Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond wil ijzeren pijpjes niet pakken

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

hond wil ijzeren pijpjes niet pakken

Ongelezen bericht door monika63 »

Mijn hond wil de ijzeren pijpjes niet in dr bek hebben.
Ze gaat er wel achteraan en zo, en ruikt er ook wel aan, maar oppakken?
ho maar.
Ik heb er al wat van dat afplak band erom gedaan, maar nee helpt niet.
leverworst ook al erop gesmeerd.
Heeft iemand nog tips hoe ik dat voor elkaar krijg?
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Re: hond wil ijzeren pijpjes niet pakken

Ongelezen bericht door Gaia »

monika63 schreef:Mijn hond wil de ijzeren pijpjes niet in dr bek hebben.
ho maar.
Ik ben dus niet alleen. :mrgreen:

Wat ik nu aan de doen ben en wat heel goed helpt is om er een klein draadje aan te binden. Dan over de grond heen laten glijden wat haar driften leuk triggert. Vandaar af kun je hem langzaam opbouwen naar het eigenlijke vast houden. Als ze hem perongeluk vast houd uiteraard goed belonen.

Later als ze het pijpje vast houd en uit d'r bek laat vallen geef je weer een ruk aan het touwtje waardoor ze dat buisje weer vast wil houden.
Ze moet het buisje vinden en graag willen hebben. :wink:

Ben er nu een jaar meebezig en begin heel voorzichtig wat vooruitgang te boeken. :cheer:
Afbeelding
monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gaia schreef:
ho maar.

Wat ik nu aan de doen ben en wat heel goed helpt is om er een klein draadje aan te binden. Dan over de grond heen laten glijden wat haar driften leuk triggert. Vandaar af kun je hem langzaam opbouwen naar het eigenlijke vast houden. Als ze hem perongeluk vast houd uiteraard goed belonen.

Later als ze het pijpje vast houd en uit d'r bek laat vallen geef je weer een ruk aan het touwtje waardoor ze dat buisje weer vast wil houden.

Ben er nu een jaar meebezig en begin heel voorzichtig wat vooruitgang te boeken. :cheer:
Een jaar al?
pppppppffffffffff
Ik heb idd met een draadje geprobeerd, maar neee, wel erachter aan maar niet in de bek pakken.
Ik wacht op een wonder, en zodra ze het pijpje echt in dr bekkie heeft dan zal ik haar enorm belonen, krijgt ze dik plak worst
hahahah
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

monika63 schreef:
Gaia schreef:
ho maar.

Een jaar al?
pppppppffffffffff
Ik heb idd met een draadje geprobeerd, maar neee, wel erachter aan maar niet in de bek pakken.
Ik wacht op een wonder, en zodra ze het pijpje echt in dr bekkie heeft dan zal ik haar enorm belonen, krijgt ze dik plak worst
hahahah
Ik heb Gaia nu eindelijk zover dat ze hem in d'r bek wil nemen. Dat alleen heeft me al een half jaar gekost.

Maar als ze er achteraan gaat en hem eens een maand ofzo net niet te pakken krijgt? Misschien dat ze hem na die maand wel pakt.

Belangrijk is dat je niet te snel wilt gaan. Dat breekt namelijk alles af wat jij al hebt opgebouwd.

Wat je ook nog zou kunnen doen is intapen en dan met een touwtje. Wil ze hem dan wel pakken met een touwtje?

Overigens het insmeren met worst hielp bij mij ook niet, maar intapen en dan insmeren met worst was wel prima. Sleutels zijn ook leuk om tegen aan te schoppen en zo kwam ik steeds een heel klein stukje verder

Nu komt voor mij hetgene waar ik dus al een half jaar mee worstel, ze pakt het buisje, maar zodra ik in de buurt ben laat ze hem vallen. Daarom ben ik nu aan het conditioneren op los op mijn commando. :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

en met de clicker?
Dus dan ernaartoe shapen dat ze 'm vastpakt? Dat zal wel met het "rare" bekgevoel te maken hebben dat ze dat niet wil?

Dan met de clicker..
Eerst ernaar kijken "click en beloon"
Dan neus erbij "click en beloon"
Dan vastpakken "C&b"
Dan ermee lopen "c&b"

Maak de tussenstappen zo klein als nodig is. En heb geduld ;-)

(werkt natuurlijk alleen als je hond de clicker kent)

Suzanne
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

goede tip, Diego vond het niet erg om vast te houden toen ik er net mee begon, maar toen een tijdje niet gedaan (door omstandigheden een week of 2 niet laten vasthouden) en nu wil hij ze alleen pakken als ik er even leuk voor zijn neus mee heen en weer zwaai. Als ik ze zo geef pakt hij het echt niet.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Het is vaak het metalen gevoel wat ze niet prettig vinden. Begin eens met kleine dingen , kroonkurk, sleutels enz. Dan uitbreiden. Misschien werkt het :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Sonnie1983
Zeer actief

Dingo schreef:Het is vaak het metalen gevoel wat ze niet prettig vinden. Begin eens met kleine dingen , kroonkurk, sleutels enz. Dan uitbreiden. Misschien werkt het :ok:
Ik ben begonnen met pijpjes van 20 cm ong. 2 van ijzer en 1 koperen.

