Frenk schreef:
Dat ik zeg dat ik "oog om oog" met een 2-jarige niet de juiste aanpak vind is iets anders dan dat je het maar moet accepteren

oog om oog is nogal een zwart wit manier om tegen aan te kijken.
Kinderen hebben vaak geen besef van wat ze doen. Op deze manier kun je het wel doen beseffen. Want uitleggen kun je het niet, woorden kunnen ze nog niet bevatten namelijk.
Net als bijten. Je hebt wel eens kinderen die gaan bijten. Dan kun je terugbijten en vragen "vind je dat leuk? Nou, ik vind het óók niet leuk als jij dat bij mij doet". En dan begrijpen ze het vaak wel.
Dingo schreef:
Je kunt mensen niet over 1 kam scheren als honden. Een hond is een roedeldier. Ik voed een pup op als pup, en niet als kind. Ik zou een kind ook niet opvoeden als pup. Alhoewel, een bench voor een baby.....

Een hond is een roedeldier maar.... een mens ook. En net als pups kun je kleine kinderen nog niets uitleggen. Verder moet je bij allebei consequent zijn. Ik zie eigenlijk meer raakvlakken dan verschillen. oke, je doet een pup geen luier aan en een kind wordt pas met 2 hooguit zindelijk.
Frenk schreef:
Zodra een kind het begrip heeft bereikt om daar iets mee te kunnen, ben ik ook wel van het aan de lijve laten ondervinden (met grenzen uiteraard), maar op 2jarige leeftijd heeft dat echt nog geen zin

Ik denk dat jij kinderen van 2 hopeloos onderschat. Je moest eens weten wat die allemaal in de gaten hebben! Meer dan de ouders vaak erg in hebben.
Ik vind dat de TS het uiteindelijk goed heeft opgelost. De gemenigheid zit nog wel in het manneke maar hij weet in ieder geval dat het niet mag. En hij heeft nu ook respect voor de TS, i.t.t. zijn eigen moeder die hij gewoon uitlacht.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen