Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Erfhonden; hoe reageren jullie?
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik heb ze van noord tot zuid alleen aan de ketting of in een kennel van 1 bij 2 meter gezien (jachthonden vaak die laatste).Rami schreef:Jawel hoor, los over het erf (en de weide omgeving).ranetje schreef: Tjee Rami heb jij waakhonden gezien die los waren?
Ik ken alleen maar aan de ketiing liggende honden in Frankrijk
Er zijn natuurlijk ook veel kettinghonden, vooral in het Noorden. En dan zijn het opvallend veel jacht-achtige honden en/of gezelschapshonden. Best een beetje misplaatst aan hun ketting. Je ziet ze in schuren en aan roestige trekkers en ook veel aan van die gespannen ijzerdraden. Hoe leg ik dat uit: de hond zit dan met een ketting en een ring vast om een gespannen ijzerdraad tussen palen zodat het dier heen en weer kan lopen/rennen. En dat dus ook constant doen... Als ijsberen in de dierentuin...
Die looplijn die jij beschrijft is nog heilig.
Al is dat ijsberen tussen de palen nou niet direct een teken van blijdschap
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Nee, dat is het ook niet... Je ziet dan vaak zo'n uitgesleten plek in de grond waar ze steeds lopen.ranetje schreef: Tjee Rami heb jij
Ik heb ze van noord tot zuid alleen aan de ketting of in een kennel van 1 bij 2 meter gezien (jachthonden vaak die laatste).
Ik zit echt te denken in welke streek we behoorlijk wat loslopende erfhonden hebben gezien en volgens mij was dat in de Provence (Luberon). Misschien omdat daar veel gepensioneerden wonen en mensen met een tweede huisje en betrekkelijk weinig boeren/jagers.
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
- ranetje
- Zeer actief
In de pyreneeën ben ik niet zo bekendInge O schreef:maar misschien gebeurt dat heen en weer lopen alleen maar zo extreem op momenten van opwinding, bij passerende mensen/honden?ranetje schreef:Ik heb ze van noord tot zuid alleen aan de ketting of in een kennel van 1 bij 2 meter gezien (jachthonden vaak die laatste).Rami schreef:Jawel hoor, los over het erf (en de weide omgeving).ranetje schreef: Tjee Rami heb jij waakhonden gezien die los waren?
Ik ken alleen maar aan de ketiing liggende honden in Frankrijk
Er zijn natuurlijk ook veel kettinghonden, vooral in het Noorden. En dan zijn het opvallend veel jacht-achtige honden en/of gezelschapshonden. Best een beetje misplaatst aan hun ketting. Je ziet ze in schuren en aan roestige trekkers en ook veel aan van die gespannen ijzerdraden. Hoe leg ik dat uit: de hond zit dan met een ketting en een ring vast om een gespannen ijzerdraad tussen palen zodat het dier heen en weer kan lopen/rennen. En dat dus ook constant doen... Als ijsberen in de dierentuin...
vreemd, ik ben het beste bekend in de franse pyreneeën en daar liep bijna alles gewoon los over straat.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Als het een formaatje MH of zoiets is draai ik om en loop een andere route.Gelukkig kom je in de stad weinig erfhonden tegen,maar als ik hier op de dijk loop draai ik om als ik de MH van de boerderij daar ontwaar.
Is een heel best beest als je gewoon zuivel komt kopen maar zonder auto en met honden bij me waag ik het er niet op er langs te lopen
Is een heel best beest als je gewoon zuivel komt kopen maar zonder auto en met honden bij me waag ik het er niet op er langs te lopen

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
estelle
en zeg je daar dan ook iets van als je zuivel komt kopen? Dat hun hond daar rondloopt en jij niet verder durft?marian* schreef:Als het een formaatje MH of zoiets is draai ik om en loop een andere route.Gelukkig kom je in de stad weinig erfhonden tegen,maar als ik hier op de dijk loop draai ik om als ik de MH van de boerderij daar ontwaar.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ja, dat zal idd wel zo zijn.Inge O schreef:
maar misschien gebeurt dat heen en weer lopen alleen maar zo extreem op momenten van opwinding, bij passerende mensen/honden?