Moet ik meer kleinere dingen gaan zoeken om dat te proberen?

Hij pakt ze op zich wel maar dan moet ik eerst even er mee zwaaien voor zijn neus zodat hij denkt ah leuk spelen! en wil hij het pakken. Dan moet hij eerst weer zitten en dan mag hij het vast pakken.
Dingo
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:
Dingo schreef:Het is vaak het metalen gevoel wat ze niet prettig vinden. Begin eens met kleine dingen , kroonkurk, sleutels enz. Dan uitbreiden. Misschien werkt het :ok:

Hij pakt ze op zich wel maar dan moet ik eerst even er mee zwaaien voor zijn neus zodat hij denkt ah leuk spelen! en wil hij het pakken. Dan moet hij eerst weer zitten en dan mag hij het vast pakken.
Je moet hem inderdaad enthousiast maken, dat doe je prima. Sleutels e.d werkt hier ook prima, hoe meer vreemde objecten hij oppakt, hoe makkelijker het uiteindelijk word voor hem.
AfbeeldingAfbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Dingo schreef:
Sonnie1983 schreef:

Je moet hem inderdaad enthousiast maken, dat doe je prima. Sleutels e.d werkt hier ook prima, hoe meer vreemde objecten hij oppakt, hoe makkelijker het uiteindelijk word voor hem.
Ok door blijven gaan met die pijpjes en extra dingetjes erbij zoeken zoals sleutels etc. dank je :)
Dingo
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:
Dingo schreef:
Sonnie1983 schreef:

Ok door blijven gaan met die pijpjes en extra dingetjes erbij zoeken zoals sleutels etc. dank je :)
Alsjeblieft :ok:
AfbeeldingAfbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

monica63 schreef:Mijn hond wil de ijzeren pijpjes niet in dr bek hebben
Ik weet niet of je dat al hebt geprobeerd :wink:
Rana had wat moeite in het begin met een ijzeren blok.
Dat heb ik toen eerst een tijdje in huis geoefend en gezorgd dat het blok handwarm was.
Daarna ging het buiten apporteren veel beter :ok:

Misschien helpt dat ook voor ijzeren buisjes?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

pakke

ik heb dus eerst het ijzer warm gemaakt in mn handen, deed ik bij mn paarden ook altijd voordat ze het bit in de mond kregen.
ook heb ik de pijpjes met afplakband in getaptet, leverworst er aan gesmeerd, touwtje eraan enzenz
ben er dagelijks mee bezig, maar toch misschien wel een idee om even te laten rusten een paar dagen en dan weer proberen?
ben blij met elke tip
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Misschien kan je beginnen met een stukje isolatiemateriaal voor leidingen. Dus alleen zonder metaal en dan ca een cm langer als het metaal. Als dat goed gaat (heeft nog helemaal niets met het metaal te maken, is zacht enz.) dan het metalen buisje erin stoppen, deze verdwijnt in zijn geheel in de isolatie. Dan de isolatie stukje voor stukje kapot knippen, maar ook uit het midden enzo, dus niet alleen aan de uiteinden.
Met de clicker kan je de uitste timing van belonen geven, dus eerst alleen het vastpakken, later ook het lopen ermee en apporteren.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

ok

Tibby schreef:Misschien kan je beginnen met een stukje isolatiemateriaal voor leidingen. Dus alleen zonder metaal en dan ca een cm langer als het metaal. Als dat goed gaat (heeft nog helemaal niets met het metaal te maken, is zacht enz.) dan het metalen buisje erin stoppen, deze verdwijnt in zijn geheel in de isolatie. Dan de isolatie stukje voor stukje kapot knippen, maar ook uit het midden enzo, dus niet alleen aan de uiteinden.
Met de clicker kan je de uitste timing van belonen geven, dus eerst alleen het vastpakken, later ook het lopen ermee en apporteren.
hey dat is ook een idee, kan het dan ook met een stuk tuinslang?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat misschien ook helpt is het woord apport meer als commando gebruiken dan haar eigen lust om iets op te pakken. Veel honden apporteren zo graag dat mensen denken dat ze naar het woord apport luisteren maar in feite betekent apport alleen maar "je mag het pakken". Dan heb je dus een hond die alleen pakt als hij/zij dat echt wil. Als je beter en strakker op het woord apport traint heb je ook meer kans dat je het door kan drukken bij minder leuke voorwerpen. Eva heb ik het woord apport geleerd en dat betekent pak op! en niet je mag het gaan pakken. Dus nu kan ik haar alles laten pakken. Ze twijfelt wel even bij rare dingen maar als ik dan zeg "jawel, apport! Ja! Toe dan! Jaaaaaa! etc en het dus een beetje push en stuur tijdens de eerste keren doet ze het bijna altijd. Met 12 weken pakte ze zo al sleutels en ze wordt dan beloond voor het pakken en niet door het pakken wat veel honden ongemerkt in zich hebben.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Suzanne123 schreef:en met de clicker?
Dus dan ernaartoe shapen dat ze 'm vastpakt? Dat zal wel met het "rare" bekgevoel te maken hebben dat ze dat niet wil?

Dan met de clicker..
Dan vastpakken "C&b"
Dan ermee lopen "c&b"

Suzanne
en dan heb je de hond dus geleerd dat de klik betekend dat ze daarna wat lekkers krijgt waardoor ze steeds alles zal droppen om de beloning te krijgen en als je dan de beloning af gaat bouwen straf je je hond ook nogeens omdat ie van jou geleerd heeft dat klik betekend brok en die komt niet meer.

lijkt me nou niet de manier om de hond leuk iets aan te leren en zeker niet dingen die hij vast moet houden :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

massam schreef:
Suzanne123 schreef:en met de clicker?

Dan met de clicker..
Dan vastpakken "C&b"
Dan ermee lopen "c&b"

Suzanne
en dan heb je de hond dus geleerd dat de klik betekend dat ze daarna wat lekkers krijgt waardoor ze steeds alles zal droppen om de beloning te krijgen en als je dan de beloning af gaat bouwen straf je je hond ook nogeens omdat ie van jou geleerd heeft dat klik betekend brok en die komt niet meer.

lijkt me nou niet de manier om de hond leuk iets aan te leren en zeker niet dingen die hij vast moet houden :wink:
Ga eens kijken bij een clickertraining :wink:
Een hond laat een blok echt niet vallen hoor als je op de goede manier clickert.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
M@scha
Zeer actief

oh ik heb geclickert. zelfs les gehad om er les in te geven. dát en mijn huidige opleiding hebben mij doen inzien dat ik clickeren een zeer negatieve methode vind. daarom misschien ook mijn vooringenomenheid :ok:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inge O schreef:kan iemand me vertellen waarom er in de africhting persé met metalen buisjes moet gewerkt worden, terwijl dat per definitie het minst leuke materiaal is voor honden?
exameneis voor KNPV. Uitgangspunt als ze ijzer apporteren dan kunnen ze alles apporteren In de praktijk zal een politiehond nooit mogen apporteren, alleen verwijzen, omdat anders een bewijsstuk kan worden beschadigd. Alleen bij de geurindentificatieproef moet de hond kunnen apporteren. Waarom wordt er in de praktijk nog veel met metalen buisjes gewerkt , overlevering vanuit het verleden en metalen buisjes zijn makkelijker uit de bek van een hond te halen, dan bijvoorbeeld een kong.
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:oh ik heb geclickert. zelfs les gehad om er les in te geven. dát en mijn huidige opleiding hebben mij doen inzien dat ik clickeren een zeer negatieve methode vind. daarom misschien ook mijn vooringenomenheid :ok:
de methode waarbij je de clicker gebruikt werkt prima.De meesten die hem gebruiken hebben een verkeerde timing
Jan
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

janinca2002 schreef:
massam schreef:oh ik heb geclickert. zelfs les gehad om er les in te geven. dát en mijn huidige opleiding hebben mij doen inzien dat ik clickeren een zeer negatieve methode vind. daarom misschien ook mijn vooringenomenheid :ok:
de methode waarbij je de clicker gebruikt werkt prima.De meesten die hem gebruiken hebben een verkeerde timing
ik zeg ook niet dat ie niet kan werken. ik ben het met de methode oneens.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
janinca2002 schreef:
in welk opzicht
Jan
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

janinca2002 schreef:
massam schreef:
janinca2002 schreef:
in welk opzicht
uitgestelde beloning aankondigen.

dat is geen probleem maar dat wordt het wel als je de beloning weg gaat laten.

geef jij klik en brok altijd tegelijk dan krijgt klik de waarde van brok. dat zorgt ervoor dat je als dat duidelijk is de hond net zo beloond met klik of braaf al wanneer je brok gebruikt.

geef jij eerst klik en dan brok dan wordt klik de aankondiger van brok. >>klik gaat betekenen: oh nu komt het brokje!!!
ga jij verder en niet elke keer meer voeren zoals bijvoorbeeld bij het chainen van een oefening dan "straf" je je hond dus elke keer omdat ie wel die aankondiging krijgt door de klik maar de brok niet.

