Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stomme herderbazen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Moos schreef:
LaRep schreef:
Martijn schreef:Het is voor een herder normaal om een grens tussen eigen en vreemd te bewaken.
Voor een werkende herder is het uiterst ongewensd dat er een hond zich komt bemoeien. Die houden gewoon niet van vreemde lui dat zich zomaar komt melden.

Je kunt beter je hond niet zomaar op mensen af laten lopen.
Zoals je hebt gezien kan de hond dan flink het deksel op de neus krijgen.
Precies. Ik heb twee zulke herders die daar niet van gediend zijn.

Bekijk het ook eens van de andere kant.

Mijn herders lopen los waar het kan. Komt er een tegenligger aan leg ik ze allebei af ongeveer een meter van het pad af.
Dan is er niets aan de hand als de andere honden hun links laten liggen.
Bij vreemde honden kniel ik er altijd tussen en hou en halsbanden vast omdat die honden dus niet weten hoe mijn honden kunnen reageren.
Nu zijn er mensen die ik regelmatig tegenkom en de meesten zorgen ook d.m.v. hun hond aan te lijnen dat ze niet bij die van mij komen maar er zijn ook mensen die er gewoon schijt aan hebben en hondje lief maar laten gaan en daar word ik wel eens heeeeeeeeeeeeel moe van!
Ja, maar dat is natuurlijk een compleet andere situatie dan een Herder die zelf ook gewoon wat in de rondte loopt te snuffelen :wink:
Ohh en dan mag ik niet moe worden van die baasjes die hun hond gewoon naar twee vreemde herders die notabene afliggen laten huppelen? De liefde moet wel van twee kanten komen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:Tja, je kunt je ook afvragen waarom mensen met zo'n hond dan in een losloopgebied gaan lopen, terwijl ze letterlijk geen enkele hand vrij hebben en geen enkel contact maken met hun hond...

De DH's en andere herders die er lopen zijn allemaal sociaal en wel gewend aan andere honden :19:

Ik let altijd erg goed op de reacties van andere honden en als ik denk dat het fout kan gaan roep ik ze meteen terug (ruim van tevoren).
Deze hond kwam op RR af, zodat ik niet eens de kans kreeg.
En dan baal je verschrikkelijk als de eigenaar zijn hond niet terugroept.

De ellende is dat er ook nog vrij veel mensen zijn die vinden dat "de honden het zelf moeten uitzoeken" :19:

Als je dan zo'n hond tegen komt heb je dikke pech.
Ik houd mijn honden over het algemeen bij me in de buurt als er andere honden lopen (vooral onbekende honden).
Maar als je dan zelf bezoek van zo'n hond krijgt schiet je niet erg op met je opvoeding :(
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

LaRep schreef:
Ohh en dan mag ik niet moe worden van die baasjes die hun hond gewoon naar twee vreemde herders die notabene afliggen laten huppelen? De liefde moet wel van twee kanten komen.
Van mij mag je, maar dat staat dan geheel los van dit topic.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:De ellende is dat er ook nog vrij veel mensen zijn die vinden dat "de honden het zelf moeten uitzoeken" :19:

Als je dan zo'n hond tegen komt heb je dikke pech.
Ik houd mijn honden over het algemeen bij me in de buurt als er andere honden lopen (vooral onbekende honden).
Maar als je dan zelf bezoek van zo'n hond krijgt schiet je niet erg op met je opvoeding :(
Ja, dat zijn de ergste :N:

Dat je daar loopt met je hondje en er vanuit het niets 5 blaffende honden op je af stormen (had ik laatst), en dat de bazen er 50 meter achteraan slenteren want "dat gaat wel goed en ze zoeken het zelf wel uit".
Ja, vast.
Maar pas op als het fout gaat, dan heb jij het gedaan.

Mensen denken trouwens ook altijd dat het goed gaat als het maar teven zijn.
Ik heb altijd alleen maar teven en geloof me: dat is NIET waar.
Doe mij maar een reu, daar heb ik nooit gedoe mee.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Mensen denken trouwens ook altijd dat het goed gaat als het maar teven zijn.
Nou is mijn ervaring daarin toch wel heel anders hoor. Ik heb een reutje gehad, en de meeste problemen ook gehad met hem. En dan niet omdat hij wat deed, hij deed niks, maar omdat er reuen waren die gewoon bij voorbaat andere reuen al grijpen 'omdat het een reu is'.
Saar en Vera, afkloppen, zijn/worden nooit echt te grazen genomen. Ja, omver gebeukt of opgejaagd soms (niet dat dat niet bloedirritant is), maar Moos werd soms echt gewoon uit het niets gebeten, of echt grommend besprongen en beetgenomen "hoppakee, een reu; HAP!".
Nu heb ik natuurlijk ook wel vrij makkelijke rassen, dat zal allicht ook meespelen.

Hoe kan je trouwens nooit gedoe hebben met een reu die je niet hebt? :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik heb altijd alleen maar teven en geloof me: dat is NIET waar.
Mijn teven zijn tot nu toe aardig heel gebleven :wink:
Mijn drie reuen, in het verleden, hebben me wel het nodige gekost aan hechtingen vanwege onmin met andere (vreemde) reuen :mrgreen:
Dus om nou te zeggen dat het bij reuen nooit gedoe is kan ik niet bevestigen.
Misschien hangt dat ook van het ras af :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:
Marjoleine schreef:Mensen denken trouwens ook altijd dat het goed gaat als het maar teven zijn.
Hoe kan je trouwens nooit gedoe hebben met een reu die je niet hebt? :mrgreen:
Nee, dat bedoel ik niet.
Als mensen een teef hebben, denken ze dat die met alles kan wat ze tegenkomen.
En als dat dan teven zijn, denken ze dat alles pais en vree is.
Nou, niet dus.
Ik bedoel: wel eens op een schoolplein gekeken?

Wat ik bedoel is: als ik met mijn dames (die niet altijd dames zijn) een reu tegenkom, gebeurt er nooit wat.
De kans op heibel is er echt alleen maar als ik een teef tegenkom die vindt dat het bos van haar is, omdat ze nou eenmaal ook labiel is en hormonen heeft en meer van dergelijke redenen.

Dus mensen met een reu hebben vast wel af en toe problemen met een andere reu, maar met teven is die kans bijzonder klein.
En ik kom dus liever reuen tegen, maar mensen snappen dat nooit.

Dan kom je een hond tegen met alles overeind dat overeind kan en vraag je: Is het een reu?
En dan zeggen ze: Nee, niks aan de hand hoor, het is een teef.

:N: :N: :N:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Dan kom je een hond tegen met alles overeind dat overeind kan en vraag je: Is het een reu?

Ah op die manier :mrgreen:

Ja, dat heb ik ook weleens aan mensen uit moeten leggen; dat teven ook naar (kunnen) doen tegen andere teven, net als reuen tegen reuen.

Ik let nu inderdaad bij honden met alles overeind ook op het geslacht en hoop dan op een reu :mrgreen: Een teef gaat ook wel 'goed', maar dat is omdat die van mij dan op hun rug gaan liggen, niet omdat die andere teef zo netjes en beschaafd is :roll:
Is wel makkelijker nu met twee van hetzelfde geslacht. Toen ik Moos en Saar samen had was een hond met alles omhoog sowieso nooit goed, want of het nou een reu was of een teef, ik had van beiden eentje bij me lopen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Dan kom je een hond tegen met alles overeind dat overeind kan en vraag je: Is het een reu?

Dat is inderdaad ook een ietsje te rooskleurige gedachte :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”