Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Groenendaeler
Moderator: moderatorteam
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Groenendaeler
Gister kwam ik in het park een prachtig mooie groenendaeler tegen! Een reu, echt een megabeer van 6 jaar oud.
Onze Mats is een kruising van een mechelaar met een groenendaeler en Mats is vrij klein. Ze is een teefje, maar onze Cena is echt een heel stuk groter (schoft scheelt zeker een centimeter of 5-7). Nu is ons ooit vertelt dat de Groenendaeler kleine herders zijn en dat Mats daarom lager is.
Nu zag ik deze reus van een daeler en dacht: is hij dan een uitzondering? Hij was zeker 10 centimeter hoger dan Cena!!!! Nu ligt Cena net lam op de bank en is ze niet van plan omhoog te komen, dus ik kan haar niet meten....
Wat is julile kennis/ ervaring met Groenendaelers?
Onze Mats is een kruising van een mechelaar met een groenendaeler en Mats is vrij klein. Ze is een teefje, maar onze Cena is echt een heel stuk groter (schoft scheelt zeker een centimeter of 5-7). Nu is ons ooit vertelt dat de Groenendaeler kleine herders zijn en dat Mats daarom lager is.
Nu zag ik deze reus van een daeler en dacht: is hij dan een uitzondering? Hij was zeker 10 centimeter hoger dan Cena!!!! Nu ligt Cena net lam op de bank en is ze niet van plan omhoog te komen, dus ik kan haar niet meten....
Wat is julile kennis/ ervaring met Groenendaelers?
RIP Cena
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De hoogte van een Belgische Herder (waartoe de groenendaeler ook behoort is:
-voor een teef: van 56 tot 62 centimeter
-voor een reu: van 60 to 66 centimeter
Het verschil tussen een teef die de minimummaat heeft en een reu die de maximummaat heeft is dus al 10 centimeter.
En het is natuurlijk altijd mogelijk dat een hond of hoger, of lager is dan de hoogte vermeld in de rasstandaard.
Het verschil tussen een teef die de minimummaat heeft en een reu die de maximummaat heeft is dus al 10 centimeter.
En het is natuurlijk altijd mogelijk dat een hond of hoger, of lager is dan de hoogte vermeld in de rasstandaard.
-
miko
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
-
doggy
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
wat maf eigenlijk dat dat voor de hele Belgische herder-groep geldt!LongFields schreef:De hoogte van een Belgische Herder (waartoe de groenendaeler ook behoort is:
Onze Mats is dubbel Belg, dus misschien dat haar pap en mam allebei aan de kleine kant waren.
Onze Cena, een halve Belg, is precies 60 centimeter hoog. Dus dan was dat reutje inderdaad echt behoorlijk!
Maar wat een gaaf beest zeg!! En ZO veel haar!
RIP Cena
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het is niet maf dat dit voor de hele Belgische herdergroep geldt aangezien dit oorspronkelijk 1 ras is met verschillende kleuren en vachten.
Nog steeds worden ze soms door elkaar geboren in 1 nest en dan zou het pas maf zijn als de zwarte groter moest worden dan de bruine bv. Het is in feite 1 ras dus geldt voor alle haar en kleurvormen 1 standaard uiterlijk.
Soms wordt een tervueren uit mechelaars geboren, of een groenendaeler uit tervuerens. Die honden krijgen dan ook gewoon een stamboom met hun ras erop terwijl de ouders een andere belgische herder waren dan zij zijn 
Nog steeds worden ze soms door elkaar geboren in 1 nest en dan zou het pas maf zijn als de zwarte groter moest worden dan de bruine bv. Het is in feite 1 ras dus geldt voor alle haar en kleurvormen 1 standaard uiterlijk.
-
arwen-elza
- Actief
- Mijn ras(sen): duitse herders
- Aantal honden: 2
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
wat jij laat zien is volgens mij geen groentje.doggy schreef:Een kennis van me ( de vader van een vriendin van me), heeft er eentje.
Deze hond is eenkennig, maar hij is erg lief.
