Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

knikstaarten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Eastmoor schreef:Ik denk dat het wel zo simpel is omdat de korte knikstaarten uiteindelijk ook terug te herleiden zijn op normale staarten (zie de engelse en franse bulldog). Logisch dat deze problemen vaker voorkomen bij deze rassen aangezien dit foutfok op foutfok is. Je selecteert tenslotte op de afwijking?????
Dat gaat bij kortstaarten wel op ja, want dat is een mutatie.
Kortstaarten kunnen een knik hebben, die volgens het tot nog toe gedane onderzoek (bij honden!) inderdaad genetisch is. Of het daadwerkelijk een genetische mutatie is, of een aanlegstoornis, weet ik niet.

Knikstaarten bij normale staarten kunnen volgens mij een andere oorzaak hebben, en hebben in geen geval verband met de mutatie van kortstaarten, domweg omdat kortstaarten (en staartloosheid) een aparte, specifieke mutatie betreffen.

Dus hoe jij de kortstaarten tot normale staarten wilt herleiden via de Engelse en Franse bul is me niet duidelijk. :denken:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine, weet jij iets van stompe staarten af ?
In mijn ras komen heel veel honden voor met een iets kortere staart. Het valt vaak niet eens op. Het laatste of laatste 2 kootjes ontbreken dan.

Ik weet iig niets van problemen die voortkomen uit het fokken met honden met een stompe staart. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Dus hoe jij de kortstaarten tot normale staarten wilt herleiden via de Engelse en Franse bul is me niet duidelijk.

Nou eigenlijk heel gemakkelijk: het ontstaan gebeurt in hetzelfde kiemblad, hier ontstaat een normale of een korte staart toch? Onder invloed van iets veranderd de normale staart in een korte toch??
Ik denk dat jij teveel aan genetische mutaties denkt terwijl ik nog in het kiembladstadium ben haha

Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Marjoleine, weet jij iets van stompe staarten af ?
In mijn ras komen heel veel honden voor met een iets kortere staart. Het valt vaak niet eens op. Het laatste of laatste 2 kootjes ontbreken dan.

Ik weet iig niets van problemen die voortkomen uit het fokken met honden met een stompe staart. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Nee, helaas.
Maar ik ben bezig met materiaal verzamelen over staartafwijkingen, dus ik zal eens een visje uitgooien over hoe dit exact zit, en of er misschien afwijkingen bekend zijn die hieraan gerelateerd kunnen worden.

Eastmoor schreef:Ik denk dat jij teveel aan genetische mutaties denkt terwijl ik nog in het kiembladstadium ben haha
Jij bedoelt dus een aanlegstoornis.
Ik bedoel een mutatie.

Ik wéét dat een kortstaart een mutatie is.
En daardoor weet ik dus ook dat een knikstaart iets anders is dan een kortstaart, genetisch gezien.

Er is wel een en ander bekend over knikstaarten bij kortstaarten, en niet (of onvoldoende) over knikstaarten bij langstaarten.

Maar jij vergelijkt volgens mij appels en peren.

Het is net als kortbenigheid: dat is een mutatie.
Afwijkingen in de benen van kortbenige honden kunnen dezelfde oorsprong hebben als afwijkingen in normaalbenige honden.
Maar zeggen dat dat logisch is omdat kortbenige honden ooit normaalbenig waren is onzin.

Want die afwijkingen kunnen heel goed gerelateerd zijn aan de mutatie voor de korte poten, en dus niets te maken hebben met een afwijking in een normale staart.

Zo kunnen de afwijkingen in de korte staarten best gerelateerd zijn aan de mutatie voor kortstaarten, en dus niets te maken hebben met een afwijking in normale poten.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ff geen tijd om diep erop in te gaan, maar even "sec" qua kiembladen.

Het heeft geen zin om te zeggen dat doordat het uit hetzelfde kiemblad is ontstaan dat er dan wel een link zal zijn. Het hele lijf is maar ontstaan uit welgeteld DRIE kiembladen (En véél en véeel meer genen en hun combinaties, al dan niet met mutaties en variaties zorgen voor de ontwikkeling van die kiembladen tot de desbtreffende organen :mrgreen:).

Het Ectoderm (kort door de bocht alles wat met zenuwen te maken heeft en de huid),
Het Mesoderm (spieren, bloedvaten, voortplantingsorganen, niersysteem en skelet),
en Endoderm (verteringsstelsel met lever en pancreas, longen en de meeste klieren).

