Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KK1 hulp gezocht bij uiterlijke verschillen Tjsech/Saarloos

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De oren van de Saarloos staan ook wat schuiner dan van de Tsjech.
Bij de Saarloos staan ze op 10 voor 2 en bij de Tsjech op 5 voor 1 :wink:
Ik vind de Saarloos vaak ook meer wolf dan de de Tsjech.
De Saarloos draagt zijn hoofd ook lager en verder naar voren gericht dan de Tsjech. Die draagt zijn hoofd en hals wat meer omhoog.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bachata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door Bachata »

daan! schreef:weer wat geleerd , (ik doe ook kk1) en wat een prachtige honden :ok:
Thanx,de eerste foto's die natasja (flamme) plaatste staan 3 doggies van mij op :wink:
Ben benieuwd of jullie deze ook goed hebben,

Afbeelding
Wat is dit een Tsjech of een Saar?

Afbeelding
Dit is dezelfde hond,tip let op de schuin geplaatste ogen.

Afbeelding

Afbeelding
Deze 2 foto's zijn beide dezelfde hond,de laatste was ie een beetje boos :wink:

Beide honden hebben niet veel verschil van vachtkleur,dus daar zie je het niet aan.
En bij beide rassen,Tsjechoslowaakse wolfhond of de Saarlooswolfhond heb je of heel wolfachtige types of meer die er de herderkant opgaan.
Maar het grootste verschil is het karakter,een Tsjech is heel moedig en gaat overal op af en heel waaks en een Saar is veel terughoudender.

Afbeelding
En nog eentje,onze oudste met onze jongste :smile:
Groetjes Wilma
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Ha Wilma, je had het al gevonden zie ik :ok:

Ja, de eerste serie zijn ze "monsters" Wilma. De 2e serie is een allegaartje. De kopstudie van opzij is onze saarloos Escan :wink:

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :ok: .
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ja bedankt, wat een GEWELDIGE honden om te zien, ik hoop ze een keer in het echt te ontmoeten.
Ik heb al wel over de karakter Saarloos gehoord, was inderdaad benieuwd naar het karakter van de Tjech.
Misschien gekke vraag, maar waarom de Saarloos gaan 'uitvinden" als de Tjech er al was?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Es schreef:Ja bedankt, wat een GEWELDIGE honden om te zien, ik hoop ze een keer in het echt te ontmoeten.
Ik heb al wel over de karakter Saarloos gehoord, was inderdaad benieuwd naar het karakter van de Tjech.
Misschien gekke vraag, maar waarom de Saarloos gaan 'uitvinden" als de Tjech er al was?
*grin de Saar was er eerder, en aangezien in de tijd dat beide rassen 'uitgevonden' werden er nu niet bepaald veel internationale communicatie was zoals wij nu de fora hebben en de Saar ook nu nog voornamelijk in Nederland te vinden is vind ik het helemaal niet zo vreemd.

Zelfde soort projekt is natuurlijk ook de Lupo Italiano, maar is niet FCI erkend, en daar word ook niet naar gestreefd, is een hond die je als particulier niet kan kopen of fokken.

Met de foto's heb je denk ik best wat mogelijkheden om de verschillen te zien.
Kopverhouding zoals natasja schreef is er eentje die gelijk in het oog springt. Dat veranderd ook de uitdrukking. Kop van de TWH is ook licht gewelfd, die van de Saar vlak en breed.
De Saar heeft verder afgeronde oortjes, dik en vlezig, de TWH dunne puntoren. De nek van de TWH is langer, Saar is qua belijning vloeiender

Staart is ook een van die punten, de staart van een twh is hoog aangezet, zeer bewegelijk, de staart van de Saar lijkt laag aangezet, met een lichte dip.

grootste verschil tussen de beide rassen is eigenlijk gewoon het gangwerk en het karakter, daar zijn ze echt niet te verwisselen, jammer genoeg kan je dat nu net niet op een foto zien ;)
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Bachata
Vaste gebruiker

