Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

misschien een hele stomme vraag..... (jolanda arwen/doyle)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er komt nog één aflevering.
De laatste was over vachttypes en er komt nu nog een artikel over kleurgerelateerde ziektes.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Martijn SBT
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Martijn SBT »

Cheeco en Mila hebben nu pups gehad.

Mila wit met zwarte vlek op de rug en cheeco met een zwarte vlek rond zijn oog.

Nu is er dus een nest gekomen met een teef met een rooie vlek om het oog en een reu met een rode vlek op zijn rug. Verder een reu met een zwarte vlek om het oog, een reu met een zwart oor teef met zwart oor en 1 helemaal wit.

Is dit een wondertje van de natuur? Ik meende dat er dus alleen wit of wit met zwarte spots geboren konden worden.

Ook is er in het nest van een nestzus van cheeco een teef geboren met precies dezelfde kleurmarkering op oor en oog als de teef met het rode oog.

Komt dit nu toch door de rode pigmentvlekken en een rode teef/reu in de generaties ervoor?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn SBT schreef:Nu is er dus een nest gekomen met een teef met een rooie vlek om het oog en een reu met een rode vlek op zijn rug. Verder een reu met een zwarte vlek om het oog, een reu met een zwart oor teef met zwart oor en 1 helemaal wit.
Wat jij rood noemt, is dat genetisch misschien helemaal niet ;)
Heb je foto's?
Dan kan ik wat zeggen.
Martijn SBT schreef:Is dit een wondertje van de natuur? Ik meende dat er dus alleen wit of wit met zwarte spots geboren konden worden.
Nee hoor, dit is geen wondertje, dit is een recessieve eigenschap die gewoon generaties lang niet zichtbaar was omdat er dominante eigenschappen waren die het verborgen.
Alleen kan ik je niet zeggen welke tot ik foto's heb gezien.
Martijn SBT schreef:Ook is er in het nest van een nestzus van cheeco een teef geboren met precies dezelfde kleurmarkering op oor en oog als de teef met het rode oog.
Als Cheeco dit geeft in zijn nakomelingen, is het te verwachten dat een of beide van zijn ouders het dragen.
Dus zo raar is dat niet.
Ik ben benieuwd naar de foto's!

Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

@marjoleine:

ik heb even een topic gequoot van de betreffende pups
Natasja&Mila schreef:Wat moet al dat spul op mijn kussen :roll:
Afbeelding

Nou, gewoon, lekker maffen
Afbeelding

Tassencontrole is geen overbodige luxe hier :neenee:
Afbeelding

Milan
Afbeelding

Afbeelding

Malena
Afbeelding

Afbeelding

Munja
Afbeelding

Afbeelding

Mira
Afbeelding

Medo
Afbeelding

Milco
Afbeelding

Afbeelding

Hee ga eens van me af joh vetklep
Afbeelding

Dag dag
Afbeelding

En de stambomen zijn al binnen! :D
Afbeelding
Afbeelding
youknow
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door youknow »

interesant dit ik ga het ff volgen aangezien ik een reutje hebt uit het nest van zusje van cheeco :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dank, Massam :ok:

Munja
Afbeelding

Hier gaat het om dus ;)

En dit is een extreem bonte (dat zijn ze allemaal), met sable aftekening.
Die kleur wordt van alles genoemd, afhankelijk van het ras, en het is eigenlijk geen kleur maar een patroon.

Het gaat als volgt:

Alle honden hebben van alle loci twee eigenschappen. Die tonen ze niet altijd allemaal, dat hangt ervan af of andere eigenschappen daarbij in de weg zitten of niet. Maar het is belangrijk om te beseffen dat als een hond een kleur niet toont, dat niet betekent dat die kleur niet [b/aanwezig[/b] is. Niet tonen betekent vaak alleen niet zichtbaar.

Deze honden zijn extreem bont. Dat patroon ligt op de S-locus en omdat ze allemaal extreem bont zijn hoeven we het daar verder niet over te hebben, ik geef alleen de code: sw/sw.

De kleur van de vlekken die ze tonen kan verschillend zijn en daarvoor kunnen verschillende loci verantwoordelijk zijn.
Ze kunnen zwart zijn of bruin, twee opties die allebei op de B-locus liggen.
De B-locus is ook verantwoordelijk voor de kleur van de neus, en aan de neus kun je altijd zien wat een hond op de B-locus voor eigenschap draagt.
Deze honden hebben B op de B-locus, zwart dus.

Maar de vlekken zijn niet zwart, terwijl ze wel zwart op B dragen. Hoe kan dat?

Als volgt:

Op de K-locus vinden we drie eigenschappen:
K (dominant zwart)
kbr (brindle)
k (recessief zwart)

Als een hond op K-locus K/K of K/k heeft, kan hij wel tonen wat er op B ligt, maar niet wat er op A-locus ligt.
Als een hond k/k (fokzuiver recessief zwart dus) op K-locus heeft kan hij niet tonen wat er op B-locus ligt, en wel wat er op A-locus ligt.

