Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veteranenklasse op shows
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Veteranenklasse op shows
Ik heb nog niet eerder ingeschreven op een CAC/CACIB show in de veteranenklasse, maar komend weekend gaat het er van komen met Sjefke. Ik vraag me nu alleen af of er in de erering ook een eindkeuring van alle veteranen gehouden wordt, of dat je "alleen" meedoet voor het CAC en BOB zonder dat er een aparte eindkeuring is voor de "ouwetjes"?
Is er iemand die dit weet misschien?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit per show verschilt, ik heb al even op de site van de Martinidogshow gezocht maar kon er niets over vinden.
Is er iemand die dit weet misschien?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit per show verschilt, ik heb al even op de site van de Martinidogshow gezocht maar kon er niets over vinden.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- *Charlotte
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- leolover
- Actief
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
hmz hoe dat in Nederland gaat weet ik dus niet,
in Duitsland mag je als je BOB + veteranen BOB bent aan beide eindkeuringen met je hond meedoen, zo ging dat ook met de jeugdklasse , BOB jeugd en BOB = beide keren in eindkeuring.
in Duitsland mag je als je BOB + veteranen BOB bent aan beide eindkeuringen met je hond meedoen, zo ging dat ook met de jeugdklasse , BOB jeugd en BOB = beide keren in eindkeuring.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- *Charlotte
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik dacht dat je in Nederland moet meedoen als BOB als je dat bent geworden. Je mag dan niet meer in de veteranenkeuring. Vorig jaar vroegen ze van te voren of er niemand BOB geworden was, want anders hadden ze dus niet mee mogen doen. Ik sprak toen een mevrouw met een Spinone en die was wel BOB geworden en mocht dus niet meer meedoen aan de veteranenkeuring.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel, je gaat gewoon voor de BOB want ik ga je aanmoedigen ;o)LongFields schreef:Nou, ik ga er helemaal niet vanuit dat Sjefke de BOB-titel zal kunnen behalen, dus dat zou dan inhouden dat ze naar de veteranen-eindkeuring kan (als die in Groningen gehouden wordt, want dat is niet altijd zo begrijp ik)
Ik denk dat er geen aparte veteranenring is in Groningen. Hij wordt niet genoemd in het lijstje van de erekeuringen.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
dit stond in de laatste nieuwsbrief van de Cardiganclub
AV 8 december 2007
Agendapunt: 12
Onderwerp: Volgorde van keuringen tijdens tentoonstellingen en
(kampioenschaps)clubmatches
AANLEIDING
Het bestuur van de Raad van Beheer wordt bij (kampioenschaps)clubmatches maar ook
bij tentoonstellingen, regelmatig geconfronteerd met aparte keuringen in de erering. Zo
kiest men onder andere een beste jeugdhond, een beste gebruikshond, een beste veteraan, enz.
Veelal worden deze keuringen verricht voorafgaand aan de keuring van Beste van het Ras (BvR) c.q. Beste van de Show (BIS).
In het Kynologisch Reglement staat geen volgorde van (eind)keuring aangegeven. Wél
staat in artikel IV.95, lid 3, dat “een hond die door een andere hond is geslagen, niet
meer aan daaropvolgende erekeuringen kan deelnemen”.
Het bestuur is dan ook geen voorstander van aparte keuringen van beste jeugdhond,
beste gebruikshond of beste veteraan voorafgaand aan de keuring van BvR of BIS.
Een voorbeeld: de CAC teef komt in de ring voor Beste Jeugdhond, de CAC reu eveneens.
De CAC-Teef wint de titel “beste jeugdhond” van de CAC Reu. Op basis van artikel
IV.95, lid 3, van het KR mag de CAC Reu nu niet meer aan de verkiezing BIS deelnemen.
Door mee te doen aan de verkiezing “beste jeugdhond” loopt hij dus de titel BIS en Clubwinnaar mis.
Sterker, op basis van artikel IV.95, lid 3, had de BIS keuring niet eens meer mógen plaatsvinden.
Inmiddels zijn de verenigingen schriftelijk geïnformeerd over deze kwestie en is dringend
geadviseerd de volgorde van keuringen zorgvuldig te laten plaatsvinden. Op basis van
het Kynologisch Reglement kan dit echter niet verplicht worden gesteld.
ADVIES
Het bestuur acht het dan ook gewenst de volgorde van keuringen in de erering vast te leggen.
Daarbij moet de regelgeving met betrekking tot de erekeuring zodanig zijn dat tijdens de
(Kampioenschaps)clubmatch éérst de eindkeuring van beste reu, beste teef en BvR
plaatsvindt en daarná eventueel andere keuringen. Naar de Kynologenverenigingen toe
is voorgesteld om tijdens de eindkeuringen éérst de keuringen van de rasgroepen en de
BIS te doen en dan pas andere keuringen. Uiteraard mogen de keuringen van beste baby, beste pup en beste koppel of andere groepen wél voor de eindkeuringen plaatsvinden.
Deze hebben immers geen invloed op het verloop van de keuring voor beste reu, beste
teef en BIS. Voor wat betreft de keuring van de beste veteraan is het voorstelbaar dat deze óók geschiedt voor de keuring van BIS, maar dan wél onder de voorwaarde dat de veteranen die daarvoor in aanmerking komen, niet deelnemen aan de keuring voor BIS.
VOORSTEL
Reeds eerder – in juni 2007 – kwam dit voorstel op uw agenda, doch de leden besloten
de voorgestelde artikelen op enkele punten te wijzigen. Dat leidde ertoe dat het bestuur het betreffende agendapunt terug trok en toe zegde het resultaat van de discussie aan een nieuw voorstel toe te voegen.
Deze discussie ging met name over de vrijheid om de keuringen van de puppyklasse en babyklasse op elk gewenst moment te mogen doen.
Op basis van vorenstaande motivering stelt het bestuur van de Raad van Beheer aan de Algemene Ledenvergadering voor de volgende aanpassingen in het Kynologisch Reglement vast te stellen:
Artikel IV.95 Tentoonstellingen
Lid 3 wordt onderverdeeld in 3.a (ongewijzigd) en 3.b
TOEVOEGEN:
Lid 3.b
Het bepaalde in lid 3.a van dit artikel is niet van toepassing op de collectieve klassen
zoals beschreven in artikel IV.63.2
TOEVOEGEN:
Lid 4.
a. De volgorde van de erekeuring dient als volgt in het programma van de tentoonstelling
opgenomen te worden: koppel-, fokkerij en nakomelingenklasse, beste van de rasgroepen, best in show.
b. De keuringen van beste puppy, beste baby of beste veteraan mogen op elk door de
organisatie gewenst moment plaatsvinden, mits het tijdstip c.q. de volgorde van deze
keuringen in de catalogus is vermeld.
c. Indien een beste veteraan voorafgaand aan de beste van de rasgroep gekozen wordt,
dan mogen aan die competitie niet deelnemen de veteranen die beste van hun ras geworden zijn.
Zij zijn verplicht deel te nemen aan de keuring in de betreffende rasgroep.
d. Andere vormen van keuringen dienen ná de Best in Show competitie plaats te vinden.
Artikel IV.127 Kampioenschapsclubmatches
TOEVOEGEN:
Lid 4.a
Bij het keuren van de beste honden van de kampioenschapsclubmatch wordt de regel in
acht genomen dat een hond die bij een keuring door een andere hond is geslagen, niet meer aan de daarop volgende keuring kan deelnemen.
Lid 4.b
Het bepaalde in lid 4.a.van dit artikel is niet van toepassing op de collectieve klassen
zoals beschreven in artikel IV.63.2.
Lid 5.
De volgorde van de erekeuring dient als volgt in het programma van de kampioenschapsclubmatch opgenomen te worden:
koppel-, fokkerij en nakomelingenklasse, beste reu, beste teef, best in show.
Lid 6.
De keuring van beste puppy en beste baby kan op elk door de organisatie gewenst
moment plaatsvinden, mits het tijdstip van deze keuringen, c.q. de volgorde ervan in de erering vooraf in de catalogus is aangegeven.
Lid 7.
Andere vormen van keuringen (zoals beste veteraan, beste gebruikshond, beste jeugdhond) dienen na Best in Show competitie plaats te vinden, mits daarbij de regel
in acht genomen wordt dat een hond die bij een keuring door een andere hond is geslagen, niet meer aan de daarop volgende keuring kan deelnemen met uit-
zondering van de collectieve klassen zoals beschreven in artikel IV.63.2
Artikel IV.143 Clubmatches
TOEVOEGEN:
Lid 3.a
Bij het keuren van de beste honden van de clubmatch wordt de regel in acht genomen
dat een hond die bij een keuring door een andere hond is geslagen, niet meer aan de daarop volgende keuring kan deelnemen.
3.b. Het bepaalde in lid 3.a.van dit artikel is niet van toepassing op de collectieve klassen zoals beschreven in artikel IV.63.2.
Lid 4.
De volgorde van de erekeuring dient als volgt in het programma van de clubmatch opgenomen te worden: koppel-, fokkerij en nakomelingenklasse, beste baby, beste puppy, beste van de rasgroepen, best in show.
Lid 5.
De keuring van beste puppy en beste baby kan op elk door de organisatie gewenst
moment plaatsvinden, mits het tijdstip van deze keuringen, c.q. de volgorde ervan in de erering vooraf in de catalogus is aangegeven.
Lid 6.
Andere vormen van keuringen (zoals beste veteraan, beste gebruikshond, beste
jeugdhond, beste van een groep van bij elkaar passende honden van hetzelfde ras,
onderscheidenlijk dezelfde variëteit) dienen na de Best in Show competitie plaats te
vinden, mits daarbij de regel in acht genomen wordt dat een hond die bij een keuring
door een andere hond is geslagen, niet meer aan de daarop volgende keuring kan deelnemen met uitzondering van de collectieve klassen zoals beschreven in artikel IV.63.2.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik denk niet dat die kleine ouwe Sjefke het kan gaan winnen van (o.a.) haar kleindochter hoor, maar wel leuk dat je me komt aanmoedigen.sirene schreef: Jawel, je gaat gewoon voor de BOB want ik ga je aanmoedigen ;o)

Nou ja, ik zie het vanzelf wel, als er niets over in de catalogus staat vraag ik het wel even na bij het secretariaat of zo.sirene schreef:Ik denk dat er geen aparte veteranenring is in Groningen. Hij wordt niet genoemd in het lijstje van de erekeuringen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat kan ik doen inderdaad, of het gewoon afwachten tot zondag, dat is ook niet zo'n probleem. Ik was gewoon nieuwsgierig.Podenji schreef:en anders kan je de organisatie toch ff bellen of er überhaupt een veteranenkeuring is, en de Raad kan je bellen met je andere vraag
Welke andere vraag bedoel je, waar ik de Raad voor zou kunnen bellen?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
de vraag over: indien de BOB ook veteranen BOB is of je aan beide eindkeuringen ( mits er een veteraneneindkeuring is ) deel mag nemen.LongFields schreef: Welke andere vraag bedoel je, waar ik de Raad voor zou kunnen bellen?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
O, die. Dat vind ik zelf niet zo heel relevant, ik ga er vanuit dat de "gewone" BOB titel absoluut aan onze neus voorbij zou gaan. Het zou me in ieder geval enorm verbazen als de keurmeester voor Sjefke zou gaan bij de gewone BOB.Podenji schreef:de vraag over: indien de BOB ook veteranen BOB is of je aan beide eindkeuringen ( mits er een veteraneneindkeuring is ) deel mag nemen.LongFields schreef: Welke andere vraag bedoel je, waar ik de Raad voor zou kunnen bellen?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
we zullen het zien zondag, ik kom je wel opzoeken als ik tijd hebLongFields schreef:
O, die. Dat vind ik zelf niet zo heel relevant, ik ga er vanuit dat de "gewone" BOB titel absoluut aan onze neus voorbij zou gaan. Het zou me in ieder geval enorm verbazen als de keurmeester voor Sjefke zou gaan bij de gewone BOB.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Gezellig, ik kijk ook wel naar jou uit tussendoor. In welke ring zit jij? Ik moet in ring 3 als ik het goed gezien heb.Podenji schreef:we zullen het zien zondag, ik kom je wel opzoeken als ik tijd hebLongFields schreef:
O, die. Dat vind ik zelf niet zo heel relevant, ik ga er vanuit dat de "gewone" BOB titel absoluut aan onze neus voorbij zou gaan. Het zou me in ieder geval enorm verbazen als de keurmeester voor Sjefke zou gaan bij de gewone BOB.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
leukLongFields schreef:Dat is lekker vroeg, dan kan ik wel komen kijken want wij zijn pas na een stuk of 25 Groenendaelers aan de beurt.