Es schreef:Ja bedankt, wat een GEWELDIGE honden om te zien, ik hoop ze een keer in het echt te ontmoeten.
Nee is geen gekke vraag maar het is eigenlijk andersom,de Saarloos was er eerst :wink:
Men. Leendert Saarloos is met het kruisen van een herder en een wolf al eind jaren 30 begonnen.
Hij wilde weer de natuurlijke eigenschappen terugfokken in de Duitse herder,de werklust van de herder combineren met de kracht en het grotere uithoudingsvermogen van de wolf.
De vluchtdrift van de wolf bleek erfelijk dominant over de aanvalsdrift van de Duitse herder.
De schuwheid die voor de huidige Saarlooswolfhonden zo kenmerkend is, was toen nog veel minder aanwezig, omdat Leendert Saarloos uitsluitend op karakter fokte. Het uiterlijk was daarbij van ondergeschikt belang. Liefhebbers van het vroegere wolfachtige uiterlijk van de honden fokten, zonder medeweten van Saarloos, de wolfachtige kenmerken weer terug. Het ras werd in 1975,6 jaar na de dood van Leendert Saarloos,erkend door de Raad van beheer en als eerbetoon aan zijn schepper Saarlooswolfhond genoemd.

In 1955 was er een biolologisch experiment door Ing. Karel Hartl die de Duitse herder kruiste met de Karpatenwolf in de Tsjechoslowaakse Republiek.

In 1950 tot 1955 werkte de Ing. Karel Hartl een mogelijkheid uit om de werkprestatie van de Duitse Herder te verbeteren, die in de toenmalige CSSR bij het leger en de grenspolitie veel interesse vond. In 1955 probeerde hij zonder resultaat, een uitgezochte Karpatenwolvin "Brita" en een speciaal uitgezochte Duitse Herder reu in het kennelcomplex Libejovice te paren. In Maart 1957 probeerde men het opnieuw. Ditmaal werd de Duitse Herder uitgewisseld. Met dezelfde Karpatenwolvin en de Duitse Herder reu "Cezar z Brezoveho haje". (le lijn van de Tsjechoslowaakse Wolfhond). De pups werden op 28 mei 1958 geboren.
Reeds in de 2e generatie kon de ofrichtbaarheid van de kruisingen bewezen worden, waarbij zich een zeer goede oriëntatie van de dieren, vooral in de nacht toonde. Uitdrukkelijk werd gewezen op het hogere uithoudingsvermogen van de kruisingen, waarbij de uiterlijke kenmerken van de wolf, speciaal zijn hoogwaardige vacht, door de generaties behouden bleef.
Datum van erkenning van de Tsjechslowaakse wolfhond was in Juni 1989.
Groetjes Wilma
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik had wat sites te snel gelezen daar stond dat de Saarloos ras in 1975 werd erkend, en en bij de Tjech stond ergens het jaar 1955 vandaar.
Maar ik heb het nu gezien.
Haastige spoed...
Op elke wandeling is
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Ik weet het of mag ik niet mee doen :wink:
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb een Hondenwereld gevonden uit 2000 met de 2 rassen samen erin, veel geschiedenis, en interview met Marijke Saarloos, die toen 2 tjsechen trainde voor geleidehond.
Op elke wandeling is
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Es schreef:Ik heb een Hondenwereld gevonden uit 2000 met de 2 rassen samen erin, veel geschiedenis, en interview met Marijke Saarloos, die toen 2 tjsechen trainde voor geleidehond.
En in het verleden heeft ze ook saarloosjes getraint. Wist trouwens niet eens dat Marijke ook tjechen had getraint. Weer wat geleerd :ok:
Es
Zeer actief
Contacteer:

flamme schreef:
Es schreef:Ik heb een Hondenwereld gevonden uit 2000 met de 2 rassen samen erin, veel geschiedenis, en interview met Marijke Saarloos, die toen 2 tjsechen trainde voor geleidehond.
En in het verleden heeft ze ook saarloosjes getraint. Wist trouwens niet eens dat Marijke ook tjechen had getraint. Weer wat geleerd :ok:
Ja van de saarlozen is logisch, ik dacht misschein wilde ze wle niets met de Tjech. te makne hebben maar is dus niet zo. Leuk om de historie van al die rassen te lezen heh.
Op elke wandeling is
Bachata
Vaste gebruiker