Er zit wel een kleine gebruiks-aanwijzing bij deze hond.
Maar het is echt een heel lief beestje.
Ik vind het zelf een erg leuk ras.
heb er een aantal in pension mee gemaakt en stuk voor stuk leuke honden die wel de ruimte en tijd nodig hebben om te wennen en te bedenken of ze je nou wel of niet leuk vinden.qua grote verschillen sommige ook ruim.mijn flatjes worden wel is uitegemaakt voor een daeler

jemble 5 maanden
- fredje
- Actief
-
doggy
Waarom denk jij van niet ?fabienne s schreef:wat jij laat zien is volgens mij geen groentje.doggy schreef:Een kennis van me ( de vader van een vriendin van me), heeft er eentje.
Deze hond is eenkennig, maar hij is erg lief.
Er zit wel een kleine gebruiks-aanwijzing bij deze hond.
Maar het is echt een heel lief beestje.
Ik vind het zelf een erg leuk ras.![]()
Dit is al een oud beestje van een jaar of 12 / 13.
Ik heb van pup af aan vaak gezien en het is echt wel een Groenendaeler
-
doggy
Deze foto is idd. niet geweldig qua kwaliteit.Martijn schreef:Het is geen geweldige foto maar het ziet er niet uit als een groenendaeler.
Ten eerste heeft een belg staande oren en deze hond volgens mij niet.
Normaal heeft deze hond opstaande oren, maar op deze foto was hij erg blij om mij te zien ( ik stond de foto te maken), dan doet hij zijn oren namelijk laag en voor ik het weet, heb ik een lebber te pakken
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik zie ook gewoon een echte Groenendaeler op leeftijd. Hij heeft een karakteristiek Belgen-koppie.
Nog even terugkomend op de opmerking
Het ras is de Belgische Herdershond, een herdershond uit België dus, zoals de naam al aangeeft.
Tegenwoordig (al een hele poos inmiddels, maar niet vanaf het ontstaan van het ras) is dit ras onderverdeeld in 4 variëteiten, iets wat je niet vaak, maar wel meer ziet (zoals bij de Hollandse Herder: ruwhaar, langhaar, korthaar). De 4 variëteiten van de Belgische Herdershond zijn Mechelaar, Tervuerense, Groenendaeler en Laekense. Deze 4 variëteiten hebben op de vachtkleur en vachtlengte na exact dezelfde rasstandaard-omschrijving: het zijn immers honden van 1 ras, die alleen voor wat betreft de kleur en vachtlengte/structuur van elkaar horen te verschillen.
Scheer een Belgische Herdershond kaal, en je zou bij alle 4 de honden hetzelfde silhouet moeten overhouden.
Op shows in de meeste landen worden de Belgische Herdershond-variëteiten alle 4 apart gekeurd, en is er dus per variëteit 1 beste van het ras. In bijvoorbeeld Canada wordt de Belgische Herdershond puur als 1 ras gekeurd, en wordt er van de 4 variëteiten 1 beste van het ras gekozen, dat kan dan een Mechelaar zijn, of een Tervuerense, of een Groenendaeler, of een Laekense.
Nog even terugkomend op de opmerking
Dat is helemaal niet maf. Je moet het namelijk zo zien:wat maf eigenlijk dat dat voor de hele Belgische herder-groep geldt!
Het ras is de Belgische Herdershond, een herdershond uit België dus, zoals de naam al aangeeft.
Tegenwoordig (al een hele poos inmiddels, maar niet vanaf het ontstaan van het ras) is dit ras onderverdeeld in 4 variëteiten, iets wat je niet vaak, maar wel meer ziet (zoals bij de Hollandse Herder: ruwhaar, langhaar, korthaar). De 4 variëteiten van de Belgische Herdershond zijn Mechelaar, Tervuerense, Groenendaeler en Laekense. Deze 4 variëteiten hebben op de vachtkleur en vachtlengte na exact dezelfde rasstandaard-omschrijving: het zijn immers honden van 1 ras, die alleen voor wat betreft de kleur en vachtlengte/structuur van elkaar horen te verschillen.
