Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteeltcoefficient, COI, IC

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Henk69 »

kitty schreef:Maar alleen aan die waarden heb je toch niets? Je krijgt toch alleen een nauwkeurig ic als je alle honden op de stamboom in 10 generaties meeneemt?
Als je de zo volledig mogelijke stamboom hebt kun je een des te nauwkeurigere IC uitrekenen. Stel dat je op de eindpunten de stamboom niet weet maar wel de geregistreerde COI (=IC) van een dier hebt dan kun je die gebruiken om het onbekende deel van je stamboom te representeren.

Dus stel je hebt een hond waarvan de vader ook de grootvader (vader van de moeder) is en je hebt alleen de (betrouwbare) COI van die vader, dan kun je een deugdelijke COI uitrekenen.

Ander punt: als je voor een ras stelt dat de COI binnen 6 generaties zo en zoveel mag zijn, dan moet je die COI's steeds op dezelfde manier uitrekenen. Ben nu bezig te achterhalen hoe de formule van Wright toegepast wordt in de fokprogramma's.
Zo'n geregistreerde COI moet dus ook telkens op dezelfde manier zijn berekend (bv het aantal generaties dat wordt beschouwd) lijkt me.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Henk69 schreef:Zo'n geregistreerde COI moet dus ook telkens op dezelfde manier zijn berekend (bv het aantal generaties dat wordt beschouwd) lijkt me.
Uiteraard.

Wat je zou moeten doen is wat anders dan wat veel RV's doen ;)

Wat je zou moeten doen als je het goed wilt doen is alles meenemen van het hele ras, daar het gemiddelde van nemen over 10 generaties en dan over 10 generaties proberen daar onder te gaan zitten.

Wat veel RV's doen is kijken naar 4 generaties en dan roepen dat het wel meevalt, 3 % of zo.
Maar kijk je dan over 10 generaties dan blijkt het 32 % te zijn :N:

Juist in de verder teruggaande generaties zitten de hoge inteelten en als je die niet meeneemt heeft COI dus weinig zin. Over 4 generaties zie je die niet, over 10 wel.

Reden is natuurlijk de veranderde inzichten.

edit: toevoeging
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Henk69 schreef:
kitty schreef:Maar alleen aan die waarden heb je toch niets? Je krijgt toch alleen een nauwkeurig ic als je alle honden op de stamboom in 10 generaties meeneemt?
Als je de zo volledig mogelijke stamboom hebt kun je een des te nauwkeurigere IC uitrekenen. Stel dat je op de eindpunten de stamboom niet weet maar wel de geregistreerde COI (=IC) van een dier hebt dan kun je die gebruiken om het onbekende deel van je stamboom te representeren.

Dus stel je hebt een hond waarvan de vader ook de grootvader (vader van de moeder) is en je hebt alleen de (betrouwbare) COI van die vader, dan kun je een deugdelijke COI uitrekenen.

Ander punt: als je voor een ras stelt dat de COI binnen 6 generaties zo en zoveel mag zijn, dan moet je die COI's steeds op dezelfde manier uitrekenen. Ben nu bezig te achterhalen hoe de formule van Wright toegepast wordt in de fokprogramma's.
Zo'n geregistreerde COI moet dus ook telkens op dezelfde manier zijn berekend (bv het aantal generaties dat wordt beschouwd) lijkt me.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

In dit geval heb je een gruwelijk korte stamboom met inteelt waarbij je toch een IC kunt uitrekenen doordat je een geregistreerde waarde gebruikt in plaats van meer stamboom.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:In dit geval heb je een gruwelijk korte stamboom met inteelt waarbij je toch een IC kunt uitrekenen doordat je een geregistreerde waarde gebruikt in plaats van meer stamboom.
Die vader is die grootvader dus die heeft hetzelfde ic. Als je verder geen enkele hond kent kun je toch nooit tot een ic komen? Je weet dan alleen dat je inteelt op die hond.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Die vader is die grootvader dus die heeft hetzelfde ic. Als je verder geen enkele hond kent kun je toch nooit tot een ic komen? Je weet dan alleen dat je inteelt op die hond.
Ze redeneren veel mensen, maar dat is niet zo.
Jij gaat dus uit van alleen het COI van die hond, maar je moet kijken naar het COI van die hond en zijn voorouders.

Dus als de vader dezelfde is als de grootvader heeft hij niet hetzelfde COI.