Marijke heeft zelf Tsjechen gehad en gefokt :wink:
Groetjes Wilma
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Bachata schreef:Marijke heeft zelf Tsjechen gehad en gefokt :wink:
Ja, maar ik wist dus niet dat ze die ook getraint had voor blindgeleide hond :N: :mrgreen:
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Persoonlijk vind ik dit heel moeilijk

Ik dacht dat onder de Tsjech geen bosbruine voor kwamen?????

De NVSWH fokken plm v/a 1982 tot heden uit een stam van 7 hondjes, broer en zus plus de rest neven en nichten. Dan zijn door de loop van de jaren wat lijnen uit geschakeld ivm erfelijk loop gewrichten oa patella luxatie. Dan heel veel definitieve PRA lijders, ongeveer 1 op de 7. Dan zijn er lijnen die verdwenen om dat ze niet vruchtbaar waren of niet wilde dekken, of het pakte gewoon niet. Dan de laatste 15 jaar hun populatie gehalveerd door kleine nesten, geen nest,dode pups, of stierven in het nest. Met andere woorden de inteelt nam geweldig toe, en daar door ontstond dan ook een een uniform populatie die totaal afweek met buiten de RV.

Nou buiten de RV werd het tijdelijk een los geslagen bende, er waren goede fokkers die zich aan regels en wetten hielden, en er waren die alles aan hun laars lapte. Van zo'n soort fokker kreeg je soms geen stamboom, dan kwamen uit combi’s van SWH's letterlijk Tsjechen qua uiterlijk, dan in eens uit combi’s wat Gods onmogelijk is bijna compleet wolven, dan zag ik in eens weer compleet wolfhonden lijkende op de tegenwoordige Duitse herders, en soms een type die je ook bij de RV ziet. Onze jongste reu Wajo 100% buiten RV hond is echt het type SWH van de jaren 70 en begin 80, hij lijkt dan veel op Zonja van de Kilstroom, vierkant lichaam, kort hoofd en zware vacht.
Van onze Amber kan ik gerust uit gaan al heb ik geen juridische bewijzen dat haar opa uit combi Tsjech SWH komt, het is wel een heel ander type Tsjech als die ik nu allemaal kent. Het was ook een lichte bijna wit zilverkleurige als onze Amber.

Zelfs bij de Tsjechen zag ik afgelopententoonstelling in België eentje lopen waar ik van overtuigd was dat het een SWH was. Ik heb het opgezocht en die lijnen kwamen van een fokker die samen bij elkaar soms door elkaar Tsjechen en SWH's had zitten, en waar ook vaak de meest vreemde typen aan wolfhonden vandaan kwamen.

Ik draai mee van de jaren 70 dat het ras de SWH erkend werd, en weet dat letterlijk alles een vrij licht geel oog hadden, dus wat nu een vrij donker Duitse herder oog heeft, en de Tsjech heeft overwegend ook een donkeroog, dus dat type SWH met donker oog wijkt eigenlijk af van de standaard. Om het af te sluiten, het is moeilijk voor leken zelfs voor kenners met foto's, soms moeilijk het verschil te zien met Tsjechen met stamboom en SWH met stamboom buiten de RV.

Let wel sommigen!!!!!!
Gr Bertus
Bachata
Vaste gebruiker

Ben het met je eens hoor Bertus dat je af en toe heel goed moet kijken of het nu een Tsjech is of een Saarloos :wink:

Kleur van de vacht bij de Tsjech kan geelgrijs tot zilvergrijs maar ook donkergrijs zijn en ze hebben altijd een zwarte neus en lippen en oogranden.
Heb zelf ook al eens heel licht zilvergrijzen gezien maar als ze een goed masker hebben is dat toegestaan.
De ogen zijn barnsteenkleurig,kan van licht tot donker zijn,smal en veel schuiner dan bij een Saar.
De oren zijn ook dunner dan bij een Saar.
Zie zelf ook verschil bij de poten,de Tsjech heeft net iets meer klauwachtige poten waar ze heel handig mee zijn.

