Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Domme pech?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Cassius
Vaste gebruiker

Domme pech?

Ongelezen bericht door Cassius »

Of het resultaat van niet goed fokken?

Ik wil graag jullie mening, geef even alleen maar feiten;

Hond met;
HD B/C, ouders HD-B x HD-D
Pathella luxatie rechts gr 4, links gr 1
Entropion
Knikstaart
Vlooienallergie

Alles bekend bij 1 jaar oud...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Domme pech?

Ongelezen bericht door ranetje »

Cassius schreef:Of het resultaat van niet goed fokken?

Ik wil graag jullie mening, geef even alleen maar feiten;

Hond met;
HD B/C, ouders HD-B x HD-D
Pathella luxatie rechts gr 4, links gr 1
Entropion
Knikstaart
Vlooienallergie

Alles bekend bij 1 jaar oud...
:denken:
HD-D???? :shock:

Al heeft dat verder niet te maken met entropion en allergie.
Over de knikstaart en patella durf ik geen mening te geven, maar beroerd is het wel, zo alles bij elkaar :(
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier is natuurlijk niet zo op basis van deze feiten iets zinnigs over te zeggen. Hoe doen de nestgenoten van deze hond het, en hetzelfde geldt voor de nestgenoten van de vader- en moederhond.

Wat vindt de fokker van de hond van de kwalen die de door hem of haar gefokte hond binnen zo'n korte tijd al heeft opgelopen? Dat lijkt me toch de eerste prioriteit, om hierover met de fokker in conclaaf te gaan en te kijken naar het hoe en wat verder. Ik neem aan dat de fokker van deze feiten op de hoogte is?
Cassius
Vaste gebruiker

HD-D mag bij dit ras, mits er een betere waarde tegenover staat...

Ik ben op zoek naar meer info over nestgenoten, maar is moeilijk te achterhalen helaas...

De fokker is op de hoogte ja maar daarom ook mijn vraag, de fokker en wij staan niet helemaal op 1 lijn zeg maar. Verwijten als "Wie zegt dat je die hond niet van de trap af hebt gelazerd en die knie daarom nu problemen geeft?" zijn ons helaas niet onbekend...
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Welk ras is dat dan?
Ik zou persoonlijk nooit fokken met een HD-D hond. :neenee:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik had dezelfde vragen als Longfields.
Weet je al wel iets van de nestgenoten ?

De ouders hebben een stamboom neem ik aan. Worden nestgenoten niet geshowd ? De Cane Corso club houdt best veel showresultaten bij. Daar zou je mss ook iets uit kunnen halen qua ogen of gangwerk.
Ik vind de combi qua heupen zowieso al niet geweldig. Wist je die resultaten wel van te voren ? Weet je ook de resultaten van de voorouders ? Voor de rest kan het natuurlijk pure pech zijn. Voor de fokker maar vooral voor de hond en jullie.

Zijn de ouders of 1 van de ouders aan de staart gecoupeerd ?
Jammer dat de fokker zo reageert. Echt triest dit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

snap alleen niet waarom je een hond bij een fokker koopt die met HD-D honden fokt ook al mag het bij dit ras.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

domme pech? Nee hoor, gewoon vragen om problemen heet dat.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

jip007 schreef:snap alleen niet waarom je een hond bij een fokker koopt die met HD-D honden fokt ook al mag het bij dit ras.
Ja ik dus ook niet. :wink:
Afbeelding
Cassius
Vaste gebruiker

Waarom daar? Klassiek geval van naief, te weinig informatie ingewonnen, een wereldje rondom het ras waar weinig naar buiten komt (is onze ervaring/idee) en vooral als een blok vallen voor de hond.

Achteraf weten we wel beter, maar we weten nu door schade en schande ook veel meer. En ergens ben ik toch blij dat de hond tenminste niet meer daar is!

Antwoord op wat vragen;
Bij beide ouders zijn de staarten gecoupeerd.

Ik weet dat er met 1 nestgenoot gefokt is, maar ook dat de HD-uitslag van deze hond nog niet bekend is.
De rest van het nest is in het buitenland, was ook geen groot nest. 1 hond heeft een cherry-eye gehad.

