nee, buitenlandse honden met registerpapieren die in Nederland geimporteerd worden en voor de fok ingezet worden krijgen in Nederland dan automatisch registerpapieren, ook in ons gesloten stamboek. Uiteindelijk krijgen dus ook de nakomelingen van de registerhonden, ook in NL dus gewoon een volledige stamboom! (ervaring met de Saarloos, waar import registerhonden gewoon opgenomen werden in het stamboek, en ook gewoon voor de fok ingezet zouden mogen worden)Podenji schreef:hmz nee.nanoekie schreef:In Nederland natuurlijk niet, maar een beetje slimme fokker laat toch gewoon in het buitenland een hond aankeuren?? en dat is helaas imho nog in veel gevallen mogelijk.Kijk, die stamboeken gaan voorlopig nog niet open. Dus dat kun je voorlopig niet doen
de Raad wil 3 generaties zien op de stamboom.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe nu verder?
Moderator: moderatorteam
-
nanoekie
- Actief
- Contacteer:
Groetjes Nanouk

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ja maar geen honden die aangekeurd zijn en waarvan dus geen voorouders bekent zijn.nanoekie schreef:nee, buitenlandse honden met registerpapieren die in Nederland geimporteerd worden en voor de fok ingezet worden krijgen in Nederland dan automatisch registerpapieren, ook in ons gesloten stamboek. Uiteindelijk krijgen dus ook de nakomelingen van de registerhonden, ook in NL dus gewoon een volledige stamboom! (ervaring met de Saarloos, waar import registerhonden gewoon opgenomen werden in het stamboek, en ook gewoon voor de fok ingezet zouden mogen worden)Podenji schreef:hmz nee.nanoekie schreef:In Nederland natuurlijk niet, maar een beetje slimme fokker laat toch gewoon in het buitenland een hond aankeuren?? en dat is helaas imho nog in veel gevallen mogelijk.Kijk, die stamboeken gaan voorlopig nog niet open. Dus dat kun je voorlopig niet doen
de Raad wil 3 generaties zien op de stamboom.
ik heb het niet over importhonden uit een ander erkent stamboek.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
nanoekie
- Actief
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dat geldt dan niet voor mijn rassen of er moet expliciet toestemming voor gegeven worden en dan komen ze in de bijlages terechtnanoekie schreef:ik ook niet, ik heb het over honden die door een phanotypisering aangekeurd zijn!
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/s ... 8789c636c/
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
nanoekie
- Actief
- Contacteer:
geloof me, het geld voor alle rassen. Daar hebben we nl dikke discussies over gehad, tot een van de eigenaren van een registerhond ( nakomeling van Saarloos * aangekeurde hond) de papieren heeft aangevraagd bij de RvB en gewoon (register)papieren kreeg bij de hond. zou er dan mee gefokt worden zouden de honden de passende registerpapieren krijgen, tot de stamboom weer vol was... heeft ermee te maken dat vdh maar ook RvB natuurlijk weer aangesloten zijn bij het overkoepelende FCI..Podenji schreef:dat geldt dan niet voor mijn rassen of er moet expliciet toestemming voor gegeven worden en dan komen ze in de bijlages terechtnanoekie schreef:ik ook niet, ik heb het over honden die door een phanotypisering aangekeurd zijn!
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/s ... 8789c636c/
Ik wilde het ook niet geloven, maar het is toch echt zo...
IN principe zou het zelfs mogelijk zijn een registerhond na phantypisering te importeren en hij zou dan ook opgenomen moeten worden in het NL register, dat is zover ik weet echter nog niet gedaan.
Het is trouwens bij de VDH wel zo dat erkende RV#s erg veel macht hebben, en dat daar dus de regelgeving over de registreringen bij de erkende RV#s liggen. Saarloos heeft jammer genoeg geen erkende duitse rv
Groetjes Nanouk

- CKS
- Zeer actief
Ik ga dit artikel eens heel aandachtig doorlezen. Mijn docent genetica is er namelijk heilig van overtuigd dat de Mexicaanse wolf geen enkele toekomst heeft, tenzij er 'gewone' grijze wolf ingekruist wordt. In alle populaties komen namelijk zeer grote problemen voor, onder andere HD en -jawel- onvruchtbaarheid. En dat zijn nou toevallig twee problemen die vaak gelieerd zijn aan inteelt......nanoekie schreef: : No Inbreeding Depression Observed in Mexican and Red Wolf Captive Breeding Programs
http://www3.interscience.wiley.com/jour ... 9/abstract
Kees
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
- CKS
- Zeer actief
Nee, gesloten stamboeken maken de genenpoel kleiner. Altijd. Bij iedere generatie gaan er namelijk genen (of correcter gezegd: allelen) verloren. En die komen nooit meer terug.Podenji schreef:selectie maakt m.i. de genenpoel of groter of kleiner, dat ligt eraan hoe en waarop je selecteerd.truusje schreef: Ik snap iets niet....jullie koppelen extremen aan een kleine genenpool, maar moet je dat eigenlijk niet los van elkaar zien? Die korte neuzen verkrijg je toch niet [ alleen ] door inteelt maar gewoon door slechte selectie?
