Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beschaafde honden mogen loslopen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Opmerkelijk.

BUITENPOST - De gemeente Achtkarspelen (Friesland) gaat honden die goed gedrag vertonen, voortaan toestaan vrij rond te lopen. Dat zei een woordvoerder van de gemeente dinsdag. „Voor goed opgevoede honden is onze gemeente heel vriendelijk, zij kunnen lekker loslopen.” Honden met gedragsproblemen kunnen fluiten naar dat privilege.

Volgens de gemeente is een viervoeter goed opgevoed als zijn baasje volledige controle over hem heeft. De gemeente weet nog niet hoe dat gecontroleerd moet worden. „Waarschijnlijk kunnen we de niet opgevoede honden alleen op heterdaad betrappen.”
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik had echt iets van, wat is dit voor bericht :denken:.

Je hebt het van de website van de Telegraaf zag ik:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3102 ... pen__.html
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dat is het hele probleem van alle die regels voor honden. Als ze nu eens gecontroleerd zouden worden, zou het allemaal veel beter gaan.

Net zoals het park hier. Poep moet officieel opgeruimd worden, maar dat veld hier ligt zowat helemaal vol. En dan niet van die kleintjes, nee er liggen hopen van die echt hele grote honden, bah bah bah.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

:smile: haha bart smit gaat hoogtij vieren dan :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

nou een beetje klopt het wel.

als ik 's ochtends met sam loop kom ik een meneer met een soort boerenfox achtigs tegen en als die mij ziet fluit ie en sprint hondjelief naar het been van baaslief en plakt daar vast tot we voorbij zijn en hij hoort: toe maar van zijn baasje.

zo'n hond hoeft van mij niet vast hoor :ok:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Neeltje schreef: En dan niet van die kleintjes, nee er liggen hopen van die echt hele grote honden, bah bah bah.
wees maar blij dat ze groot zijn , die zie je tenminste goed liggen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

massam schreef:nou een beetje klopt het wel.

als ik 's ochtends met sam loop kom ik een meneer met een soort boerenfox achtigs tegen en als die mij ziet fluit ie en sprint hondjelief naar het been van baaslief en plakt daar vast tot we voorbij zijn en hij hoort: toe maar van zijn baasje.

zo'n hond hoeft van mij niet vast hoor :ok:
Mee eens.

Ik vind het een prima uitgangspunt, alleen totaal niet controleerbaar denk ik. Ga je dan dezelfde hond/baas combi 2 weken lang volgen om te zien wat het 'normale' gedrag is samen? Of zie je de baas 1 keer de hond netjes roepen en laten volgen en telt dat meteen als "ja hoor, prima combi", of als het 1 keer niet zo soepeltjes gaat meteen "foute combi".
En daarnaast, gaat het dan om combi's of om de hond? Hardstikke leuk als fikkie en de mannelijke baas prima sociaal zijn met andere hondenbazen, beetje lullig als de dochter van 10 fikkie dan ook overal los mag laten lopen...
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

beetje onduidelijk bericht.
loslopen dan met de baas erbij?
of loslopen dat de hond zichzelf uitlaat, zonder baas erbij.

ik denk wel dat er honden zijn met baas, ook zonder baas, waar je werkelijk geen last van hebt.
er loopt hier wel eens een golden retriever (iets van) rond en soms loopt ie wel even naar Buster, maar 1 maal snuffen en hij gaat zijn eigen gang. geen last van.
alleen wel last als het in een losloopgebied is, waar je even wil ballen met je eigen hond :mrgreen: maar dit is nooit voortgekomen.

ook een bouvier die werkelijk zeer goed onder appel staat. (denk altijd dat ie vast is opgevoed met TT :pffff: ). die loopt altijd los, maar meer dan een paar meter bij de baas vandaan gaat ie niet. net een doorzichtige riem ofzo.

en nu lopen er wel meer honden los zonder dat het een losloopgebied is.
en bij de helft gaat dat ook goed. en de andere helft. . . . tja :evil:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat een onzin.

Iedereen kan goed gedrag van zijn hond anders interpreteren. Sommigen vinden serieus dat een hond die ruzie zoekt met andere reuen, gewoon doodnormaal, en prima opgevoed. Zie die mensen dan maar aan het verstand te brengen dat het niet zo normaal is.

Kijk voor mij mag het hele losloopverbod de lucht in, dat is het niet, maar je kan niet zeggen, ja we laten alleen de honden die goed gedrag vertonen loslopen. Dat is net zoiets als zeggen dat we kinderen die zich goed gedragen zich alleen mogen vertonen in de supermarkt.
Moos
Zeer actief

Aimee schreef:Wat een onzin.

