Als beginnend fokker wil ik me daar vast over beraden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Co-ownership....
Moderator: moderatorteam
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Co-ownership....
Hoe hebben jullie dat geregeld?
Dan bedoel ik qua voorwaarden en pupprijs.
Het duurt nog wel even voor ons teefje gedekt mag worden, maar ik wil graag op tijd alles duidelijk hebben. 
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
mag ik vragen waarom je co-ownership overweegt?
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
mede-eigenaarsschap of op fokkersvoorwaarde geplaatst
Pup wordt gratis geplaatst, dus geen aanschafkosten, voerkosten zijn voor degene waarbij ze woont. Ik praat over "ze" omdat in ons geval het altijd een teef betreft die door ons op fokkersvoorwaarden geplaatst wordt, indien ik een door mij gefokte reu wil gebruiken betalen we gewoon dekgeld/geven we een keuze pup uit het nest .
Kosten voor het rontgenen en evt. andere (verplichte) onderzoeken voor de fokker, indien fokgeschikt (zowel medisch als karakter) worden er maximaal x nestjes meegefokt (meestal 2). Daarna is hond volledig van degene waarbij ze geplaatst is. Indien ze niet fokgeschikt is, om wat voor reden dan ook, kun je evt. een (sterk gereduceerde) prijs afspreken en het volledige eigenaarsschap aan de mede-eigenaar over doen. Overigens doen we, mochten we de teef niet fokgeschikt vinden, de hond om niet over.
Pup wordt gratis geplaatst, dus geen aanschafkosten, voerkosten zijn voor degene waarbij ze woont. Ik praat over "ze" omdat in ons geval het altijd een teef betreft die door ons op fokkersvoorwaarden geplaatst wordt, indien ik een door mij gefokte reu wil gebruiken betalen we gewoon dekgeld/geven we een keuze pup uit het nest .
Kosten voor het rontgenen en evt. andere (verplichte) onderzoeken voor de fokker, indien fokgeschikt (zowel medisch als karakter) worden er maximaal x nestjes meegefokt (meestal 2). Daarna is hond volledig van degene waarbij ze geplaatst is. Indien ze niet fokgeschikt is, om wat voor reden dan ook, kun je evt. een (sterk gereduceerde) prijs afspreken en het volledige eigenaarsschap aan de mede-eigenaar over doen. Overigens doen we, mochten we de teef niet fokgeschikt vinden, de hond om niet over.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
Ben Martijn niet,Shima schreef:Martijn kom maar met een Nederlands woord dan
Maar heb wel een fatsoenslijk NLs woord voor je
Fokkersvoorwaarden
Doe het hier sinds een zeer negatieve ervaring alleen nog bij mensen die ik ECHT goed ken en niet zomaar,
Pup"kopers" betalen de pup niet
Pup blijft op mijn naam,
Kosten voor mij
Bij fokgeschiktheid (dus medisch, karakter en alles) 1 nest op mijn naam,
Kosten en opbrengsten voor mij en in overleg puppen bij mij of op eigen adres, in het laatste geval ben ik wel bij de bevalling
Daarna 1 pup voor t gastgezin en de teef op hun naam
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
is het dan nog geen erkend ras?
groetjes Annemie
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi, ietsje off-topic...crutz schreef: Bij fokgeschiktheid (dus medisch, karakter en alles) 1 nest op mijn naam,
Kosten en opbrengsten voor mij en in overleg puppen bij mij of op eigen adres, in het laatste geval ben ik wel bij de bevalling
Ik weet niet beter of het nest moet bij de fokker zelf thuis (dus op het adres zoals het op de papieren van de kennel staat) geboren worden om in aanmerking te komen voor stambomen. Is dat niet zo of begrijp ik mmisschien iets anders dan wat jij bedoelt?
Suzanne
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
nee hoor, in NL hoeft dat niet, de teef moet alleen op naam vd fokker staanSuzanne123 schreef:Hoi, ietsje off-topic...crutz schreef: Bij fokgeschiktheid (dus medisch, karakter en alles) 1 nest op mijn naam,
Ik weet niet beter of het nest moet bij de fokker zelf thuis (dus op het adres zoals het op de papieren van de kennel staat) geboren worden om in aanmerking te komen voor stambomen. Is dat niet zo of begrijp ik mmisschien iets anders dan wat jij bedoelt?