en idd lekker vroeg, als eerste aan de beurt, dus de hele dag over om te lanterfanten, en afhankelijk van of we in de erering mogen komen duurt de dag wat langer of niet
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Bij de erekeuringen staat geen veteranen erering.
Zaterdag 28 februari 2009
Koppels: Halff-v. Boven, Mw. G. (NL)
Puppy's: Lasthein-Andersen, Dhr. B. (DK)
Groep II: Sunde, Mw. M. (NO)
Groep IV: Osterwalder, Mw. S. (CH)
Groep VI: Hiddes, Dhr. J. (NL)
Groep VII: Mc Coy, Dhr. R. (IE)
Groep VIII: Lochs-Romans, Mw. R. (NL)
Zondag 1 maart 2009
Koppels: Upmeijer, Mw. E. (NL)
Puppy's: Douma, Dhr. J.R. (NL)
Groep I: Redlicki, Dhr. M. (PL)
Groep III: Scholten, Dhr. A.D.
Groep V: Verschoor, Dhr. E.B.N.
Groep IX: Deschuymere, Dhr. N. (BE)
Groep X: Broek, Dhr. A.P.J.M. v.d. (NL)
Best in Show:
Teixeira, Dhr. L.P. (PT)

Zaterdag 28 februari 2009
Koppels: Halff-v. Boven, Mw. G. (NL)
Puppy's: Lasthein-Andersen, Dhr. B. (DK)
Groep II: Sunde, Mw. M. (NO)
Groep IV: Osterwalder, Mw. S. (CH)
Groep VI: Hiddes, Dhr. J. (NL)
Groep VII: Mc Coy, Dhr. R. (IE)
Groep VIII: Lochs-Romans, Mw. R. (NL)
Zondag 1 maart 2009
Koppels: Upmeijer, Mw. E. (NL)
Puppy's: Douma, Dhr. J.R. (NL)
Groep I: Redlicki, Dhr. M. (PL)
Groep III: Scholten, Dhr. A.D.
Groep V: Verschoor, Dhr. E.B.N.
Groep IX: Deschuymere, Dhr. N. (BE)
Groep X: Broek, Dhr. A.P.J.M. v.d. (NL)
Best in Show:
Teixeira, Dhr. L.P. (PT)

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Ik had al zo het vermoeden. Het staat ook niet bij de lijst met ingeschreven honden, maar gewoon op de website bij het keurmeestersprogramma.LongFields schreef:Dank je, ik kon het zelf nergens vinden wat het erering-programma was (heb denk ik dus niet goed gekeken).ladybird schreef:Bij de erekeuringen staat geen veteranen erering.![]()

Dus ga je gewoon voor BOB

- little action
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Even terug komen op deze
Ik werd op de winner 07
Beste veteraan met een 10.5 jr oude Norwichterrier
Werd ook nog beste teef ,de res was voor haar achter kleinkind
Dus je ziet maar het kan wel
Het kan dus welIk denk niet dat die kleine ouwe Sjefke het kan gaan winnen van (o.a.) haar kleindochter hoor, maar wel leuk dat je me komt aanmoedigen.
Ik werd op de winner 07
Beste veteraan met een 10.5 jr oude Norwichterrier
Werd ook nog beste teef ,de res was voor haar achter kleinkind
Dus je ziet maar het kan wel
Groetjes little action
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het zal in dit geval hoogst onwaarschijnlijk zijn. Ik ken de kwaliteiten van Sjefke, maar ook die van haar rasgenoten die daar ook rondlopen, en weet een beetje wat de voorkeur van de keurmeester is qua type.
Dus ik schat Sjefkes kansen zeer klein in aanstaande zondag. Dat geeft ook helemaal niet, ik vind het gewoon leuk om na een jaar of 5 weer eens met haar op een alle rassen show in de ring te staan.
Trouwens, een paar jaar geleden werd een hond in de veteranenleeftijd (boven de 8 jaar als ik het goed onthouden heb) BIS op Crufts, dat was als het goed is een Ierse Setter.
Dus ik schat Sjefkes kansen zeer klein in aanstaande zondag. Dat geeft ook helemaal niet, ik vind het gewoon leuk om na een jaar of 5 weer eens met haar op een alle rassen show in de ring te staan.
Trouwens, een paar jaar geleden werd een hond in de veteranenleeftijd (boven de 8 jaar als ik het goed onthouden heb) BIS op Crufts, dat was als het goed is een Ierse Setter.