Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gemiddelde leeftijd geleiders in de africhting.
Moderator: moderatorteam
- frank1985
- Zeer actief
Gemiddelde leeftijd geleiders in de africhting.
Ik vroeg mij iets af. het valt mij op ( ik ben nu bij 2 KNPV verenigingen wezen kijken.) dat er weining jongen mensen in de africhting zitten. Ik bel zelf 23 jaar en bij de verrenigingen waar ik ben geweest is er niemand van mijn leeftijd. Niet dat het uitmaakt mischien zelfs beter omdat de mensen wat meer ervaring hebben. maar klopt dit idee.
In mijn zoektocht naar een leuke hobby voor mijn hond ben ik ook bij behendigheid en flyball geweest en daar zaten ook weining mensen van mijn leeftijd.
Ik merk het ook in mijn omgeving, vrienden van mn vriendin en mij verklaren ons ook voor gek zoveel met honden bezig te zijn.
Hoe is dat bij jullie op verenigingen, komen daar veel 20ers ( laat ik het zo maar ff noemen ) die met hun hond willen gaan trainen???
In mijn zoektocht naar een leuke hobby voor mijn hond ben ik ook bij behendigheid en flyball geweest en daar zaten ook weining mensen van mijn leeftijd.
Ik merk het ook in mijn omgeving, vrienden van mn vriendin en mij verklaren ons ook voor gek zoveel met honden bezig te zijn.
Hoe is dat bij jullie op verenigingen, komen daar veel 20ers ( laat ik het zo maar ff noemen ) die met hun hond willen gaan trainen???
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- frank1985
- Zeer actief
Nou bedankt voor uw reactiemaart schreef:nope, en ben even oud als u![]()
op de ene club is er wle iemand van mijn leeftijd. Maar de meeste zijn al een halte of 2 verder als ik

- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
Er is heel weinig jeugd bij de KNPV en daarom loopt het ledenaantal ook wel terug.
Ik ben 25 en zit nu bij een KNPV club maar de rest is volgens mij toch wel boven de 30.
Toen we voor PH1 gingen kijken werden we ook gewaarschuwd heel goed op te letten want alle clubs wilden je hebben omdat je jong bent.
dat hebben wij goed in de oren geknoopt en uiteindelijk zijn we bij held in 't veld terecht gekomen een KNPV club die traint voor basiscertificaat zoekhonden.
Ik ben 25 en zit nu bij een KNPV club maar de rest is volgens mij toch wel boven de 30.
Toen we voor PH1 gingen kijken werden we ook gewaarschuwd heel goed op te letten want alle clubs wilden je hebben omdat je jong bent.
dat hebben wij goed in de oren geknoopt en uiteindelijk zijn we bij held in 't veld terecht gekomen een KNPV club die traint voor basiscertificaat zoekhonden.
- Sonnie1983
- Zeer actief
geen idee, te druk met fulltime baan etc?frank1985 schreef:Nou bedankt voor uw reactiemaart schreef:nope, en ben even oud als u![]()
op de ene club is er wle iemand van mijn leeftijd. Maar de meeste zijn al een halte of 2 verder als ik. maar wat ik mij afvraag is waarom mensen van onze leeftijd niet de africhting of wat voor sport dan ook gaan doen. snap ik niet.....
- frank1985
- Zeer actief
Sonnie1983 schreef:geen idee, te druk met fulltime baan etc?frank1985 schreef:Nou bedankt voor uw reactiemaart schreef:nope, en ben even oud als u![]()
op de ene club is er wle iemand van mijn leeftijd. Maar de meeste zijn al een halte of 2 verder als ik. maar wat ik mij afvraag is waarom mensen van onze leeftijd niet de africhting of wat voor sport dan ook gaan doen. snap ik niet.....
Tegen mij zeiden ze dat ze het wel leuk vonden dat er een wat jongere persoon kwam trainen die helemaal van voor af aan moest beginnen.
- Sonnie1983
- Zeer actief
tuurlijk vinden ze dat leuk, kunnen ze hun kennis weer overdragen natuurlijk.frank1985 schreef:Sonnie1983 schreef:geen idee, te druk met fulltime baan etc?frank1985 schreef:Nou bedankt voor uw reactiemaart schreef:nope, en ben even oud als u![]()
Tegen mij zeiden ze dat ze het wel leuk vonden dat er een wat jongere persoon kwam trainen die helemaal van voor af aan moest beginnen.
alleen waarschuwde iemand mij ervoor omdat de KNPV erg weinig jonge leden heeft dat ik daarvoor op moest passen en me niet zomaar moest over laten halen bij die club te gaan. Dat ik goed moest kijken hoe ze trainden en of die manier wat voor mij was etc.
waar ik nu train, train ik fijn, met veel hulp van ervaren mensen om me heen. En de beginnelingen (zijn er ook bij die al wat ouder zijn) helpen elkaar ook met oefeningen die we al kennen.
Maar k weet niet waarom er weinig jongeren bij de KNPV komen. Misschien dat iemand anders dat beter weet?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Op de club bij mij zit 1 jongen/man die jonger is als ik. Ik ben 32 en hij is, net als jij, 23. Tja waarom er weinig aanwas is? Tijd (een hond PH 1 africhten kost je minimaal 2 jaar bij gem. 3 x pw oefenen), uitgaan en vroeg opstaan op zondag gaat ook niet goed samen, verminderde intresse in hondensport in het algemeen..dat zijn een paar dingen die ik kan verzinnen.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- frank1985
- Zeer actief
mischien dat het daar aan ligt idd. ik hoor het in mijn omgeveing ook veel. pffff dat je daar zin in hebt om op zaterdag en zondag ochtend met die hond het bos in gaat of te gaan trainen. hoor je dan vaak.Selena schreef:Op de club bij mij zit 1 jongen/man die jonger is als ik. Ik ben 32 en hij is, net als jij, 23. Tja waarom er weinig aanwas is? Tijd (een hond PH 1 africhten kost je minimaal 2 jaar bij gem. 3 x pw oefenen), uitgaan en vroeg opstaan op zondag gaat ook niet goed samen, verminderde intresse in hondensport in het algemeen..dat zijn een paar dingen die ik kan verzinnen.
zover ik nu kan zien zijn de mensen met heel erg veel ervaring en kennis gewoon wat ouder. ook vind ik het een bepaald soort mensen.
iedereen helpt elkaar en het is echt gezellig maar er word flink hard gewerkt.... ik hou daar wel van !!!
-
- Zeer actief
Als je het een beetje serieus wilt doen, kost het gewoon heel veel tijd en ik denk dat veel twintigers dat er niet voor over hebben. Bovendien is het anders dan ff naar de sportschool gaan: je komt niet maar voor een uurtje trainen, even je eigen oefeningen zo snel mogelijk draaien en dan ben je weg, nee, je help elkaar, kijkt en denkt met elkaar mee, staat als keurmeester terwijl anderen hun oefeningen doen, etc. Dat past misschien niet meer zo bij veel mensen in de huidige maatschappij, je moet het echt met elkaar doen, het is geen cursusje wat je volgt.
Dus je moet er best veel voor doen en dingen voor laten, want er zitten maar 7 dagen in de week
Dus je moet er best veel voor doen en dingen voor laten, want er zitten maar 7 dagen in de week

- frank1985
- Zeer actief
tjah dan ben ik dus die uitzondering op de regel denk ik.Gos schreef:Als je het een beetje serieus wilt doen, kost het gewoon heel veel tijd en ik denk dat veel twintigers dat er niet voor over hebben. Bovendien is het anders dan ff naar de sportschool gaan: je komt niet maar voor een uurtje trainen, even je eigen oefeningen zo snel mogelijk draaien en dan ben je weg, nee, je help elkaar, kijkt en denkt met elkaar mee, staat als keurmeester terwijl anderen hun oefeningen doen, etc. Dat past misschien niet meer zo bij veel mensen in de huidige maatschappij, je moet het echt met elkaar doen, het is geen cursusje wat je volgt.
-
- Zeer actief
- Sonnie1983
- Zeer actief
Samen met mij hahafrank1985 schreef:tjah dan ben ik dus die uitzondering op de regel denk ik.Gos schreef:Als je het een beetje serieus wilt doen, kost het gewoon heel veel tijd en ik denk dat veel twintigers dat er niet voor over hebben. Bovendien is het anders dan ff naar de sportschool gaan: je komt niet maar voor een uurtje trainen, even je eigen oefeningen zo snel mogelijk draaien en dan ben je weg, nee, je help elkaar, kijkt en denkt met elkaar mee, staat als keurmeester terwijl anderen hun oefeningen doen, etc. Dat past misschien niet meer zo bij veel mensen in de huidige maatschappij, je moet het echt met elkaar doen, het is geen cursusje wat je volgt.