Inge O schreef: vreemd, ik ben het beste bekend in de franse pyreneeën en daar liep bijna alles gewoon los over straat.
En los over de velden (honden van de schaapsherders) en ook behoorlijk wat verwilderde honden. Dat heb ik wel in meer zuidelijke departementen/regio's gezien.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Nee want buiten zuivel kopen heb ik daar in feite niks te zoeken.estelle schreef:en zeg je daar dan ook iets van als je zuivel komt kopen? Dat hun hond daar rondloopt en jij niet verder durft?marian* schreef:Als het een formaatje MH of zoiets is draai ik om en loop een andere route.Gelukkig kom je in de stad weinig erfhonden tegen,maar als ik hier op de dijk loop draai ik om als ik de MH van de boerderij daar ontwaar.
Het gebeurt maar zelden dat deze hond buiten het erf komt omdat ze dat niet mag.Het is ook niet veilig want er rijden ook auto's over de dijk.Zonder honden zou ik er ook gewoon langs lopen maar met bijv. Bente bij me is dat geen goed idee.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Hier zitten redelijk wat erfhonden en was het zo dat er 1 op straat stond dan was ik heel vlug omgedraaid, met Fangio was dat gewoon geen succes, de meeste erfhonden zijn pittige reuen en zoiets werd op zeker knokken. Chira bekijkt ze niet maar bij de evt.loslopende draai ik evengoed nog om.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
-
Dorien
- Zeer actief
Idem hier.massam schreef:idem. maar dan vooral omdat ik zeker weet dat sammy gaat lopen matten...miekmiek schreef:wat dat betreft ben ik echt bang voor honden. Ik hou van ze, ik vind ze leuk, maar zo'n erfhond zonder baas vind ik echt vreselijk eng. ik draai dus om en maak dat ik weg kom.
Groet,
Dorien
Dorien
-
estelle
oh omdat je schreef dat je dan op die dijk wandeld en terug gaat omdat die hond daar in zijn eentje rondloopt.marian* schreef:Nee want buiten zuivel kopen heb ik daar in feite niks te zoeken.estelle schreef:en zeg je daar dan ook iets van als je zuivel komt kopen? Dat hun hond daar rondloopt en jij niet verder durft?marian* schreef:Als het een formaatje MH of zoiets is draai ik om en loop een andere route.Gelukkig kom je in de stad weinig erfhonden tegen,maar als ik hier op de dijk loop draai ik om als ik de MH van de boerderij daar ontwaar.
Het gebeurt maar zelden dat deze hond buiten het erf komt omdat ze dat niet mag.Het is ook niet veilig want er rijden ook auto's over de dijk.Zonder honden zou ik er ook gewoon langs lopen maar met bijv. Bente bij me is dat geen goed idee.
Ik zou dan toch als ik melk ging kopen daar iets van zeggen. Dat ze hun hond beter in de gaten moeten houden omdat mensen niet verder durven.
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
-
estelle
ja okay. Ik ga er vanuit dat ie dan wat doet als Marian er niet langsdurft.Inge O schreef:maar als die hond verder niks verkeerds doet? ik lees alleen dat marian het niet aandurft, niet dat die hond van zijn erf af is gegaanestelle schreef:oh omdat je schreef dat je dan op die dijk wandeld en terug gaat omdat die hond daar in zijn eentje rondloopt.marian* schreef:Nee want buiten zuivel kopen heb ik daar in feite niks te zoeken.estelle schreef: en zeg je daar dan ook iets van als je zuivel komt kopen? Dat hun hond daar rondloopt en jij niet verder durft?
Ik zou dan toch als ik melk ging kopen daar iets van zeggen. Dat ze hun hond beter in de gaten moeten houden omdat mensen niet verder durven..
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Het erfje van de boerderij loopt precies tot aan de dijk (althans...je loopt op de dijk en als je naar hun erf wilt moet je een steil weggetje van een meter of 10 af dat ook nog een bocht heeft.)Hun grond loopt tot aan de dijk dus en als die hond twee meter verder loopt staat ze midden op de dijk.estelle schreef:ja okay. Ik ga er vanuit dat ie dan wat doet als Marian er niet langsdurft.Inge O schreef:maar als die hond verder niks verkeerds doet? ik lees alleen dat marian het niet aandurft, niet dat die hond van zijn erf af is gegaanestelle schreef:oh omdat je schreef dat je dan op die dijk wandeld en terug gaat omdat die hond daar in zijn eentje rondloopt.marian* schreef: Nee want buiten zuivel kopen heb ik daar in feite niks te zoeken.
Ik zou dan toch als ik melk ging kopen daar iets van zeggen. Dat ze hun hond beter in de gaten moeten houden omdat mensen niet verder durven..
Als ik zonder honden ben zou ik er gewoon langs lopen maar vooral met Bente erbij zou dat misschien niet goed gaan en dat voorkom ik liever.

-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Wij wonen naast een boerderij met een erfhond. Beestje van nu bijna een jaar die ze gekocht hebben, op het erf gegooid en verder gebeurd er niks mee. Hij loopt luid blaffend op je af, blijft op een afstand stil staan en maakt reuzeveel herrie. Ik heb mijn honden geleerd dat zodra ze hem horen of zien ze van mij een koekje krijgen dus die hebben helemaal geen belangstelling voor hem, alleen voor het koekje. De vorige erfhond die ze hadden greep fietsers als hij de kans kreeg. Die vond ik vervelender, want die durfde heel dichtbij te komen.
- ranetje
- Zeer actief
Dit nieuwe hondje is nog maar een jonkieastrid schreef:Wij wonen naast een boerderij met een erfhond. Beestje van nu bijna een jaar die ze gekocht hebben, op het erf gegooid en verder gebeurd er niks mee. Hij loopt luid blaffend op je af, blijft op een afstand stil staan en maakt reuzeveel herrie. Ik heb mijn honden geleerd dat zodra ze hem horen of zien ze van mij een koekje krijgen dus die hebben helemaal geen belangstelling voor hem, alleen voor het koekje. De vorige erfhond die ze hadden greep fietsers als hij de kans kreeg. Die vond ik vervelender, want die durfde heel dichtbij te komen.
Wat de toekomst brengt zul je moeten afwachten
Je eigen honden leren dat een koekje belangrijker is, is wel handig
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Dat die nieuwe een jonkie is ben ik me terdege van bewustranetje schreef:Dit nieuwe hondje is nog maar een jonkieastrid schreef:Wij wonen naast een boerderij met een erfhond. Beestje van nu bijna een jaar die ze gekocht hebben, op het erf gegooid en verder gebeurd er niks mee. Hij loopt luid blaffend op je af, blijft op een afstand stil staan en maakt reuzeveel herrie. Ik heb mijn honden geleerd dat zodra ze hem horen of zien ze van mij een koekje krijgen dus die hebben helemaal geen belangstelling voor hem, alleen voor het koekje. De vorige erfhond die ze hadden greep fietsers als hij de kans kreeg. Die vond ik vervelender, want die durfde heel dichtbij te komen.
Wat de toekomst brengt zul je moeten afwachten
Je eigen honden leren dat een koekje belangrijker is, is wel handig
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Nou zijn ze in de Anna Paulowna polder niet zo met hekken. Dus als ik mijn krantenwijkje moest doen dan kon ik mijn lol op. Regelmatig dat ik al blaffend werd verwelkomt door een rottie ofzo. Lievelijk toelachen met de tandjes bloot. Tsja, en dan moet je krantje toch bezorgt worden. Dus tanden op elkaar en bidden dat het goed gaat. Zeker als je weet dat die Friese Stabij al eerder gebeten heeft of de kruising die al een paar broeken verscheurd had..
Ook als ik op de fiets naar Schagen ging waren er altijd erfhonden aanwezig. Eentje was wel heel schattig een Friese stabij aan de Grote Sloot (een weg) die me altijd naar me toe kwam. Terug op het erf zetten aai en dan weer weg. Helemaal gek was dat beest van mij.
Dat was ook wel de enige en ik ben nog regelmatig achterna gezeten door de hondjes van de boeren. Zonder baas en zo waaks als de pest. Hun terratorium was namelijk ook de weg en daar mocht je als fietser niet meer langs. 1 hond was berucht en die heb ik regelmatig in mijn broekspijpen gehad. Totdat ik het zo zat was en die hond een goede schop tegen z'n kop gegeven had. Toen taaide die af. Tot de volgende keer dat ik hem weer in m'n broekspijp had.
Als ik met een hond liep ging die altijd aan de andere kant van de weg en een goede brul zorgde ervoor dat de hond terug naar het erf liep. Gelukkig, want wil niet weten als het hommeles wordt met zo'n hond.
Ook als ik op de fiets naar Schagen ging waren er altijd erfhonden aanwezig. Eentje was wel heel schattig een Friese stabij aan de Grote Sloot (een weg) die me altijd naar me toe kwam. Terug op het erf zetten aai en dan weer weg. Helemaal gek was dat beest van mij.
Dat was ook wel de enige en ik ben nog regelmatig achterna gezeten door de hondjes van de boeren. Zonder baas en zo waaks als de pest. Hun terratorium was namelijk ook de weg en daar mocht je als fietser niet meer langs. 1 hond was berucht en die heb ik regelmatig in mijn broekspijpen gehad. Totdat ik het zo zat was en die hond een goede schop tegen z'n kop gegeven had. Toen taaide die af. Tot de volgende keer dat ik hem weer in m'n broekspijp had.
Als ik met een hond liep ging die altijd aan de andere kant van de weg en een goede brul zorgde ervoor dat de hond terug naar het erf liep. Gelukkig, want wil niet weten als het hommeles wordt met zo'n hond.
Laatst gewijzigd door Gaia op 04 feb 2009 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

-
elbertkeizer
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hier vlakbij zijn loodsen met stro erin opgeslagen. Een paar jaar geleden werd daar brand gesticht en nu lopen er 2 Rottweilers en een Bordeaux dog x Rottweiler. Soms staat het hek wel is open en dan draai ik snel weer om want ze hebben ook wel is een fietser gegrepen. En met mijn paard ga ik er zeker niet langs als het hek open staat. Ik ga daar toch maar is aanbellen of ze het hek voortaan dicht willen houden.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ook. En dan heb ik het niet zozeer over erfhonden, maar grote stoere honden die in hun eigen tuin hysterisch staan te schreeuwen als ik langs loop met de honden. Die schutting kan het begeven, ze kunnen opeens besluiten om die sloot over te zwemmen of over het ijs te lopen, ze kunnen over het hek heen klimmen en dan heb je een woedende grote hond waarvan de baas binnen koffie zit te drinken of misschien niet eens thuis is. :N: Ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden.miekmiek schreef:wat dat betreft ben ik echt bang voor honden. Ik hou van ze, ik vind ze leuk, maar zo'n erfhond zonder baas vind ik echt vreselijk eng. ik draai dus om en maak dat ik weg kom.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Reini
- Zeer actief
Ik heb heilig ontzag voor erfhonden en ga liever 5 blokken om dan dat ik er langs moet (als er dus geen hek is, of als die open staat). Hier in de buurt zitten ook redelijk veel honden achter hekken en ik let dus altijd goed op of het hek dicht is, anders keer ik echt om.
Enige tijd geleden ben ik nog een eind achterna gezeten door een Briard en dat was echt niet zo'n prettige ervaring. Ik geloof wel dat veel erfhonden op een gegeven moment stoppen met achterna zitten omdat het hun om een bepaald gebied gaat maar ik hoef niet zo nodig uit te testen om welke gebied dat dan precies gaat
Ik vind erfhonden altijd erg fanatiek in hun waken :N:
Een paar jaar geleden moest ik ergens onderdelen voor een machine halen en toen ik mijn auto uitstapte zag ik een eindje verderop een duitse herder liggen. Ik dacht nog: och, die ligt niet voor niets los. Nou.. ik deed twee stappen en herdertje lief stond woest grommend al bijna bij me :N: Ik ben mijn auto weer ingedoken en heb het bedrijf gebeld dat ze eerst hun waakhond achter slot en grendel konden zetten voodat ik mijn auto weer uitkwam
Enige tijd geleden ben ik nog een eind achterna gezeten door een Briard en dat was echt niet zo'n prettige ervaring. Ik geloof wel dat veel erfhonden op een gegeven moment stoppen met achterna zitten omdat het hun om een bepaald gebied gaat maar ik hoef niet zo nodig uit te testen om welke gebied dat dan precies gaat
Een paar jaar geleden moest ik ergens onderdelen voor een machine halen en toen ik mijn auto uitstapte zag ik een eindje verderop een duitse herder liggen. Ik dacht nog: och, die ligt niet voor niets los. Nou.. ik deed twee stappen en herdertje lief stond woest grommend al bijna bij me :N: Ik ben mijn auto weer ingedoken en heb het bedrijf gebeld dat ze eerst hun waakhond achter slot en grendel konden zetten voodat ik mijn auto weer uitkwam
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik heb nu drie nare ervaringen gehad en mijdt ze liever ook. Je kan er wel langs komen maar zodra je rug naar ze toe is.. Brr..
1 Mechelse Herder van mijn stage die constant op me sprong luid blaffend en beetje boos doen. Zeggen de eigenaren: geef hem maar een trap. Ja doeg, en dan gegrepen worden zeker haha!
Andere op de fiets en moest ik hard racen, want hij kwam me achterna. Heb hem geprobeerd een trap te geven want hij hapte echt..
En de derde op de scooter, ging een Herder me achterna haha! Gelukkig zag die snel dat ik veels te snel was, maar hij werd op geplaagd door jongens op de fiets. Dus snapte de hond zijn reactie.
Maar heilig ontzag! Echt waar, liever omlopen dan een stressvol zijn hehe..
1 Mechelse Herder van mijn stage die constant op me sprong luid blaffend en beetje boos doen. Zeggen de eigenaren: geef hem maar een trap. Ja doeg, en dan gegrepen worden zeker haha!
Andere op de fiets en moest ik hard racen, want hij kwam me achterna. Heb hem geprobeerd een trap te geven want hij hapte echt..
En de derde op de scooter, ging een Herder me achterna haha! Gelukkig zag die snel dat ik veels te snel was, maar hij werd op geplaagd door jongens op de fiets. Dus snapte de hond zijn reactie.
Maar heilig ontzag! Echt waar, liever omlopen dan een stressvol zijn hehe..
- monica
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's
Mijn honden lopen dus ook vaak buiten (erfhonden), maar ik hou ze dus ook echt achter het hek..!! Ik heb zelfs schrikdraad gespannen over me hek heen zodat ik 100 % zeker weet dat ze er niet per ongeluk of iets overheen komen en ten aanval gaan.. ik zou me dit nooit kunnen vergeven!!
Maar hier bij mij in de buurt wonen dus ook veel erfhonden die dus de godsgandse dag los lopen, en lopen te klieren..ggrrrr ik kan me eigen hier zo kwaad om maken hé! En ook ik loop een blokkie om hoor als ik ergens wandel en er komt een erfhond aan.. ik heb gewoon geen zin in gedonder.
Maar hier bij mij in de buurt wonen dus ook veel erfhonden die dus de godsgandse dag los lopen, en lopen te klieren..ggrrrr ik kan me eigen hier zo kwaad om maken hé! En ook ik loop een blokkie om hoor als ik ergens wandel en er komt een erfhond aan.. ik heb gewoon geen zin in gedonder.
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
[quote="monica"]Mijn honden lopen dus ook vaak buiten (erfhonden), maar ik hou ze dus ook echt achter het hek..!! Ik heb zelfs schrikdraad gespannen over me hek heen zodat ik 100 % zeker weet dat ze er niet per ongeluk of iets overheen komen en ten aanval gaan.. ik zou me dit nooit kunnen vergeven!![quote]
En zo hoort het!
Waren maar meer eigenaren iets meer voorzichtiger en meer van de maatregelen nemen. Zeker nu je hond meteen bij wijze van spreke word afgemaakt zodra hij maar iets doet.
Wel gaaf, Boerboelen als erfhond. Daar heb je wel ontzag voor haha!
En zo hoort het!
Waren maar meer eigenaren iets meer voorzichtiger en meer van de maatregelen nemen. Zeker nu je hond meteen bij wijze van spreke word afgemaakt zodra hij maar iets doet.
Wel gaaf, Boerboelen als erfhond. Daar heb je wel ontzag voor haha!
- monica
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#