Voor een "hobby-hond" vind ik het niet nodig burger te leren bijten.

Moderator: moderatorteam
Ligt heel erg aan de hond. En vooral ook aan de situatie. Bijna al onze diensthonden zijn niet te benaderen als ze aan het werk zijn. Dat is een duidelijk afgebakende situatie voor ze. Ik kleed me om, stap in de auto, rijdt naar mijn werk. Kennels achter het bureau. We stappen in de dienstauto. Allemaal heel herkenbaar. De meeste van onze honden zetten dan de knop om. Die kun je dan dus ook niet zomaar benaderen, ze zijn aan het werk ! Terwijl ik ze een paar uur later bij de collega's thuis gewoon lekker kan knuffelen.Ragverp schreef:Nee dat snap ik, nu herkend de hond de pakwerker omdat hij een pak aan heeft, maar als de hond burger heeft 'leren' bijten dan is iedereen een potentiële pakwerker. of zie ik dat verkeerd ?Gos schreef:Geen idee, wij werken allebei niet in banen met diensthonden. Maar ook dan lijkt het me dat ze niet zelf gaan lopen beslissen wanneer ze gaan bijten.Ragverp schreef:Dat snap ik, maar hoe zit het dan als ze dat wel leren en in actieve dienst gaan ? wordt het dan anders ?Gos schreef: Ze bijten geen burgerZit niet in het programma, ik heb begrepen dat er meestal pas burgerbijten wordt aangeleerd als een hond gecertificeerd is en wordt verkocht om aan het werk te gaan.
We trainen nu inderdaad op de club van Ton Bos. In Zwolle zijn we weg gegaan omdat we daar niet verder kwamen. We trainen niet voor de gezelligheid maar om alles eruit te halen wat erin zit en dat ging daar niet gebeuren.tura schreef:Waarom ben je weg bij die andere? Zit je dus niet meer bij Marc?Leane schreef:AVSG De Veluwe in ApeldoornInge schreef:Waar train je nu Leane?
TRaint bij je club nu Ton Bos of niet?
Pciesjaninca2002 schreef:het leren van honden, dus ook het bijten, is context gebonden. In hoeverre bepaalde situaties gegeneraliseerd zijn hangt af van de trainingen en ervaringen van de hond
Ik weet nog een leuk africhtingsforum voor jeLeane schreef:We trainen nu inderdaad op de club van Ton Bos. In Zwolle zijn we weg gegaan omdat we daar niet verder kwamen. We trainen niet voor de gezelligheid maar om alles eruit te halen wat erin zit en dat ging daar niet gebeuren.tura schreef:Waarom ben je weg bij die andere? Zit je dus niet meer bij Marc?Leane schreef:AVSG De Veluwe in ApeldoornInge schreef:Waar train je nu Leane?
TRaint bij je club nu Ton Bos of niet?
Dit zijn altijd moeilijke situaties waar je voors en tegens moet afwegen. je zou het kunnen voorkomen door de hond een muilkorf om te doen, maar als de hond direct moet worden ingezet en dan de muilkorf af moet worden gedaan, kan het te laat zijn.Inge O schreef:huhh, dat vind ik echt niet meer leukBudkes schreef:Pciesjaninca2002 schreef:het leren van honden, dus ook het bijten, is context gebonden. In hoeverre bepaalde situaties gegeneraliseerd zijn hangt af van de trainingen en ervaringen van de hond.
Klein voorbeeldje; Tijdens de dienst zitten onze honden "los"in de auto.
Er staat een hok net achter de voorstoelen en een sta-plankje tussen de voorstoelen. Als we met z'n tweeën dienst hebben staat de hond dus als het ware tussen ons in met z'n voorpoten als het ware op het middenconsole ( snappen jullie het nog)
Heel gezellig, lekker knuffelig met af entoe een dikke lik in je gezicht. Stap ik nu uit de auto, dus als bijrijder niet zijnde de geleider, en ik zou via de zijdeur het hok opentrekken heb ik de hond 100% zeker in mijn arm hangen (of in mijn been :N: ).