Iedereen kan goed gedrag van zijn hond anders interpreteren. Sommigen vinden serieus dat een hond die ruzie zoekt met andere reuen, gewoon doodnormaal, en prima opgevoed. Zie die mensen dan maar aan het verstand te brengen dat het niet zo normaal is.

Kijk voor mij mag het hele losloopverbod de lucht in, dat is het niet, maar je kan niet zeggen, ja we laten alleen de honden die goed gedrag vertonen loslopen. Dat is net zoiets als zeggen dat we kinderen die zich goed gedragen zich alleen mogen vertonen in de supermarkt.
Het idee is natuurlijk niet dat je als baas zelf besluit dat je hond altijd los mag neem ik aan? Dat moet gecontroleerd worden door iemand. Punt is alleen dat dat volgens mij dus niet te doen is, die controle.
Tenzij je natuurlijk heel veel extra banen gaat creeren :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Moos schreef:
Aimee schreef:Wat een onzin.

Het idee is natuurlijk niet dat je als baas zelf besluit dat je hond altijd los mag neem ik aan? Dat moet gecontroleerd worden door iemand. Punt is alleen dat dat volgens mij dus niet te doen is, die controle.
Tenzij je natuurlijk heel veel extra banen gaat creeren :mrgreen:
Prima, meld me meteen aan, zoek nog 'n baantje.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik vind voor het uitgangspunt heel veel te zeggen. De praktische uitvoerbaarheid lijkt me echter vrijwel nihil :19:

Wat zou kunnen is dat je het recht op loslopen koppelt aan het behalen van een bepaald gehoorzaamheidsniveau :denken:
De handhaving daarvan zou hetzelfde kunnen zijn als nu met aanlijngeboden oid vermoed ik?
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

jip007 schreef:
Neeltje schreef: En dan niet van die kleintjes, nee er liggen hopen van die echt hele grote honden, bah bah bah.
wees maar blij dat ze groot zijn , die zie je tenminste goed liggen.
:smile:

Hier in de wijk heb ik de grootste hond. Toch liggen er regelmatig drollen die groter zijn dan die van Jaymz. En die liggen gewoon midden op de stoep. En ik word daar dan op aangesproken, terwijl ik gewoon de drollen opruim.

En nu weer on-topic...
Op zich is het wel een goed idee. Maar zelfs de best luisterende hond kan ineens wegsprinten bij een loopse teef of een uitdagende hond aan de andere kant van de weg of wat dan ook. En wat is goed gehoorzaam? Een certificaat van de G&G cursussen zou daar zeker een rol in kunnen spelen. Maar er zullen altijd situaties blijven waarin je hond even niet luistert.
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:Maar er zullen altijd situaties blijven waarin je hond even niet luistert.
Natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in :ok:

Als ik er nu eens zo over na zit te denken, dan denk ik dat deze omgekeerde benadering waarbij je goed gedrag beloont misschien een rol kan spelen bij de bewustwording (en opvoeding :wink:) van baasjes :denken:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik denk dat het er simpelweg op neer komt dat je geen bekeuring kan krijgen wegens het loslopen van je hond. Als je hond vervolgens schade aanricht of gewonden maakt, ben je wel weer strafbaar/aansprakelijk, en dan kan je nooit als excuus aanvoeren van "Ja, maar honden mogen hier los."
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Muk schreef: Maar zelfs de best luisterende hond kan ineens wegsprinten bij een loopse teef of een uitdagende hond aan de andere kant van de weg of wat dan ook. En wat is goed gehoorzaam? Een certificaat van de G&G cursussen zou daar zeker een rol in kunnen spelen. Maar er zullen altijd situaties blijven waarin je hond even niet luistert.
Toch durf ik gerust te zeggen dat Kimba altijd en overal luisterd. Wat er ook gebeurd. Ik kan mij geen situaties bedenken waarbij Kimba wellicht een keer niet zou luisteren en bijv. zo de weg over zou steken.
Frenk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik denk dat het er simpelweg op neer komt dat je geen bekeuring kan krijgen wegens het loslopen van je hond. Als je hond vervolgens schade aanricht of gewonden maakt, ben je wel weer strafbaar/aansprakelijk, en dan kan je nooit als excuus aanvoeren van "Ja, maar honden mogen hier los."
Zo had ik 'm niet gelezen, maar het klinkt heel aannemelijk :ok: (en ook wel zinnig eigenlijk :19:)
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik denk dat het er simpelweg op neer komt dat je geen bekeuring kan krijgen wegens het loslopen van je hond. Als je hond vervolgens schade aanricht of gewonden maakt, ben je wel weer strafbaar/aansprakelijk, en dan kan je nooit als excuus aanvoeren van "Ja, maar honden mogen hier los."
Over het eerste stukje, klinkt logisch. Het tweede stukje weer niet want voor de verzekering is het los laten lopen rede om niet uit te betalen en als je een strafbaar feit pleegt met je hond dan was het toch niet zo een braaf hondje :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

