Eerst vroeg ik me nog af of hij wellicht een obscure afspraak had, maar na twee dagen begreep ik opeens dat hij een soort back-up is voor de mevrouw die ook sinds enkele weken rond die tijd in het bos loopt. Met honden, wat te verwachten is in een losloopgebied.
De meneer zit en wacht en speelt met zijn mobiel.
De mevrouw wandelt met honden en dochter.
Ik had ze nog niet echt gezien, behalve dan in de verte, en zo zag ik dus gisteren van een afstand hoe de honden in de auto gingen. Vier (!!) Gordon Setters en drie B&T Engelse cockers. Ik kan me een cocker vergissen, want je ziet ze slecht, zo in de schemering.
Vandaag kwamen ze net voor mij aan, en verdween de mevrouw met dochter en honden in het bos. Een hoop gejoel en geblaf, en mijn dames vonden het maar niks. Maar ja, dacht ik nog, het is ook wel een overmacht.
Na een meter of honderd ging alles los en werd het gejoel harder en fanatieker. Ik liep rustig want om zo'n gezelschap in te halen leek me geen goed plan.
Zo kwam het dat ik zag dat een van de cockers naast het pad in de brede sloot (meter of 10) stapte en pardoes door het ijs zakte.
De mevrouw had niets door en gelukkig kon het beestje er weer uit na enig geworstel, want voor ik die lange en steile kant afgedaald kon zijn was hij anders waarschijnlijk al verzopen
Een halfuurtje later, ik had zorgvuldig andere paden genomen, kwamen er opeens vanuit het niets de vier setters aangestormd. Ze rosten Rinne Roos een slootje in (gelukkig zonder ijs), rukten Isabel nog net geen oor af en toen Orpa opkwam voor Rinne Roos, die zich helemaal kapot was geschrokken, viel een jonge reu (!!) haar aan. Ik heb het beest een ferme schop gegeven en toen taaide hij gelukkig af, terwijl ook de rest verdween.
De mevrouw was in geen velden of wegen te bekennen.
Ongeveer twintig minuten later zag ik tot mij schrik een ree uit de dekking komen, met in zijn kielzog... inderdaad, vier setters.
Ik train mijn honden zodat ze het wild met rust laten, en deze mevrouw doet helemaal niets blijkbaar, want uiteraard was ze in geen velden of wegen te zien.
Dan denk ik: welke gek gaat er met jagende honden rond de schemering wandelen op een plek waar wild is, en hoe kan het nou dat ze blijkbaar totaal niet doorheeft wat die honden allemaal uitspoken?
Ik kan daar met mijn pet niet bij
Dat is toch geen normale manier van doen?