Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verslagje oefendag Gemonde

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Verslagje oefendag Gemonde

Ongelezen bericht door Inge »

Vanmorgen om 8 uur arriveerden mijn clubgenoot Tino en ik in Gemonde voor de oefendag van vandaag. De laatste oefendag voor de wedstrijd van volgende week, nog even zien hoe ze ervoor stond dus.

Rond 9 uur was iedereen aanwezig en werd er gestart. Eerst het speuren.
Omdat Biène nog niet helemaal vast op het spoor zit en ze nog niet helemaal zelfstandig de voorwerpen liggend verwijst gevraagd of Ad Versteijnen met me mee wilde kijken. Hij begon met het tip om het verwijzen er strakker in te krijgen. Ik moest haar gewoon het commando geven maar daarna ipv het voorwerp op te pakken en weg te stoppen, haar juist alert maken op het voorwerp en het daarna een stukje weggooien zodat ze het mocht apporteren. Volgens hem maak je zo je hond "gespitster" op het voorwerp, want netjes verwijzen betekent een spelletje. :wink:
Haar aangezet bij het paaltje maar ze ging te hard van start, vergat lucht te nemen. Haar teruggehaald en opnieuw aangezet, nu met handgebaar erbij. Nu ging het beter. Eerste strek ging netjes, eerste hoek had ze ook zo te pakken. Bij het voorwerp tekende ze dus een commando gegeven. Daarna de tip uitgeprobeerd....het voorwerp weggegooid en laten apporteren, dat vond ze wel leuk. :mrgreen:
Opnieuw aangezet. Bij de tweede strek zat ze ongeveer een meter naast het spoor maar dat was logisch volgens Ad, omdat de wind van rechts kwam. Na even heen en weer gaan pakte ze de tweede hoek ook prima en speurde ze rustiger verder. Het eindvoorwerp (geweer) verwees ze keurig uit zichzelf.
Nog wat tips gehad om de start wat beter te krijgen, verder kreeg ik eigenlijk geen opmerkingen.
Het viel me niet tegen, het was toch 1,5 week geleden dat ik gespeurd had vanwege de lange werkdagen deze week. :wink:

Toen iedereen zo ongeveer klaar was met het speuren naar het volgterrein gegaan. Biène moest als eerste afliggen, wat ze eigenlijk altijd gewoon rustig doet. Netjes dus.
Het aangelijnd volgen ging redelijk, ze was alleen wat ruim in de (buiten)bochten.
Los volgen ging beter vond ik. Zelf kreeg ik wel te horen dat ik de bochten vlotter moest lopen (heb de neiging om wat af te remmen). Het van links naar rechts omzetten tijdens het volgen ging volgens mij wel goed. Andersom ook. Op het geluid kwam geen reactie.
Daarna opnieuw los volgen maar nu door een groep mensen heen. Ze keek wel een keer naar iemand, maar verder toonde ze geen enkele reactie en ze bleef bij me.
Af onder het volgen ging goed, hoorde later van Jan wel dat ze ietsjes kroop na het commando.
Vooruitsturen ging super!
Na het volgen kwam Jan naar me toe dat ik mijn armen moet stilhouden tijdens het volgen (itt bij de IPO). Volgens Jan staat dat in het regelement....Jan, ik heb het nagezocht maar ik kan het echt niet terugvinden. :19:

Na het volgen was het tijd voor de toestellen. De puinbak vond ze vandaag niet leuk, ze bleef in eerste instantie achter me ipv naast me. Nog een keer over gedaan, toen ging het iets beter.
Door naar de ladder en loopplank. Bij de ladder sprong ze er te snel op, sloeg dus een aantal treden over. Rest van het toestel was wel goed, ze liep goed over de plank en ook de afloop nam ze helemaal. Later op de dag hebben we een paar keer geoefend op de ladder (brokjes op de treden), toen ging het traplopen beter.
Door naar de kruipgang. Ze ging er goed in maar had moeite met het stuk kunstgras wegduwen aan het einde van de pijp en kwam dus achteruit terug de gang uit. Opnieuw erin gestuurd, nu hield Sjaak het stuk kunstgras iets voor haar open en ging ze er vlot doorheen. (Ook dit later op de dag nog eens over gedaan, nu ging het gewoon prima, ze snapte het weer).
Toen de haag. Zoals altijd op vreemd terrein steunde ze volop. :roll:
Door naar de kuil, welke ze ruim sprong.
Daarna op de bank zetten en optillen en overgeven aan Sjaak. Geen probleem.

