Wat is jullie ervaring met dit boek ?

Jane Fannell-De vrouw die naar honden luistert.
Moderator: moderatorteam

Klopt, ik wist dat het o.a. door jou aangeraden werd.Ma-Rianne schreef:Ik vind het een uitstekend boek,maar dat wist je al. Op een ander forum werd het je o.a. door mij aangeraden.![]()
Hoeveel je er van toepast is je eigen keus, maar het geeft absoluut inzicht en handvaten om een aantal (veel voorkomende) minder leuke hondengedragingen aan te pakken.
Ik heb zelf het overdreven waakse gedrag van Rokus(stabyhoun) weten te minimaliseren....

Waarom vind je dat?Carma schreef:Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.
wij zijn daar juist mee bezig omdat buster ons echt omver springt bij binnen komstCarma schreef:.Ik kan me echter niet goed vinden in de methode die Jane gebruikt. Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.

Genegeerd worden door de baas is een hele grote straf voor een hond, die ik zelf nooit zou toepassen in een situatie waar de hond niets fout heeft gedaan. Ik geloof gewoon niet dat je band met je hond beter wordt door m bij binnenkomst te negeren, dit is wat Jane wel verkondigd. Het brengt alleen maar (onnodig) stress met zich mee.Marjoleine schreef:Ik vind het een uitstekend boek, waar veel zinnige dingen instaan.
Gegeven het feit dat veel mensen de boel laten verslappen houd je er over het algemeen een goede manier van omgaan met honden aan over met positief effect.
Waarom vind je dat?Carma schreef:Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.

Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruikenfenneke schreef:wij zijn daar juist mee bezig omdat buster ons echt omver springt bij binnen komstCarma schreef:.Ik kan me echter niet goed vinden in de methode die Jane gebruikt. Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.
op dit moment zijn we blij dat hij blij ismaar zijn wel begonnen met afbouwen
straks lig ik op mijn rug in de schuur

Maar er zijn een heleboel momenten op een dag waarbij er geen aandacht is voor de hond en ze dus genegeerd worden, lijkt me heel normaal hoorCarma schreef:Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruikenfenneke schreef:wij zijn daar juist mee bezig omdat buster ons echt omver springt bij binnen komstCarma schreef:.Ik kan me echter niet goed vinden in de methode die Jane gebruikt. Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.
straks lig ik op mijn rug in de schuurHier doet de hond iets ongewenst en dat bestraf je door het te negeren (en vervolgens natuurlijk goed gedrag te belonen). Een hond die echter rustig zijn baasje komt begroeten met een brede kwispel ga je naar mijn mening niet negeren.
Klopt, maar bij thuiskomst zoekt een hond op een andere manier contact met je dan als je gewoon in huis bezig bent natuurlijk. Hij is blij jou te zien, komt jou dat vertellen en vervolgens negeer je dat,....naar mijn idee volkomen onduidelijk naar je hond toe.Carmen schreef:Maar er zijn een heleboel momenten op een dag waarbij er geen aandacht is voor de hond en ze dus genegeerd worden, lijkt me heel normaal hoorCarma schreef:Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruikenfenneke schreef:wij zijn daar juist mee bezig omdat buster ons echt omver springt bij binnen komstCarma schreef:.Ik kan me echter niet goed vinden in de methode die Jane gebruikt. Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.
straks lig ik op mijn rug in de schuurHier doet de hond iets ongewenst en dat bestraf je door het te negeren (en vervolgens natuurlijk goed gedrag te belonen). Een hond die echter rustig zijn baasje komt begroeten met een brede kwispel ga je naar mijn mening niet negeren.
![]()
Bij gevalletje verlatingsangst vind ik het geen/ weinig aandacht geven bij thuiskomst bv erg nuttig. Als er geen problemen zijn vind ik het ook niet nodig en kun je best ff knuffelen/