Suzanne
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik probeer, om de genenpool zo breed mogelijk te houden, uit elk nest dieren in de fokkerij te krijgen.
Soms zit er een hond bij die ik echt per se in de fokkerij wil vanwege lijnen en/of kwaliteit, en die gaat dan soms onder fokkersvoorwaarden weg.
Ik doe het zo:
Hond blijft van mij, eigenaar wordt op papier mede-eigenaar.
De hond wordt gewoon betaald en alle kosten zijn ook gewoon voor houder.
Vervolgens begeleid ik het gezondheidsgebeuren (testen), de benodigde kwalificaties en eventueel andere dingen, ik zoek (in overleg) de partner(s) voor de teef en ik begeleid de dekking, de bevalling en test de pups, en heb ook een vinger in de pap bij het plaatsen uiteraard (want wettelijk zijn het mijn pups).
Ik krijg daar alleen onkosten voor, omdat het mij echt alleen gaat om het behouden van genen voor het ras, en verder nergens om.
De redenen van anderen ken ik niet dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
De hond moet op naam van de fokker staan, meer niet.
Het nest mag ook ergens anders liggen, dat moet je dan wel even aangeven uiteraard.
Soms zit er een hond bij die ik echt per se in de fokkerij wil vanwege lijnen en/of kwaliteit, en die gaat dan soms onder fokkersvoorwaarden weg.
Ik doe het zo:
Vervolgens begeleid ik het gezondheidsgebeuren (testen), de benodigde kwalificaties en eventueel andere dingen, ik zoek (in overleg) de partner(s) voor de teef en ik begeleid de dekking, de bevalling en test de pups, en heb ook een vinger in de pap bij het plaatsen uiteraard (want wettelijk zijn het mijn pups).
Ik krijg daar alleen onkosten voor, omdat het mij echt alleen gaat om het behouden van genen voor het ras, en verder nergens om.
De redenen van anderen ken ik niet dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Dat begrijp je dan verkeerd.Suzanne123 schreef:Ik weet niet beter of het nest moet bij de fokker zelf thuis (dus op het adres zoals het op de papieren van de kennel staat) geboren worden om in aanmerking te komen voor stambomen. Is dat niet zo of begrijp ik misschien iets anders dan wat jij bedoelt?
Het nest mag ook ergens anders liggen, dat moet je dan wel even aangeven uiteraard.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Zie jij die kwaliteiten dan al voordat de pups het nest verlaten?Marjoleine schreef:Ik probeer, om de genenpool zo breed mogelijk te houden, uit elk nest dieren in de fokkerij te krijgen.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Mag ik vragen waarom jij het hele bedrag voor een pup vraagt?Marjoleine schreef:Ik probeer, om de genenpool zo breed mogelijk te houden, uit elk nest dieren in de fokkerij te krijgen.
Ik doe het zo:
Dat begrijp je dan verkeerd.Suzanne123 schreef:Ik weet niet beter of het nest moet bij de fokker zelf thuis (dus op het adres zoals het op de papieren van de kennel staat) geboren worden om in aanmerking te komen voor stambomen. Is dat niet zo of begrijp ik misschien iets anders dan wat jij bedoelt?
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Biène is toch echt bij Peter geboren en gechipt, hoewel de kennelnaamhouder (Joris) daar niet woont.crutz schreef:in bv België mag het nest niet ergens anders dan bij de fokker liggen....Marjoleine schreef:Dat begrijp je dan verkeerd.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Waarom verkoop je de pups dan niet aan mensen die ook wel evt zouden willen fokken bij fokgeschiktheid van de hond? Gaat er ook geen materiaal verloren. Als je leuk contact houdt met je pupkopers zullen ze echt niet te beroerd zijn een dekking met hun reutje te doen. Als het zo van belang is dat hij dekt dan kun je als fokker kiezen om zelf de foto's te betalen en zelf de onderzoeken te betalen. Dan vraag je gewoon het geld van de eerste dekking en sta je weer quitte.
