Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

iemand wel eens aangifte gedaan?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

WiLuna
Zeer actief
Mijn ras(sen): cocker spaniel kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

iemand wel eens aangifte gedaan?

Ongelezen bericht door WiLuna »

Heeft er hier iemand wel eens aangifte gedaan tegen een hond die altijd los loopt en andere honden aanvalt oid?
En hoe ging dat, hoe is dat afgelopen?
bazinnetje van Maya (24-08-09)
Afbeelding
-------------------------------------------------
A clean house is a sign of a broken computer ;)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Mijn zus haar hond (Duitse Herder) is een keer aangevallen door een andere loslopende Duitse Herder. Haar herder was aangelijnd. Het ging eigenlijk niet zo goed om aangifte te doen. Ze werd niet serieus genomen en er werd zelfs gezegd dat het niet mogelijk was om aangifte te doen. Ze heeft het via rechtsbijstanbureau moeten laten doen. Die hond heeft meerdere honden aangevallen en iedereen had moeite om hier aangifte te doen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, jaren geleden.
Een knaap met een rottweiler die hij niet onder controle had.
Ze had al twee keer een loopeend gepakt en stukgevreten en aangezien dat naast een kinderdagverblijf gebeurde schoot dat de buurt verkeerd.
Dat is toen gemeld.

Vervolgens pakte de hond een andere hond, maar die mensen deden niets.
Toen pakte ze een van onze honden, en ik deed wel wat: ik heb aangifte gedaan.
Toen bleken er dus ook twee meldingen te liggen van die eenden.

Die meneer is toen ferm toegesproken door de agenten en sindsdien was hij een stuk voorzichtiger met het los laten lopen van zijn hond.

Maar het is dus wel belangrijk dat er meerdere meldingen zijn van overlast.
Anders kunnen ze nooit zeker weten of jij niet gewoon wil pesten en zijn ze veel terughoudender.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon via internet doen, daar kun je alles aangeven en wordt het automatisch genoteerd. Als het maar 1 keer voorkomt, zal er niet veel gebeuren, maar als ze van dezelfde hond vaak meldingen komen, komen ze vanzelf in actie. Als je niets doet, gebeurt er helemaal niets. Gewoon naar politie.nl gaan.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik heb in 2004 aangifte willen doen toen mijn honden werden aangevallen door een Franse Bulldog. Mijn honden kreeg hij niet te pakken (ik had ze losgelaten) en toen pakte hij mij vol in m'n hand.
Was een flinke wond, goed voor twee anti-bioticakuren en tetanus.

De politie heeft er alleen een mutatie van gemaakt. Aangifte kon niet.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Gewoon naar de politie gaan en vragen naar de hondenbrigade.
Aangifte kun je trouwens niet doen, er is geen strafbaar feit gepleegd.Maar goed in de volksmond wordt melding doen van iets al gauw aangifte doen genoemd.
Niet te lang mee wachten, want aanlijngeboden en muilkorfgeboden moeten worden opgelegd door de gemeente via de APV, op advies van de hondengeleider. De hond wordt dan aangemerkt als gevaarlijke hond. Bij de gemeente willen ze nog wel eens strak de hand leggen aan termijnen én ze rekenen vanaf het bijtincident, en niet vanaf de datum dat iets gemeld wordt. Is er dan een week of 7-8 overheen gegaan, dan zijn er gemeentes die geen aanlijn en/of muilkorfgebod meer opleggen. En de hond wordt niet zomaar ineens in beslag genomen. Als ze het eventueel opgelegde aanlijn- en/of muilkorfgebod overtreden wordt het een ander verhaal. De hond kan dan wel in beslag worden genomen, waarbij trouwens herplaatsen dan net zo aan de orde is als inslapen.
Dit is wat ik in een ander vergelijkbaar topic heb geschreven, je kunt geen aangifte doen, er is namelijk geen strafbaar feit gepleegd.
Je kunt er op zijn hoogst melding van maken. Meer meldingen, of ernstige feiten kunnen dan resulteren in aanlijn en/of muilkorfgebod én het aanmerken van de hond als gevaarlijke hond. Als de hond dan losloopt levert dat wel een strafbaar feit op en dan kun je wel aangifte doen.
Als de hond een mens bijt wordt het verhaal anders, dan kun je wel aagifte doen, mits de eig./houder deze niet voldoende terug heeft gehouden (art.425 SR)
Gr. Aniek

Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ja, ik pas nog. Nadat mijn eigen hond was aangevallen. Ik heb het gemeld bij de wijkagent. Die heeft mij beloofd om met die mensen in gesprek te gaan en extra rond te lopen in de buurt om hun in de gaten te houden. Ik zie hem nu regelmatig hier in de buurt rond lopen. Er waren trouwens wel al meer klachten van mensen in de buurt.
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

wij hebben eenmaal melding gemaakt toen ik nog bij mijn ouders woonde... de bull terrier in kwestie had al meerdere honden gebeten en de mensen zelf deden er weinig aan. Ook hadden ze heb in de voortuin zitten met een spijlen hek waar kinderen hun handen zo door heen konden steken....
Er waren meerdere klachten gekomen en de hond moest gemuilkorft worden (wat nog een hele klus was met die neus) en mocht niet meer aan een lijn lopen die langer was dan 1,5 meter geloof ik. Verder werd de mensen geadviseerd de hond niet meer in de voortuin te laten zitten maar in de achtertuin.. En ze hebben het allemaal opgevolgd...
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Aangifte kan idd niet. Wel melding. Als de hond schade heeft aangericht kun je dat natuurlijk proberen te verhalen op de eigenaar.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, melding gemaakt van een border collie achtig iets ( van de plaatselijke buurtjunk) die zichzelf maar moets uitlaten en op de een of andere manier Baco steeds moest hebben, sta je daar keer op keer, met 2 naar elkaar snauwende honden.
vond het na de 6 de keer genoeg, en heb melding gedaan, ze zijn er gelijk 's middags geweest :19: en het heeft dus geholpen :wink:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ook ik heb melding gemaakt, Sjon was half uit elkaar getrokken door een compleet losgeslagen Bull Terrier die hier in de straat woont, en het was bepaald niet het eerste incident.
Ze hebben er vrij vlot iets aan gedaan, en hij heeft nu een aanlijngebod wat volgens mij redelijk keurig wordt nageleefd.
Afbeelding
Bika
Actief
Mijn ras(sen): 3 Whippets
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bika »

Ik heb ook wel eens aangifte gedaan tegen een eigenaar van een hond.
De mevrouw liet haar hond altijd loslopen waar het niet mag en steeds kwam ik haar tegen met mijn honden aan de riem. Ik heb haar al eens vriendelijk verzocht de hond aan te lijnen.
Op een dag kwam ik haar weer tegen en kwam de hond op die van mij af.
Als die van mij aan de riem zat blafte hij altijd en toen ook. Die andere hond schrok daarvan en er volgde een ruzie tussen die 2. Thuis gekomen zag ik dat mijn hond een klein gaatje precies op de plaats van de schofthoogte had. Ik ben toen op de fiets terug gegaan en dit tegen de mevrouw gezegd, verder niks.
De volgende dag was dat kleine gaatje helemaal dik geworden en moest ik met hem naar de dierenarts, mooie rekening mee naar huis. Omdat ik niet wist wie en waar deze over het algemeen vriendelijke vrouw woont ben ik op een tuinstoel bij de ingang van het park gaan zitten en ze kwam al snel eraan. Ik vertelde wat er gebeurd is en zij gaf mij haar adres om haar aansprakelijk te stellen voor de schade. Toen ze haar adres had gegeven zei ik tegen haar dat ik ook aangifte doe omdat ik haar al eens had verzocht om de hond aan te lijnen. Ze werd toen boos.
Dus ik aangifte op het buro gedaan. Mijn buurman (agent) heeft de aangifte behandeld en is naar de mevrouw toe geweest. Zij beloofde beterschap maar de hond liep nog steeds los. Ze is inmiddels verhuist.
Overigens was de hond niet agressief maar gewoon een samenloop van omstandigheden. Omdat ik haar al eens gevraagd heb om de hond aan te lijnen wat ze niet deed, heb ik aangifte gedaan.
Politie neemt de aangifte op maar na een gesprekje doen ze er verder niks meer mee. Als er meerdere aangiftes zijn dan neem ik aan van wel.
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Iedereen fijne Feestdagen toegewenst
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Bika schreef:Ik heb ook wel eens aangifte gedaan tegen een eigenaar van een hond.
De mevrouw >>>>>

<<<<<<<<<<<heb ik aangifte gedaan.
Politie neemt de aangifte op maar na een gesprekje doen ze er verder niks meer mee. Als er meerdere aangiftes zijn dan neem ik aan van wel.
En waarvan heb je aangifte gedaan dan :denken:
Of :idea: heb je misschien melding gedaan.