De clou is dat hij je natuurlijk best mag komen begroeten, graag zelfs, maar dat je daar niet altijd op reageertCarma schreef:Klopt, maar bij thuiskomst zoekt een hond op een andere manier contact met je dan als je gewoon in huis bezig bent natuurlijk. Hij is blij jou te zien, komt jou dat vertellen en vervolgens negeer je dat,....naar mijn idee volkomen onduidelijk naar je hond toe.
Mja, maar over het algemeen gaat het toch over honden die hun baas ondersteboven pingpongen.Carma schreef:Klopt, maar bij thuiskomst zoekt een hond op een andere manier contact met je dan als je gewoon in huis bezig bent natuurlijk. Hij is blij jou te zien, komt jou dat vertellen en vervolgens negeer je dat,....naar mijn idee volkomen onduidelijk naar je hond toe.
Komt me bekend voorHanneke2 schreef:Kom ik terug van mijn werk dan word ik wel enthousiast begroet en dat is denk ik nauwelijks te voorkomen omdat ze weten dat we dan meteen een eindje gaan wandelen.
Negeren is niet hetzelfde als straffen hoor,Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruiken. Hier doet de hond iets ongewenst en dat bestraf je door het te negeren (en vervolgens natuurlijk goed gedrag te belonen).
Oh dat is heel herkenbaar.Marjoleine schreef:Komt me bekend voorHanneke2 schreef:Kom ik terug van mijn werk dan word ik wel enthousiast begroet en dat is denk ik nauwelijks te voorkomen omdat ze weten dat we dan meteen een eindje gaan wandelen.
Dat is ook een andere trigger
Mijn honden trekken nooit, behalve als we 's morgens huiswaarts keren, want dan staat er daar eten
Ja, en ik geloof niet dat ze daar nou echt minder van worden. Als ik 's ochtends beneden kom krijgen ze op z'n best een 'Goeiemorgen', en ik krijg beleefd tromgeroffel van staartjes en honden die gewoon blijven liggen waar ze liggen. Op mijn slaperige nuchtere maag wil ik geen gespring en beklikken. Daar wals ik echt finaal doorheen op weg naar een koppie thee, dat soort toestanden mogen ze bewaren voor als ik helemaal wakker ben.Maar negeren zodat je niet omver gepingpongd wordt vind ik alleen maar praktisch eigenlijk.
Negeren heeft een akelige bijklank, maar wat je zegt, het is geen straffen. Het is gewoon duidelijk maken dat jij de situatie niet boeiend genoeg vindt om in mee te gaan. Je doet maar lekker je best met wat je doet, maar ik heb iets anders te doen. Ik negeer Jack als hij zijn kussen loopt te verkrachten (dagelijks, na het etenWil de hond schreef:Negeren is niet hetzelfde als straffen hoor,Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruiken. Hier doet de hond iets ongewenst en dat bestraf je door het te negeren (en vervolgens natuurlijk goed gedrag te belonen).
Negeren is simpelweg gelijk aan niet-bekrachtigen, in dit geval van ongewenst gedrag.
Jan Fennell geeft die adviezen over het algemeen aan mensen waar een probleem is.Carma schreef:Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruikenfenneke schreef:wij zijn daar juist mee bezig omdat buster ons echt omver springt bij binnen komstCarma schreef:.Ik kan me echter niet goed vinden in de methode die Jane gebruikt. Met name het negeren van de hond bij binnenkomst vind ik grote kul.
Ik begreep uit het boek juist dat Jane de methode voor alle honden gebruikt, ook de probleemloze (of honden met totaal andere problemen dan bijvoorbeeld opspringen). Ik zeg dus ook niet dat ik het negeren op zich afkeur, maar wel de situaties waarin zij het gebruikt, namelijk altijd.Marjoleine schreef:Mja, maar over het algemeen gaat het toch over honden die hun baas ondersteboven pingpongen.Carma schreef:Klopt, maar bij thuiskomst zoekt een hond op een andere manier contact met je dan als je gewoon in huis bezig bent natuurlijk. Hij is blij jou te zien, komt jou dat vertellen en vervolgens negeer je dat,....naar mijn idee volkomen onduidelijk naar je hond toe.
's Ochtends begroeten mijn honden mij met kwispel en ik knik ze toe, maar ga eerst andere dingen doen, en ze blijven lekker liggen tot ik ze roep.
Dat heb ik zo kunnen trainen door negeren als ze gingen stuiteren.
Volgens mij is negeren een vrij normale methode in training.
Iedereen roept dat je moet negeren als je pup opspringt bijvoorbeeld.
Wat is het verschil hiermee dan?