Door naar het zoekterrein. Het terrein was hoog gras met wat ruwere planten erop, vrij drassig volgens mij.
Ze trok gelijk naar links en had binnen enkele seconden het eerste voorwerp te pakken, een lepel. Zelf maakte ik de fout een klein stapje naar achteren te zetten toen ze mijn richting in kwam, goed op letten volgende week. :oops:
Opnieuw aangezet en nu liep ze rechtdoor richting het voorwerp wat hoog lag, een sleutelbos. Ook deze had ze vrijwel direct gevonden.
Weer afgezet, weer trok ze naar links. Haar teruggeroepen en zelf wat stappen naar rechts gezet en nu bleef ze beter in die hoek. Ze had wat meer moeite dan met de eerste 2 voorwerpen, maar toch had ze vrij snel het voorwerp te pakken. Weer een lepel. :wink:
Door degene die bij het zoekveld stond werd de opmerking tegen het publiek gemaakt dat dit de eerste hond vandaag was die écht zocht. Trots. :oops:
Tijd voor een pauze en wat te eten. :wink:

Na de pauze op weg gegaan voor het voorwerprevieren.
Na de afzet duurde het even voor ze écht slagen ging maken, moest haar ook 2x terugroepen omdat ze zowat de sloot indook. Maar uiteindelijk werden beide voorwerpen netjes verwezen. :pffff:

Toen het manrevieren. Tijdens de trainingsdag in Stiphout was ze weer hel erg aan het ontwijken geslagen, dus met de tips die ik toen gekregen had de laatste 2 weken aan de slag gegaan...kort revieren en gelijk belonen, het interessant maken dus.
Vandaag was de vuurproef, zou ze genoeg interesse hebben?
Na wat overleg besloten het terrein vanuit de zijkanten af te zoeken en haar links en rechts te sturen. Biène bleek verbluffend goed in de hand te houden vandaag. :eek: Ze reageerde snel op mijn commado's om terug te komen, liet zich netjes sturen en toen ze het slachtoffer rook wilde ze er ook gelijk op af. Ze moest echter nog eerst over een boom heenspringen, wat niet direct lukte, ze sprong er precies tegenaan. :smile: Na poging nummer 2 was ze er toch overheen en begon ze goed te blaffen.
Haar opgehaald, slachtoffer gaf aan dat ze hem wel licht beschadigd had, ze had met haar poten over zijn been gekrabt. Ze mag ook helemaal niks. :roll: :mrgreen:
Ik was dik tevreden....deze week nog een paar keer kort revieren op de club en dan maar hopen dat ze het volgende week ook zo goed doet.