Want je moet kijken naar de rest van de stamboom ook. Dat is nou net de crux bij het berekenen van een COI.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Die vader is die grootvader dus die heeft hetzelfde ic. Als je verder geen enkele hond kent kun je toch nooit tot een ic komen? Je weet dan alleen dat je inteelt op die hond.
Jij gaat dus uit van alleen het COI van die hond, maar je moet kijken naar het COI van die hond en zijn voorouders.

Want je moet kijken naar de rest van de stamboom ook. Dat is nou net de crux bij het berekenen van een COI.

Afbeelding

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

kitty schreef:
Henk69 schreef:In dit geval heb je een gruwelijk korte stamboom met inteelt waarbij je toch een IC kunt uitrekenen doordat je een geregistreerde waarde gebruikt in plaats van meer stamboom.
Die vader is die grootvader dus die heeft hetzelfde ic. Als je verder geen enkele hond kent kun je toch nooit tot een ic komen? Je weet dan alleen dat je inteelt op die hond.
Jawel hoor.
Ook als die vader "niet" ingeteeld is dan kun je een IC uitrekenen. Als die vader/grootvader wel ingeteeld is dan is ook de nakomeling meer ingeteeld.
Elke generatie is er een kans van 50% dat een dier een gen doorgeeft aan zijn nakomelingen (Elk dier heeft zijn genen in tweevoud per cel), dus de plaatsen van een gemeenschappelijke voorouder (die vader) in de stamboom hebben invloed.

Zie het zo: de inteeltcoefficient is "kans" dat dezelfde (mogelijk schadelijke) genen via 2 kanten weer bij elkaar komen.
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

De COI van vader/grootvader is wel altijd hetzelfde tenzij je minder generaties ver wilt rekenen.
Maar die van de nakomeling verschilt naar gelang de plaatsen van vader/grootvader en andere gemeenschappelijke voorouders in de stamboom.

Als moeder ook nog eens verwant is aan vader, maar je weet niet waar en hoe, dan heb je een probleem. Je kunt haar eventuele IC niet meenemen in de berekening.
Als je de stamboom wel hebt, dan weer wel.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
Marjoleine schreef: Wat je zou moeten doen is wat anders dan wat veel RV's doen ;)
en welke rasverenigingen zijn dat dan? Want zo veel zijn dat er volgens mij dus niet.
Nee, daar heb je een punt, helaas. :(
Ik had moeten zeggen: dan wat de RV's die iets doen, feitelijk doen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:De COI van vader/grootvader is wel altijd hetzelfde tenzij je minder generaties ver wilt rekenen.
Maar die van de nakomeling verschilt naar gelang de plaatsen van vader/grootvader en andere gemeenschappelijke voorouders in de stamboom.

Als moeder ook nog eens verwant is aan vader, maar je weet niet waar en hoe, dan heb je een probleem. Je kunt haar eventuele IC niet meenemen in de berekening.
Exact, dat is ook wat ik bedoel.
De COI van de vader/grootvader zelf is wel dezelfde, maar de invloed in de gehele stamboom dus niet.
En je kunt niet domweg gaan zitten optellen, om die reden.

Als je andere verwantschappen niet kent heb je geen probleem als je de simpele methode gebruikt: dan is die invloed er gewoon niet.
Alleen is die invloed er genetisch natuurlijk gewoon wel.
En daarom deugt die simpele methode dus niet.

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:De COI van vader/grootvader is wel altijd hetzelfde tenzij je minder generaties ver wilt rekenen.

Dat bedoelde ik. Die vader en grootvader is dezelde hond dus zijn ic is hetzelfde. Dat die van de nakomelingen verschilt is natuurlijk logisch, dat ligt aan de combi.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Die VADER is dezelfde hond als die GROOTVADER dus heeft blijft het ic van DIE hond hetzelfde :wink:
Ik reken juist een ic uit over 10 generaties (of meer) met alle voorouders op de stamboom omdat dat volgens mij de enige juiste manier is.

Ik snapte de opmerking niet helemaal waar ik op antwoorden. Ik snap niet hoe je met alleen gegevens over die ene voorouder een ic zou kunnen berekenen. Je weet dan toch alleen hoeveel je inteelt op die enkele hond? :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Ik snapte de opmerking niet helemaal waar ik op antwoorden. Ik snap niet hoe je met alleen gegevens over die ene voorouder een ic zou kunnen berekenen. Je weet dan toch alleen hoeveel je inteelt op die enkele hond? :denken:
Jij bedoelt iets anders dan ik ;)

Jij rekent alleen de COI uit van één enkele hond.
Ik reken de COI uit van óf een combinatie, óf van een populatie.