Die codes zijn belangrijk om te onthouden, want daarmee communiceer je in de kleurengenetica ;)

Op A-locus liggen vier eigenschappen, en er komen er bij deze rasjes twee voor: ay (sable) en at (tanpoint).
Tanpoint kennen we allemaal, sable is een patroon dat vaak erg lastig wordt ervaren.
Sable kan variëren van heel licht (bullmastiffs als Lijf zijn sable) tot heel donker (Kooikers zijn ook sable).
Kenmerk van sable is dat er altijd enkele zwarte haren zichtbaar zijn. Alle patronen van de A-locus kenmerken zich doordat ze veranderlijk zijn, en ook bij sable is dat zo. Soms verdwijnen die zwarte haren als de hond volwassen is, soms niet, maar er zijn er altijd een paar.
Als die zwarte haren niet aanwezig zijn of zijn geweest, waar dan ook, hebben we niet te maken met sable!

En daarom wilde ik dus die foto zien ;) Kijk maar bij het oogje: zwarte haartjes. Dit is dus een sable.

Deze hond is ay/ay-B/B-sw/sw-k/k

De ouders dragen beide recessief zwart van de K-locus, en zijn dus:
ay/ay-B/B-sw/sw-K/k.
En door die ene K kun je de sable niet zien in de ouders, maar het is er natuurlijk wel!

Van elk gen van de ouders krijgen de pups de helft en als twee k's elkaar tegenkomen, kan het dus gebeuren dat een k een k tegenkomt, en dan heb je een sable pup.

Vragen? Roep maar! ;)

NB Ik heb het simpel uitgelegd en alleen de genen genoemd die nodig zijn voor deze kleur, anders wordt het te ingewikkeld als je niet thuis bent in deze materie.

Afbeelding

Martijn SBT
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Martijn SBT »

Munja (Hera) loopt nu ook bij me rond en ik was dus even benieuwd aangezien ik het een moeilijke materie vind rondom kleur vererfing. Maar zo is het goed duidelijk, en word je vriendelijk bedankt voor de uitleg :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn SBT schreef:Munja (Hera) loopt nu ook bij me rond en ik was dus even benieuwd aangezien ik het een moeilijke materie vind rondom kleur vererfing. Maar zo is het goed duidelijk, en word je vriendelijk bedankt voor de uitleg :ok:
Het IS moeilijke materie ;)

Maar ieder zijn vak, toch? ;)

Graag gedaan!

Afbeelding

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Henk69 »

Marjoleine schreef: Een recessief gele hond kan die kleur alleen uiten doordat hij op de Klocus k/k heeft. De K-locus is verantwoordelijk voor het tot uiting kmen van donker pigment (bruin, zwart) of licht pigment(geel, tan).
Heeft de hond K-, dan kunnen alleen donkere pigmenten zich uiten, heeft de hond k/k dan kunnen de donkere pigmenten, al zijn ze in aanleg aanwezig, zich niet tonen en zie je dus alleen de kleuren van de lichte pigmenten.
Marjoleine,

Dit is nog steeds niet de consensus. Dit zijn kinologische staatsgeheimen... ;)
labberdebab
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door labberdebab »

massam schreef:
yamie schreef:
massam schreef:
jidde schreef:Nee denk bv aan de labrador, een blonde x een zwarte :mrgreen:
geen idee wat daaruit zou komen :19:

maar het kan dus niet.

bedankt. het liet me niet meer los :mrgreen:
:denken: kom op zeg mas :wink:

nee ok. daar kan ik misschien wat mee. :mrgreen:

daar kan dus alles uitkomen qua aanwezige kleurtjes:
Afbeelding

en dat is dus bij die herders ook zo begrijp ik.
Grappig je pakt toevallig deze foto waarvan mijn Nixie de pa is. Neelix is dus geel, draagt dus geel maar vererft ook zwart (type v). Gelukkig draagt hij geen bruin. Gedekt met de zwarte teef en we hebben zwart en geel.
Van geel bruin dragend kun je idd yellow livers krijgen. Kan hoeft niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:Dit is nog steeds niet de consensus. Dit zijn kinologische staatsgeheimen... ;)
Natuurlijk ;)

Je moet de dingen simpel houden, Henk... ;)

labberdebab schreef:Grappig je pakt toevallig deze foto waarvan mijn Nixie de pa is. Neelix is dus geel, draagt dus geel maar vererft ook zwart (type v). Gelukkig draagt hij geen bruin. Gedekt met de zwarte teef en we hebben zwart en geel.
Zwart type v? :denken:

Een gele hond kan zwart geven met de juiste partner, ja.
Nogal simpel: geel is (bij labs) B/- of b/b met e/e-K/-.
Combineer dat met een willekeurig andere hond die E/- heeft en je hebt zwrat of bruin.
Dat zit op de B-locus, dus geel vererft geen zwart, zwart vererft zwart.

Labradors hebben geen recessief zwart op A-locus voor de volledigheid.
Daarin verschillen jachthonden van herders, die dat wel hebben en ons derhalve lekker in de war maken ;)
Maar wat is in vredesnaam type v?

