Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mag dat ??
Moderator: moderatorteam
-
doggy
Mag dat ??
Van een ander forum af:
Een Stabij met stamboom te koop op marktplaats.
Moet dan niet eerst de fokker in worden gelicht??
http://dieren.marktplaats.nl/honden-en- ... -jaar.html
Of deze:
Ik las gisteren op Hyves, dat er een Stabij pupje te koop word aangeboden.
Mag dat zomaar??
Een Stabij met stamboom te koop op marktplaats.
Moet dan niet eerst de fokker in worden gelicht??
http://dieren.marktplaats.nl/honden-en- ... -jaar.html
Of deze:
Ik las gisteren op Hyves, dat er een Stabij pupje te koop word aangeboden.
Mag dat zomaar??
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Waarom zou dat niet mogen
? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
Zelfs als in het koopcontract staat dat de hond terug moet naar de fokker, kan hij daar niks mee. Of het nou zo netjes is in dat geval, is weer een andere zaak.
Zelfs als in het koopcontract staat dat de hond terug moet naar de fokker, kan hij daar niks mee. Of het nou zo netjes is in dat geval, is weer een andere zaak.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
doggy
-
doggy
Ik dacht dat de fokker daarvan op de hoogte moest zijn.Liesbeth schreef:Waarom zou dat niet mogen? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Kan jij aan de advertentie zien dan dat de fokker niet op de hoogte isdoggy schreef:Ik meende altijd dat de fokker ervan op de hoogte moest zijn.Ennath schreef:waarom zou dat niet mogen?
Of het aardig is tegenover de fokker is natuurlijk wat anders...
Maar ik mag mijn hond toch verkopen, of het nu herder, een whippet of een stabij is
Misschien vindt die het wel prima zo

- Liesbeth
- Zeer actief
Niet dus en waarom ook? De fokker heeft de hond verkocht, is dus zijn eigendom niet meer.doggy schreef:Ik dacht dat de fokker daarvan op de hoogte moest zijn.Liesbeth schreef:Waarom zou dat niet mogen? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
-
doggy
Ik meende dat de fokker op zo'n moment de hond terug zal nemen en zelf een huisje zoekt.Kaiou schreef:Kan jij aan de advertentie zien dan dat de fokker niet op de hoogte isdoggy schreef:Ik meende altijd dat de fokker ervan op de hoogte moest zijn.Ennath schreef:waarom zou dat niet mogen?
Maar ik mag mijn hond toch verkopen, of het nu herder, een whippet of een stabij is![]()
Dat meende ik tenminste.
Maar ik begrijp dus dat dat niet persee hoeft, de fokker inlichten.
-
Ennath
- Zeer actief
Een fokker kan deze afspraak met de koper maken.doggy schreef:Ik meende dat de fokker op zo'n moment de hond terug zal nemen en zelf een huisje zoekt.Kaiou schreef:Kan jij aan de advertentie zien dan dat de fokker niet op de hoogte isdoggy schreef:Ik meende altijd dat de fokker ervan op de hoogte moest zijn.Ennath schreef:waarom zou dat niet mogen?
Maar ik mag mijn hond toch verkopen, of het nu herder, een whippet of een stabij is![]()
Dat meende ik tenminste.
Maar ik begrijp dus dat dat niet persee hoeft, de fokker inlichten.
En als je dat afgesproken hebt is het wel zo netjes om je daaraan te houden.
Maar als je de fokker niet wil inlichten is er niets dat je kan tegen houden.
Zelfs het contract met deze inhoud dat je met de fokker hebt afgesproken niet.
Iets anders is dat een aantal RV van hun fokkers eisen dat deze fokkers een poging doet om een hond te herplaatsen als de koper van de hond erom verzoekt.
Dus ongeacht of er een contract tussen koper en verkoper bestaat.
Het is dan dus een verplichting voor de fokker, niet voor de koper.
