Hij heeft een heel dikke staart, volgens mij dikker dan die van een herder.

Moderator: moderatorteam

Daar lijkt het inderdaad veel op. Volgens mij heeft hij op een hondenschool getraind waar ik ook kwam.Rami schreef:Mooie hond!
@Kaiou: het lijkt alsof je 'm kent.![]()

Nou, dat lijkt me duidelijk (of wellicht z'n tweelingbroerKaiou schreef:Daar lijkt het inderdaad veel op. Volgens mij heeft hij op een hondenschool getraind waar ik ook kwam.Rami schreef:Mooie hond!
@Kaiou: het lijkt alsof je 'm kent.![]()
Heb nog even in mijn foto´s gezocht maar dit is volgens mij toch heus Manzana.
![]()
En zelfs van het forum zou hij bekend kunnen zijn:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 15e8335298
Haha dit is Manzana. En hiermee hebben we het definitieve antwoord gevondenKaiou schreef:Hé, dat lijkt Manzana wel ........ een kruising Australian Kelpie / Hollandse Herder.
Maar een kelpi is ook herder, of bedoel je dat niet?Anna* schreef:Haha dit is Manzana. En hiermee hebben we het definitieve antwoord gevondenKaiou schreef:Hé, dat lijkt Manzana wel ........ een kruising Australian Kelpie / Hollandse Herder.![]()
Alleen... nu vraag ik me af hoe dat zit met die ticking![]()
Ik vond de cattle dog een aannemelijke verklaring daarvoor. Want noch bij de kelpie noch bij de Hollandse herder komen spikkeltjes voor toch![]()
Nou moet ik toch eens uitpluizen hoe dat met de kelpie zit, qua kleuren en vlekken en zo. En met de grootte: Manzana is groter dan een gemiddelde herder, en de kelpie is toch echt een vrij kleine herder. Nog steeds raadsels dus. Maar wel leuk om zijn beschrijving te lezen, het klopt precies. Het is echt een heel leuke, mooie hond.
Edit: ik vond hem trouwens heel erg overkomen als een herder in zijn gedrag, veel meer dan enig ander ras. Ik zag er in eerste instantie ook alleen maar een herder x herderkruising in. Maar ja, dan toch weer die ticking...
Ik bedoelde dat ik er heel erg 'herder' in zag, een kruising van twee herders, dus een kelpie past daar ook in. Toch nog veel kleuren waarin de kelpie voorkomt, misschien zit er ook wel iets gespikkelds in.Rami schreef:Maar een kelpi is ook herder, of bedoel je dat niet?Anna* schreef: Haha dit is Manzana. En hiermee hebben we het definitieve antwoord gevonden![]()
Alleen... nu vraag ik me af hoe dat zit met die ticking![]()
Ik vond de cattle dog een aannemelijke verklaring daarvoor. Want noch bij de kelpie noch bij de Hollandse herder komen spikkeltjes voor toch![]()
Nou moet ik toch eens uitpluizen hoe dat met de kelpie zit, qua kleuren en vlekken en zo. En met de grootte: Manzana is groter dan een gemiddelde herder, en de kelpie is toch echt een vrij kleine herder. Nog steeds raadsels dus. Maar wel leuk om zijn beschrijving te lezen, het klopt precies. Het is echt een heel leuke, mooie hond.
Edit: ik vond hem trouwens heel erg overkomen als een herder in zijn gedrag, veel meer dan enig ander ras. Ik zag er in eerste instantie ook alleen maar een herder x herderkruising in. Maar ja, dan toch weer die ticking...
Van kleuren weet ik niets. Nou ja, behalve dat de kelpie niet alleen in het bruin voorkomt maar dat ze er ook zijn in zwart, black and tan, rood, red and tan, geelbruin, lever en grijs/blauw.
Het 'gespikkelde' van de cattle dog komt volgens mij van de dalmatische hond (ooit ingekruist).Inge O schreef: maar stamt de kelpie niet af van de cattle dog? misschien dat die met bepaalde kleurcombinaties toch weer dat gespikkeld kan doorgeven?
Even helemaal overnieuw...Rami schreef:Het 'gespikkelde' van de cattle dog komt volgens mij van de dalmatische hond (ooit ingekruist).Inge O schreef: maar stamt de kelpie niet af van de cattle dog? misschien dat die met bepaalde kleurcombinaties toch weer dat gespikkeld kan doorgeven?
En ik heb wel eens gelezen dat zowel de kelpie als de cattle dog wel voor een deel dezelfde voorvaderen hebben, namelijk de collie. Maar dat zal misschien niets met spikkels en vlekken te maken hebben. (Of wel, ik heb geen idee...).
Ik begeef me nu ook op glad ijs :N: maar volgens mij zou dit kunnen als het om een collie met het blue merle-gen gaat. Maar dat zou je dan toch in de kelpie moeten terugzienRami schreef:Hmm... maar als de collie een van de voorvaderen is van de kelpie, kan dat dan niet voor spikkels zorgen? Of zeg ik iets heel raars? (Zou best kunnen...).
Ja, dat zou je wel verwachten. Of kan het zijn dat een hond wel het 'gen voor spikkels' (simpel gezegd) kan doorgeven, maar zelf niet gespikkeld is?Anna* schreef:Ik begeef me nu ook op glad ijs :N: maar volgens mij zou dit kunnen als het om een collie met het blue merle-gen gaat. Maar dat zou je dan toch in de kelpie moeten terugzienRami schreef:Hmm... maar als de collie een van de voorvaderen is van de kelpie, kan dat dan niet voor spikkels zorgen? Of zeg ik iets heel raars? (Zou best kunnen...).

De hond zou een kelpie x Hollandse herder zijn (niet Duitse dus).Jacksel schreef:Eens kijken of ik wat kan helpen...
Deze hond is Irish Spotted met ticking
Betekent dat allebei de ouders in ieder geval niet homozygoot effen zijn geweest (wat je wel zou verwachten van een DH en Kelpie), als ze effen gekleurd waren. In ieder geval heeft een dus het gen si En de ander kan si, sp of sw hebben...
Ticking is een heel ander gen en onzichtbaar bij effen honden (is namelijk alleen te zien op wit (vanuit het s gen), daar is dus niets van te zeggen, voor zover ik weet...
Dus ik denk dat als de ouders al Duitse Herder en Kelpie zouden zijn, het kruisingen waren, omdat anders geen ander gen dan de S gevonden zou kunnen worden, en daar dus ook geen hond met dit soort wit uit zou kunnen komen...
Maar Marjoleine mag me verbeteren als ik weer eens ergens niet goed genoeg heb opgelet in haar uitleggen