Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over HD.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vraagje over HD.

Ongelezen bericht door Maeve »

Gisteren zag ik op internet een advertentie over Labrador pups. Beide ouderdieren waren HD B en de pups werden geadverteerd als goede toekomstige hulp en geleidehonden. Zover ik weet is HD B x HD B = HD C. Dan zouden dus alle pups milde HD hebben. Maar als het zo simpel was, zouden ze zo'n combinatie toch niet aanbieden als hulp of geleidehond?

Dus mijn vraag: Stel je krijgt een pup uit zo'n combinatie en je doet daar HEEL voorzichtig mee. Dus geen traplopen, je houden aan een strak schema qua lopen, geen balletjes apporteren voor het eerste jaar, niet laten ravotten met andere honden etc. Zou zo'n pup uit dat nest dan alsnog HD A of B Kunnen worden?

Hoop dat het nog een beetje duidelijk is zo!
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Je hebt al eerder zo'n soort vraag gehad, met zo'n prachtig schemaatje als HD B x HD B = HD C
Toen is je al verteld dat het dus zo niet werkt. Dat zou ook veeeel te makkelijk zijn natuurlijk, kon je zo die hele HD problematiek oplossen :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Je hebt al eerder zo'n soort vraag gehad, met zo'n prachtig schemaatje als HD B x HD B = HD C
Toen is je al verteld dat het dus zo niet werkt. Dat zou ook veeeel te makkelijk zijn natuurlijk, kon je zo die hele HD problematiek oplossen :mrgreen:
Klopt :mrgreen: Maar wat ik mij dan afvraag, als deze pups alsnog HD A of B zijn, komt dat dan door de genen of alleen door het milieu?
Moos
Zeer actief

Maeve schreef:
Moos schreef:Je hebt al eerder zo'n soort vraag gehad, met zo'n prachtig schemaatje als HD B x HD B = HD C
Klopt :mrgreen: Maar wat ik mij dan afvraag, als deze pups alsnog HD A of B zijn, komt dat dan door de genen of alleen door het milieu?
Ik denk dat je dat 'alsnog' weg moet laten in je denken. Twee B ouders geeft gewoon helemaal niet 'standaard' pups met C heupen :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

inderdaad, toen is hetzelfde verteld maar blijkbaar niet aangekomen ;).
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik geloof dat het er te diep in mn hoofd is gestampt :mrgreen: Want zo moest het op school ook: Langharig konijntje x kortharig konijntje, dan is kortharig konijntje dominant en krijg je kortharige konijntjes die eventueel het langhaar gen dragen :19:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Maeve schreef:Ik geloof dat het er te diep in mn hoofd is gestampt :mrgreen: Want zo moest het op school ook: Langharig konijntje x kortharig konijntje, dan is kortharig konijntje dominant en krijg je kortharige konijntjes die eventueel het langhaar gen dragen :19:
Tenzij het kortharige konijntje al het gen voor Langhaar draagt dan krijg je lang- en korthaartjes :mrgreen:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Maeve schreef:Ik geloof dat het er te diep in mn hoofd is gestampt :mrgreen: Want zo moest het op school ook: Langharig konijntje x kortharig konijntje, dan is kortharig konijntje dominant en krijg je kortharige konijntjes die eventueel het langhaar gen dragen :19:
ik ben je nu helemaal kwijt hoor :denken: . langhaar x korthaar geeft toch ook geen krulhaar? en waarom denk je in hemelsnaam dat hd b x b uitkomst c is? waarom denk je niet dat daar b uitkomt?
Laatst gewijzigd door Hutsje op 18 feb 2009 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Hutsje schreef:
ik ben je nu helemaal kwijt hoor :denken: . langhaar x korthaar geeft toch ook geen krulhaar? en waarom kdnek ik in hemelsnaam dat hd b x b uitkomst c is? waarom denk je niet dat daar b uitkomt?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad! Met andere woorden; hoe kom jij aan dat schemaatje van je? Wie heeft je dat geleerd? :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
ik ben je nu helemaal kwijt hoor :denken: . langhaar x korthaar geeft toch ook geen krulhaar? en waarom kdnek ik in hemelsnaam dat hd b x b uitkomst c is? waarom denk je niet dat daar b uitkomt?
Okay ik zal het proberen uit te leggen :mrgreen: Als korthaar dominant is, kan zo'n konijn het gen voor langhaar dragen, dan is het dus een drager van dat gen (net als bij HD B zoals ze mij dat hebben geleerd). Dus wanneer je twee kortharige konijnen kruist die beiden dat gen voor langhaar dragen (maar ze zien er dus wel kortharig uit), komen daar langharige konijnen uit (in dit geval HD C).
Hutsje
Zeer actief