Scheer een Belgische Herdershond kaal, en je zou bij alle 4 de honden hetzelfde silhouet moeten overhouden.
Op shows in de meeste landen worden de Belgische Herdershond-variëteiten alle 4 apart gekeurd, en is er dus per variëteit 1 beste van het ras. In bijvoorbeeld Canada wordt de Belgische Herdershond puur als 1 ras gekeurd, en wordt er van de 4 variëteiten 1 beste van het ras gekozen, dat kan dan een Mechelaar zijn, of een Tervuerense, of een Groenendaeler, of een Laekense.
-
doggy
Martijn schreef:Oh, vandaar.doggy schreef:Deze foto is idd. niet geweldig qua kwaliteit.Martijn schreef:Het is geen geweldige foto maar het ziet er niet uit als een groenendaeler.
Ten eerste heeft een belg staande oren en deze hond volgens mij niet.
Normaal heeft deze hond opstaande oren, maar op deze foto was hij erg blij om mij te zien ( ik stond de foto te maken), dan doet hij zijn oren namelijk laag en voor ik het weet, heb ik een lebber te pakken
Ik dacht hangoren te zien en dat gaat echt niet samen.
-
estelle
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Groenendaelers zijn altijd zwart.Jip schreef:Ik vind ze prachtig vooral de zwarte, er lopen er hier in het dorp 3 waarvan 1 teefje die erg rustig is maar 2 reutjes met een erg grote mond......is dat normaal bij dit ras?
Het is geen raseigenschap, dat ze een erg grote mond zouden moeten hebben, maar je ziet het wel eens vaker. Ook bij andere rassen overigens.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Vertel eens wat meer Estelle (of heb ik het desbetreffende topic gemist)?estelle schreef:Ik heb er nu dus sinds dit weekend 1 in huis, een groendendaler reu.
Maar echt iets zinnigs kan ik nog niet echt zeggen, moet hem nog leren kennen natuurlijk.
Hij is wel erg doldriest, over enthousiast en een tikkeltje terughoudend tov van vreemden.
Is hij tijdelijk, permanent, hoe oud is hij?
Terughoudendheid ten opzichte van vreemden is een raseigenschap die de meeste Belgische Herders in zich hebben, dus dat vind ik niet vreemd.
- Moos
- Zeer actief
Dat zijn Tervuerense lijkt me?Jip schreef:oh dus die bruine zijn nep....LongFields schreef:Groenendaelers zijn altijd zwart.Jip schreef:Ik vind ze prachtig vooral de zwarte, er lopen er hier in het dorp 3 waarvan 1 teefje die erg rustig is maar 2 reutjes met een erg grote mond......is dat normaal bij dit ras?![]()
Het is geen raseigenschap, dat ze een erg grote mond zouden moeten hebben, maar je ziet het wel eens vaker. Ook bij andere rassen overigens.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
De Belgische Herdershond met lang haar en een zwarte vacht, wordt Groenendaeler genoemd.Moos schreef:Dat zijn Tervuerense lijkt me?Jip schreef:oh dus die bruine zijn nep....LongFields schreef:Groenendaelers zijn altijd zwart.Jip schreef:Ik vind ze prachtig vooral de zwarte, er lopen er hier in het dorp 3 waarvan 1 teefje die erg rustig is maar 2 reutjes met een erg grote mond......is dat normaal bij dit ras?![]()
De Belgische Herdershond met lang haar en een van grijs tot dieprood (gevlamd) variërende vachtkleur, is de Tervuerense Herder.
Ofte wel, een anders dan zwartgekleurde (lees: roodgevlamd tot grijs)Belgische Herdershond langhaar is een Tervuerense, en dus geen Groenendaeler.
In nesten uit Groenendaeler ouders worden ook wel Tervuerense geboren (eigenlijk Groenendaelers maar vanwege de afwijkende vachtkleur dus Tervuerense genoemd). Je hebt dus nesten waar zowel zwarte als "bruine" (zoals jij ze noemt) pups in zitten.
