Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is jullie ervaring met dit boek over honden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Ik vind het juist erg weinig regels geven eigenlijk.

Heb ik iets gemist dan? :mrgreen:
in mijn herinnering iig wel, of ik zou het verkeerde boek moeten in gedachten hebben :denken: ?
Voor mij geeft het als basis alleen dit: als de hond het initiatief neemt tot dominante handelingen negeer je tot het gedrag ophoudt, en daarna is het klaar en ben je weer gezellig.
Dus je negeert als de hond aandacht vraagt, je loopt van de hond weg als hij van jou wegloopt, jij eet zonder op hem te letten als hij zelf eten wil pakken, enzovoorts.
En de basisdingen leer je gewoon gezellig aan, zonder herrie of kabaal.

Ik weet wel dat het me verbaasde dat er zoveel lettertjes nodig zijn voor zoiets simpels ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:jamaar wat jij nu vertelt daar staat het boek natuurlijk mee vol, anders was het geen boek maar een velletje :mrgreen: .
en dan kom je toch alles tesamen aan een boél regeltjes (waar ik allemaal niet aan doe :oeps: .)
Jamaar, het is toch gewoon alleen maar meer van hetzelfde?

Tuurlijk staat het boek er vol mee, in tachtigduizend verschillende voorbeelden die lekker weglezen en waar je heerlijk de griebels en de grabbels over je rug van voelt gaan (want wat zijn sommige mensen toch dom, raar, gek, simpel en bedenk het maar)...
Maar het komt allemaal op een en dezelfde regel neer: ongewenst gedrag negeer je, klaar. :19:

Ik doe er ook niet altijd aan, alleen bij gedrag dat ik niet wil en verder rotzooien ze maar een eind aan (en dat doen ze dan ook :mrgreen: ).
Neemt niet weg dat al die voorbeelden mensen laten zien dat je het in al die voorbeelden kunt toepassen.

Dat moet ook, omdat Jan met de Pet en Truus met de Watergolf anders zelf niet op die gedachte komen.
Die denken dan: Jamaar: dit is springen in het park, en dat is geen springen thuis en dus... hellup! :jank:

Zo kalk je een boekje vol. Jij blij en de lezer ook ;)

Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Maar het komt allemaal op een en dezelfde regel neer: ongewenst gedrag negeer je, klaar. :19:
Afbeelding Ik móet toch even de kanttekening maken dat dit niet geldt bij het "thuiskomen voorbeeld" :mrgreen:
Bij het thuiskomen gaat het er niet om dat het begroeten ongewenst gedrag is wat geneerd moet worden.
Het begroeten is immers helemaal geen ongewenst gedrag, het niet meteen reageren is puur bedoeld als dominantiehandeling.
Daardoor gaat je hond anders denken over of het bijvoorbeeld gepast is om tegen je op te springen.
Een essentieel verschil dus :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:Maar het komt allemaal op een en dezelfde regel neer: ongewenst gedrag negeer je, klaar. :19:
Afbeelding Ik móet toch even de kanttekening maken dat dit niet geldt bij het "thuiskomen voorbeeld" :mrgreen:
Bij het thuiskomen gaat het er niet om dat het begroeten ongewenst gedrag is wat geneerd moet worden.
Het begroeten is immers helemaal geen ongewenst gedrag, het niet meteen reageren is puur bedoeld als dominantiehandeling.
Daardoor gaat je hond anders denken over of het bijvoorbeeld gepast is om tegen je op te springen.
Een essentieel verschil dus :wink:
Ik heb voor de de aardigheid het boek er even bij gepakt.Maakt de discussie wel zo zuiver. Jan Fennel hanteert de methode van negeren voor honden die opspringen tegen mensen bij begroetingen.
Ook gebruikt ze de methode bij het vaststellen van het leiderschap.
Dat betekent dus dat er in de relatie hond-mens op dat moment al onduidelijk is wie er nu eigenlijk leider is.

Ze schrijft zelfs letterlijk" Ik zeg beslist niet dat u uw hond vanaf nu moet negeren. U kunt hem nog even vaak en hevig vertroetelen als u gewend was, maar u moet dat doen op uw voorwaarden"

En ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind dat ik niet meer zo enthousiast begroet wordt: Mijn gang is deurbreed en met een stabij en een wetter van 35 kilo kom je bijna niet naar binnen als ze allebei een wedstrijdje doen wie het eerst door mij begroet wordt. :N:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

maar toch : ik denk dat Jan met de Pet en Truus met de Watergolf er evengoed nood aan hebben om erop gewezen te worden dat NIET alles in regeltjes te vatten is en dat je dagdagelijkse houding, even he-le-maal los van al die regeltjes, nog veel bepalender is .
Tuurlijk.
Daarom zijn er nadien nog een aantal boeken verschenen ;)
Het is vreselijk moeilijk dit soort dingen via een boek duidelijk te maken, juist omdat dat feitelijk veel te statisch is.
Fikkie reageert anders dan Brutus, en boven gaat Jan er anders mee om dan Truus. Er zijn van die mensen die alles van nature goed doen en brave hondjes hebben en er zijn er die een abo bij de fysiotherapeut nodig hebben voor al die verrekte spieren ;)
Jaap* schreef:
Bij het thuiskomen gaat het er niet om dat het begroeten ongewenst gedrag is wat genegeerd moet worden.
Ja, dat is waar.
Het gaat vooral om het leiderschap, en dan negeer je waar je een punt wilt maken, zeg maar. Daar gaat feitelijk al dat negeren natuurlijk over: leiderschap.