Dus dan is vrijwel alles gelinkt als je daarnaar kijkt, en zo simpel werkt het niet. En als je dan óók nog bedenkt dat die drie lagen uit één enkele bevruchte eicel komen....dan is alles aan elkaar verbonden ;-).
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Het heeft geen zin om te zeggen dat doordat het uit hetzelfde kiemblad is ontstaan dat er dan wel een link zal zijn. Het hele lijf is maar ontstaan uit welgeteld DRIE kiembladen (En véél en véeel meer genen en hun combinaties, al dan niet met mutaties en variaties zorgen voor de ontwikkeling van die kiembladen tot de desbetreffende organen :mrgreen:).
Exact.
Als het zo simpel was, hielden alle afwijkingen verband met elkaar.
En iedereen weet dat dát in elk geval niet waar is.

Een stoornis in de kiembladen kan best zorgen voor een fout in de ontwikkeling.
Maar een mutatie zit in een gen, en kan dus makkelijk helemaal niets met die stoornis te maken hebben, zelfs al betreft het hetzelfde kiemblad.

Afbeelding

Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Marjoleine schreef:
Madelief schreef:Het heeft geen zin om te zeggen dat doordat het uit hetzelfde kiemblad is ontstaan dat er dan wel een link zal zijn. Het hele lijf is maar ontstaan uit welgeteld DRIE kiembladen (En véél en véeel meer genen en hun combinaties, al dan niet met mutaties en variaties zorgen voor de ontwikkeling van die kiembladen tot de desbetreffende organen :mrgreen:).
Exact.
Als het zo simpel was, hielden alle afwijkingen verband met elkaar.
En iedereen weet dat dát in elk geval niet waar is.

Een stoornis in de kiembladen kan best zorgen voor een fout in de ontwikkeling.
Maar een mutatie zit in een gen, en kan dus makkelijk helemaal niets met die stoornis te maken hebben, zelfs al betreft het hetzelfde kiemblad.
Als ik alles even op een rijtje zet kom ik tot het volgende:

De afwijking is gelegen in een ontwikkelingsstoornis van het mesoderm. De vraag is waar deze stoornis door wordt veroorzaakt. Dit kan een genetische kwestie zijn, maar ook door een onbekende oorzaak. Volgens een bepaalde theorie zou dan alles wat wat te maken heeft met een afwijking in dit kiemblad allemaal op hetzelfde gen liggen. Dat lijkt me dus erg onwaarschijnlijk. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze afwijkingen (of een aantal hiervan) allemaal op hetzelfde chromosoom ligt, dus als dat ene chromosoom beschadigd is dat er dan meerdere genen aangetast zijn die dan die verschillende stoornissen geven. Op die manier kun je wel verklaren dat er in sommige lijnen die bepaalde stoornissen vaak samen voorkomen. Dan hebben we het dus over een mutatie bij een bepaalde lijn of ras. Maar dit wil absoluut niet zeggen dat dit voor alle erfelijke vormen van knikstaarten geldt.

Na navraag bij verschillende DA's heb ik geen enkele aanwijzing dat de genoemde afwijkingen (o.a. gesloten anussen) vaker voorkomen bij rassen die tot voor kort werden gecoupeerd. Het lijkt mij dus zeer onwaarschijnlijk dat hier een verband is met het fokken met knikstaarten. Ik heb wel gezien dat bij de Engelse Bulldog met een kortstaart ook knikstaarten in diezelfde staart zitten en dat deze hond problemen heeft met beschadigde lendenwervels. Maar dan kun je dat dus niet zomaar linken aan die knikstaart, want het is tevens een kortstaart.

En nu hebben we het dan alleen nog maar over de AANGEBOREN knikstaart. De DA's die ik tot nu toe gesproken heb geven eigenlijk allemaal aan dat zij betwijfelen of alle als bekend staande knikstaarten ook daadwerkelijk een aangeboren, erfelijke knikstaart is. Het lijkt ze ook praktisch onmogelijk dat deze nog ontstaat na de geboorte. Het is wel mogelijk dat deze pas later ontdekt wordt. Maar een knikstaart die opeens op 8 maanden ontstaat kan geen aangeboren erfelijke afwijking zijn. Of deze afwijking bestond al, of het is een trauma.

Is er eigenlijk bekend hoe de KORTSTAART vererfd? Is dit een enkelvoudige of een polygene overerving?
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dartel schreef:Is er eigenlijk bekend hoe de KORTSTAART vererfd? Is dit een enkelvoudige of een polygene overerving?
Ik weet het zo niet uit mijn hoofd, maar volgens mij is het polygeen.

Kortstaarten (bob) kwam gewoon voor in rassen maar uit bob x bob kwam niet altijd bob, ergo: het is polygeen of enkelvoudig dominant.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”