Ik heb me wel laten vertellen dat vanuit de lijn van vader er meer knieproblemen zijn, maar concreet welke hond weet ik niet.
De HD-D ouder is een veel geshowde hond, heeft ook veel prijzen behaald.

Ik vind het zo gek dat bij sommige rassen PL als erfelijk wordt beschouwd en bij andere nog niet?

En wat betreft het fokken met HD-D, ik heb de Raad en de rasvereniging hierover gesproken. De Raad zegt dat de vereniging het fokbeleid aan moet passen. De vereniging lijkt elk half jaar van bestuur te veranderen en komt dat beleid er dus niet door. Daarbij lijken veel mensen van mening dat de populatie te klein is om HD-D uit te sluiten en lijkt men er vanuit te gaan dat er verstandig gefokt zal worden door de fokkers.

Ik heb ook het gevoel dat niemand zn mond open durft te trekken als er iets niet goed is, men houdt elkaars hand boven het hoofd. Zo heb ik een aantal keer vanuit de vereniging beloftes gehad dat eea voor me uitgezocht zou worden, maar vervolgens niets meer gehoord. (Al blijf ik wel vragen hoor). Terwijl de reactie wanneer ik de naam van de fokker noemde steeds hetzelfde was; "Owhh die... tja... dat verbaasd me niets!"

Maar goed, ik durf nu ook niet goed meer. Genoeg CC-fora, maar voel me niet geroepen/vertrouwd genoeg om daar mn (hele) verhaal te doen. Zeker omdat de fokker daar ook te vinden is...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat fokken met HD D vind ik ook slecht, ook dat het dus gewoon mag. De rest kan ik niet echt veel over zeggen. Is een vlooienallergie trouwens erfelijk? Anders lijkt me dat gewoon domme pech. Wel heel balen natuurlijk.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Ik heb idd al vaker gehoord dat er door bepaalde mensen in die vereniging niet erg aardig gedaan wordt. Zacht uitgedrukt.
Maar dat is in veel verenigingen zo.
Dat neemt niet weg dat men het belang van het ras voorop moet zetten, maar dat schijnt (mede door de onenigheid) niet te kunnen. Dan gaat eer, eigenwijsheid en gelijk hebben voor het welzijn van de hond en het ras. Triest.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Cassius
Vaste gebruiker

@Meave, geen idee, maar moet zeggen dat die vlooienallergie de laatste van mn zorgen is. Al had de orthopeed het er laatst over dat het wellicht wordt veroorzaakt door een auto-immuunziekte!? :denken: Mn DA zag daar niets in, dus we laten dat stukje maar even, maar zou er bij moeten komen zeg! :roll:

@Drijver, triest is denk nog een understatement. Vind het zelf ronduit belachelijk! Hoe kun je jezelf nou fokker noemen en vereniging als je zoveel mis laat gaan? Zoveel verkeerde belangen voorop stelt en zoveel onder een grote steen stopt?

Maar dat is dus precies waar ik me van wil distancieren en daarom op zoek ben naar (voor zover mogelijk) feiten...
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Triest, vooral voor de hond.

Moet eerlijk zeggen dat de mensen binnen de CC die ik benaderd hebben allen behoorlijk bereid waren om te helpen. Nu was dat wel om andere problemen maar toch, echt tegenwerking heb ik niet ontvangen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Cassius
Vaste gebruiker

En die hulp is mij ook tot twee keer toe beloofd, over de eerste gesprekken kan ik niets dan lovend zijn. Maar vervolgens hoor ik gewoon niets meer of wordt afgedaan met "niet te achterhalen, in de doofpot" of iets in die trant.

Wat ik vraag is ook niet niks natuurlijk! Ik wil weten of het fokbeleid van de fokker in kwestie enige reden is waarom mijn hond er nu zo bij zit. Zou voor veel mensen niet best zijn als dat naar buiten komt, althans, ik heb de indruk dat die angst er is.
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Ow, dat vind ik wel heel heftig, dit allemaal in 1 hond.

Als fokker zou ik mezelf dan zeker achter de oren krabben, maar ik vind dat deze al mis is gegaan bij de 1e stap, gezonde ouders.
HD-D is in mijn ogen not done!