Eigenlijk is het net een doorsnee huwelijk: het gaat om de machtsverhoudingen :smile:

Afbeelding

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik werd eerlijk gezegd een beetje kriebelig van Jan Fennell... Ik betrapte me er op dat ik geregeld bij mezelf zei "ja, ja :roll: ". Al die verhalen van die 'wonderbaarlijke genezingen' (honden met gedragsproblemen, waarbij de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen...) door haar 'methode'. De methode die dan bestond uit een aantal regels.
Waarschijnlijk ben ik al te kritisch, maar ook het ontbreken van een literatuurlijst gaf me niet zoveel vertrouwen :19: .
Ik heb wel al haar boeken gelezen; dát kan ik dan weer niet laten :mrgreen: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ma-Rianne schreef:Ik heb voor de de aardigheid het boek er even bij gepakt.Maakt de discussie wel zo zuiver. Jan Fennel hanteert de methode van negeren voor honden die opspringen tegen mensen bij begroetingen.
Ook gebruikt ze de methode bij het vaststellen van het leiderschap.
Volgens mij :mrgreen: (maar het boek ligt ergens in de garage in een doos) zegt Jan Fennel in haar boek, met betrekking tot het thuiskomen ritueel, dat men de hond eerst 5 minuten moet negeren en daarna even kan roepen voor wat aandacht. Dát is puur domineren :wink:
Om het symptoom opspringen af te leren kun je de hond ook negeren als hij opspringt, maar dat is dan alleen maar vanwege het bestrijden van het symptoom opspringen. De oorzaak ervan wordt echter o.a. bestreden bij het thuiskomstritueel.
Op de één of andere manier wil ik dat toch even helder hebben, dat die zaken niet door elkaar gehaald worden :wink:

Ik wordt altijd een beetje iebelig van zulke regeltjes omdat dat in mijn aard zit, en omdat ik niet zo hou van standaard manipulatiemethode's bij levende have met zelfstandig denkvermogen. Er kan ook iets anders aan de hand zijn dan een verstoorde rangorderelatie immers :wink:
Hoewel haar aanpak an sich best resultaat sorteert waarschijnlijk, maar ik wil zo niet met een dier omgaan. Maar om het op je eigen manier te doen moet je een dieper inzicht hebben in de achterliggende gedachte, als je dat niet hebt geeft het boek best nuttige handvatten denk ik.
edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door Jaap* op 23 feb 2009 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief

Moon schreef:Ik heb wel al haar boeken gelezen; dát kan ik dan weer niet laten :mrgreen: .
Als ik er een beetje iebelig van wordt kan ik het juist uitstekend laten :mrgreen:
Da's ook niet goed hoor, geef ik meteen toe :wink:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Jaap* schreef:
Moon schreef:Ik heb wel al haar boeken gelezen; dát kan ik dan weer niet laten :mrgreen: .
Als ik er een beetje iebelig van wordt kan ik het juist uitstekend laten :mrgreen:
Da's ook niet goed hoor, geef ik meteen toe :wink:
Ik ga op de bieb regelmatig kijken of er nieuwe hondenboeken bij gekomen zijn. Áls er dan een nieuwe is móet ie mee :wink: . De boeken die ik echt interessant vind staan op mijn boekenplank :ok: (ehhh zelf gekocht, niet van de bieb natuurlijk :neenee: ).
Gr. Marijke
Afbeelding
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Ik vind het geen goed boek. Ze wil alle problemen van alle honden op dezelfde manier oplossen namelijk door de rangorderelatie tussen baas en hond te verduidelijken (door allerlei regels) . Maar veel problemen die honden hebben komen niet voort uit een verstoorde rangorderelatie. Het zou wat zijn... dan waren onze honden wel erg simpel en dan waren alle problemen zo opgelost. Ik vind het een beetje eng zelfs. Mensen die niet zo veel verstand hebben van honden denken door dit boek dat alle problemen die zij met hun hond ervaren ontstaan doordat hun hond hoger in de rangorde probeert te komen. Dit leidt tot misverstanden tussen baas en hond en mensen krijgen zo wel een heel beperkt begrip van het compleze wezen dat de hond is.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat bepaalde regels die in het boek staan niet goed werken zouden voor bepaalde problemen bij bepaalde honden.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

chanti schreef:Ik vind het geen goed boek. Ze wil alle problemen van alle honden op dezelfde manier oplossen namelijk door de rangorderelatie tussen baas en hond te verduidelijken (door allerlei regels) . Maar veel problemen die honden hebben komen niet voort uit een verstoorde rangorderelatie. Het zou wat zijn... dan waren onze honden wel erg simpel en dan waren alle problemen zo opgelost. Ik vind het een beetje eng zelfs. Mensen die niet zo veel verstand hebben van honden denken door dit boek dat alle problemen die zij met hun hond ervaren ontstaan doordat hun hond hoger in de rangorde probeert te komen. Dit leidt tot misverstanden tussen baas en hond en mensen krijgen zo wel een heel beperkt begrip van het compleze wezen dat de hond is.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat bepaalde regels die in het boek staan niet goed werken zouden voor bepaalde problemen bij bepaalde honden.
Dit gevoel had ik er ook ongeveer bij. Ik vond veel van de tips wel goed en nuttig maar kon me niet zo goed vinden in de gedachte die erachter zat, zoals dat verlatingsangst altijd een rangorde probleem is.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Het boek is vanmiddag aangekomen. :D
Ik ga vanavond beginnen met lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”