Daar zit namelijk een wereld van verschil in, zeker ook wat betreft het vervolg.........
Gr. Aniek

Afbeelding
Bika
Actief
Contacteer:

Budkes schreef:
Bika schreef:Ik heb ook wel eens aangifte gedaan tegen een eigenaar van een hond.
De mevrouw >>>>>

Daar zit namelijk een wereld van verschil in, zeker ook wat betreft het vervolg.........
Of het nou aangifte op melding geweest is dat weet ik niet meer.
Politie heeft met haar kontakt opgenomen en mij ging het in 1e instantie erom dat ik de kosten vergoed kreeg en in 2e dat ze haar hond in het vervolg vast houd, dat is dus niet gelukt.
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Bika schreef:
Budkes schreef:
De mevrouw >>>>>

Of het nou aangifte op melding geweest is dat weet ik niet meer.
Politie heeft met haar kontakt opgenomen en mij ging het in 1e instantie erom dat ik de kosten vergoed kreeg en in 2e dat ze haar hond in het vervolg vast houd, dat is dus niet gelukt.
Precies. Je hebt een melding gedaan. Van iets wat ik trouwens ietwat overdreven vindt maar goed daar is een ieder vrij in natuurlijk :wink: . De reden dat er wss niet zoveel mee is gedaan; het is geen gevaarlijke hond, zoals je zelf ok al aangeeft, goed hij mag niet loslopen maar schuin oversteken mag ook niet. Als er verder geen meldingen zijn dat die hond overlast veroorzaakt, en dat zal wel niet, dan kan ze hooguit een keer een bekeuring krijgen voor het loslopen. Net zoals een ander voor fietsen zonder licht.
Het bemiddelen in het betalen van de kosten is dit soort gevallen service van de zaak. :mrgreen: Het is nl gewoon een civiele kwestie, de politie kan soms iets dringender verzoeken de rekening te voldoen, maar daar houdt ook alles mee op. Het is een civiel-rechterlijke kwestie, dus je zult in principe zelf achter je centen aan moeten.
Gr. Aniek

Afbeelding
Bika
Actief
Contacteer:

Ik vind het niet erg overdreven.
Het is me al diverse malen overkomen dat ik mijn honden aan de riem moet beschermen voor andere honden die loslopen. Op een bepaald moment is de maat vol. Dat het dan toevallig iemand ook nog is die ik al eens vriendelijk heb verzocht de hond aan te lijnen was toeval.
Feit is dat je je hond daar niet los mag laten lopen.
Ik heb ze ook wel eens een enkele keer los daar, maar als ik iemand aan zie komen gelijk vast.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Volgens mij kan je meer dan alleen melding doen hoor. Mijn schoonvader is meester in de rechten en die heeft toen wel een ingang gevonden waarop je het kan spelen, maar weet dat niet meer precies...

Aangifte doen kan gewoon. Er is in Nederland een aanlijnplicht. Deze wordt dan door de vingers vaak gezien, maar dat doet niet onder aan het feit dat het gewoon in de wet omschreven is! Als een niet aangelijnde hond problemen veroorzaakt bij een aangelijnde hond kan er op basis van de overtreding van de aanlijnverplichting toch aangifte gedaan worden, omdat er goederen vernield zijn.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

gyanty schreef:Volgens mij kan je meer dan alleen melding doen hoor. Mijn schoonvader is meester in de rechten en die heeft toen wel een ingang gevonden waarop je het kan spelen, maar weet dat niet meer precies...

Aangifte doen kan gewoon. Er is in Nederland een aanlijnplicht. Deze wordt dan door de vingers vaak gezien, maar dat doet niet onder aan het feit dat het gewoon in de wet omschreven is! Als een niet aangelijnde hond problemen veroorzaakt bij een aangelijnde hond kan er op basis van de overtreding van de aanlijnverplichting toch aangifte gedaan worden, omdat er goederen vernield zijn.
Als de ene hond een ander hond verwond wordt er in de wet gesproken over vernieling van een goed. In het geval van vernieling moet je de opzet aan kunnen tonen en dat gaat niet omdat je de hond niet loslaat met het oogmerk om "goederen" te vernielen.

Als je mijn postings goed hebt gelezen staat er ook niet dat er niet kan worden opgetreden, echter dat staat buiten een aangifte. Aanlijnverplichting staat trouwens ook niet in de wet omschreven maar in de Algemeen Plaatselijke Verordeningen. Dit betreft dus bestuursrecht en géén strafrecht. Een regel en geen wet.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:Nee. Dat is niet zo mijn ding.
In mijn ervaring verslechteren situaties er over het algemeen alleen maar op als jan met de pet zich er mee komt bemoeien.
mijn ding ook niet...
1 keer heb ik de wijkagent gevraagd wat te doen, toen dusty helemaal losgetrokken was door een hond die ook altijd los liep en al een aanlijngebod had omdat hij zowel mens als hond aanviel. Maar geen aangifte/melding maar gewoon info gevraagd wat ik hier nu mee moest.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”