Even hoor, ik lees al weer allemaal zaken als gestoord gedrag. Wie zegt dat die hond "zomaar" op de andere hond dook? Kunnen wij allemaal in de kop kijken van een hond en kunnen we allemaal alles zien wat onze eigen hond uitzend? Honden "praten" al op meters afstand mbv lichaamstaal.

Dus ik denk dat ik de "zomaar" conclusie mis
Hoeveel mensen beweren niet dat ze zomaar gebeten worden door de eigen hond. Of de hond heeft "zomaar" het kind gebeten. Bijna altijd blijkt dat toch vrij voorspelbaar. Ik geloof niet in zomaar bij honden.
Daarnaast lees ik al deze verhalen over woeste aanvallen en om nu bij dit verhaal te blijven, er is niks met de hond aan de hand. Geen gaatjes. Nu neem ik aan dat iedereen weet dat een hond die iets wil doen ook iets doet. Er is geen hond die gaten wil maken en die dat dan niet voor elkaar krijgt met zo'n gebit en kaakkracht. De herder heeft dus nooit de intentie gehad deze hond iets aan te doen maar meer het idee gehad dat hij/zij duidelijk en hard een punt moest maken.
Stel nu dat deze hond provoceerde, de herder geen baas had (hij liep immers met kinderen) en dus de neiging kreeg zelf te handelen. Niet boosaardig maar gewoon duidelijk. Even zorgen dat de andere hond weet dat hij/zij de baas is en dat hij niet bij de kinderen hoeft te komen. Zoiets? Of kinderen die wat paniekerig gaan roepen naar de hond die dat als signaal opvat dat er iets niet in orde is? Ik weet dat wegroepen van honden soms hetzelfde effect heeft als aantrekken van de riem. Ik roep ook de honden niet als ze in interactie met een hond zijn. Zeker niet als dat gespannen is. Dan loop ik liever zelf weg en als ze los kunnen komen uit de situatie komen ze wel.
Dit is overigens niks tegen het verhaal van de topic hoor. Belachelijk en superirritant dat een hond met kinderen loopt en dan ook nog eens op je hond duikt. Maar de herder is nooit van plan geweest je hond te verscheuren oid want dan had hij/zij gewoon meteen gebeten. En als een hond bijt zitten er nu eenmaal gaatjes

Zelf had ik denk ik mijn eigen hond losgegooid want dan gaat het bijna altijd goed omdat de honden allebei vrij zijn hun taal te tonen en ook hun bedoelingen
Ik heb een teef gehad die ik dan beter niet los kon gooien omdat zij een uitdaging niet uit de weg ging. Maar mijn huidige honden gooi ik 100 keer liever los dan dat ik ze aangelijnd weg probeer te trekken. Dat geeft spanning bij je eigen en de andere hond die dat weer oppikt.