dat wil nog weleens zorgen voor zenuwenlijers die denken: ja maar ik kreeg klik en toen niks? wat nu? nou dan maar de trukendoos open en die gaan dan dus alle kunstjes die ze kennen uitvoeren. zit, af. sta, spring etcetcetc
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

ik denk dat je het dan nog niet helemaal begrepen. Click is altijd beloning( vier, bal ,spel aandacht) Als je bezig met chainen( 2 oefeningen aan elkaar koppelen) dan click je pas aan het eind van de uitgevoerde samengestelde oefening en dan belonen. Clicker is dan ook teken einde oefening.
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
janinca2002 schreef:
Inge O schreef:kan iemand me vertellen waarom er in de africhting persé met metalen buisjes moet gewerkt worden, terwijl dat per definitie het minst leuke materiaal is voor honden?
exameneis voor KNPV. Uitgangspunt als ze ijzer apporteren dan kunnen ze alles apporteren In de praktijk zal een politiehond nooit mogen apporteren, alleen verwijzen, omdat anders een bewijsstuk kan worden beschadigd. Alleen bij de geurindentificatieproef moet de hond kunnen apporteren. Waarom wordt er in de praktijk nog veel met metalen buisjes gewerkt , overlevering vanuit het verleden en metalen buisjes zijn makkelijker uit de bek van een hond te halen, dan bijvoorbeeld een kong.
ja, dat dacht ik al, maar toch vind ik het ergens sneu - sluit je op die manier toch geen mogelijks zeer waardevolle honden uit?

ik blijf het (op z'n minst :oeps: ) ook een beetje een gek zicht vinden : een werkhond die hard op zijn metalen (koperen) 'speeltje' loopt te kauwen. ik kan me niet voorstellen dat dit zo goed is voor de tanden :wink: .
Tijdens oefendag van de KNPV zoekhonden werd ik geholpen tijdens de training door een kennis van mij, speurhondengeleider politie. na afloop van een oefening beloonde ik mijn hond met een kong.Een collega van hem zie dat ik zo de hond verknoeid had en daardoor nooit voor de praktijk kon worden gebruikt. Toen ik vervolgens een metalen pijpje gooide en de hond die vlot apporteerde had hij meteen weer interesse in de hond.
Koperen pijpjes worden minder gebruikt als beloning , omdat daar een bepaalde smaak afkomt die aversief is voor de honden
Jan
Afbeelding
monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

hoi

Ik heb echt geen ervaring met het clickergedoe, zou niet weten hoe en wat.
Ik wil zo graag het basiscertificaat halen met de hond, maar dan moet ze toch echt wel dat ijzer gaan pakken, of heb ik het verkeerd?
ze moet toch die bank doen waar die buisjes opliggen en ze er 1 moet aanwijzen en oppakken?
Gos
Zeer actief

Re: hoi

Ongelezen bericht door Gos »

monika63 schreef:Ik heb echt geen ervaring met het clickergedoe, zou niet weten hoe en wat.
Ik wil zo graag het basiscertificaat halen met de hond, maar dan moet ze toch echt wel dat ijzer gaan pakken, of heb ik het verkeerd?
ze moet toch die bank doen waar die buisjes opliggen en ze er 1 moet aanwijzen en oppakken?
Niet alleen bij het sorteren is het noodzakelijk, maar ook bij het zoeken en apporteren van voorwerpjes, waarbij er 3 voorwerpen in bijvoorbeeld een bosrand gevonden moeten worden, waarvan 2 op de grond liggen en 1 iets hoger.
monika63
Vaste gebruiker
Contacteer:

yessssssss

Yesssssssssssss, het is gelukt.
Nadat we van alles hadden geprobeerd, is het nu eindelijk gelukt.
Ze pakt het pijpje in haar bek.
Hoe??????????
We waren aan het dollen, samen met de mechelaar en ons kleine hondje, en ja, ze werd wat jaloers en pakte in ene het pijpje in dr bek, hjaaaaaaaaaaa
en toen als een gek belonen.
En nu doet ze het
Joeppieeeeeeeeeee
ps hoop dat ze het op de training ook nog gaat doen
ranetje
Zeer actief

Re: yessssssss

monika63 schreef:Yesssssssssssss, het is gelukt.
Nadat we van alles hadden geprobeerd, is het nu eindelijk gelukt.
Ze pakt het pijpje in haar bek.
Hoe??????????
We waren aan het dollen, samen met de mechelaar en ons kleine hondje, en ja, ze werd wat jaloers en pakte in ene het pijpje in dr bek, hjaaaaaaaaaaa
en toen als een gek belonen.
En nu doet ze het
Joeppieeeeeeeeeee
ps hoop dat ze het op de training ook nog gaat doen
De eerste stap is er :ok:
De rest komt ook wel :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”