Ikzelf zou bv nooit een hond nemen die op naam van iemand anders moest staan. Mijn hond is mijn hond en als ik vind dat er mee gefokt moet worden dan doe ik dat zelf wel.
Moet er niet aan denken dat ik mijn hond voor 2 maanden af moet geven en dan en dan door een door de fokker gekozen reu MOET laten dekken.
Honden die belangrijk zijn voor een ras hoeven toch niet op naam van de fokker een nest te krijgen? Kan toch ook op naam van de pupkoper? Lijkt me ook niet moeilijk om evt pupkopers te kiezen die aangeven een keertje te willen fokken als de hond goed is.
Ikzelf zou bv nooit een hond nemen die op naam van iemand anders moest staan. Mijn hond is mijn hond en als ik vind dat er mee gefokt moet worden dan doe ik dat zelf wel.
Honden die belangrijk zijn voor een ras hoeven toch niet op naam van de fokker een nest te krijgen? Kan toch ook op naam van de pupkoper? Lijkt me ook niet moeilijk om evt pupkopers te kiezen die aangeven een keertje te willen fokken als de hond goed is.
-
estelle
Eigenlijk toch best raar hoe jij dat dan doet?Marjoleine schreef:Ik probeer, om de genenpool zo breed mogelijk te houden, uit elk nest dieren in de fokkerij te krijgen.
Ik doe het zo:
.
De pupeigenaar moet alles betalen e.d. ook gewoon de pupprijs, onderzoeken e.d.
Maar aan het einde ben jij de eigenaar van de pups?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het hoeft niet zo zwart-wit te zijnMARC_S schreef: Ikzelf zou bv nooit een hond nemen die op naam van iemand anders moest staan. Mijn hond is mijn hond en als ik vind dat er mee gefokt moet worden dan doe ik dat zelf wel.Moet er niet aan denken dat ik mijn hond voor 2 maanden af moet geven en dan en dan door een door de fokker gekozen reu MOET laten dekken.
Biène staat niet op mijn naam maar is wel in alles mijn hond.
Als er gefokt zou zijn met haar dan had ik gewoon inspraak gehad in welke reu gebruikt zou worden. Zelf heb ik de mogelijkheid niet om te fokken (geld, ruimte) maar Peter heeft die mogelijkheid wel. Als alles in goed overleg gaat zie ik het probleem niet, ook niet het probleem van mijn hond afgeven (in dit geval dus, ik weet waar ze terecht zou zijn gekomen en ik weet dat ze het daar goed zou hebben).
(Overigens kan ik haar nu gewoon op mijn naam laten zetten hoor, maar ik zie de meerwaarde niet zo. Het kost best wel veel geld (invoeren, overschrijven) en de noodzaak is er niet direct...als ik examen wil doen met haar binnen de KNPV kan dat gewoon omdat Peter ook KNPV-lid is
Groetjes Inge

-
estelle
Ik heb ook meerdere keren een duitseherder teef in huis gehad op fokkersvoorwaarden.
Hoefde niks te betalen. Voer, dierenartskosten, rontgenen, aankeuring e.d. alles werd betaald.
Wij mochten er fijn mee sporten en doen.
Zou de hond geschikt bevonden worden dan zou de teef terug gaan om een nest te krijgen.
Helaas voldeden de teven niet en vroeg de fokker mij ze te herplaatsen. Kon ze op dat moment zelf ook niet financieel houden maar ze hebben allen een goed thuis gevonden.
Hoefde niks te betalen. Voer, dierenartskosten, rontgenen, aankeuring e.d. alles werd betaald.
Zou de hond geschikt bevonden worden dan zou de teef terug gaan om een nest te krijgen.
Helaas voldeden de teven niet en vroeg de fokker mij ze te herplaatsen. Kon ze op dat moment zelf ook niet financieel houden maar ze hebben allen een goed thuis gevonden.
-
estelle
Zo'n pup kan er toch in het nest veelbelovend uitzien? Kan mij voorstellen dat je zo'n teef dan aanhoudt om te kijken wat het wordt.Martijn schreef:Nou dat vind ik dus ook altijd zo knap!LongFields schreef:Zie jij die kwaliteiten dan al voordat de pups het nest verlaten?Marjoleine schreef:Ik probeer, om de genenpool zo breed mogelijk te houden, uit elk nest dieren in de fokkerij te krijgen.