- frank1985
- Zeer actief
Sonnie1983 schreef:Samen met mij hahafrank1985 schreef:tjah dan ben ik dus die uitzondering op de regel denk ik.Gos schreef:Als je het een beetje serieus wilt doen, kost het gewoon heel veel tijd en ik denk dat veel twintigers dat er niet voor over hebben. Bovendien is het anders dan ff naar de sportschool gaan: je komt niet maar voor een uurtje trainen, even je eigen oefeningen zo snel mogelijk draaien en dan ben je weg, nee, je help elkaar, kijkt en denkt met elkaar mee, staat als keurmeester terwijl anderen hun oefeningen doen, etc. Dat past misschien niet meer zo bij veel mensen in de huidige maatschappij, je moet het echt met elkaar doen, het is geen cursusje wat je volgt.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
mijn ex en ik zijn ook begonnen toen we respectievelijk 21 en 23 waren....nu al weer 9 jr geledenfrank1985 schreef:Sonnie1983 schreef:Samen met mij hahafrank1985 schreef:tjah dan ben ik dus die uitzondering op de regel denk ik.Gos schreef:Als je het een beetje serieus wilt doen, kost het gewoon heel veel tijd en ik denk dat veel twintigers dat er niet voor over hebben. Bovendien is het anders dan ff naar de sportschool gaan: je komt niet maar voor een uurtje trainen, even je eigen oefeningen zo snel mogelijk draaien en dan ben je weg, nee, je help elkaar, kijkt en denkt met elkaar mee, staat als keurmeester terwijl anderen hun oefeningen doen, etc. Dat past misschien niet meer zo bij veel mensen in de huidige maatschappij, je moet het echt met elkaar doen, het is geen cursusje wat je volgt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik zit niet in de africhting maar ben wel serieus altijd met de honden bezig.ik was/ben vrij vaak de jongste.ik was 12 dat ik begon met ruby met de puppycursus en later in de jacht liepen alleen maar oudere mannen(vaak jagers) en wat huisvrouwtje's die leuk met hun honden in de weer waren.ik was toen 16.ik denk dat veel van onze leeftijdsgenoten(ik ben 25) die ambitie niet hebben om echt serieus met hun hond aan de gang te gaan.stappen doe ik al jaren niet meer omdat ik vaak op zondagochtend 9 uur al met de honden in de weer was,veel vrienden begrepen dat dan niet maar ik ging/ga echt voor het bezig zijn met de honden en leuke proeven te kunnen lopen.wat ik wel heb ervaren(dat is nu minder omdat ik ouder ben)is dat veel mensen je dan niet serieus nemen,voor al die jagers die je dan zag denken:daar heb je weer zo'n griet die denkt wat te kunnen en helaas voor hun kon ruby(en wij als combi dus) ook heel wat.beetje het idee als of je je eigen moet bewijzen ofzo en dat is voor jonge nieuwkomers niet leuk.maar ik hou vol en hoop met jemble ook veel plezier in de sport te kunnen hebben.

jemble 5 maanden
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
idd hier er ook veel voor gelaten,
zat in de studenten tijd en ex werkte in de horeca, dus vaak nog wel tot laat bij hem op het werk in de kroeg hangen, maar ook weer op zondagochtend op tijd (0830) fris en fruitig op de hondenclub aanwezig....alleen van vroeg opstaan is nog nooit iemand slechter geworden, dus....
zat in de studenten tijd en ex werkte in de horeca, dus vaak nog wel tot laat bij hem op het werk in de kroeg hangen, maar ook weer op zondagochtend op tijd (0830) fris en fruitig op de hondenclub aanwezig....alleen van vroeg opstaan is nog nooit iemand slechter geworden, dus....