chrico schreef:
Over het eerste stukje, klinkt logisch. Het tweede stukje weer niet want voor de verzekering is het los laten lopen rede om niet uit te betalen en als je een strafbaar feit pleegt met je hond dan was het toch niet zo een braaf hondje :mrgreen:
en je blijft ten alle tijde verantwoordelijk voor je hond. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

chrico schreef:
Ik moest jouw stukje even 2 keer lezen, maar als je hond iets uitvreet is het op basis van die gemeentelijke regeling ook strafbaar, omdat het dus geen 'beschaafde' hond is.

De regeling legt in mijn ogen een veel groter deel van de verantwoordelijkheid bij de baas, en dat vind ik op zich niet verkeerd. Je dwingt mensen op die manier wel om heel goed na te denken over hun hond en zijn gedrag. Ik zou Jack tijdens de korte rondjes ook wel los willen laten, maar ik geloof dat ik met zo'n regeling nog wel heel voorzichtig zou zijn. Want vriendelijk op een aangelijnde hond aflopen mag dan dus *niet*. In een apart loslooppark kan je daar nog excuses voor verzinnen als je hond geen vlieg kwaad doet, maar op een woonerf of in het winkelcentrum betekent een aangelijnde hond dus onder die regeling per definitie geen 'beschaafde' :roll: hond, en dan ben jij als baas van de losloper strafbaar als die van jou niet keurig bij je blijft.

Ik vind het wel wat, als 'experiment' dan. Niet meteen in alle grote steden die regeling invoeren, dan krijg je bloedbaden, maar in zo'n kleine gemeenschap, wat was het, Appelkutjesveen ofzo? met een tijdje wat extra controle en aangiftemogelijkheden en bij incidenten meteen lik-op-stuk een boete en aanlijngebod... ja, ik vind het geen gek idee.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
chrico
Zeer actief

Eigenlijk slaat dit gebaar weer nergens op, weer zo een politiek hoogstandje bedacht achter een buro van iemand die zelf geen hond heeft :mrgreen:
Het zet niemand tot nadenken en niemand zal een grotere verantwoording krijgen. de helft van hondenminnend nederland weet niet eens waar ze over praten en de andere helft heeft discussies over loslopende honden die geen robotjes zijn dus waar ook nooit de volledige controle over te krijgen is :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ja en wat is een goed opgevoedde hond
een sociale hond die lief met alles speelt en ook naar de honden loopt die vast zitten
of een hond die niet zo goed met andere kan maar wel perfect naar de baas luisterd

of een robotje die niet speelt en altijd luisterd naar de baas
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
hildevdburg
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door hildevdburg »

Ik heb al ergens gehoord dat ze over een paar jaar landelijk willen trekken dat een hond zijn VZH en GG1 moet halen anders mag hij niet meer los. Dit is al een soort voorbode daarvan, of niet?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

pammetje schreef:ja en wat is een goed opgevoedde hond
een sociale hond die lief met alles speelt en ook naar de honden loopt die vast zitten
of een hond die niet zo goed met andere kan maar wel perfect naar de baas luisterd

of een robotje die niet speelt en altijd luisterd naar de baas
Precies. Dat vraag ik mij dan ook af.
Is mijn Hera een onopgevoede hond omdat ze hond-agressief is terwijl ze wel heel goed luisterd, niet op andere honden afrent, geen mensen lastig valt e.d.?

Ik zit eigenlijk ook helemaal niet op zo'n 'leuke' regeling te wachten. Je krijgt dan straks allerlei honden die doodleuk los lopen te rennen en dan kom ik daar aan met mijn aangelijnde agressieve hond. :N:
Ik geloof er namelijk niks van dat mensen ineens na gaan denken.
Ik vrees dat de meeste mensen bij 'opgevoed' alleen maar denken aan het sociaal zijn. En als ik daar dan aan kom met mijn hond dat ik dan toegeroepen krijg 'Jaahaaaa maar hij's opgevoed hooooor dus mag hij gewoon los!!'. :roll:

Mijn Kimba zal glansrijk door zo'n test komen haha. Maar goed die liep toch al overal los.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

In onze gemeente mogen honden los lopen mits deze "onder controle zijn en geen overlast veroorzaken".
Onze Lot loopt altijd los; juist omdat zij met één woord te controleren is en nooit overlast veroorzaakt.
Daar zal ik dus geen boete voor oplopen.