Dat je met een week of 5-6 al weet dat de hond onmisbaar in de fokkerij is.
Ben ik te cynisch als ik concludeerd dat het dan alleen maar om de vachtkleur en de aftekeningen gaat? Want dat is zo ongeveer het eneige dat dan al bekend is.
-
laeken
- Zeer actief
Ik zou persoonlijk wel een probleem hebben als we Eva 2 maanden af moesten geven. Ze gaat dan weg bij Cleo en daarna moet ze opnieuw geïntroduceerd worden en dan is het maar hopen dat ze weer dikke maatjes zullen zijn. Ik vind het persoonlijk wel zwaar voor een hond om bij huis en baas weggehaald te worden om elders een nest te krijgen. Zou dat liever lekker zelf thuis doen in overleg met de fokker. Zelfde pups, zelfde verhaal alleen mijn hond in mijn huis wat beter voelt.Inge schreef:Het hoeft niet zo zwart-wit te zijnMARC_S schreef: Ikzelf zou bv nooit een hond nemen die op naam van iemand anders moest staan. Mijn hond is mijn hond en als ik vind dat er mee gefokt moet worden dan doe ik dat zelf wel.Moet er niet aan denken dat ik mijn hond voor 2 maanden af moet geven en dan en dan door een door de fokker gekozen reu MOET laten dekken.
![]()
Biène staat niet op mijn naam maar is wel in alles mijn hond.
Als er gefokt zou zijn met haar dan had ik gewoon inspraak gehad in welke reu gebruikt zou worden. Zelf heb ik de mogelijkheid niet om te fokken (geld, ruimte) maar Peter heeft die mogelijkheid wel. Als alles in goed overleg gaat zie ik het probleem niet, ook niet het probleem van mijn hond afgeven (in dit geval dus, ik weet waar ze terecht zou zijn gekomen en ik weet dat ze het daar goed zou hebben).
(Overigens kan ik haar nu gewoon op mijn naam laten zetten hoor, maar ik zie de meerwaarde niet zo. Het kost best wel veel geld (invoeren, overschrijven) en de noodzaak is er niet direct...als ik examen wil doen met haar binnen de KNPV kan dat gewoon omdat Peter ook KNPV-lid is)
Ik zou overigens nooit overzien hebben wat dat precies betekent totdat ik zelf een pup gekocht heb en dan bedenk wat het zou inhouden als Eva over 1 jaar dat hele proces van dekken en naar de fokker moest doorlopen. Bij Suzanne zit ze ook prima, dat is het probleem niet. Maar ik wil haar zelf niet weg hebben voor 2 maanden en dan als ex-moederhond weer opnieuw hierheen halen.
-
laeken
- Zeer actief
Maar als je iets aanhoudt, houdt het dan ook aan zou ik zeggen.estelle schreef: Zo'n pup kan er toch in het nest veelbelovend uitzien? Kan mij voorstellen dat je zo'n teef dan aanhoudt om te kijken wat het wordt.
Zoals je zelf zegt, ze bleken niet geschikt en dus mocht jij ze herplaatsen. Dan is het ineens niet meer de hond van de fokker. Voor mij voelt het verkeerd zo. Indien fokgeschikt zijn ze van de fokker, zo niet, doe ze maar weg dan.
-
estelle
Ik snap wat je bedoeld, ik zou het zelf ook niet zo doen hoor. Pups uitplaatsen e.d. Zou zo'n pup gewoon lekker zelf in huis willen hebben.MARC_S schreef:Maar als je iets aanhoudt, houdt het dan ook aan zou ik zeggen.estelle schreef: Zo'n pup kan er toch in het nest veelbelovend uitzien? Kan mij voorstellen dat je zo'n teef dan aanhoudt om te kijken wat het wordt.Kan dat niet dan kun je dus een pupkoper zoeken die evt wel een keer wil fokken. Misschien dat dat in overleg kan en dan neem je daar weer een pup uit als je perse door wil met de lijn. Mijn idee is dat als je zegt 10 honden te hebben je ook 10 honden hebt en niet 3 en 7 uitgeplaatst op jou naam. Dan wil je meer dan je kan.