-
estelle
Je hebt het topic al gevonden zag ik.LongFields schreef:Vertel eens wat meer Estelle (of heb ik het desbetreffende topic gemist)?estelle schreef:Ik heb er nu dus sinds dit weekend 1 in huis, een groendendaler reu.
Maar echt iets zinnigs kan ik nog niet echt zeggen, moet hem nog leren kennen natuurlijk.
Hij is wel erg doldriest, over enthousiast en een tikkeltje terughoudend tov van vreemden.
Terughoudendheid ten opzichte van vreemden is een raseigenschap die de meeste Belgische Herders in zich hebben, dus dat vind ik niet vreemd.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Welk ras staat dan op de stamboom van die hond? Staat er gewoon Tervurense Herder wanneer die uit een combie van twee Mechelaars komt, of is het dan een Mechelaar?MARC_S schreef:Het is niet maf dat dit voor de hele Belgische herdergroep geldt aangezien dit oorspronkelijk 1 ras is met verschillende kleuren en vachten.![]()
Nog steeds worden ze soms door elkaar geboren in 1 nest en dan zou het pas maf zijn als de zwarte groter moest worden dan de bruine bv. Het is in feite 1 ras dus geldt voor alle haar en kleurvormen 1 standaard uiterlijk.Soms wordt een tervueren uit mechelaars geboren, of een groenendaeler uit tervuerens. Die honden krijgen dan ook gewoon een stamboom met hun ras erop terwijl de ouders een andere belgische herder waren dan zij zijn
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja.estelle schreef:Je hebt het topic al gevonden zag ik.LongFields schreef:Vertel eens wat meer Estelle (of heb ik het desbetreffende topic gemist)?estelle schreef:Ik heb er nu dus sinds dit weekend 1 in huis, een groendendaler reu.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Als de fokker bij de medewerker van de Raad die komt chippen aangeeft dat hij een pup vanwege de hoeveelheid vacht als Tervuerense Herder wil laten registreren, dan komt dat ook op de stamboom te staan. Wil deze dat de pup als Mechelaar geregistreerd wordt dan is dat ook mogelijk. Tenminste, als ik het goed begrepen heb.Maeve schreef:Welk ras staat dan op de stamboom van die hond? Staat er gewoon Tervurense Herder wanneer die uit een combie van twee Mechelaars komt, of is het dan een Mechelaar?MARC_S schreef:Het is niet maf dat dit voor de hele Belgische herdergroep geldt aangezien dit oorspronkelijk 1 ras is met verschillende kleuren en vachten.![]()
Nog steeds worden ze soms door elkaar geboren in 1 nest en dan zou het pas maf zijn als de zwarte groter moest worden dan de bruine bv. Het is in feite 1 ras dus geldt voor alle haar en kleurvormen 1 standaard uiterlijk.Soms wordt een tervueren uit mechelaars geboren, of een groenendaeler uit tervuerens. Die honden krijgen dan ook gewoon een stamboom met hun ras erop terwijl de ouders een andere belgische herder waren dan zij zijn
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Okay! En stel de nieuwe eigenaar wil met die Tervurense showen, dan gaat hij ook gewoon in de ring bij de Tervurense Herders neem ik aan? Hebben ze dan ook net zoveel vacht als een "echte" Tervurense? Bij Schotse Herders hebben langharen die uit een korthaar x korthaar combinatie komen wel zo'n halflange vacht zeg maar.LongFields schreef:Als de fokker bij de medewerker van de Raad die komt chippen aangeeft dat hij een pup vanwege de hoeveelheid vacht als Tervuerense Herder wil laten registreren, dan komt dat ook op de stamboom te staan. Wil deze dat de pup als Mechelaar geregistreerd wordt dan is dat ook mogelijk. Tenminste, als ik het goed begrepen heb.Maeve schreef:Welk ras staat dan op de stamboom van die hond? Staat er gewoon Tervurense Herder wanneer die uit een combie van twee Mechelaars komt, of is het dan een Mechelaar?MARC_S schreef:Het is niet maf dat dit voor de hele Belgische herdergroep geldt aangezien dit oorspronkelijk 1 ras is met verschillende kleuren en vachten.![]()
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ze moeten dan inderdaad in de ring bij de Tervuerense, dat is immers het ras dat op de stamboom vermeld staat.Maeve schreef:En stel de nieuwe eigenaar wil met die Tervurense showen, dan gaat hij ook gewoon in de ring bij de Tervurense Herders neem ik aan? Hebben ze dan ook net zoveel vacht als een "echte" Tervurense? Bij Schotse Herders hebben langharen die uit een korthaar x korthaar combinatie komen wel zo'n halflange vacht zeg maar.