Dat is er dus inderdaad ingetraind. Als iemand anders dan de baas het hok opentrekt tijdens de dienst dan hangt ie. Terwijl ik bij wijze van spreken 10 seconden geleden nog een lebber in mijn gezicht kreeg.
Puur context gebonden dus.. de hond gaat in dat geval dus helemaal op automatische piloot en dat vind ik altijd eng.
Nou hij gaat niet echt op de automatische piloot, hij doet gewoon wat hij geleerd heeft. Dat is er in getraind. Net zoals hij zonder commando zal bijten als ik wordt aangevallen, ook dat is hem gewoon aangeleerd door training. Soms heb je nu eenmaal geen tijd om een commando te geven maar heb je wel hulp nodig van de hond.Inge O schreef:huhh, dat vind ik echt niet meer leukBudkes schreef:Pciesjaninca2002 schreef:het leren van honden, dus ook het bijten, is context gebonden. In hoeverre bepaalde situaties gegeneraliseerd zijn hangt af van de trainingen en ervaringen van de hond.
Klein voorbeeldje; Tijdens de dienst zitten onze honden "los"in de auto.
Er staat een hok net achter de voorstoelen en een sta-plankje tussen de voorstoelen. Als we met z'n tweeën dienst hebben staat de hond dus als het ware tussen ons in met z'n voorpoten als het ware op het middenconsole ( snappen jullie het nog)
Heel gezellig, lekker knuffelig met af entoe een dikke lik in je gezicht. Stap ik nu uit de auto, dus als bijrijder niet zijnde de geleider, en ik zou via de zijdeur het hok opentrekken heb ik de hond 100% zeker in mijn arm hangen (of in mijn been :N: ).
Dat is er dus inderdaad ingetraind. Als iemand anders dan de baas het hok opentrekt tijdens de dienst dan hangt ie. Terwijl ik bij wijze van spreken 10 seconden geleden nog een lebber in mijn gezicht kreeg.
Puur context gebonden dus.. de hond gaat in dat geval dus helemaal op automatische piloot en dat vind ik altijd eng.
Nee joh, dat is toevallig niet het vrouwtje. Ik bedoel dus dat ik de "bijrijder" ben en dus eerst afgelebberd wordt (als bijrijderInge O schreef:maakt me niet uit - die bijrijder is toevallig wel haar vrouwtjeChiki schreef:Ik begrijp eruit dat het hond in dat geval de bijrijder bijt, dus niet de geleider. Honden weten in dit geval wat er van ze verwacht wordt en dat hoort ook zo met zo een job denk ik
.
.
Inge O schreef: ....................
jamaar, dat is nu net wat je in dit geval niet krijgt - in tegendeel, hij bijt jóu.
getraind of niet getraind, ik zou het nooit kunnen appreciëren als mijn eigen hond mij echt bedoeld bijt.
Hier in Twente moeten de kennels van binnen uit handmatig geopend worden. Het hok van Quinto staat bijna altijd open, hij ligt vaak tussen de bestuurder en bijrijder(als die er is) in.Inge schreef:Bij de demo die de politie Limburg bij ons op het terrein gaf aan collega's uit Duitsland kwam de hond uit de auto gesprongen als zijn baas werd aangevallen, het hok kon op afstand geopend worden.
Is dat eigenlijk standaard in politie-auto's, of was dat een technisch dingetje wat zij toevallig hadden?
Bij ons ook, nu hebben we de hokken wel als het ware tussen de voorstoelen in en we hebben ze bijna altijd open, maar de nieuwe auto's hebben de hokken wel achterin. De knop om ze te openen zit op het dashboard en ik heb idd verzocht om de mogelijkheid van een afstandbediening.Dingo schreef:Hier in Twente moeten de kennels van binnen uit handmatig geopend worden. Het hok van Quinto staat bijna altijd open, hij ligt vaak tussen de bestuurder en bijrijder(als die er is) in.Inge schreef:Bij de demo die de politie Limburg bij ons op het terrein gaf aan collega's uit Duitsland kwam de hond uit de auto gesprongen als zijn baas werd aangevallen, het hok kon op afstand geopend worden.
Is dat eigenlijk standaard in politie-auto's, of was dat een technisch dingetje wat zij toevallig hadden?