Hoe wordt het gecontroleerd: niet.
Het is de verantwoordelijkheid van de baas om dit te controleren.
Maar als je hond wél problemen veroorzaakt kan er een klacht ingediend worden bij de gemeente, die stuurt dan een buitengewoon opsporingsambtenaar langs voor "een gesprekje".

In de praktijk lopen de meeste honden dus aan de lijn.
Moos
Zeer actief

Ennath schreef:In onze gemeente mogen honden los lopen mits deze "onder controle zijn en geen overlast veroorzaken".
Onze Lot loopt altijd los; juist omdat zij met één woord te controleren is en nooit overlast veroorzaakt.
Daar zal ik dus geen boete voor oplopen.

Hoe wordt het gecontroleerd: niet.
Het is de verantwoordelijkheid van de baas om dit te controleren.
Maar als je hond wél problemen veroorzaakt kan er een klacht ingediend worden bij de gemeente, die stuurt dan een buitengewoon opsporingsambtenaar langs voor "een gesprekje".

In de praktijk lopen de meeste honden dus aan de lijn.
Dus dat werkt dan schijnbaar wel in kleinere dorpjes :wink:
Afbeelding
Teckel_love<3
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Re: Beschaafde honden mogen loslopen.

Ongelezen bericht door Teckel_love<3 »

Chione schreef:Opmerkelijk.

BUITENPOST - De gemeente Achtkarspelen (Friesland) gaat honden die goed gedrag vertonen, voortaan toestaan vrij rond te lopen. Dat zei een woordvoerder van de gemeente dinsdag. „Voor goed opgevoede honden is onze gemeente heel vriendelijk, zij kunnen lekker loslopen.” Honden met gedragsproblemen kunnen fluiten naar dat privilege.

Volgens de gemeente is een viervoeter goed opgevoed als zijn baasje volledige controle over hem heeft. De gemeente weet nog niet hoe dat gecontroleerd moet worden. „Waarschijnlijk kunnen we de niet opgevoede honden alleen op heterdaad betrappen.”
wie krijgt er nou ooit TOTALE controle over zijn hond? kijk dat ie alles doet wat je wilt enz. oke maar een hond kan altijd een uitschieter maken om dit of dat.
Al is de inbraak nog zo snel, de Teckel achterhaald 'm wel
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die G&G 1 (is bij de kc hier G&G C) halen met hun hond. Tenminste ik zou dat niet belangrijk vinden. Mijn hond moet de basiscommando's kennen maar dat is het dan wel. Trucjes zoals dat hij in een vierkant moet gaan liggen (dat leer ik nu) vind ik persoonlijk niet belangrijk.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Muk schreef:Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die G&G 1 (is bij de kc hier G&G C) halen met hun hond. Tenminste ik zou dat niet belangrijk vinden. Mijn hond moet de basiscommando's kennen maar dat is het dan wel. Trucjes zoals dat hij in een vierkant moet gaan liggen (dat leer ik nu) vind ik persoonlijk niet belangrijk.
Beike heeft veel diploma's voor gehoorzaamheid, in totaal 5.
We zijn zo lang doorgegaan omdat Beike het leuk vond en ik ook en ook erg leerzaam, bovendien.

Beike heeft van G&G :

-Puppie
-Beginner
-A
-B
-Vervolg 2

Vervolg 1 mochten we overslaan omdat Beike dat al kon.
Vervolg 2 hebben we namelijk bij een andere hondenschool gedaan.

Ook heeft Beike Diploma A voor behendigheid ( Wedstrijd gericht).
Om een echte wedstrijd te doen, moeten we B ook nog halen, maar we zijn eerst even gestopt.
We willen het wel weer oppakken.

Je zou dus zeggen dat Beike makkelijk los kan lopen.
Dat is ook zo, maar soms kan hij heel "Macho" uit de hoek komen.

Ik heb Beike dan ook niet overal los, maar op sommige plekken kan het weer wel.

Ik vraag me daarom ook af, hoe ze, als dit doorgaat, dat willen gaan controleren.
Als het de ene keer niet goed gaat, kan het de andere keer wel goed gaan.
Volgensmij is het ook meer een moment opname.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Martijn schreef:Jongens, we hebben het over gemeente Achtkarspelen.
Daar doen ze alles om weer een paar mensen te trekken die daar hun brave goldens los willen laten lopen.
Op junks met pitbulls zullen ze daar niet hoeven rekenen denk ik. :wink: Ze bestaan nog hoor, plekken in nederland waar niet alles door de tokken verziekt is.
Nee het grenst slechts aan gemeente BroodfokkersHeaven :mrgreen: Maja die hondjes zitten in de schuur, dus daar hoeven ze geen rekening mee te houden. :neenee:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”