Ook al zijn de ouders kerngezond, er kan natuurlijk altijd wat mis zijn met de nakomelingen. Aan de fokker de taak om daar wat mee te doen, ook richting pup-eigenaren. Je kunt niet alles voorkomen helaas, maar je best doen is het minste wat je kunt doen en hier is in tekort geschoten lijkt me.

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Cassius
Vaste gebruiker

Maar hoe zit het met PL? Waarom bij sommige rassen wel als erfelijk aangetoond en bij andere rassen niet?

En Esther, dat denk ik dus ook! Tuurlijk kun je altijd zoiets hebben als "domme pech". Als fokker er alles aan doen om gezonde, goede pups op de wereld te zetten, maar dat er toch 1 bij zit die niet gezond is.
Ik verwacht van de fokker ook niet dat ze voor alles opdraaien of in hun vingers knippen en zo alles beter maken, maar verwacht wel oprechte emphatie, meedenken en ook tegemoetkoming...

Toen dit allemaal net begon te spelen was ik zwanger van onze tweede. De oudste is een bijna kleuter. Dat vergt ook het eea! Daarbij werken we allebei (onregelmatig dus altijd wel iemand thuis).
Op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie dat het voor hond en ons beter zou zijn haar terug te brengen naar de fokker.
Waarop de fokker antwoorde; Kan nu niet, geen plek voor dr. En je krijgt dan niet je aankoopbedrag terug maar dat wat ze oplevert na verkoop aan een nieuwe eigenaar minus de gemaakte pensionkosten.

Nogmaals, ik ben geen fokker maar toen ik dit las schoot ik tegen t plafond! HD B/C en een heftige PL!!

Of zie ik dat verkeerd?
kenay86
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door kenay86 »

als ik dit zo lees is de fokker niet echt uit op gezonde pups te fokken..

onze collie komt ook bij een fokker vandaan uit het A-nest en ze vraagt regelmatig hoe het is met haar pups, en neej niet 1 pup maar alle pups die ze tot nu toe heeft gefokt. 1 pup was een tandje verloren tijden de pubertijd (dacht ik) dit hondje zou gebruikt worden in duitsland voor de fok en de show doordat het tandje er niet was werd ze afgekeurd door die fokker en heeft de echte fokster haar terug genomen.. inmiddels heeft het pupje (inmiddels al 8 jaar :D) diverse prijzen in de wacht gesleept..

met andere worden. ik heb hele andere ervaringen met een fokker.. het klinkt bij mij dus echt alsof het om het geld gaat? helemaal toen ik las dat je je aankoop bedrag niet terug krijgt als je haar terug brengt.. misschien heb je daar wel helemaal niet om gevraagt?! zowiezo is de combinatie met HD-D wel erg fout, of het nu mag of niet, het is en blijft slecht :s
Cassius
Vaste gebruiker

Van mij hoeft een fokker ook niet van elke hond volledig op de hoogte te blijven (al getuigt dat natuurlijk wel van betrokkenheid!) want ik kan me voorstellen dat dat ook lastig te doen is in de praktijk. Maar vind dit wel weer t andere uiterste!

En Inge; Juist ook daarom mijn vraag of ik t verkeerd zie! :wink: Hier natuurlijk alles rondom de fokker nu met een berg emotie, daarom wil ik graag "neutrale" reacties! :ok:
En ben t met je eens, alleen de HD zou t probleem ook niet zijn. Als dat alles was zou er niet eens de overweging zijn geweest dr terug te brengen. Meest bizarre van dit verhaal vind ik de knie. Was echt wel duidelijk dat ze eraan geholpen moest worden, hoe kun je een hond dan doorverkopen?
En iets anders maar werd in mn andere topic ook gezegd; zou t kunnen dat ze door de problemen met de knie, nu toch in de toekomst last kan krijgen van de heupen? Of is dat koffiedik kijken?

