daarom is het ook ons doel om 1x per jaar naar een groene cursistendag te gaan. dan sta je dus weer even aan de andere kant van de lijn. erg verfrissend.Zoek stok! schreef:Ja, dat vind ik ook. Ik had behoorlijk wat tijd nodig om uberhaupt te snappen hoe trainen werkt. Het is jammer dat dit niet vanaf het begin goed uitgelegd is. Nou denk ik ook dat iemand die al jaaarenlang zelf traint en training geeft zich wellicht wat moeilijk kan voorstellen hoe het is als je met je eerste hond op het veld staat (en zonder enorme aanlegJaap* schreef:
Wat denk ik wel vaak zo is, is dat er een "programma" doorheen gejaagd moet worden. Over 4 weken moet de hond zus en zo kunnen enzo.
Daar hou ik niet zo van, ik vind dat een cursus er vooral op gericht moet zijn om mensen zelfredzaam te maken met betrekking tot het opvoeden van een hond. Ik vind het veel belangrijker dat een baasje wat zelfvertrouwen opdoet aangaande de omgang met de hond en een beetje kennis overhoudt aan hoe hetzo'n beetje werkt. Dat vind ik belangrijker dan het aantal kunstjes die een hond beheerst tijdens de laatste les of tijdens het "examen").
daarbij neem ik ook regelmatig als iets echt niet lukt bij een cursist de hond over met uitleg erbij dat het ook mij niet zomaar hoeft te lukken maar dan kan ik "voelen" waarom het misgaat en van daaruit verder.