Negeren wordt wel degelijk door de hond als een straf ervaren, in de zin van dat het niet leuk is. Waarom zou het anders zo goed werkenWil de hond schreef:Negeren is niet hetzelfde als straffen hoor,Dit is een situatie waar je het negeren dus wel goed kunt gebruiken. Hier doet de hond iets ongewenst en dat bestraf je door het te negeren (en vervolgens natuurlijk goed gedrag te belonen).
Negeren is simpelweg gelijk aan niet-bekrachtigen, in dit geval van ongewenst gedrag.

Dat is niet hoe ik zie dat mijn honden het ervaren, hoor.Carma schreef:Negeren wordt wel degelijk door de hond als een straf ervaren, in de zin van dat het niet leuk is. Waarom zou het anders zo goed werkenOverigens zit er aan het woordje straf juist vaak een negatieve bijsmaak, wat natuurlijk niet altijd nodig is.
Ik heb het nooit helemaal uitgelezen om dezelfde redenInge O schreef:ik vond het een redelijk boek, maar was er ook niet echt kapot van. je pikt uit alle boeken wel iets op, maar dit was me te 'regeltjesachtig' - nee, niet mijn manier van omgaan met mijn honden.
Ik vind het juist erg weinig regels geven eigenlijk.Inge O schreef:voor jaar was er een student die dit boek presenteerde in de les (moeten als taak allemaal gedragsboeken lezen) en ik heb er toen achterna echt de bemerking moeten bij maken dat ze (de toehorende studenten) het met een korreltje zout moesten nemen qua regels en regeltjes en zo - ik werd er een beetje niet goed van en zag al helemaal voor me hoe ze daarna allemaal naar knopjes op hun hond zouden gaan zoeken die er niet opzaten.
Ik bedoelde hiermee meer te zeggen dat er mensen zijn die straf als iets heel ergs negatiefs zien, zo erg dat ze het amper durven te gebruiken. Snap je wat ik bedoelMarjoleine schreef:Dat is niet hoe ik zie dat mijn honden het ervaren, hoor.Carma schreef:Negeren wordt wel degelijk door de hond als een straf ervaren, in de zin van dat het niet leuk is. Waarom zou het anders zo goed werkenOverigens zit er aan het woordje straf juist vaak een negatieve bijsmaak, wat natuurlijk niet altijd nodig is.
Negeren kun je denk ik verdelen in actief en passief negeren.
Actief (dus apart zetten na een fout) is negatief, maar passief (gewoon niet reageren als je je hond ziet of tegenkomt) vind ik niet negatief.
Ik reageer ook niet voortdurend als ik mijn kinderen zie, en dat vinden ze ook doodnormaal. Anders kun je wel aan de gang blijven.
En als straf geen negatieve bijsmaak heeft, hoe is het dan toch straf?
Dat begrijp ik niet helemaal. Als straf leuk is, is het geen straf.

Dat bedoel ik dus eigenlijk ook een beetje te zeggen met het negeren bij binnenkomst: mij bekroop een beetje de angst dat mensen dus maar hun hond gingen negeren, omdat dat nu eenmaal een van de regels is. Daar houd ik niet van. Elke hond is anders, elke baas is anders, elke combinatie is anders en het is m.i. niet zo zwart wit als Jane Fannell het stelt.Inge O schreef:voor jaar was er een student die dit boek presenteerde in de les (moeten als taak allemaal gedragsboeken lezen) en ik heb er toen achterna echt de bemerking moeten bij maken dat ze (de toehorende studenten) het met een korreltje zout moesten nemen qua regels en regeltjes en zo - ik werd er een beetje niet goed van en zag al helemaal voor me hoe ze daarna allemaal naar knopjes op hun hond zouden gaan zoeken die er niet opzatenJaap* schreef:Ik heb het nooit helemaal uitgelezen om dezelfde redenInge O schreef:ik vond het een redelijk boek, maar was er ook niet echt kapot van. je pikt uit alle boeken wel iets op, maar dit was me te 'regeltjesachtig' - nee, niet mijn manier van omgaan met mijn honden.![]()
Ik snap wel dat iemand die er vers instapt qua honden behoefte heeft aan hele duidelijke "regels" omdat dat lekker veel houvast biedt.
Maar het is wel saai en een negatieve houding ligt snel op de loer als je er niet goed om denkt.