- Sonnie1983
- Zeer actief
Ik heb jarenlang voro dansen veel gelaten en dat was ook 2x in de week trainen 1x per week les geven en van nov. t/m apr. toernooien. Van smorgensvroeg tot savonds laat.
Daar ben ik 4 jaar geleden mee gestopt. Maar ik kan bepaalde dingen wel laten voor iets wat ikg raag doe. Jarenlang gedaan en doe het nu met Diego ook.
Al trainen wij op woensdagavond enz aterdagmiddag al moet ik op zaterdag nog wel vroeg op om boodschappen te doen zodat ik smiddags kan gaan trainen.
Op zaterdag zien vriendje en ik elkaar savonds pas weer een keer. Maar dit is mijn hobby en mijn vriend heeft schieten als hobby dus staan daarin ook volledig achter elkaar. Dan elkaar de woensdag en zaterdag bijna niet zien. (hij gaat smorgens schieten op zaterdag en is pas terug als ik weer weg ben)
Daar ben ik 4 jaar geleden mee gestopt. Maar ik kan bepaalde dingen wel laten voor iets wat ikg raag doe. Jarenlang gedaan en doe het nu met Diego ook.
Al trainen wij op woensdagavond enz aterdagmiddag al moet ik op zaterdag nog wel vroeg op om boodschappen te doen zodat ik smiddags kan gaan trainen.
Op zaterdag zien vriendje en ik elkaar savonds pas weer een keer. Maar dit is mijn hobby en mijn vriend heeft schieten als hobby dus staan daarin ook volledig achter elkaar. Dan elkaar de woensdag en zaterdag bijna niet zien. (hij gaat smorgens schieten op zaterdag en is pas terug als ik weer weg ben)
-
- Zeer actief
en ikSonnie1983 schreef:Samen met mij hahafrank1985 schreef:tjah dan ben ik dus die uitzondering op de regel denk ik.Gos schreef:Als je het een beetje serieus wilt doen, kost het gewoon heel veel tijd en ik denk dat veel twintigers dat er niet voor over hebben. Bovendien is het anders dan ff naar de sportschool gaan: je komt niet maar voor een uurtje trainen, even je eigen oefeningen zo snel mogelijk draaien en dan ben je weg, nee, je help elkaar, kijkt en denkt met elkaar mee, staat als keurmeester terwijl anderen hun oefeningen doen, etc. Dat past misschien niet meer zo bij veel mensen in de huidige maatschappij, je moet het echt met elkaar doen, het is geen cursusje wat je volgt.

- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ach ja de meeste jongelui zitten tegenwoordig liever voor de tv, pc, playstation, wii enz enz.
Ben zelf 26, heb 2 Duitsers waar ik 2-3 x per week mee train op de club en daarnaast ook nog thuis heel veel doe.
Moet bijna elke zaterdag wel tot 1 of 2 uur snachts werken en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in bed lig ( honden ff uitlaten, douchen ) dan is t ook 3 uur half 4.
En dan sta ik zondag ochtend om 9 uur ook weer gewoon op t speurveld ( is dus om 7 uur op staan )
Veel van onze leeftijd gaan liever stappen, en zijn dan niet voor 12.00 uit bed.
Ik doe en laat ook veel voor de hondensport, tsja it's my way of life
Ben zelf 26, heb 2 Duitsers waar ik 2-3 x per week mee train op de club en daarnaast ook nog thuis heel veel doe.
Moet bijna elke zaterdag wel tot 1 of 2 uur snachts werken en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in bed lig ( honden ff uitlaten, douchen ) dan is t ook 3 uur half 4.
En dan sta ik zondag ochtend om 9 uur ook weer gewoon op t speurveld ( is dus om 7 uur op staan )
Veel van onze leeftijd gaan liever stappen, en zijn dan niet voor 12.00 uit bed.