Zoals je zelf zegt, ze bleken niet geschikt en dus mocht jij ze herplaatsen. Dan is het ineens niet meer de hond van de fokker. Voor mij voelt het verkeerd zo. Indien fokgeschikt zijn ze van de fokker, zo niet, doe ze maar weg dan.
Maar op zich vind ik dat uitplaatsen van een pup niet verkeerd ofzo.
Ja in mijn geval baalde ik natuurlijk verschrikkelijk (ook al wist ik dat het zo zou gaan bij geen geschiktheid) en zelf zou ik ook niet zo met mijn honden omgaan. Maar ja, een ander heeft daar schijnbaar geen problemen mee.
En ergens kan ik mij dat ook nog wel voorstellen, zo'n fokker ziet die hond nauwelijks (ja op de club wellicht), beestje kost hem wel aardig wat geld , er is totaal geen band met de hond e.d. En ja dan kan ik mij voorstellen dat de hond op moet hoepelen als die ongeschikt blijkt.
Voor dat soort mensen is het ondenkbaar om een paar jaartjes niet te fokken ofzo.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
daarom dus ook uitplaatsen, niet om dan die hond bij ongeschiktheid bij die mensen weg te halen, juist dat ze (want een reu zal ik niet zo plaatsen, daar zal ik net als Seleen aangeeft, gewoon voor de dekking betalen als ik hem wil gebruiken) niet hoeft te verkassen bij ongeschiktheid en dat de mensen geen afscheid hoeven te nemen....estelle schreef:Ik snap wat je bedoeld, ik zou het zelf ook niet zo doen hoor. Pups uitplaatsen e.d. Zou zo'n pup gewoon lekker zelf in huis willen hebben.MARC_S schreef:Maar als je iets aanhoudt, houdt het dan ook aan zou ik zeggen.estelle schreef: Zo'n pup kan er toch in het nest veelbelovend uitzien? Kan mij voorstellen dat je zo'n teef dan aanhoudt om te kijken wat het wordt.Kan dat niet dan kun je dus een pupkoper zoeken die evt wel een keer wil fokken. Misschien dat dat in overleg kan en dan neem je daar weer een pup uit als je perse door wil met de lijn. Mijn idee is dat als je zegt 10 honden te hebben je ook 10 honden hebt en niet 3 en 7 uitgeplaatst op jou naam. Dan wil je meer dan je kan.
Maar op zich vind ik dat uitplaatsen van een pup niet verkeerd ofzo.
Ja in mijn geval baalde ik natuurlijk verschrikkelijk (ook al wist ik dat het zo zou gaan bij geen geschiktheid) en zelf zou ik ook niet zo met mijn honden omgaan. Maar ja, een ander heeft daar schijnbaar geen problemen mee.
En ergens kan ik mij dat ook nog wel voorstellen, zo'n fokker ziet die hond nauwelijks (ja op de club wellicht), beestje kost hem wel aardig wat geld , er is totaal geen band met de hond e.d. En ja dan kan ik mij voorstellen dat de hond op moet hoepelen als die ongeschikt blijkt.
Voor dat soort mensen is het ondenkbaar om een paar jaartjes niet te fokken ofzo.
willen die mensen haar wel wegdoen kan dat ook, maar dat is dan hun keuze en niet die van mij als fokker
en bij mij zou ze dus wel bij ongeschiktheid vertrekken...
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Ik heb nu 1 teef uitstaan, bij onze beste vrienden & clubmaatjes, teef is hier (en met ons) net zo thuis als ze bij hen is. Zelf zou ik er ook niet zo'n moeite mee hebben om haar bij hen te laten bevallen, echter zij hebben geen ervaring met bevallen en een jong nest dus in overleg bevalt Tessa hier.
Onze ander teef die uitstond is inmiddels helemaal van degene waar ze woont, ook een clubmaatje. Onze teven verdwenen dus niet uit ons beeld, we zien ze een paar keer per week en wonen bij mensen die we goed kennen & vertrouwen.
