Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Documentaire BBC

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Documentaire BBC

Ongelezen bericht door poembaa »

Hallo allemaal,
Wie heeft er de documentaire van de BBC gezien over het fokken van honden. Ik vond het nogal schokkend. Maar ik ben ook een echte Nederlander en denk dan:"Dat zal in Nederland toch niet zo zijn?"

Zijn er fokkers die daar meer van weten? Worden er bv in Nederland puppies ingeslapen omdat ze niet voldoen aan de rasstandaard (ridge-loze ridgback puppies was bij de BBC het voorbeeld, maar vroeger ook de witte boxer en de witte herder)?
Zijn er honden die erfelijke gebreken hebben, maar toch gebruikt worden voor de fok? Voorbeeld was een cavalier King Charles spaniel die de erfelijke hersenziekte had en vererfde, en na het vaststellen van die ziekte nog 24 nesten op zijn naam heeft staan. Ik heb een stukje film gezien van een hondje die dat had, vreselijk, dat gaat door merg en been.
Ook was er een punt dat inteelt gebruikelijk was. Broer-zus, vader-dochter en grootvader-kleindochter. Hoe is dat hier? En heeft de Raad hier een functie in of regels over?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor. Ik heb geen verstand van honden fokken, maar ik vond de documentaire nogal schokkend. En hoop dat het in Nederland iets beter gesteld is. Erfelijke afwijkingen zal elk ras hebben, maar met wt geluk gaan we daar in Nederland wat beter mee om.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier is al (volgens mij meerdere keren) een topic over geweest. :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: Documentaire BBC

Ongelezen bericht door Ennath »

poembaa schreef:Hallo allemaal,
Wie heeft er de documentaire van de BBC gezien over het fokken van honden. Ik vond het nogal schokkend. Maar ik ben ook een echte Nederlander en denk dan:"Dat zal in Nederland toch niet zo zijn?"

Zijn er fokkers die daar meer van weten? Worden er bv in Nederland puppies ingeslapen omdat ze niet voldoen aan de rasstandaard (ridge-loze ridgback puppies was bij de BBC het voorbeeld, maar vroeger ook de witte boxer en de witte herder)? Ja, pups en kittens. Omdat ze de verkeerde kleur/aftekeningen/beharing hebben. Omdat de nesten te groot zijn. Er niet genoeg aanvragen zijn, niet genoeg aanvragen voor een bepaald geslacht zijn. Jij, kan het bedenken, en het gebeurt. Maar het is gelukkig niet de standaard praktijk.

Zijn er honden die erfelijke gebreken hebben, maar toch gebruikt worden voor de fok?
Ja, regelmatig. Soms uit ontwetendheid, soms uit winstbejag. Een enkele keer omdat andere eigenschappen van de fokhond het gebruik van de hond rechtvaardigen. Soms omdat er geen ouderdieren zonder problemen meer zijn. Voorbeeld was een cavalier King Charles spaniel die de erfelijke hersenziekte had en vererfde, en na het vaststellen van die ziekte nog 24 nesten op zijn naam heeft staan. Ik heb een stukje film gezien van een hondje die dat had, vreselijk, dat gaat door merg en been.

Ook was er een punt dat inteelt gebruikelijk was.
Inteelt in verzwakte vorm (lijnteelt) komt heel veel voor. Niet alleen bij honden maar eigenlijk in alle dieren die door de mens gefokt worden. Zo hebben zo langzamerhand bijna alle melkkoeien op de wereld "SunnyBoy" in hun stamboom zitten.

Broer-zus, vader-dochter en grootvader-kleindochter. Hoe is dat hier?
Die zie je een stuk minder, zeker in de bewuste fok. Maar wat denk je dat er uit de broodfok komt?

En heeft de Raad hier een functie in of regels over?
Nee. (maar ik dacht wel dat ze ermee bezig waren)

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor. Ik heb geen verstand van honden fokken, maar ik vond de documentaire nogal schokkend. En hoop dat het in Nederland iets beter gesteld is. Erfelijke afwijkingen zal elk ras hebben, maar met wt geluk gaan we daar in Nederland wat beter mee om.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Hier is al (volgens mij meerdere keren) een topic over geweest.
Oops sorry.....
Voor mij was het heel actueel en zag er niets over staan, vandaar .... Excuses ....
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

poembaa schreef:
Hier is al (volgens mij meerdere keren) een topic over geweest.
Oops sorry.....
Voor mij was het heel actueel en zag er niets over staan, vandaar .... Excuses ....
als je zoekt, kan je zelfs de hele docu zien ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”