Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zomaar wat foto's van de training

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als ik het goed begrepen heb gaat "burgerbijten" ook alleen op commando, de hond mag dus niet zomaar bijten.
Voor een "hobby-hond" vind ik het niet nodig burger te leren bijten. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ragverp schreef:
Gos schreef:
Ragverp schreef:
Gos schreef: Ze bijten geen burger :mrgreen: Zit niet in het programma, ik heb begrepen dat er meestal pas burgerbijten wordt aangeleerd als een hond gecertificeerd is en wordt verkocht om aan het werk te gaan.
Dat snap ik, maar hoe zit het dan als ze dat wel leren en in actieve dienst gaan ? wordt het dan anders ?
Geen idee, wij werken allebei niet in banen met diensthonden. Maar ook dan lijkt het me dat ze niet zelf gaan lopen beslissen wanneer ze gaan bijten.
Nee dat snap ik, nu herkend de hond de pakwerker omdat hij een pak aan heeft, maar als de hond burger heeft 'leren' bijten dan is iedereen een potentiële pakwerker. of zie ik dat verkeerd ?
Ligt heel erg aan de hond. En vooral ook aan de situatie. Bijna al onze diensthonden zijn niet te benaderen als ze aan het werk zijn. Dat is een duidelijk afgebakende situatie voor ze. Ik kleed me om, stap in de auto, rijdt naar mijn werk. Kennels achter het bureau. We stappen in de dienstauto. Allemaal heel herkenbaar. De meeste van onze honden zetten dan de knop om. Die kun je dan dus ook niet zomaar benaderen, ze zijn aan het werk ! Terwijl ik ze een paar uur later bij de collega's thuis gewoon lekker kan knuffelen.
Terwijl we allemaal wel eens de mouw aantrekken voor deze honden, en of zelfs helemaal in burger gaan, dus met een brandslang om of een paar kranten onder een trui of broek.
Het gekke is dat we 1 collega hebben, formaat hééél groot en breed die ook in de thuissituatie geen enkele hond kan benaderen. Hij trekt misschien net iets vaker het pak aan, of een mouwtje om dan de gemiddelde collega, maar dat is verwaarloosbaar meer. En toch slaan bijna alle honden op tilt als ze hem zien, ook in de thuissituaties dus.

Maar in grote lijnen komt het er op neer dat ze reageren op de situatie en de omstandigheden, en ja dan bijten ze ook uit zichzelf, dus zonder commando.
Gr. Aniek

Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

het leren van honden, dus ook het bijten, is context gebonden. In hoeverre bepaalde situaties gegeneraliseerd zijn hangt af van de trainingen en ervaringen van de hond
Jan
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Leane schreef:
Inge schreef:Waar train je nu Leane?
AVSG De Veluwe in Apeldoorn
Waarom ben je weg bij die andere? Zit je dus niet meer bij Marc?
TRaint bij je club nu Ton Bos of niet?

Mooie foto's :mrgreen:
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

tura schreef:
Leane schreef:
We trainen nu inderdaad op de club van Ton Bos. In Zwolle zijn we weg gegaan omdat we daar niet verder kwamen. We trainen niet voor de gezelligheid maar om alles eruit te halen wat erin zit en dat ging daar niet gebeuren.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

janinca2002 schreef:het leren van honden, dus ook het bijten, is context gebonden. In hoeverre bepaalde situaties gegeneraliseerd zijn hangt af van de trainingen en ervaringen van de hond
Pcies :wink: .

Klein voorbeeldje; Tijdens de dienst zitten onze honden "los"in de auto.
Er staat een hok net achter de voorstoelen en een sta-plankje tussen de voorstoelen. Als we met z'n tweeën dienst hebben staat de hond dus als het ware tussen ons in met z'n voorpoten als het ware op het middenconsole ( snappen jullie het nog :smile: )
Heel gezellig, lekker knuffelig met af entoe een dikke lik in je gezicht. Stap ik nu uit de auto, dus als bijrijder niet zijnde de geleider, en ik zou via de zijdeur het hok opentrekken heb ik de hond 100% zeker in mijn arm hangen (of in mijn been :N: ).
Dat is er dus inderdaad ingetraind. Als iemand anders dan de baas het hok opentrekt tijdens de dienst dan hangt ie. Terwijl ik bij wijze van spreken 10 seconden geleden nog een lebber in mijn gezicht kreeg.
Puur context gebonden dus.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Trouwens voor dat ik het vergeet, prachtige foto's weer :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Leane schreef:
tura schreef:
Leane schreef:
We trainen nu inderdaad op de club van Ton Bos. In Zwolle zijn we weg gegaan omdat we daar niet verder kwamen. We trainen niet voor de gezelligheid maar om alles eruit te halen wat erin zit en dat ging daar niet gebeuren.
Ik weet nog een leuk africhtingsforum voor je :mrgreen:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inge O schreef:
Budkes schreef:
janinca2002 schreef:het leren van honden, dus ook het bijten, is context gebonden. In hoeverre bepaalde situaties gegeneraliseerd zijn hangt af van de trainingen en ervaringen van de hond