Tessa is uitgezet omdat mijn dinnetje graag weer een sporthond wilde en wij uit dat nest een teef zouden aan houden. Zij heeft dus onze keus teef gekregen, met als voorwaarde dat we er nog mee mochten fokken, indien ze geschikt was.
Benta, de inmiddels ex-fokteef, wordt gebruikt als diensthond en wilden we ook graag nog een nestje van.
Herplaatsen als teef niet geschikt blijft, vind ik dat dat in overleg moet met het gastgezin. Waarbij voor mij het gastgezin de 1e keus zou zijn, ik snap dan ook niet zo goed dat jij de teven heb moeten herplaatsen Estelle. In mijn ogen is dat de verantwoordelijkheid van de fokker, waarbij jij -wat mij betreft- op de 1e plaats in aanmerking zou komen.
Van de komende, geplande nesten houden we zelf een teefje aan, dat vind ik zelf toch het fijnst. Zoals met Benta en Tessa is goed geregeld, je hebt veel contact, maar het liefst heb ik mijn honden toch thuis.
Onze ander teef die uitstond is inmiddels helemaal van degene waar ze woont, ook een clubmaatje. Onze teven verdwenen dus niet uit ons beeld, we zien ze een paar keer per week en wonen bij mensen die we goed kennen & vertrouwen.
Tessa is uitgezet omdat mijn dinnetje graag weer een sporthond wilde en wij uit dat nest een teef zouden aan houden. Zij heeft dus onze keus teef gekregen, met als voorwaarde dat we er nog mee mochten fokken, indien ze geschikt was.
Benta, de inmiddels ex-fokteef, wordt gebruikt als diensthond en wilden we ook graag nog een nestje van.
Herplaatsen als teef niet geschikt blijft, vind ik dat dat in overleg moet met het gastgezin. Waarbij voor mij het gastgezin de 1e keus zou zijn, ik snap dan ook niet zo goed dat jij de teven heb moeten herplaatsen Estelle. In mijn ogen is dat de verantwoordelijkheid van de fokker, waarbij jij -wat mij betreft- op de 1e plaats in aanmerking zou komen.
Van de komende, geplande nesten houden we zelf een teefje aan, dat vind ik zelf toch het fijnst. Zoals met Benta en Tessa is goed geregeld, je hebt veel contact, maar het liefst heb ik mijn honden toch thuis.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
-
estelle
weet ik niet?Martijn schreef:Aan wie verkoop je de rest dan dat je daar niet van ziet wat het wordt?estelle schreef: Zo'n pup kan er toch in het nest veelbelovend uitzien? Kan mij voorstellen dat je zo'n teef dan aanhoudt om te kijken wat het wordt.
Er komen hier toch ook weleens pupfoto's voorbij waar een aantal 'kenners' dan bij roepen dat teef 2 hun keus zou zijn want die heeft dan al een erg goede bouw o.i.d.?
-
estelle
Ik mocht ze prima zelf houden hoor maar zoals ik zei konden wij dat financieel niet behappen daar we zelf ook al 3 honden hadden.Selena schreef:Herplaatsen als teef niet geschikt blijft, vind ik dat dat in overleg moet met het gastgezin. Waarbij voor mij het gastgezin de 1e keus zou zijn, ik snap dan ook niet zo goed dat jij de teven heb moeten herplaatsen Estelle. In mijn ogen is dat de verantwoordelijkheid van de fokker, waarbij jij -wat mij betreft- op de 1e plaats in aanmerking zou komen.
..
Dan bleef dus herplaatsen als enige optie over.
-
estelle
nee maar dat beslis je toch ook later?Martijn schreef:Een pup uitkiezen is toch niet hetzelfde als beslissen dat hij de fok ingaat?estelle schreef:weet ik niet?Martijn schreef:Aan wie verkoop je de rest dan dat je daar niet van ziet wat het wordt?estelle schreef: Zo'n pup kan er toch in het nest veelbelovend uitzien? Kan mij voorstellen dat je zo'n teef dan aanhoudt om te kijken wat het wordt.