- Jannie Tilly
- Actief
- Contacteer:
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Tussen "moeten" en "moeten" zit idd een verschil. Bij mijn beide honden staat het in het koopcontract. Dat dat bij een rechter slecht af te dwingen is, is ook weer waar.doggy schreef:Ik dacht dat de fokker daarvan op de hoogte moest zijn.Liesbeth schreef:Waarom zou dat niet mogen? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
Ik vind overigens dat het verre van netjes is om het geheel buiten de fokker om te doen. Dat is iets anders dan "ik zal de hond altijd meteen naar die fokker terugbrengen". Mogelijk ga je in overleg ofzo en zoeken beide partijen naar een goed nieuw baasje.
Soms kan het via de rasverengiging. Sommige rasverenigingen hebben ook "herplaatsingsmogelijkheid" of er is enige vorm van "rescue-club" voor dat ras.
Ik vind het los van alles "not done" om een hond via mp te verkopen, maar ja, wie gaat het je verbieden?
Ik zal altijd mensen adviseren om de fokker in te seinen als er afstand van een rashond moet worden gedaan en om te proberen via een liefhebbersvereniging tot herplaatsing over te gaan. Marktplaats vind ik daartoe geen geschikt medium.
Suzanne
-
Ennath
- Zeer actief
En toch heb ik al twee keer een (oud) markiesje uit het asiel gehaald.Jannie Tilly schreef:Bij de markiezen vereniging is daar een regeling voor En de meeste fokkers nemen de hond terug en plaatsen hem dan via de vereniging
Eenmaal met de papieren erbij.
Je kan zoveel regelen als je wilt, maar als de erfgenamen het hondje van oma in het asiel dumpt en niks tegen de rv zegt dan gebeurt dat gewoon.
-
moderatorteam
- Zeer actief
er is moeten en moeten inderdaad.
met sams fokker zou ik inderdaad ook contact opnemen en samen met haar een oplossing zoeken.
voor lola niet. mijn contact met haar fokker is zo verstoord dat ik niet wil dat ze daarheen gaat. die zal denk ik een mailtje krijgen dat ze er niet meer is of het op een forum lezen.
even ter overvloedigheid: mijn monsters gaan nergens heen hoor
met sams fokker zou ik inderdaad ook contact opnemen en samen met haar een oplossing zoeken.
voor lola niet. mijn contact met haar fokker is zo verstoord dat ik niet wil dat ze daarheen gaat. die zal denk ik een mailtje krijgen dat ze er niet meer is of het op een forum lezen.
-
Ennath
- Zeer actief
Die Massam neem ik aan...moderatorteam schreef:er is moeten en moeten inderdaad.
Niet die van het moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
hahaha oeps :N: ik ben zo met 10 dingen tegelijk bezig dat ik even niet in de gaten had dat ik onder modteam stondEnnath schreef:Die Massam neem ik aan...moderatorteam schreef:er is moeten en moeten inderdaad.
Niet die van het moderatorteam

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Nou, persoonlijk zou ik het als fokker wel heel erg prettig vinden om op de hoogte gesteld te worden als één van de door mij gefokte hondjes niet meer op het aanvankelijke adres kan blijven hoor. Als zoiets aan de orde is, doet dat mij als fokker echt wel wat en ik heb zeker niet de instelling dat zodra de pup verkocht is, het mijn pakkie aan niet meer is. Dat zou lekker zijn zeg...Liesbeth schreef:Niet dus en waarom ook? De fokker heeft de hond verkocht, is dus zijn eigendom niet meer.doggy schreef:Ik dacht dat de fokker daarvan op de hoogte moest zijn.Liesbeth schreef:Waarom zou dat niet mogen? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
- M@scha
- Zeer actief
dat is vaak het dubbele: ik heb betaald dus het is mijns! en als er wat is: prutsfokker!LongFields schreef:Nou, persoonlijk zou ik het als fokker wel heel erg prettig vinden om op de hoogte gesteld te worden als één van de door mij gefokte hondjes niet meer op het aanvankelijke adres kan blijven hoor. Als zoiets aan de orde is, doet dat mij als fokker echt wel wat en ik heb zeker niet de instelling dat zodra de pup verkocht is, het mijn pakkie aan niet meer is. Dat zou lekker zijn zeg...Liesbeth schreef:Niet dus en waarom ook? De fokker heeft de hond verkocht, is dus zijn eigendom niet meer.doggy schreef:Ik dacht dat de fokker daarvan op de hoogte moest zijn.Liesbeth schreef:Waarom zou dat niet mogen? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
ik hoop ook dat mensen bij mij komen als er wat met hun hond is die van mij afkomt. is gelukkig ook gebeurt bij 1 hondje toen hij 9 weekjes oud was. ik moet er niet aan denken dat ie op MP gekomen was.