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Marjoleine schreef:
labberdebab schreef:Grappig je pakt toevallig deze foto waarvan mijn Nixie de pa is. Neelix is dus geel, draagt dus geel maar vererft ook zwart (type v). Gelukkig draagt hij geen bruin. Gedekt met de zwarte teef en we hebben zwart en geel.
Zwart type v? :denken:

Een gele hond kan zwart geven met de juiste partner, ja.
Nogal simpel: geel is (bij labs) B/- of b/b met e/e-K/-.
Combineer dat met een willekeurig andere hond die E/- heeft en je hebt zwrat of bruin.
Dat zit op de B-locus, dus geel vererft geen zwart, zwart vererft zwart.

Labradors hebben geen recessief zwart op A-locus voor de volledigheid.
Daarin verschillen jachthonden van herders, die dat wel hebben en ons derhalve lekker in de war maken ;)
Maar wat is in vredesnaam type v?
zie deze pagina
Hierin maakt men onderscheid tussen de "verschillende"vormen van zwart, geel en bruin.

Wanneer je hond zwart is, is zijn type I, II, III, of IV.
I = Homozygoot zwart
II = Heterozygoot zwart, vererft ook geel
III = Heterozygoot zwart, vererft ook choc
IV = Heterozygoot zwart, vererft ook geel en choc

Wanneer je hond geel is, met een zwarte neus is zijn type V of VI.

V = Heterozygoot geel, vererft ook zwart
VI = Heterozygoot geel, vererft ook zwart en choc

Wanneer je hond chocolate is, is zijn type VIII of IX.

VIII = Homozygoot chocolate
IX = Heterozygoot chocolate, vererft ook geel

Wanneer je hond geel is, met een leverkleurige neus is zijn type VII.

VII = Heterozygoot geel, vererft ook choc
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:zie deze pagina
Hierin maakt men onderscheid tussen de "verschillende"vormen van zwart, geel en bruin.
Aha.

Flauwekul dus.
Als mensen eens gewoon allemaal gebruik zouden maken van de geëikte en erkende genetische codes zou dat het leven makkelijker maken :19:

Geel vererft geen zwart, geelklan gewoon of bruin of zwart of beide hebben op de B-locus, net als alle andere kleuren en patronen dat kunnen en ook hebben.

Echt onzin dus en het maakt mensen in de war ook, want je zou zomaar kunnen denken dat er uit twee gelen zwart kan komen, en dat kan natuurlijk nooit.

Zie mijn eerdere uitleg.

Zo, en nu ga ik een week op vakantie, dus Elly wil vast wel even de honneurs waarnemen ;)

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Men kan inderdaad verkeerde conclusies trekken. Maar in het schema er onder kan men wel zien dat uit twee gelen geen zwarten kunnen komen.
Maar het is wel verwarrend.

Marjolein: fijne vakantie toegewenst!
labberdebab
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door labberdebab »

Mmm ik zie nu dus dat er iets fout is gegaan. Neelix is gevetgend en is het type BBee idd geel en hij draagt geen bruin. Maar kan met een zwarte dame idd geel en zwarte pups krijgen. Geel op geel krijgt alleen geel zover was is ook...Ik had te snel gedrukt zag ik, solly.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

MARC_S schreef:Daarom begreep ik dat ook niet helemaal. Ik begreep nl dat je uit een blauwe staff x een zwarte wel blauwe zou krijgen ondanks dat de zwarte geen blauw draagt :denken:
Als de zwarte hond geen blauw draagt (en dus BB is), kunnen er toch nooit blauwe pups uit zo'n kruising komen?
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
MARC_S schreef:Daarom begreep ik dat ook niet helemaal. Ik begreep nl dat je uit een blauwe staff x een zwarte wel blauwe zou krijgen ondanks dat de zwarte geen blauw draagt :denken:
Als de zwarte hond geen blauw draagt (en dus BB is), kunnen er toch nooit blauwe pups uit zo'n kruising komen?
Blauw zit toch op het d-gen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:
Scooby schreef:
Ja, klopt inderdaad. Maar zwarte honden kunnen wel het blauw gen bij zich dragen.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Elly* schreef:
Scooby schreef:
Ja, klopt inderdaad. Maar zwarte honden kunnen wel het blauw gen bij zich dragen.
Het door mij vetgemaakte: en dus BB is, bevreemde mij een beetje. Volgens mij kan een BB hond wel blauw dragen, het staat los van elkaar.
Het was mij duidelijker geweest als je schreef: BBDD.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:
Scooby schreef:
Elly* schreef:
Scooby schreef: Als de zwarte hond geen blauw draagt (en dus BB is), kunnen er toch nooit blauwe pups uit zo'n kruising komen?
Het door mij vetgemaakte: en dus BB is, bevreemde mij een beetje. Volgens mij kan een BB hond wel blauw dragen, het staat los van elkaar.
Het was mij duidelijker geweest als je schreef: BBDD.
Je hebt helemaal gelijk! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”