Er komen hier toch ook weleens pupfoto's voorbij waar een aantal 'kenners' dan bij roepen dat teef 2 hun keus zou zijn want die heeft dan al een erg goede bouw o.i.d.?
Het blijft toch een gok of de pup later ook nog voldoet?
Ik kan mij dus alleen voorstellen dat je van een veel belovende pup een huisje zoekt bij mensen die er of zelf mee zouden willen fokken of waarbij ik er een nestje mee zou mogen fokken, indien geschikt.
Ik zou het wel zuur vinden als ik een goed uitziende pup in het nest verkoop aan mensen die niks niet te maken willen hebben met het fokken met hun teef.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
dan snap ik nog steeds niet dat jullie die teven moesten herplaatsen,estelle schreef:Ik mocht ze prima zelf houden hoor maar zoals ik zei konden wij dat financieel niet behappen daar we zelf ook al 3 honden hadden.Selena schreef:Herplaatsen als teef niet geschikt blijft, vind ik dat dat in overleg moet met het gastgezin. Waarbij voor mij het gastgezin de 1e keus zou zijn, ik snap dan ook niet zo goed dat jij de teven heb moeten herplaatsen Estelle. In mijn ogen is dat de verantwoordelijkheid van de fokker, waarbij jij -wat mij betreft- op de 1e plaats in aanmerking zou komen.
..
dat is nl de verantwoordelijkheid van de fokker in mijn ogen....
ze zou wat mij betreft dan ook gewoon retour kunnen komen en vanaf hier herplaatsen of in overleg (en voor mijn kosten) bij jullie blijven tot een van ons (maar dus niet de bal bij jullie leggen) een goede plek heeft gevonden...
alleen zoals ik al aangaf, mijn voorkeur gaat er dus naar uit de hond te kunnen laten waar ze zit bij ongeschiktheid.....
zal door een zeer negatieve ervaring ook niet snel meer uitplaatsen overigens....
hoop over een driekwart jaar wel weer zelf een teefje aan te kunnen houden van mijn oude reu....hij zou dit weekend dekken, maar is een loopsheid uitgesteld, vind dat niet erg, kan dan nu nl wel wat houden
-
estelle
Ik wilde zelf graag de teven herplaatsen! Omdat ik dan tenminste wist dat ze goed terecht zouden komen en niet aan de eerste de beste meegegeven zouden worden!crutz schreef:dan snap ik nog steeds niet dat jullie die teven moesten herplaatsen,estelle schreef:Ik mocht ze prima zelf houden hoor maar zoals ik zei konden wij dat financieel niet behappen daar we zelf ook al 3 honden hadden.Selena schreef:Herplaatsen als teef niet geschikt blijft, vind ik dat dat in overleg moet met het gastgezin. Waarbij voor mij het gastgezin de 1e keus zou zijn, ik snap dan ook niet zo goed dat jij de teven heb moeten herplaatsen Estelle. In mijn ogen is dat de verantwoordelijkheid van de fokker, waarbij jij -wat mij betreft- op de 1e plaats in aanmerking zou komen.
..
dat is nl de verantwoordelijkheid van de fokker in mijn ogen....
ze zou wat mij betreft dan ook gewoon retour kunnen komen en vanaf hier herplaatsen of in overleg (en voor mijn kosten) bij jullie blijven tot een van ons (maar dus niet de bal bij jullie leggen) een goede plek heeft gevonden...
alleen zoals ik al aangaf, mijn voorkeur gaat er dus naar uit de hond te kunnen laten waar ze zit bij ongeschiktheid.....
zal door een zeer negatieve ervaring ook niet snel meer uitplaatsen overigens....
hoop over een driekwart jaar wel weer zelf een teefje aan te kunnen houden van mijn oude reu....hij zou dit weekend dekken, maar is een loopsheid uitgesteld, vind dat niet erg, kan dan nu nl wel wat houden
-
estelle
waren niet geschikt voor de africhting of voor de fok.Mizzsylver schreef:Hoefde de hond niet weg voor de africhting? Of deed jij dat? En was daar dan ook een tijdslimiet aan verbonden?estelle schreef:Ik heb ook meerdere keren een duitseherder teef in huis gehad op fokkersvoorwaarden.