Verder is het gedrag en karakter een heel groot verschil!
Groetjes Wilma
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat kan je trouwens met zo'n KK1 diploma?
Ik vind op zich het verschil tussen saarloos en tsjech toch wel erg duidelijk, ik had geen moeite met de foto's op P1.
nanoekie
Actief
Contacteer:

de eerste tijd dat ik me bezig hield met de Saar zag ik de verschillen ook niet zo.. maar ja, toen had ik ook nog nooit de rasstandaard doorgelezen, of kritisch naar de honden gekeken.

Denk dat je ook bij bovenstaande foto's het duidelijk zat is welke hond de saar is en welke de TWH.

Tja, ga je net als Bertus fokken met honden waarvan je kan zeggen dat:
Van onze Amber kan ik gerust uit gaan al heb ik geen juridische bewijzen dat haar opa uit combi Tsjech SWH komt
ga je idd de verschillen kwijt raken, beide rassen stammen nu eenmaal van wolf * DH af, maar zijn qui karakter, maar ook beweging nu eenmaal heel erg anders.

Ik word ook heel treurig als ik in Duitsland weer lees dat een twh saarloos kruising aangekeurd is en nu voor de fok ingezet mag gaan worden :( Alleen al kijkend naar de kop op alleen deze foto kan zelfs iemand die de Saar niet goed kent zien dat er 'iets' niet klopt
Afbeelding

maar ja, er zullen wel weer redene bedacht worden waarom het zogenaamd goed voor het ras is deze hond in te zetten... en uiteindelijk is dit topic dan zinloos omdat het ras is verziekt !
Groetjes Nanouk

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

nanoekie schreef:
Ik word ook heel treurig als ik in Duitsland weer lees dat een twh saarloos kruising aangekeurd is en nu voor de fok ingezet mag gaan

maar ja, er zullen wel weer redene bedacht worden waarom het zogenaamd goed voor het ras is deze hond in te zetten... en uiteindelijk is dit topic dan zinloos omdat het ras is verziekt !
Van deze weet je dan tenminste wat er in zit.
Ik word er ook heel treurig van wat ik voor zeer afwijkende type uit Frankrijk ziet komen. Wat hoog en laag door fokker beweerd wordt dat het zuivere SWH's zijn.
En die rustig in een recordtijd in het hele kleine bestand wolhonden plm 20 keer dezelfde ongecontroleerde reu inzet met ongecontroleerde ouders.
Gr Bertus.
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Heb hier bijvoorbeeld link van een site,die via de naam beweert orginele SWH's te fokken.
http://www.saarloos-ab-origine.de/plan.html
Nu iedereen die bovenstaande foto's heeft bekeken,kan zien dat bij deze 2 honden toch echt iets niet klopt.En toch hebben ze allebei een stamboom en waarschijnlijk in buitenland halen ze ook nog prijzen weg op shows.
Gebeurt bij alle rassen,alleen vervelend als mensen denken een bepaalde hond te kopen en dan niet alleen kwa uiterlijk(dat hadden ze nog kunnen verwachten als ze tenminste ouderdieren kennen,wat vaak niet geval is)maar nog erger kwa karakter totaal niet aan standaard voldoen.

Gr. Christa
nanoekie
Actief
Contacteer:

Xhrista schreef:Heb hier bijvoorbeeld link van een site,die via de naam beweert orginele SWH's te fokken.
http://www.saarloos-ab-origine.de/plan.html
Nu iedereen die bovenstaande foto's heeft bekeken,kan zien dat bij deze 2 honden toch echt iets niet klopt.En toch hebben ze allebei een stamboom en waarschijnlijk in buitenland halen ze ook nog prijzen weg op shows.
Gebeurt bij alle rassen,alleen vervelend als mensen denken een bepaalde hond te kopen en dan niet alleen kwa uiterlijk(dat hadden ze nog kunnen verwachten als ze tenminste ouderdieren kennen,wat vaak niet geval is)maar nog erger kwa karakter totaal niet aan standaard voldoen.

