Hanneke2 schreef:Maar (behalve dat dommig infokken van allerlei (en ook pitbull) terriërs hebben ze wel dezelfde voorouders als de ibi. Andaluzjes zijn natuurlijk bijna het schoolvoorbeeld van stamboomloze straathonden, maar het zijn wel bijna stuk voor stuk kerngezonde hondjes. Ik zal het effe afkloppen, maar Lilo heeft nog *nooit* iets gemankeerd, ondanks een enorm rotte start met nauwelijks vreten en water en beweging. Het mag geen erkend ras zijn, maar het is wel een ijzersterk non-ras, net zoals hier de boerenfox, die worden ook allemaal fluitend 15 of ouder.
Ik heb trouwens nog nooit een ruwharige andaluz gezien, lijkt me wel een heel mooi hondje, heb je daar een foto van?
basenjis hebben ook dezelfde voorouders, maar dat zijn ook totaal andere hondjes

en door het inkruizen van terriers bij de andaluz krijg je toch echt iets heel anders qua karakter , dus niet te veel kijken naar de voorouders, dat telt echt niet meer
Andaluz is trouwens wel een soort FCI erkent, er is ook een rasstandaard voor, maar alleen in spanje zelf is het ras erkent, er wordt ook door de serieuzere fokkers een stamboekhouding van bijgehouden, das geen FCI maarben de naam even kwijt. veel ibicenco fokkers registreren daar ook in en na 3 of 5 generaties mag het naar de FCI, gaat via de spaanse kennelclub, voor de stambomen de boerenfox is hier helemaal niet erkent en daar bestaan geloof ik helemaal geen serieuze fokkers van, laat staan een officiele rasstandaard. Je kan het dus beter vergelijken met het Markiesje of de smoushond.
de andaluz mag je uiteraard niet verwarren met de portugese podengo.
medio
grande
zo ff wat spelfoutjes er uitge-edit

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.