maar dan moet je wel neutraal met elkaar omgaan en niet zoals ik en de fokker van lola. al kent ze mij goed genoeg dat ze weet dat lola niet aan een boom gebonden zal worden als er wat is.

- Liesbeth
- Zeer actief
Is mijn instelling ook niet, hoorLongFields schreef:Nou, persoonlijk zou ik het als fokker wel heel erg prettig vinden om op de hoogte gesteld te worden als één van de door mij gefokte hondjes niet meer op het aanvankelijke adres kan blijven hoor. Als zoiets aan de orde is, doet dat mij als fokker echt wel wat en ik heb zeker niet de instelling dat zodra de pup verkocht is, het mijn pakkie aan niet meer is. Dat zou lekker zijn zeg...Liesbeth schreef:Niet dus en waarom ook? De fokker heeft de hond verkocht, is dus zijn eigendom niet meer.doggy schreef:Ik dacht dat de fokker daarvan op de hoogte moest zijn.Liesbeth schreef:Waarom zou dat niet mogen? Het is toch jouw hond, of je die verkoopt is jouw zaak (letterlijk)?
-
Ari@ne
Maar stel nou, in het hypothetische geval
, dat een hond met stamboom naar een opvangadres gaat voordat hij herplaatst wordt.
De fokker weet er ook van en bespreekt met het opvangadres dat beiden een nieuw huis gaan zoeken.
Dan komt de fokker, die zelf ook 2 eventuele mogelijkheden had, erachter dat de hond door het opvangadres herplaatst is zonder dat zij dit wist.
Heeft die fokker dan enig recht?
De fokker weet er ook van en bespreekt met het opvangadres dat beiden een nieuw huis gaan zoeken.
Dan komt de fokker, die zelf ook 2 eventuele mogelijkheden had, erachter dat de hond door het opvangadres herplaatst is zonder dat zij dit wist.
-
Ennath
- Zeer actief
Wettelijk gezien: nee.Ari@ne schreef:Maar stel nou, in het hypothetische geval, dat een hond met stamboom naar een opvangadres gaat voordat hij herplaatst wordt.
Dan had die fokker het hondje maar in huis moeten nemen.
En verder kan je dit hypothetische geval maar beter laten rusten.
Anders komt er weer gesodemieter van.
-
Ari@ne
Waarom?Ennath schreef:Wettelijk gezien: nee.Ari@ne schreef:Maar stel nou, in het hypothetische geval, dat een hond met stamboom naar een opvangadres gaat voordat hij herplaatst wordt.
Dan had die fokker het hondje maar in huis moeten nemen.![]()
En verder kan je dit hypothetische geval maar beter laten rusten.
Anders komt er weer gesodemieter van.
Was gewoon een vraag n.a.v. dit topic, net zoals andere vragen stellen in andere topics.
Ik bedoelde er verder niets mee
Niet zo moeilijk doen hoor.
- M@scha
- Zeer actief
-
Sita
- Zeer actief
Taro stond ook met stamboom en al op marktplaats. Via via heeft de fokker het gehoord en contact opgenomen met deze mensen. Als hij niet bij ons was geplaatst, was hij terug gegaan. Wel heeft hij gevraagd of wij contact met hem op wilden nemen. Uiteraard hebben wij dat gedaan en zijn zelfs langs gegaan om de vader en moeder te zien.
Maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen het niet weten dat ze bij de fokker kunnen aankloppen of het niet durven.
Maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen het niet weten dat ze bij de fokker kunnen aankloppen of het niet durven.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
-
Tibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
- Contacteer:
Ik heb ook in mijn contract staan dat als een hond herplaatst wordt, dat ik dan op de hoogte gebracht wil worden en dat we samen naar een passende oplossing zoeken. En ik dus niet wil dat door mij gefokte honden niet op verkoopsites komen. Maar als iemand het toch doet, dan heb ik gewoon geen poot om op te staan, ondanks het contract, want deze is niet gedeponeerd bij de notaris en officieel dus niet rechtsgeldig in dit soort dingen als je het wil aanvechten. Het is mij te kostbaar om een contract te laten vastleggen bij de notaris, zeker omdat ik ongeveer 3 tot 4 pups per jaar heb (1 nestje) en de kosten giga zijn. In het koopcontract van de RV staat daar weer niets over in, deze gebruik ik ook, maar met mijn eigen aanvullig op dit soort dingen.
Maar ik hoop er wel mee te bereiken, dat de mensen als ze de hond weg willen doen, ze naar mij terug komen en ze kunnen dan zeggen, maar het staat in het contract dat jij ervoor zorg draagt. En door het contract samen goed door te spreken heb ik hun dan op dingen gewezen en hoop ik dat ze daaraan denken op het moment dat het daar is.
Één van de eigenaren is gescheiden en ik kreeg als één van de eerste te horen dat ze gingen scheiden, omdat ze dus mij meteen duidelijkheid wilde geven waar de hond zou blijven, mevrouw heeft haar mee genomen. Kijk zoiets vind ik heel erg netjes, maar ze had ook niets kunnen zeggen.
Waarom veel mensen vaak hun hond verkopen via MP ipv terug te brengen naar de fokker is, omdat ze zo meer geld kunnen vangen. Veel fokkers nemen de hond wel terug, maar betalen er niets voor, als ze geld krijgen bij herplaatsen houden ze dat als onkosten of de honden worden gratis herplaatst. Dus ze willen er dan financieel beter van worden en dat mag, want het is hun hond, hun eigendom.
Maar ik hoop er wel mee te bereiken, dat de mensen als ze de hond weg willen doen, ze naar mij terug komen en ze kunnen dan zeggen, maar het staat in het contract dat jij ervoor zorg draagt. En door het contract samen goed door te spreken heb ik hun dan op dingen gewezen en hoop ik dat ze daaraan denken op het moment dat het daar is.
Één van de eigenaren is gescheiden en ik kreeg als één van de eerste te horen dat ze gingen scheiden, omdat ze dus mij meteen duidelijkheid wilde geven waar de hond zou blijven, mevrouw heeft haar mee genomen. Kijk zoiets vind ik heel erg netjes, maar ze had ook niets kunnen zeggen.
Waarom veel mensen vaak hun hond verkopen via MP ipv terug te brengen naar de fokker is, omdat ze zo meer geld kunnen vangen. Veel fokkers nemen de hond wel terug, maar betalen er niets voor, als ze geld krijgen bij herplaatsen houden ze dat als onkosten of de honden worden gratis herplaatst. Dus ze willen er dan financieel beter van worden en dat mag, want het is hun hond, hun eigendom.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
- pammetje
- Zeer actief
ik heb twee honden die ik nog liever een spuitje zou geven dan dat ik ze terug bracht naar de fokker (bij wijze van spreken dan he)
het is dus mogelijk dat het contact zo verstoord is dat je er niks meer mee te maken wil hebben
het is dus mogelijk dat het contact zo verstoord is dat je er niks meer mee te maken wil hebben

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon