Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dekreu vraag
Moderator: moderatorteam
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Aantal honden: 3
dekreu vraag
Ik had even een vraagje mbt mij reu, er is interesse in hem als dekreu. Nu heb ik het een en ander uitgezocht van de stamboom van het teefje, en ben tot de ontdekking gekomen dat de overgrootopa van mijn reu de opa is van het betreffende teefje. Dit is op zich niet het probleem (lijnteelt) maar... Die reu is dus drager van epileptie (wat bij ons ras veel voorkomt, en geen een lijn is dus vrij van epileptie dragers) maar in combinatie met dat teefje zou het dus lijnteelt zijn op een epileptie drager, ikzelf denk dat het dus veel te veel risico met zich meebrengt en denk dus dat het heel verstandig is om deze combinatie niet te maken, hoe denken jullie hierover?

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
- linda1985
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- monica
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's
- Aantal honden: 2
Niet doen inderdaad.
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
- linda1985
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
- linda1985
- Zeer actief
Ja.. helaas komt er in alle welsh springer stambomen epileptie voor...Elly* schreef:Ik zou ook mijn gevoelvolgen. Maar mocht er zich ooit een andere teef aanbiedenzou ik wat betreft mogelijke dragers in de stamboom net zo voorzichting opstellen, lijnteelt of niet.
Maar met lijnteelt op een drager denk ik echt dat het te veel risico is maar kan het natuurlijk mis hebben dus daarom vroeg ik hier om advies.
@Mickie ik weet niet precies hoeveel nakomenlingen er epeileptie hebben van die reu, maar... zodra bekend is dat een dekreu drager is mag deze vanzelf spreken niet meer worden ingezet voor de fok.

- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Contacteer:
- linda1985
- Zeer actief
- linda1985
- Zeer actief
Bij de welsh komt het vaak wel uit voor de 3 jaar... Maar bij nakomelingen van de betreffende (drager) reu is dit dus ook vaak later heb ik dus vernomen, maar het gaat niet alleen om die drager er komt ook bij dus de opa en oma aan moeders kant van mij reu ook beide drager zijn want in mijn ogen een nog groter risico vormt icm met die lijnteelt reu.

- linda1985
- Zeer actief
Mijn reu is nog vrij jong 19 maandenMickie schreef:Tja, als er te weinig te onderzoeken valt, houdt het wellicht op. Maar bij een betovergrootvader van een volwassen reu, denk ik dat er toch best een paar generaties het bekijken waard zijn. Als je twijfels hebt, moet je het niet doen, maar voor hetzelfde geld kan dat onderzoekje twijfels wegnemen. Het zal ook liggen aan hoe de epi zich uit. In ons ras komt dat doorgaans in de eerste paar jaar al naar voren. Ik weet niet hoe dat bij de Welsh is.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik dacht eerst dat jullie misschien een DNA test hadden voor dragers en lijders, maar dat is dus niet zo. Je weet dat hij drager is doordat hij nakomelingen heeft gegeven met epilepsie begrijp ik ?linda1985 schreef:Ja.. helaas komt er in alle welsh springer stambomen epileptie voor...Elly* schreef:Ik zou ook mijn gevoelvolgen. Maar mocht er zich ooit een andere teef aanbiedenzou ik wat betreft mogelijke dragers in de stamboom net zo voorzichting opstellen, lijnteelt of niet.
Maar met lijnteelt op een drager denk ik echt dat het te veel risico is maar kan het natuurlijk mis hebben dus daarom vroeg ik hier om advies.
@Mickie ik weet niet precies hoeveel nakomenlingen er epeileptie hebben van die reu, maar... zodra bekend is dat een dekreu drager is mag deze vanzelf spreken niet meer worden ingezet voor de fok.
Nee, dan zou ik zeker het risico niet nemen.
Maar dat laatste zinnetje snap ik niet zo. Hij mag toch niet meer dekken dan ?
*edit* oja, dit gaat natuurlijk ver iets anders ;o) Zat te slapen. Jouw hond is een reu
Laatst gewijzigd door sirene op 11 feb 2009 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- linda1985
- Zeer actief
Ja aan moeders kantMickie schreef:Ja, dat werpt een iets ander licht op de zaak. Deze combi zou dus 2 opa-dragers en een oma-drager hebben als ik het goed begrijp?linda1985 schreef:Bij de welsh komt het vaak wel uit voor de 3 jaar... Maar bij nakomelingen van de betreffende (drager) reu is dit dus ook vaak later heb ik dus vernomen, maar het gaat niet alleen om die drager er komt ook bij dus de opa en oma aan moeders kant van mij reu ook beide drager zijn want in mijn ogen een nog groter risico vormt icm met die lijnteelt reu.

- linda1985
- Zeer actief
Voor zover ik weet bestaat er helaas geen DNA test om vast te stellen of fokdieren drager zijn van epileptie, dat zou het al een heel stuk makkelijker maken in ieder geval.sirene schreef:Ik dacht eerst dat jullie misschien een DNA test hadden voor dragers en lijders, maar dat is dus niet zo. Je weet dat hij drager is doordat hij nakomelingen heeft gegeven met epilepsie begrijp ik ?linda1985 schreef:Ja.. helaas komt er in alle welsh springer stambomen epileptie voor...Elly* schreef:Ik zou ook mijn gevoelvolgen. Maar mocht er zich ooit een andere teef aanbiedenzou ik wat betreft mogelijke dragers in de stamboom net zo voorzichting opstellen, lijnteelt of niet.
Nee, dan zou ik zeker het risico niet nemen.
Maar dat laatste zinnetje snap ik niet zo. Hij mag toch niet meer dekken dan ?
*edit* oja, dit gaat natuurlijk ver iets anders ;o) Zat te slapen. Jouw hond is een reu
Mijn reu is heeft nog nooit gedekt dus daarvan weet je natuurlijk verder nog niks, alleen van zijn voorouders
Ja dat klopt, maar niet mijn reu heJe weet dat hij drager is doordat hij nakomelingen heeft gegeven met epilepsie begrijp ik ?

-
~Suzanne~
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat je vooral die ene gemeenschappelijke voorouder moet onderzoeken.linda1985 schreef:Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar zo simpel is het helaas niet ben ik bang. Je weet vaak pas laat (na overlijden) of nakomelingen epileptie hebben of dat het teefje dus drager is... Dat maakt het zo moeilijk.
En naar mijn idee heeft zij gelijk, vooral omdat je schrijft dat geen enkele lijn vrij is! Dat zou dan inhouden dat geen enkele teef ooit gaat voldoen en sterker nog, dat je eigen reu ook nooit mag dekken. En dat lijkt me dus een voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- linda1985
- Zeer actief
Mijn reu kan best gebruikt worden met verantwoorde combinaties, dat geldt ook voor het betreffende teefje natuurlijkMirandaH schreef:Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat je vooral die ene gemeenschappelijke voorouder moet onderzoeken.linda1985 schreef:Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar zo simpel is het helaas niet ben ik bang. Je weet vaak pas laat (na overlijden) of nakomelingen epileptie hebben of dat het teefje dus drager is... Dat maakt het zo moeilijk.
En naar mijn idee heeft zij gelijk, vooral omdat je schrijft dat geen enkele lijn vrij is! Dat zou dan inhouden dat geen enkele teef ooit gaat voldoen en sterker nog, dat je eigen reu ook nooit mag dekken. En dat lijkt me dus een voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.

-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Excusez-moiMickie schreef:Ik heb Stabijs, maar ben Marjoleine niet hoorMirandaH schreef:Ik denk dat Marjoleine bedoelt dat je vooral die ene gemeenschappelijke voorouder moet onderzoeken.
En naar mijn idee heeft zij gelijk, vooral omdat je schrijft dat geen enkele lijn vrij is! Dat zou dan inhouden dat geen enkele teef ooit gaat voldoen en sterker nog, dat je eigen reu ook nooit mag dekken. En dat lijkt me dus een voorbeeld van het kind met het badwater weggooien.![]()
Maar het is wel wat ik bedoelde, inderdaad. Dat de grootouders van moederszijde van de reu allebei epidragers zijn, vind ik een groter risico in combi met de teef met opa-drager.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- linda1985
- Zeer actief
Zo heeft helaas elk ras zijn problemen, maar er zitten dragers in de lijnen, geen lijders maar ik ken geen lijnen zonder dragers van epileptie. Er zullen wel lijnen zijn waar het minder voorkomt, maar helemaal vrij niet..fabienne s schreef:maar hoe komt die epi dan zo veel voor?en is het dan niet iets om heel vers bloed in het ras te krijgen helemaal buiten de lijnen met de epi er in? vindt het nog al zorgwekkend klinken namelijk dat er bijna geen lijn is waar geen epi in voorkomt.

- Hutch
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
- Contacteer:
Ik heb voor een zelfde soort keuze gestaan met mijn reu.
Hij werd gevraagd voor een dekking. Van de opa van mijn reu aan moederskant is bekend dat hij Auto-immuunziekte doorgeeft. Deze zelfde reu was de overgrootopa van de teef.
Ik heb er ook voor gekozen om de dekking niet door te laten gaan omdat het een te groot risico voor mij was
Hij werd gevraagd voor een dekking. Van de opa van mijn reu aan moederskant is bekend dat hij Auto-immuunziekte doorgeeft. Deze zelfde reu was de overgrootopa van de teef.
Ik heb er ook voor gekozen om de dekking niet door te laten gaan omdat het een te groot risico voor mij was
- linda1985
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Zou je me dit uit kunnen leggen? (is echt een vraag, geen vervelende opmerking of zo; ik heb echt 0,0 verstand van fokkenlinda1985 schreef:[ maar er zitten dragers in de lijnen, geen lijders
Mijn hond heeft epilepsie, vandaar dat ik het graag begrijpen wil
Gr. Marijke

- linda1985
- Zeer actief
Dragers kunnen het alleen doorgeven en zijn zelf geen lijder (het zou natuurlijk wel kunnen, maar van geen van de dragers in zijn stamboom is bekend dat het zelf lijders zijn) Snap je het nogMoon schreef:Zou je me dit uit kunnen leggen? (is echt een vraag, geen vervelende opmerking of zo; ik heb echt 0,0 verstand van fokkenlinda1985 schreef:[ maar er zitten dragers in de lijnen, geen lijders). Want ik snap niet hoe je weet dat een hond drager is als er geen lijders zijn
![]()
Mijn hond heeft epilepsie, vandaar dat ik het graag begrijpen wil

- linda1985
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Maaaar hoe weet je dan dat een hond drager is als er geen lijders zijnlinda1985 schreef:Dragers kunnen het alleen doorgeven en zijn zelf geen lijder (het zou natuurlijk wel kunnen, maar van geen van de dragers in zijn stamboom is bekend dat het zelf lijders zijn) Snap je het nogMoon schreef:Zou je me dit uit kunnen leggen? (is echt een vraag, geen vervelende opmerking of zo; ik heb echt 0,0 verstand van fokkenlinda1985 schreef:[ maar er zitten dragers in de lijnen, geen lijders). Want ik snap niet hoe je weet dat een hond drager is als er geen lijders zijn
![]()
Mijn hond heeft epilepsie, vandaar dat ik het graag begrijpen wilJe weet als er nakomelingen zijn die epileptie hebben dat de ouders dan altijd drager zijn. Als het om erfelijke epileptie gaat wat bij de welsh springer dus het geval is.
Excuses als ik een erg domme vraag stel maar ik snap het echt niet
Gr. Marijke

- linda1985
- Zeer actief