Er staat een hok net achter de voorstoelen en een sta-plankje tussen de voorstoelen. Als we met z'n tweeën dienst hebben staat de hond dus als het ware tussen ons in met z'n voorpoten als het ware op het middenconsole ( snappen jullie het nog :smile: )
Heel gezellig, lekker knuffelig met af entoe een dikke lik in je gezicht. Stap ik nu uit de auto, dus als bijrijder niet zijnde de geleider, en ik zou via de zijdeur het hok opentrekken heb ik de hond 100% zeker in mijn arm hangen (of in mijn been :N: ).
Dat is er dus inderdaad ingetraind. Als iemand anders dan de baas het hok opentrekt tijdens de dienst dan hangt ie. Terwijl ik bij wijze van spreken 10 seconden geleden nog een lebber in mijn gezicht kreeg.
huhh, dat vind ik echt niet meer leuk :19: . de hond gaat in dat geval dus helemaal op automatische piloot en dat vind ik altijd eng.
Dit zijn altijd moeilijke situaties waar je voors en tegens moet afwegen. je zou het kunnen voorkomen door de hond een muilkorf om te doen, maar als de hond direct moet worden ingezet en dan de muilkorf af moet worden gedaan, kan het te laat zijn.
Jan
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Chezzies schreef:Ik weet nog een leuk africhtingsforum voor je :mrgreen:
Tjeez doordrammer die je bent :N: haha

Nogmaals ben geen africhter dus heb niks te doen op een africhtingsforum
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge O schreef:ik begrijp dat het in de praktijk gewoon zo kan werken hoor, alleen zou dit totaal niet het type hond zijn waar ik iets mee kan (wil) :wink: .
Ok, dan krijg je er geen :mrgreen: :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge O schreef:
Gos schreef:
Inge O schreef:ik begrijp dat het in de praktijk gewoon zo kan werken hoor, alleen zou dit totaal niet het type hond zijn waar ik iets mee kan (wil) :wink: .
Ok, dan krijg je er geen :mrgreen: :wink:
kreeg ik dat dan :mrgreen: ?
Nee, nu kom je op de zwarte lijst :mrgreen:
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Leane schreef:
Chezzies schreef:Ik weet nog een leuk africhtingsforum voor je :mrgreen:
Tjeez doordrammer die je bent :N: haha

Nogmaals ben geen africhter dus heb niks te doen op een africhtingsforum
:smile:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Inge O schreef:
Budkes schreef:

huhh, dat vind ik echt niet meer leuk :19: . de hond gaat in dat geval dus helemaal op automatische piloot en dat vind ik altijd eng.
Nou hij gaat niet echt op de automatische piloot, hij doet gewoon wat hij geleerd heeft. Dat is er in getraind. Net zoals hij zonder commando zal bijten als ik wordt aangevallen, ook dat is hem gewoon aangeleerd door training. Soms heb je nu eenmaal geen tijd om een commando te geven maar heb je wel hulp nodig van de hond.
Gr. Aniek

Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Zolang als je alle spelregels weet Inge, is er geen engs aan hoor :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Ik begrijp eruit dat het hond in dat geval de bijrijder bijt, dus niet de geleider :wink: . Honden weten in dit geval wat er van ze verwacht wordt en dat hoort ook zo met zo een job denk ik :-D.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Dan moet ik zelf eerst ff teruglezen.... ik begreep dat zij zelf geleider was :oeps: (niet goed opgelet vrees ik).
Budkes
Zeer actief