Maar is er hier niemand die iets weet over de combinatie PL en erfelijkheid?
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Inge O schreef:
Cassius schreef:
En wat betreft het fokken met HD-D, ik heb de Raad en de rasvereniging hierover gesproken. De Raad zegt dat de vereniging het fokbeleid aan moet passen. De vereniging lijkt elk half jaar van bestuur te veranderen en komt dat beleid er dus niet door. Daarbij lijken veel mensen van mening dat de populatie te klein is om HD-D uit te sluiten en lijkt men er vanuit te gaan dat er verstandig gefokt zal worden door de fokkers.

Ik heb ook het gevoel dat niemand zn mond open durft te trekken als er iets niet goed is, men houdt elkaars hand boven het hoofd. Zo heb ik een aantal keer vanuit de vereniging beloftes gehad dat eea voor me uitgezocht zou worden, maar vervolgens niets meer gehoord. (Al blijf ik wel vragen hoor). Terwijl de reactie wanneer ik de naam van de fokker noemde steeds hetzelfde was; "Owhh die... tja... dat verbaasd me niets!"
weer een prachtig staaltje rasverenigingrotzooi :roll: .
Nou, dat kwam dus ook direct bij mij op. Fijn he, zulke "liefhebbers". Lekker met zijn allen het ras verkloten. Iedereen die zijn mond houdt in het ons kent ons clubje :kotz:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cassius
Vaste gebruiker

En dan lees ik net dat de bewuste fokker een nest heeft gefokt met een combi HD-D x HD-C :80:

En gelukkig behoor ik niet tot het "ons kent ons"-clubje, ben dan ook niet van plan om mn mond te houden...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Cassius schreef:Van mij hoeft een fokker ook niet van elke hond volledig op de hoogte te blijven (al getuigt dat natuurlijk wel van betrokkenheid!) want ik kan me voorstellen dat dat ook lastig te doen is in de praktijk. Maar vind dit wel weer t andere uiterste!

En Inge; Juist ook daarom mijn vraag of ik t verkeerd zie! :wink: Hier natuurlijk alles rondom de fokker nu met een berg emotie, daarom wil ik graag "neutrale" reacties! :ok:
En ben t met je eens, alleen de HD zou t probleem ook niet zijn. Als dat alles was zou er niet eens de overweging zijn geweest dr terug te brengen. Meest bizarre van dit verhaal vind ik de knie. Was echt wel duidelijk dat ze eraan geholpen moest worden, hoe kun je een hond dan doorverkopen?
En iets anders maar werd in mn andere topic ook gezegd; zou t kunnen dat ze door de problemen met de knie, nu toch in de toekomst last kan krijgen van de heupen? Of is dat koffiedik kijken?

Maar is er hier niemand die iets weet over de combinatie PL en erfelijkheid?
even hierover, dat is een lastig onderwerp, PL kan erfelijk zijn, dus als er gefokt word met ouderdieren die het hebben, kan een pup het hebben.
maar ook uit twee vrije ouders kan een hondje met PL komen, het ligt soms ook aan de bouw van de hond, zijn ze erg steil in de knie, is het risico op een PL groter, bouw heeft natuurlijk ook een erfelijke factor, dus als de ouderdieren ( of 1) slechte hoekingen heeft/steil is ( die hoeft dan niet perse PL te hebben) kan hij/zij dit doorgeven aan de pups en dat de pup(s) er wel last door krijgen.
ik weet niet of het PL onderzoek verplicht is bij de CC, geloof het niet he ?
dus tja... of één of beide ouderdieren het hebben, dat is dan lastig na te gaan.

hoe dan ook, erg naar allemaal, zo'n jonge hond, zoveel kwalen, kan me voorstellen dat je wel eens met je handen in het haar zit... ik wens jullie er veel sterkte mee.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:helpen is natuurlijk nog wat anders dan een goed bestuur in elkaar steken en beleidslijnen uitzetten :wink: .
In dit geval weet ik toevallig dat daar hard aan gewerkt wordt.
Maar Parijs en Rome zijn niet op een dag gebouwd ;)

Zulke dingen hebben tijd nodig, zeker als er niet eerder aandacht aan is gegeven.

Overigens wel even dit:
Een vereniging kan nog zoveel regels en adviezen geven, maar een hond is en blijft het product en daarmee de directe verantwoordelijkheid van de fokker.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”