonen, van slopen tot het drijven van de kinderen...
En dus probeert men vriendelijke, gemakkelijke honden te fokken, die niet te veeleisend meer zijn en daarvoor moet de werkdrift niet al te sterk meer aanwezig zijn... en zo worden de werkeigenschappen alleen in speciale lijnen vaak nog in stand gehouden... en ondertussen moeten ze zo mooi mogelijk zijn, want het oog wil ook wat. Sterker; het uiterlijk is, treurig genoeg, bij sommige fokkers HET doel....
Dus ja... honden die vroeger afgeschoten of verzopen werden omdat ze hun taak niet naar behoren vervulden, worden nu JUIST gefokt.
Ik las laatst in één van mijn boeken of bladen, welke weet ik niet meer, een stukje over retrievers in vroeger tijden.
Men kocht alleen de pups die al vanaf jongs af aan het retrieven toonden; een letterlijke quote: ''Een retriever die moest LEREN apporteren, was de moeite van het trainen niet waard.''
Tegenwoordig is de taak die de honden oorspronkelijk hadden ondergeschikt aan hun vermogen zich aan te passen aan de nieuwe status als ''huishond''... zo braaf en vriendelijke mogelijk en vooral niet te ''moeilijk''.

-
Gos
- Zeer actief
Doet me denken aan een stukje dat ik laatst las op een engelstalig werkhondenforum (van allerlei typen, dus naast "politie"-honden ook jacht, search and rescue, hoeden etc.) een stukje over het kiezen van pups. De fokker beschreef hoe hij zijn honden observeerde, vooral op "natuurlijk" gedrag buiten, en dan bij pupkopers twee pups mee naar binnen nam, eentje die voor hem onder "goed" viel en een mindere (qua karakteristieken voor het werken). Die liet hij dan binnen hun gang gaan en daarbij viel hem op dat mensen die een "huishondje" zochten, daarbij vrijwel altijd het in zijn ogen slechte hondje koos, omdat die weinig deed, niets probeerde te slopen, niet druk was etc.Nakisha schreef: Men kocht alleen de pups die al vanaf jongs af aan het retrieven toonden; een letterlijke quote: ''Een retriever die moest LEREN apporteren, was de moeite van het trainen niet waard.''
Ik denk niet dat er iets mis is met de keuze van zulke mensen, maar als er vooral dat soort hondjes gebruikt worden om mee verder te fokken, dan denk ik ook dat er een stuk karakter verloren zal gaan wat m.i. wel belangrijk is, ook voor een huishond, en dat is nieuwsgierigheid, openheid, durf, ondernemingslust, onbevangenheid e.d. Dat lijkt me op den duur zeker een nadeel omdat je dat er niet gemakkelijk weer terug in fokt.
Maar ik ben wel bang dat het onvermijdelijk is met de huidige marktwerking
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1