Ik vind het niet interessant wat de COI is van een enkele hond, ik vind het geheel veel belangrijker.

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
kitty schreef:Ik snapte de opmerking niet helemaal waar ik op antwoorden. Ik snap niet hoe je met alleen gegevens over die ene voorouder een ic zou kunnen berekenen. Je weet dan toch alleen hoeveel je inteelt op die enkele hond? :denken:
Jij bedoelt iets anders dan ik ;)

Jij rekent alleen de COI uit van één enkele hond.
Ik reken de COI uit van óf een combinatie, óf van een populatie.

Ik vind het niet interessant wat de COI is van een enkele hond, ik vind het geheel veel belangrijker.
Ik had het ook alleen over die opmerking van henk69. Daar gaat het om een combinatie met vader en overgrootvader hetzelfde volgens mij, dat begreep ik juist niet helemaal.

Ik ben het helemaal met je eens dat het uitrekenen van COI alleen nut heeft als je het COI van de populatie weet een daar het COI van een combinatie naast kan zetten.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat het uitrekenen van COI alleen nut heeft als je het COI van de populatie weet een daar het COI van een combinatie naast kan zetten.
Ja, dat wist ik wel ;)

Je wordt zo snel op het verkeerde been gezet met dit soort dingen, gewoon omdat het lastige materie is.
Zo zeg je soms iets anders terwijl je hetzelfde bedoelt ;)

Afbeelding

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Een hoge COI is niet wenselijk ook al ligt die ver onder het rasgemiddelde.
Een enkele COI zegt dus wel degelijk iets.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:Een hoge COI is niet wenselijk ook al ligt die ver onder het rasgemiddelde.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat ligt voor mij aan de combinatie.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:Een hoge COI is niet wenselijk ook al ligt die ver onder het rasgemiddelde.
Een keer een hond met een hoog COI gebruiken kan wel degelijk zin hebben, als je dat althans maar eenmalig doet en daarna weer outcrosst.

Je moet alleen wel goed beseffen wat je doet en wat de risico's zijn.
Want de ellende die er is, is te danken aan alsmaar doorgaan met intelen, dat is inderdaad een feit.

@gehele populatie: daar zijn programma's voor. Die bekijken dus alle COI's en zetten dat af tegen het aantal dieren, dan heb je het gemiddelde.
Daarvoor moet je dus uitgaan van een gesloten groep, en voor een internationaal verspreid ras moet je dan óf alle gegevens hebben, óf je moet uitgaan van een bepaalde groep, bv in één land.
Al is dat laatste natuurlijk feitelijk niet helemaal correct.
Maar goed, je moet ergens beginnen.

Afbeelding

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

kitty schreef:
Het is vooral niet wenselijk voor de hond in kwestie.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:
kitty schreef:
Dat is een waarheid als een koe.

Vooral als het keer op keer op keer gebeurt.

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Henk69 schreef:
kitty schreef:
Dat is een waarheid als een koe.

Vooral als het keer op keer op keer gebeurt.
Maar hoe kun je in een kleine populatie blijven outcrossen (voor zover je daar al van kunt spreken?) Ik zie nu een hondje van een vriendin van me, uit iedere keer 'outcross'. Zij kan geen reu meer waarmee ze een laag ic kan krijgen omdat iedere lijn al in haar teefje voorkomt.
Hoe moet je daar dan mee omgaan?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Maar hoe kun je in een kleine populatie blijven outcrossen (voor zover je daar al van kunt spreken?) Ik zie nu een hondje van een vriendin van me, uit iedere keer 'outcross'. Zij kan geen reu meer waarmee ze een laag ic kan krijgen omdat iedere lijn al in haar teefje voorkomt.
Jullie populatie is even groot als die van ons.
Ik weet dus verdraaid goed hoe moeilijk het is.

Het enige wat je kunt doen is te zorgen dat je onder het rasgemiddelde zit.

Dat is ook wat een outcross in feite is, technisch gezien: een combinatie met een COI die lager is dan het rasgemiddelde.

Als ik zulke combinaties kan vinden, kan een ander dat ook. En dan ben ik ook nog een zeikerd met karakter, bouw en gezondheid.
Okee, ik geef het toe: type komt bij mij op de laatste plaats. :mrgreen:

Overigens zijn mijn honden wel degelijk herkenbaar.
En niet omdat het van die lelijkerds zijn ;)

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
kitty schreef:Maar hoe kun je in een kleine populatie blijven outcrossen (voor zover je daar al van kunt spreken?) Ik zie nu een hondje van een vriendin van me, uit iedere keer 'outcross'. Zij kan geen reu meer waarmee ze een laag ic kan krijgen omdat iedere lijn al in haar teefje voorkomt.
Jullie populatie is even groot als die van ons.
Ik weet dus verdraaid goed hoe moeilijk het is.