Als laatste onderdeel moesten we het sorteren nog.
Eerst met Ad overlegd en uitgelegd wat het "probleem" was en waar ik dus tot nu toe aan gewerkt heb (apporteren van de buisjes). Besloten te kijken wat ze zou doen dus een aantal onbeluchte buisjes neergelegd (wel vast, zodat ze ze niet kon pakken) en 1 beluchte die schuin werd neergelegd.
Ik moest haar lucht geven en het buisje weggooien en laten apporteren, zodat ze ook de smaak ervan in haar bek had. Daarna moest ik haar sturen. Biène wilde direct het eerste buisje pakken (dat is wat ze "kent", buisje apporteren) maar die lag vast. Nogmaals commando zoeken gegeven. 2e buisje, even proeven en toen naar het 3e (goede) buisje wat ze toen direct oppakte en terugbracht. Beloond en opnieuw weg laten leggen. Bij de 2e poging zag je haar al beter haar neus gebruiken en nu pakte ze al wat overtuigender het derde buisje (wat nu recht lag).
Weer beloond en weg laten leggen, nu werd ze echter wat slordiger. Ze kreeg het er niet direct uit en verviel weer in met haar poot meppen en blaffen. Na een NEE pakte ze het buisje toch op en bracht het weer.
Nu werd het buisje op een andere plek neergelegd (4e plaats geloof ik). Ze moest even aangemoedigd worden om het 3e buisje voorbij te gaan maar toen pakte ze toch weer de goede.
Tip gekregen om nu te gaan beginnen met 1 flink belucht buisje tussen onbeluchte buisjes en deze voorlopig iets scheef te leggen zodat ze hem overtuigender pakt. Volgens Ad is haar neus prima in orde, ze zal echter genoeg vertrouwen moeten krijgen om het buisje uit de bak te pakken.

Al met al ben ik tevreden over wat Biène heeft laten zien vandaag. Als ze dat volgende week ook doet sla ik in ieder geval geen echte flater denk ik. :mrgreen:

Biène mocht lekker de auto in, ik werd nog gevraagd slachtoffer te willen zijn voor een gevorderde hond.
Best leuk om dat ook eens te doen, al heb ik het halve bos in mijn haren zitten denk ik. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

leuk om te lezen :ok: ziet er hoopvol uit toch voor volgende week? Goed gevoel erover?

Nog ff een vraagje, hebben jullie niet iets van een vaste begeleider/instrukteur? Aangezien je het nu dus aan die Ad gevraagd hebt hoe te doen etc.? Is het een beetje KNPV idee dus iedereen helpt elkaar?

ow ja, en nog eentje :N: wat zou de reden zijn dat je je armen niet mag bewegen tijdens het volgen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De geleider houdt zijn handen niet hoger dan heuphoogte bij het komen en gaan en tijdens de oefeningen als
de geleider in beweging is.
blz 14 keuringsregelement basis zoekhonden :wink:
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Inge en Biene sorteren
Laatst gewijzigd door janinca2002 op 28 feb 2009 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Arris en Jan sorteren
Laatst gewijzigd door janinca2002 op 28 feb 2009 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:leuk om te lezen :ok: ziet er hoopvol uit toch voor volgende week? Goed gevoel erover?
Ja, heb een goed gevoel. Ik wil in november naar de keuring gaan, dus het is een mooie oefening volgende week (vooral om te zien hoe ze reageert als ik gespannen ben).
malinois schreef:Nog ff een vraagje, hebben jullie niet iets van een vaste begeleider/instrukteur? Aangezien je het nu dus aan die Ad gevraagd hebt hoe te doen etc.? Is het een beetje KNPV idee dus iedereen helpt elkaar?
Het is wel een beetje een KNPV-idee denk ik.
Op de club heb ik wel een vaste begeleider, waaraan ik in eerste instantie advies vraag. Ik ben echter de enige die dit programma traint bij ons, dus het is ook prettig advies van anderen te krijgen. Ad is behoorlijk deskundig op het gebied van speuren/sorteren, werkt ook als instructeur bij de speurhonden van de politie geloof ik.