Selectie (of je nu op bepaalde eigenschappen, uiterlijk of zelfs op gezondheid selecteert) zorgt er alleen maar voor dat het proces nóg sneller gaat. Onherroepelijk
Kees
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
waar.Casey schreef:Nee, gesloten stamboeken maken de genenpoel kleiner. Altijd. Bij iedere generatie gaan er namelijk genen (of correcter gezegd: allelen) verloren. En die komen nooit meer terug.Podenji schreef:selectie maakt m.i. de genenpoel of groter of kleiner, dat ligt eraan hoe en waarop je selecteerd.truusje schreef: Ik snap iets niet....jullie koppelen extremen aan een kleine genenpool, maar moet je dat eigenlijk niet los van elkaar zien? Die korte neuzen verkrijg je toch niet [ alleen ] door inteelt maar gewoon door slechte selectie?
Selectie (of je nu op bepaalde eigenschappen, uiterlijk of zelfs op gezondheid selecteert) zorgt er alleen maar voor dat het proces nóg sneller gaat. Onherroepelijk
Kees
alleen het openen van stamboeken, of inbrengen van honden zonder te weten wat de achtergrond is, brengt ook weer risico's met zich mee, bij rassen met een brede genen poel, is dat dus ook niet (zo) nodig, alleen zullen fokkers dan soms wel een stapje buiten de deur moeten doen en niet blijven hangen in "hun" lijn.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja is ook zo, alleen, en dan kijk ik even puur naar "mijn" ras zie ik niet zo gauw wat in te brengen als zijnde compleet vreemd, imo zijn er nog genoeg mogelijkheden , alleen tja... als je als fokker blijft hangen aan een bepaalde lijn ( reu) dat het daar persé vanaf moet stammen, dan kun je niet anders dan gaan intelen, close lijntelen.Inge O schreef:yamie schreef: bij rassen met een brede genen poel, is dat dus ook niet (zo) nodig,
nu nog niet, maar die extreme selectie zoals ze nu plaatsvindt is ook nog maar een paar decennia bezig.
vroeg of laat krijgen álle rashonden ermee te maken als er nooit iets aan toegevoegd wordt en er alleen maar wegvalt, is een logisch wiskundig gegeven.
toen ik jaren terug nog in het bestuur van de RV zat en ook nog jaren later, in discussies met de (toen ui-ter-ma-te strenge) heupdysplasiecommissie heb ik me al vreselijk opgewonden over de kortzichtigheid om honden tot wandelende heupjes te reduceren. dit gebeurt bij sommige rassen nog steeds in extreme mate en is gewoon dwaas, hartstikke dwaas.
we hebben nu ook te maken met hele wisselende types, in 1 nest, en dat vind ik niet verkeerd, vaak zijn er ook hondjes die buiten de rasstandaard vallen, ook dat vind ik geen drama, maar men probeert dat toch een beetje te voorkomen natuurlijk, wat als je dan iets in gaat brengen , waar je niks van weet verder? en wie gaat bepalen welke en wat voor hond daar een juiste voor is? zo zijn er bv JR lijnen die imo best bv een ranker, hoger typetje kunnen gebruiken , maar die wil ik dus niet, want die heb ik al...
ik kan me zo voorstellen dat dit voor meerdere rassen telt, ja nieuw bloed oke.. maar wat dan?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat snap ikInge O schreef:het zal ook niet makkelijk zijn voor mensen om dan van die idee-fixen af te stappen, maar zoals ik het nu zie zitten we nu nog in de luxepositie dat we het ons kunnen veroorloven het niet te doen wegens 'te moeilijk', maar hoogstwaarschijnlijk komt er een tijd dat je gewoon geen keuze meer hebt - moeilijk of niet moeilijk.yamie schreef:ik kan me zo voorstellen dat dit voor meerdere rassen telt, ja nieuw bloed oke.. maar wat dan?.