Het enige wat je kunt doen is te zorgen dat je onder het rasgemiddelde zit.

Dat is ook wat een outcross in feite is, technisch gezien: een combinatie met een COI die lager is dan het rasgemiddelde.

Als ik zulke combinaties kan vinden, kan een ander dat ook. En dan ben ik ook nog een zeikerd met karakter, bouw en gezondheid.
Okee, ik geef het toe: type komt bij mij op de laatste plaats. :mrgreen:

Overigens zijn mijn honden wel degelijk herkenbaar.
En niet omdat het van die lelijkerds zijn ;)
Maar dan blijkt het toch niet altijd mogelijk lager te komen. Als je iedere keer outcrost loop je daarnaast ook nog tegen het probleem aan dat je zo ongeveer iedere lijn in je hond hebt zitten. Met daarbij natuurlijk ook de eventuele afwijkingen. Uiteindelijk teel je dus toch altijd in op bepaalde lijnen, sterker nog, je teelt in op bijna iedere lijn.
Het ic gaat vanzelf lager worden als er meer generaties mee gaan doen. Als de gehele populatie bestaat uit minimaal 15 generaties zal je ic gaan dalen als je blijft rekenen over 10 generaties. Maar uiteindelijk blijf je nog wel intelen op dezelfde honden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef: Als je iedere keer outcrost loop je daarnaast ook nog tegen het probleem aan dat je zo ongeveer iedere lijn in je hond hebt zitten. Met daarbij natuurlijk ook de eventuele afwijkingen. Uiteindelijk teel je dus toch altijd in op bepaalde lijnen, sterker nog, je teelt in op bijna iedere lijn.
Het ic gaat vanzelf lager worden als er meer generaties mee gaan doen. Als de gehele populatie bestaat uit minimaal 15 generaties zal je ic gaan dalen als je blijft rekenen over 10 generaties. Maar uiteindelijk blijf je nog wel intelen op dezelfde honden.
Als je populatie teruggaat op 10 honden of zo, zoals bijna elk ras: ja, dat is zo.

Ik denk dat je ernaar zou moeten streven alle beginhonden in gelijke mate in je ras te houden, alleen blijkt dat dit meestal niet gebeurt.
Het effect van overmatig gebruiken van enkele gewilde reuen, om welke reden dan ook (het matador-effect dus) zie je vrijwel overal.
Dan kun je dus extra gaan intelen op de lijnen die daarbuiten vielen en vallen, om die te behouden.
En ja, dan teel je meer in op die lijnen, maar tegelijk minder op andere.

Maar het gemiddelde COI wordt alleen lager als je dat gaat doen en als iedereen het ook doet.
Als iedereen dus hetzelfde doel nastreeft, en fokt voor het ras en niet voor zijn eigen toko en de punten.
Anders loopt de ene fokker te redderen waar de andere genen met bakken door de afvoer gooit en blijft het gemiddelde COI gewoon wat het is.

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Het niet teveel gebruiken van populaire dekreuen kun je in de hand houden door een maximum aantal dekkingen toe te staan. Ik zie je punt, maar zie ook een andere kant. Sommige lijnen worden niet voor niets weinig gebruikt. Als ik een lijn zie die heel weinig is gebruikt maar in die lijn heel veel gezondheidsproblemen zie en karakters waar ik niet dol op ben wil ik ook niet degene zijn die me 'opoffert' om toch die lijn te behouden.

Ik denk zelf dat je altijd een aantal fokkers hebt die graag lijnteelt gebruiken en een aantal fokkers die graag outcrossen. Als je die fokkers nu hun gang laat gaan blijf je mogelijkheden creeeren. Zie je dat het ergens in een lijn fout gaat kun je op dat moment 'vers' bloed erin gaan halen. Ben je al 10 tallen jaren aan het outcrossen is er op een bepaald moment geen 'vers' bloed meer wat je kunt gebruiken.

Dit kan natuurlijk alleen als de verhoudingen ongeveer gelijk liggen. Je moet er altijd voor waken dat het ic niet toch langzaam stijgt. Maar ik denk dat je ook moet waken dat je het ic niet te snel moet willen laten dalen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”