- frank1985
- Zeer actief
tjah ik ben ook niet echt een uitgaans type. Ik ken wel mensen met honden die daar echt niets mee doen.. gewoon 3 keer per dag een blokje om. dat kan niet in mijn ogen. hier achter wonen mensen met een mechelaar van een half jaar en die doen er echt niets mee. onbegrijpelijk. als je de hele dag wel playstationen of tv wilt kijken neem dan niet zon hond.....Ik geloof niet dat jongeren er echt geen tijd voor hebben, ik denk dat ze er geen tijd willen vrij maken er voor.** Angela ** schreef:Ach ja de meeste jongelui zitten tegenwoordig liever voor de tv, pc, playstation, wii enz enz.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Kan het misschien ook zo zijn dat tegenwoordig minder jongeren aan een hond beginnen? En daardoor minder in de sport zitten?
Zelf ben ik 28, maar pas 1,5 jaar geleden was voor mij de situatie geschikt genoeg om aan een hond te beginnen. Tot die tijd waren het de part-time hondjes bij mijn ouders.
Bij mij bij de dogdance traint een begin 20-er, ik en een begin 50-er. Dus in verhouding wel een jongere leeftijd.
Zelf ben ik 28, maar pas 1,5 jaar geleden was voor mij de situatie geschikt genoeg om aan een hond te beginnen. Tot die tijd waren het de part-time hondjes bij mijn ouders.
Bij mij bij de dogdance traint een begin 20-er, ik en een begin 50-er. Dus in verhouding wel een jongere leeftijd.
- frank1985
- Zeer actief
nou dat weet ik niet, deels heb je mischien gelijk maar als ik in mijn eigen omgeving kijk is het zo dat al onze vrienden die uit huis gaan en bijv gaan samen wonen vrij snel een hondje nemen. ik merk wel vaak dat ze dan een kleine hond nemen. dwz een maltezer oid. aan de andere kant denk ik wel dat je gelijk hebt. mensen van mijn leeftijd hebben mischien niet zon zin in de verplichtingen die er bij komen kijken.Renske schreef:Kan het misschien ook zo zijn dat tegenwoordig minder jongeren aan een hond beginnen? En daardoor minder in de sport zitten?
ze weten niet wat ze missen

-
- Zeer actief
nu is het aanbod 'hondensporten' gewoon ook al veel groter hé
vroeger was er denk ik geen dogfrisbee, agility, canicross, gehoorzaamheid, en wat bestaat er de dag van vandaag nog allemaal...
vroeger kochten de mensen een mechel en met een mechel bewaakte je ofwel je erf, ofwel deed je er pakwerk mee.
Nu kun je met een mechel gewoon al zoveel kanten op.

vroeger was er denk ik geen dogfrisbee, agility, canicross, gehoorzaamheid, en wat bestaat er de dag van vandaag nog allemaal...
vroeger kochten de mensen een mechel en met een mechel bewaakte je ofwel je erf, ofwel deed je er pakwerk mee.
- frank1985
- Zeer actief
ja dat klopt maar dat is toch juist geweldig mooi !!! je kunt zoveel met je hond doen.... voor ieder wat wils lijkt mij !!!maart schreef:nu is het aanbod 'hondensporten' gewoon ook al veel groter hé![]()
-
- Zeer actief
- frank1985
- Zeer actief
-
- Zeer actief
ja, doe ipo met de mijne.
vind zelf ook dat je met een mechelaar, en eender welke werkhond, moet voorzien in zijn behoeftes. Een mechel wordt al jarenlang gefokt om te werken, dus moet er dan ook mee gewerkt worden.
liefst van al zie ik dat gebeuren in de africhting, volgens mij vinden ze dat nog steeds het leukst
alhoewel één van mijn pupjes het ook prima naar zijn zin heeft in zijn gehoorzaamheidsprogramma opleiding. (zolang hij af en toe eens mag bijten weliswaar
)
vind zelf ook dat je met een mechelaar, en eender welke werkhond, moet voorzien in zijn behoeftes. Een mechel wordt al jarenlang gefokt om te werken, dus moet er dan ook mee gewerkt worden.
liefst van al zie ik dat gebeuren in de africhting, volgens mij vinden ze dat nog steeds het leukst

alhoewel één van mijn pupjes het ook prima naar zijn zin heeft in zijn gehoorzaamheidsprogramma opleiding. (zolang hij af en toe eens mag bijten weliswaar