malinois schreef:ow ja, en nog eentje :N: wat zou de reden zijn dat je je armen niet mag bewegen tijdens het volgen?
Dat weet ik dus niet. In het stukje wat Jan aanhaalt staat dat je je handen niet hoger dan heuphoogte mag houden maar niet dat je ze ook stil moet houden (ja Jan, ik ben eigenwijs :mrgreen: ).
Pfff....heb echt moeten leren mijn armen juist niet stil te houden toen ik IPO trainde, want je moest natuurlijk lopen....en nu moet ik het schijnbaar weer afleren. :jank:
Laatst gewijzigd door Inge op 28 feb 2009 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:
malinois schreef:leuk om te lezen :ok: ziet er hoopvol uit toch voor volgende week? Goed gevoel erover?
Ja, heb een goed gevoel. Ik wil in november naar de keuring gaan, dus het is een mooie oefening volgende week (vooral om te zien hoe ze reageert als ik gespannen ben).
malinois schreef:Nog ff een vraagje, hebben jullie niet iets van een vaste begeleider/instrukteur? Aangezien je het nu dus aan die Ad gevraagd hebt hoe te doen etc.? Is het een beetje KNPV idee dus iedereen helpt elkaar?
Het is wel een beetje een KNPV-idee denk ik.
Op de club heb ik wel een vaste begeleider, waaraan ik in eerste instantie advies vraag. Ik ben echter de enige die dit programma traint bij ons, dus het is ook prettig advies van anderen te krijgen. Ad is behoorlijk deskundig op het gebied van speuren/sorteren, werkt ook als instructeur bij de speurhonden van de politie geloof ik.

malinois schreef:ow ja, en nog eentje :N: wat zou de reden zijn dat je je armen niet mag bewegen tijdens het volgen?
Dat weet ik dus niet. In het stukje wat Jan aanhaalt staat dat je je handen niet hoger dan heuphoogte mag houden maar niet dat je ze ook stil moet houden (ja Jan, ik ben eigenwijs :mrgreen: ).
Pfff....heb echt moeten leren mijn armen juist niet stil te houden toen ik IPO trainde, want je moest natuurlijk lopen....en nu moet ik het schijnbaar were afleren. :jank:
oke duidelijk alles...
lijkt me een heel leuk programma :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Whahaha...kijk vrouwtje...daar loopt een lekker hapje!
Groetjes Inge
Afbeelding

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Leuk verslag Inge :ok:
Ik moest haar lucht geven en het buisje weggooien en laten apporteren, zodat ze ook de smaak ervan in haar bek had.
Op deze wijze ben ik (op advies van Ad) ook begonnen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

janinca2002 schreef:De geleider houdt zijn handen niet hoger dan heuphoogte bij het komen en gaan en tijdens de oefeningen als
Niks over je handen stilhouden dus :mrgreen:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Gos schreef:
janinca2002 schreef:De geleider houdt zijn handen niet hoger dan heuphoogte bij het komen en gaan en tijdens de oefeningen als
idd, je mag ze alleen niet te hoog houden, staat overigens ook in andere regelmenten van de KNPV. Komt van lijntje over de schouder/balletje/snoepje in de hand, volgens mij :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Gos schreef:
idd, je mag ze alleen niet te hoog houden, staat overigens ook in andere regelmenten van de KNPV. Komt van lijntje over de schouder/balletje/snoepje in de hand, volgens mij :wink:
Ik heb het vandaag aangekaart op de club en volgens hen mag je gewoon lopen zoals ik loop (natuurlijk dus) omdat de handen niet boven heuphoogte komen. Schijnbaar liep "vroeger" iedereen met de handen zowat op de borst en dat mag niet meer.
Heb overigens wel getraind vandaag met handen stilhouden, gaf eigenlijk geen problemen alleen bij omzetten van rechts naar links had ik een extra commando nodig. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Inge schreef: Heb overigens wel getraind vandaag met handen stilhouden, gaf eigenlijk geen problemen alleen bij omzetten van rechts naar links had ik een extra commando nodig. :wink:
Hangt er een beetje vanaf hoe opvallend je handgebaar is :wink: met omcommanderen. Als het een klein, redelijk natuurlijk gebaar is, zal je er hoogst waarschijnlijk geen opmerking over krijgen en kost het je niet op WvV.
Bij mij is het mijn linkerhand met 1 wijzende vinger iets naar achteren brengen. Komt van het aanleren (lijntje achterlangs doorgeven naar de rechterhand) en afgebouwd is dat een voldoende handgebaar bij het verbale comm.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”