Over het algemeen hebben Tervuerense geboren uit Mechelaar ouders een duidelijk minder overvloedige vacht als Tervuerense geboren uit Tervuerense ouders. Ik denk dat er weinig mensen zijn die met een Tervuerense uit Mechelaar ouders gaan showen.
Je ziet ze wel eens in de sport, waarbij het natuurlijk ook veel minder (tot niet) van belang is hoe de exacte vachtstructuur is.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Okay, dat is duidelijkLongFields schreef:Ze moeten dan inderdaad in de ring bij de Tervuerense, dat is immers het ras dat op de stamboom vermeld staat.Maeve schreef:En stel de nieuwe eigenaar wil met die Tervurense showen, dan gaat hij ook gewoon in de ring bij de Tervurense Herders neem ik aan? Hebben ze dan ook net zoveel vacht als een "echte" Tervurense? Bij Schotse Herders hebben langharen die uit een korthaar x korthaar combinatie komen wel zo'n halflange vacht zeg maar.
Over het algemeen hebben Tervuerense geboren uit Mechelaar ouders een duidelijk minder overvloedige vacht als Tervuerense geboren uit Tervuerense ouders. Ik denk dat er weinig mensen zijn die met een Tervuerense uit Mechelaar ouders gaan showen.
Je ziet ze wel eens in de sport, waarbij het natuurlijk ook veel minder (tot niet) van belang is hoe de exacte vachtstructuur is.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het echt leuk om te lezen hoe dat het allemaal zit met die rassen! Het is toch onwijs cool dat er uit 1 ras; de Belgische herder, zowel een stokharige blonde mechelaar, als een langharige bruine tervuer, als een langharige zwarte groenendaeler, als een blonde laeken kan ontstaan!!
Echt gaaf!!
En als je dan Belg met Belg kruist, krijg je een megaBelg:

Mats is dus stokharig, zwart en gemiddeld hoog.
Echt gaaf!!
En als je dan Belg met Belg kruist, krijg je een megaBelg:

Mats is dus stokharig, zwart en gemiddeld hoog.
RIP Cena
-
Rabecca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
- Aantal honden: 5
Wij hebben een Groenedaeler gehad (met stamboom)
Helaas al heel wat jaartjes terug overleden
Ze was eerst van mijn oom, en was verschrikkelijk agressief
Na meerdere "aanvallen", kreeg mijn oom de keuze...
Of weg doen of in laten slapen
Ze is toen bij mijn vaders bedrijf in de beveiliging gekomen, waar een agent (die politiehonden traint) met haar aan de slag is gegaan
Toen ze een dagje ouder werd, is ze "huishond" geworden bij ons
Maar 100% te vertrouwen was ze niet
Wel prachtige hond
Ze was eerst van mijn oom, en was verschrikkelijk agressief
Na meerdere "aanvallen", kreeg mijn oom de keuze...
Of weg doen of in laten slapen
Ze is toen bij mijn vaders bedrijf in de beveiliging gekomen, waar een agent (die politiehonden traint) met haar aan de slag is gegaan
Toen ze een dagje ouder werd, is ze "huishond" geworden bij ons
Maar 100% te vertrouwen was ze niet
Wel prachtige hond