jaja :19: :smile:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:jaja :19: :smile:
Dus, hoe zit het wel? Nou voel ik me namelijk wel erg stom :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Maeve schreef:
Hutsje schreef:
Okay ik zal het proberen uit te leggen :mrgreen: Als korthaar dominant is, kan zo'n konijn het gen voor langhaar dragen, dan is het dus een drager van dat gen (net als bij HD B zoals ze mij dat hebben geleerd). Dus wanneer je twee kortharige konijnen kruist die beiden dat gen voor langhaar dragen (maar ze zien er dus wel kortharig uit), komen daar langharige konijnen uit (in dit geval HD C).
Maar dat schemaatje (want je had het uitgebreider toch?) heb je dan dus zelf bedacht? Of moet je dat op school zo leren? :wink:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Maeve schreef:
Hutsje schreef:
Nog steeds weet ik niet waar je de C vandaan tovert :denken:
LH drager x LH drager geeft nog steeds geen draadhaar :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Maeve schreef:
Hutsje schreef:jaja :19: :smile:
Dus, hoe zit het wel? Nou voel ik me namelijk wel erg stom :mrgreen:
http://www.dierendokters.com/hd-heupdysplasie-hond.html staat al iets.

Je kan gewoon googlen op HD hoor :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

@ Moos: Ja, zo leerden we dat op school.

@ Sylvia: Het langhaar gen is in dit verhaal de HD C :wink:
Moos
Zeer actief

Maeve schreef:@ Moos: Ja, zo leerden we dat op school.
Eerlijk waar?? Dat HD schema?

Had die docent zeker ook allang goud geld verdient daarmee; kan je HD in 1 keer oplossen :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

en wat is dan in jouw verhaal de hd a, de d en de e?
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

[quote="Maeve"]@ Moos: Ja, zo leerden we dat op school.

quote]

Korthaar (Ss) x Korthaar (Ss) -> 25 % korthaar (SS), 50 % korthaar (SS) en 25 % langhaar (ss)
Dus zoals je ziet moeten alletwee de ouders het gen voor korthaar bij zich dragen (ontzichtbaar) en dan krijg je 75 % kortharige honden en 25 % langharige honden. Dit gaat dan over een gen dat enkelvoudig recessief vererft, dus heel simpel en geen tussenvormen mogelijk.

HD vererft via verschillende genen. Dit schema is dus NIET toepasbaar op HD. Dus buiten het feit dat HD nog heel erg beinvloed wordt door het milieu waarin de hond opgroeit (voeding, beweging etc) is ook de erfelijkheid veel ingewikkelder dan je op school geleerd hebt.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Re: Vraagje over HD.

Ongelezen bericht door malinois »

Maeve schreef: Zover ik weet is HD B x HD B = HD C.
die logica ontgaat mij compleet :19: :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:

en wat is dan in jouw verhaal de hd a, de d en de e?
daar ben ik ook wel enorm benieuwd naar :idea:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Net het clubblad binnen HD A X HD A = HD D

HD is maar voor een gedeelte erfelijk de rest zijn mileu factoren (voeding, beweging e.d.). Je kunt dus nooit van te voren de HD uitslag voorspellen. (voorouders spelen ook mee). In 1 nest kan je verschillende uitslagen hebben.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maeve schreef: Zover ik weet is HD B x HD B = HD C. Dan zouden dus alle pups milde HD hebben.
heeft het eigenlijk nog zin om iets aan je uit te leggen :denken: ?
Jazeker, anders had ik deze vraag toch niet gesteld? Daarom had ik er neer gezet "Zover ik weet.." dat het niet klopt ben ik achter, maar maakt mij dat dan te koppig om bij te leren? Het interesseerd me namelijk wel, ik ben bereid om bij te leren, jammer dat jij dat niet ziet :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Maeve schreef:
Inge O schreef:
Maeve schreef: Zover ik weet is HD B x HD B = HD C. Dan zouden dus alle pups milde HD hebben.
Jazeker, anders had ik deze vraag toch niet gesteld? Daarom had ik er neer gezet "Zover ik weet.." dat het niet klopt ben ik achter, maar maakt mij dat dan te koppig om bij te leren? Het interesseerd me namelijk wel, ik ben bereid om bij te leren, jammer dat jij dat niet ziet :wink:
Als jij een haarvarieteit als lang, kort en middel op dezelfde lijn zet als ABDC van de HD waarden dan zit je fout.
ABCD waarden lopen van boven naar beneden, waar de bovenste het beste is en de onderste het 'slechtste'.

Dus je redenering loopt daarop spaak. Er komt geen gemiddelde waarde uit een combinatie van heupwaarden omdat de erfelijkheid bepaald wordt door veel meer factoren en de uiteindelijke waarde is niet abstract maar die kan hoger of lager (A of B, C, D etc.) uitvallen.

Je kunt met een factor die heel complex is qua erfelijke factoren dus niet hetzelfde zeggen als: rood + geel maakt oranje.

Meer in de zin van iets wat op rood lijkt, vermengd met iets wat op geel lijkt maar toch ook wel wat groen in zich heeft, wordt misschien iets geelachtigs maar met oranje kenmerken.

Daarom klopt jouw schema niet. Omdat HD niet abstract is, maar van meerdere factoren afhankelijk is. De HD A hond kan dus de enige van het nest van 13 zijn die een goede (A) uitslag heeft. Die hond met A heupen kan evenzogoed een pup geven met D heupen omdat toevallig die genen aanwezig zijn in die A hond.

Was het maar zo als jouw schema, dan was het probleem van HD eindelijk opgelost na al die jaren van rontgenen zonder resultaat :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maeve schreef:
Inge O schreef:
waarom ik het niet zie is juist omdat het je onlangs in een ander topic nog heel nadrukkelijk is uitgelegd - maar dat leg je blijkbaar gewoon naast je neer want 'zover jij weet....'.
met zo'n soort reacties is mijn geduld wel eens acuut met vakantie, ja.
Nou, mijn excuses dat ik niet ieder topic hier op de voet volg, wat een misdaad ook :19:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maeve schreef:
Inge O schreef:
Maeve schreef: Jazeker, anders had ik deze vraag toch niet gesteld? Daarom had ik er neer gezet "Zover ik weet.." dat het niet klopt ben ik achter, maar maakt mij dat dan te koppig om bij te leren? Het interesseerd me namelijk wel, ik ben bereid om bij te leren, jammer dat jij dat niet ziet :wink:
waarom ik het niet zie is juist omdat het je onlangs in een ander topic nog heel nadrukkelijk is uitgelegd - maar dat leg je blijkbaar gewoon naast je neer want 'zover jij weet....'.
met zo'n soort reacties is mijn geduld wel eens acuut met vakantie, ja.
Nou, mijn excuses dat ik niet ieder topic hier op de voet volg, wat een misdaad ook :19:
denk je nu echt dat ik dan zo zou reageren? nee, het was een topic waarin jij zélf over het onderwerp begon en waar er ook uitvoerig over met jou gediscussiëerd is.
Ja daar ben ik inderdaad zelf over begonnen, ja daar is een discussie over geweest maar dat betekent niet dat ik alle posts heb gelezen :19: Vind dit trouwens ook nogal een zinlose discussie. Wat maakt het jou uit of ik iets snap over HD of niet. Ik heb dit topic geopend om er meer over te weten te komen, niet om te discussieren over of ik nou wel of niet gelijk had met mijn "theorie" want ik ben het gewoon nog met je eens, nee het klopte niet. Dus nee, ik snap nog steeds niet waarom je zo reageert.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”