Inge O schreef:
Chiki schreef:Ik begrijp eruit dat het hond in dat geval de bijrijder bijt, dus niet de geleider :wink: . Honden weten in dit geval wat er van ze verwacht wordt en dat hoort ook zo met zo een job denk ik :-D.
maakt me niet uit - die bijrijder is toevallig wel haar vrouwtje :19: .
Nee joh, dat is toevallig niet het vrouwtje. Ik bedoel dus dat ik de "bijrijder" ben en dus eerst afgelebberd wordt (als bijrijder :wink: ) door de hond van de collega ,die dus rijdt, en dat die hond, van die collega dus, mij bijt als ik via de zijdeur het hok open.

Nee gelukkig dat mijn eigen hond me niet bijt als ik via de zijdeur het hok open. Zou niet meer in staat zijn te werken en helemaal aan gort gebeten zijn, ik haal hem namelijk tig keer per dag zo uit de auto :N:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Inge O schreef: ....................
jamaar, dat is nu net wat je in dit geval niet krijgt - in tegendeel, hij bijt jóu :denken: .
getraind of niet getraind, ik zou het nooit kunnen appreciëren als mijn eigen hond mij echt bedoeld bijt :ugh: .

Niet goed begrepen dus :mrgreen: , hij helpt mij altijd en hij bijt me nooit
(nou ja bijna nooit, heel soms per ongeluk in het heetst van de strijd, maar dan weet de schat het net op tijd zodat het bij blauwe plekken blijft :ok: ) dus ik appreciëer hem heel erg.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Ik snap 't, kun je zien hoe close we zijn als collega's dat ik al praat over onze honden hihi, ik ben er maar druk mee met mijn 6 mannen :smile: .

:N: Oeps nu vergeet ik mijn eigen man nog, 7 mannen dus :mann:
Gr. Aniek

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Bij de demo die de politie Limburg bij ons op het terrein gaf aan collega's uit Duitsland kwam de hond uit de auto gesprongen als zijn baas werd aangevallen, het hok kon op afstand geopend worden.
Is dat eigenlijk standaard in politie-auto's, of was dat een technisch dingetje wat zij toevallig hadden?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge schreef:Bij de demo die de politie Limburg bij ons op het terrein gaf aan collega's uit Duitsland kwam de hond uit de auto gesprongen als zijn baas werd aangevallen, het hok kon op afstand geopend worden.
Is dat eigenlijk standaard in politie-auto's, of was dat een technisch dingetje wat zij toevallig hadden?
Hier in Twente moeten de kennels van binnen uit handmatig geopend worden. Het hok van Quinto staat bijna altijd open, hij ligt vaak tussen de bestuurder en bijrijder(als die er is) in.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Budkes
Zeer actief

Dingo schreef:
Inge schreef:Bij de demo die de politie Limburg bij ons op het terrein gaf aan collega's uit Duitsland kwam de hond uit de auto gesprongen als zijn baas werd aangevallen, het hok kon op afstand geopend worden.
Hier in Twente moeten de kennels van binnen uit handmatig geopend worden. Het hok van Quinto staat bijna altijd open, hij ligt vaak tussen de bestuurder en bijrijder(als die er is) in.
Bij ons ook, nu hebben we de hokken wel als het ware tussen de voorstoelen in en we hebben ze bijna altijd open, maar de nieuwe auto's hebben de hokken wel achterin. De knop om ze te openen zit op het dashboard en ik heb idd verzocht om de mogelijkheid van een afstandbediening.

Bij mijn vorige diensthond had ik gewoon altijd het raam open als ik buiten de auto was, wel in het zicht uiteraard . Die bleef netjes in de auto tot ik een brul gaf. Bij Mikey, mijn huidige, is dit geen optie.
Gr. Aniek

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Hier zie je wat gedemonstreerd werd.
De vrouw in beeld is dus de geleidster van de hond en de hond komt vanuit het raam gesprongen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Leuke foto. Dat uit het raam springen doen die van ons dus ook, en zoals ik al zei bleef mijn vorige diensthond netjes met het raam open in de auto zitten tot ik een brul gaf, dan sprong ie door het raam naar buiten. Precies als op de foto.
Maar hier (nog)geen electrische hokken, wel gevraagd dus hopelijk binnenkort wel....
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”