Rond kwart voor 8 vanmorgen was ik aanwezig. Eerst Marouck en Biène uitgelaten en toen de kantine in voor een bakkie koffie.
Rond kwart over 8 begon de loting en ik had de pech nummer 10 te loten...de allerlaatste dus.

Mijn clubgenoten begonnen ondertussen ook te arriveren, dus steun genoeg.

Ik moest tegelijk met Ellen volgen. Ellen moest haar hond afleggen, daarna mocht ik me melden voor het aangelijnd volgen.
Het aangelijnd volgen ging netjes. Ze bleef netjes naast me, was niet springerig tijdens de tempowisselingen, prima dus.
Daarna los volgen met afleiding en omzetten. Op de afleiding van het geluid reageerde ze niet, bij het omzetten had ik echter een tweede commando nodig. Balen.
Daarna volgen door een groep bewegende mensen. Dat ging prima, tot we bij de tweede pion kwamen. Daar was de grond heel erg omgewoeld en er stond iemand, Biène reageerde erop door achter te blijven en ik had een "Biène

Afliggen tijdens het volgen ging netjes.
Vooruitsturen ging als een speer.
Daarna afliggen tijdens het volgwerk van Ellen, ging gewoon goed.
Uiteindelijk was ik hier 4 punten kwijt (waarvan 1 onterecht...tijdens de tempowisselingen heb ik een volg-commando gegeven, dat heeft me een punt gekost. In het programma staat echter het volgende: Het versnellen van het tempo evenals het weer overgaan in gewone pas mag op commando gebeuren. Keurmeester zou dit nog nakijken).
Na het volgen moesten we de hond overgeven aan een ander, wat eigenlijk geen problemen opleverde.
Daarna moesten we richting de speurvelden.
Toen we daar stonden te wachten kwam er ineens mist opzetten. De sporen lagen vrij dicht op elkaar. Wellicht een combinatie van die 2 dingen, maar van de 5 die er voor me waren hadden er 3 flinke problemen, 2 werden er zelfs afgefloten.

Toen ik aan de beurt was werd ik dus behoorlijk zenuwachtig.
Het aanvolgen naar de lijn ging prima, aanlijnen ook, naar het piket brengen ook...en toen begon het.
Tijdens de aanzet maakte ik een fout door volgen te zeggen ipv zoeken.

Bij de hoek twijfelde ze wat maar ze nam hem toch goed.
Bij het voorwerp aangekomen pakte ze het heel blij in haar bek

Nou ja...ik was niet afgefloten maar daar was ook alles mee gezegd.
Hield uiteindelijk 9 punten over van de 25 te behalen punten.
Bij terugkomst op de club waren de toestellen aan de beurt.
Eerst de kuil, die ging prima.
Toen de trap met de loopplank en de afloop. Biène sprong weer eens de trap op ipv onderaan te beginnen, daarna liep ze netjes over de loopplank maar bleef aan het einde staan. Ik was bang dat ze eraf zou springen maar ze herstelde zich en liep de afloop af. Helaas sprong ze ook daar een meter te vroeg naar beneden. 2 punten kwijt.
Daarna de haag. Zoals verwacht vol steunen. Punt kwijt dus.
De puinbak. Tijdens het erdoor volgen op de heenweg was ze wat snuffelig, toen ik er terug doorheen wilde volgen ging zij aan de buitenkant van de bak lopen.

De tunnel was geen probleem gelukkig.
Hierna moesten we door naar het voorwerp lokaliseren.
Omdat er 9 mensen voor me moesten duurde het erg lang voor we aan de beurt waren. Biène was erg dwars, heel blafferig, springerig en continu in de lijn willen hangen.
Toen we eindelijk aan de beurt waren was het voor mij van belang goed controle te houden zodat ze niet een feestje zou gaan bouwen in haar eentje.
Ik heb haar dus meerdere malen bij me geroepen en weer terug het bos ingestuurd.
Toen ze het eerste voorwerp verwees, begon de keurmeester ineens commentaar te leveren.

Erg fijn zo'n commentaar TIJDENS je oefening.

Nou ja netjes...bij beide voorwerpen heeft ze wat staan graven.
Het krabben heeft me 2 punten gekost, het dirigeren 3 punten (die ik niet helemaal terecht vind aangezien mijn hond niet verwezen had....andere keurmeester zou dit nog opnemen met de betreffende keurmeester).
Na even stoom afgeblazen te hebben bij mijn clubgenoot Toine was het tijd voor een korte pauze.
Na de pauze was de eerste oefening voorwerpjes zoeken.
Biène had alle 3 de voorwerpen binnen de tijd gevonden, 1 had ze echter 1x laten vallen. 1 puntje kwijt dus.
Daarna manrevieren. We moesten een tijdje wachten tot we aan de beurt waren en Biène was nog steeds dwars, blafferig, springerig en wilde nog steeds iedere keer de lijn pakken.

VOL....geen punt kwijt dus!
Toen het laatste onderdeel nog, het sorteren.
Biène heeft pas 2x op lucht gesorteerd en ik had dus totaal geen verwachtingen.
Ze nam goed lucht op en op mijn commando liep ze netjes naar de bak. Ze besnuffelde alle 3 de buisjes en zette haar bek om een buisje heen. En kreeg het vervolgens niet makkelijk eruit....verviel dus weer in het met haar poot meppen. Weer probeerde ze het te pakken, weer hetzelfde beeld. En toen kwam ze terug naar mij.
Haar opnieuw weggestuurd en weer liep ze alle buisjes langs, weer wilde ze hetzelfde buisje pakken en weer kreeg ze het niet uit de bak.
En toen werd ik afgefloten.

Ze bleek dus wel degelijk het juiste buisje te willen pakken en er kwamen gelijk 3 man het veld oprennen dat ik de oefening goed moest afsluiten. het buisje werd dus wat schuin neergelegd, ik moest haar sturen en ja hoor...toen pakte ze het wel.
Jammer maar helaas, ze komt nog wat vertrouwen tekort bij het oppakken van de buisjes als het wat lastiger is voor d'r.
Uiteindelijk ben ik dus 8e geworden (van de 10) met 158 punten.
Afdeling 1 46 (van de 50)
Afdeling 2 44 (van de 50)
Afdeling 3 54 (van de 95)
Algemeen appèl een 10
Wijze van voorbrengen een 4 (door de extra commando's die ik nodig heb gehad)
Afdeling 3 (en dan met name het speuren en sorteren) zijn dus de punten waar ik nog flink aan moet werken (maar dat wist ik eigenlijk al).
Maar we hebben nog 8 maanden tot de keuring die ik wil doen, dus dat zou toch moeten lukken.

Een leerzame en vermoeiende dag. Biène is bek-af en ik ook.