Gr. Christa
*grin in de rasstandaard staat : herinnert aan de wolf... denk dat je ondertussen bij sommige honden idd jammer genoeg kan zeggen 'herinnert aan de Saarlooswolfhond'.
Is spijtig, maar als fokker heb je ook je eigen veratwoordelijkheid, en imho is dat naast gezonde honden fokken ook iets bijdragen aan het ras, en imho met rastypische honden fokken.
Persoonlijk zou ik dus als ik zou fokken, honden waarvan ik vind dat het uiterlijk en karakter zo afwijkt van de rasstandaard dat ze mij doen vermoeden dat er gesjoemeld is, dus gewoon niet gebruiken! Ongeacht of de gezondheidtesten gedaan zijn. De SWH heeft een kleine populatie, waa je het niet kan veroorloven dieren voor de fok uit te sluiten, maar feit is dat simpelweg niet alle honden voor de fok ingezet worden, dus als jij een niet rastypische inzet betekend dat indirect dat je een rastypische mogelijk wel uitsluit voor de fok ;);)

BTW zoals bij elk ras laat de rasstandaard gsd vrijheid voor persoonlijke interpretatie, persoonlijk heb ik vele geleerd door bv gewoon de rasstandaard van de TWH, de duitse Herder en de Saar naast elkaar te leggen.
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Als je alle honden uitsluit die afwijken van de standaard,ben ik bang dat je alleen bij RV honden terecht komt en een handvol erbuiten.Als je tenminste ook karakter en gezondheid mee laten wegen.En dan krijg je wel erg smalle fok.Wel rastypisch natuurlijk,maar denk dat de meeste niet bezig zijn om kampioentjes te fokken.
Dus je zal mij niet horen zeggen dat iets minder rastypische honden niet ingezet moeten worden(kan ik mezelf ook nooit verantwoorden voor bepaalde keuzes :wink: )maar als ze allebei afwijken en voorouders ook,dan gaat het toch echt verkeerde kant op.

Gr. Christa
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Vind je dat nou echt Crista? Dat er buiten de RV zoveel "look-a-likes" rondlopen? Ik noem het woord maar even zo omdat de RV dat ook gebruikt. Jij noemt het niet rastypisch. Ik ben dat niet met je eens. Qua gezondheid al helemaal niet. Want zowel binnen als buiten de vereniging lopen helaas veel honden rond die niet gekeurd zijn dus waar de gezondheidsgegevens niet van bekend zijn (of waar niet eerlijk en open over gesproken wordt). Maar ik vind dat ook buiten de vereniging mooie en vooral rastypische honden rondlopen. En dan heb ik het niet over een handvol maar echt wel meer.
En ook vind ik het moeilijk om te bepalen was rastypisch is. Als ik de sarloosjes zie waarmee Marijke vroeger rondliep dan zie ik in sommigen dat type weer terugkomen. De rasstandaard zegt in deze dus niet alles. Maar datgene wat de meeste eigenaren zo belangrijk vinden, de blik en de wolfachtige uitdrukking zie ik juist buiten de verening meer. Omdat binnen de vereniging over het algemeen de maskers naar mijn zin te bleek zijn. Ik vind dus niet dat er binnen de vereniging meer rastypische exemplaren lopen.
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

Aimee schreef:Wat kan je trouwens met zo'n KK1 diploma?
.
Niks, je leert alleen een heleboel theorie wat je van pas kan komen als je ooit wil gaan fokken.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nou, je kan er wel wat mee, door naar KK2 en daarna naar E en B (exterieur en beweging) en dan door voor keurmeester mocht je dat allemaal willen, kunnen en tijd voor hebben.
Op elke wandeling is
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”