Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
agressie niet kunnen stoppen, wat is dat toch ?
Moderator: moderatorteam
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wat is hierbij de rol van de hond die wordt aangevallen? Als de aangevallen hond zich niet volledig onderwerpt kan de aanvaller ook maar doorgaan. Ik heb wel eens eigenaren meegemaakt die het onderwerpingsgedrag van hun hond corrigeerden. De hond raakt van zo'n correctie volledig in verwarring.
Groetjes van Charlotte

- Zoie
- Zeer actief
volledige onderwerping doet een hond voor een roedelgenoot bij een gevecht om de rangorde, dergelijke rituele gebaren gelden niet automatisch buiten de roedel. Zou ik denken.Sjalot schreef:Wat is hierbij de rol van de hond die wordt aangevallen? Als de aangevallen hond zich niet volledig onderwerpt kan de aanvaller ook maar doorgaan. Ik heb wel eens eigenaren meegemaakt die het onderwerpingsgedrag van hun hond corrigeerden. De hond raakt van zo'n correctie volledig in verwarring.

-
estelle
Als hera knokt dan stopt ze niet met kronkelen hoor...die gaat als een woeste tekeer.blondie schreef:Ik wacht het moment op dat er geen gekronkel is en grijp de bovenste bij de staart half omhoog en dan naar achter... (lastiger alleen als het een gecoupeerde staart is...estelle schreef:Nou ik weet uit ervaring dat het best lastig kan zijn om honden uit elkaar te halen. Dat kronkelt alle kanten op, springt heen en weer en doet...en dan moet je iets vast zien te pakken op zo'n manier dat je weer controle uit kunt oefenen en de hond weer kunt laten stoppen met vechten.
Ik heb hera een aantal keren van mijn eigen honden af moeten trekken omdat ze helemaal door het lint ging.
Wat ik doe is zorgen dat ik haar bij de nek kan pakken en dan hijs ik haar de lucht in en hang haar op. Uiteindelijk moet ze dan wel loslaten en dat doet ze dan ook vrij vlot.) als het goed is staat er een tweede persoon bij de andere hond die die hond dan belet om weer de aanval in te zetten... belet die dat niet dan gooi ik mijn hond die in de borst wordt aangevallen met dezelfde gang weer los
(is me op strand eens gebeurd.. die meneer liet zijn hond weer los die nog steeds stond te fixeren op Finn en dus weer de aanval koos..)
Maar je vraag " vraag ik me af: wat is dat toch, dat sommige honden maar door kunnen gaan met een hond aftuigen zonder dat de baas kan ingrijpen ? "
Desinteresse.. ze durven zelf niet in te grijpen.. denken dat de honden het zelf wel oplossen.. weten niet hoe ze bepaalde acties van hun honden voor kunnen zijn... de meesten hier die een potentieel bullie hondje hebben rondlopen letten daar wel op volgens mij en zijn in staat de honden terug te roepen of tijdig even aan te lijnen..
De keren dat ik haar er echt af heb moeten trekken was altijd bij 1 van mijn eigen honden...geen andere baasjes dus...totaal alleen.
Laatste keer was met Woopy die toen ik Hera eenmaal in de lucht had terug kwam om haar weer te bijten...die heb ik toen een schop verkocht en gebulderd dat ie op moest sodemieteren.
Het ergste was tussen Ghaya en Hera. Was ook alleen en buiten op het erf vlogen ze elkaar in de haren. Kreeg ze niet uit elkaar zo snel...uiteindelijk Hera te pakken gekregen maar Ghaya ging maar door op Hera die in de lucht hing.
uiteindelijk ook dmv een schop Ghaya de schuur in weten te bonjouren, schuurdeur snel dicht getrokken en toen weer op adem kunnen komen.
Dat is de enige keer dat ik achteraf stond te trillen op mn voeten.
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Daar zit wat in, maar het is toch ook uit een soort overlevingsdrang dat de mindere hond zich op een bepaald moment gewonnen geeft?Zoie schreef:volledige onderwerping doet een hond voor een roedelgenoot bij een gevecht om de rangorde, dergelijke rituele gebaren gelden niet automatisch buiten de roedel. Zou ik denken.Sjalot schreef:Wat is hierbij de rol van de hond die wordt aangevallen? Als de aangevallen hond zich niet volledig onderwerpt kan de aanvaller ook maar doorgaan. Ik heb wel eens eigenaren meegemaakt die het onderwerpingsgedrag van hun hond corrigeerden. De hond raakt van zo'n correctie volledig in verwarring.
Groetjes van Charlotte

- Zoie
- Zeer actief
gewonnen geven doe je door je op je allerkwetsbaarst op te stellen, dat lijkt me niet logisch bij een agressor die je verder helemaal niet kent, zolang je nog kunt ( proberen te ) vechten of vluchten. En zeker niet bij een agressor die bljkbaar voor de kill gaat.Sjalot schreef:Daar zit wat in, maar het is toch ook uit een soort overlevingsdrang dat de mindere hond zich op een bepaald moment gewonnen geeft?Zoie schreef:volledige onderwerping doet een hond voor een roedelgenoot bij een gevecht om de rangorde, dergelijke rituele gebaren gelden niet automatisch buiten de roedel. Zou ik denken.Sjalot schreef:Wat is hierbij de rol van de hond die wordt aangevallen? Als de aangevallen hond zich niet volledig onderwerpt kan de aanvaller ook maar doorgaan. Ik heb wel eens eigenaren meegemaakt die het onderwerpingsgedrag van hun hond corrigeerden. De hond raakt van zo'n correctie volledig in verwarring.

- Youp
- Zeer actief
Hier langs de beek wonen ook 2 boxers die nogal agressief op de omheining afkwamen als ik er langs liep. Het is daar erg smal, dus ze hebben weleens met de neuzen tegen elkaar gezeten met Diesel. Toen Diesel over het hek wilde vliegen, vloog hij door mijn ingrijpen net zo hard weer terug. Hij loopt tegenwoordig zo ver mogelijk bij het hek vandaan.tineke schreef:Orson was gelukkig nooit onbereikbaar of ging totaal door het lint.
Ooit werden hij en Rio aangevallen door twee boxers en was ik echt bang dat het goed mis zou gaan maar zodra hij de hond op de grond had kon je hem gemakkelijk weer rustig krijgen.
Wat ik van de ene boxer niet kan zeggen want toen zijn baasje hem daarna pakte kon hij hem amper houden en liet hij hem weer losschieten![]()
Ook vlogen de twee boxers elkaar daarna redirect aan en durfde de baasjes daar ook weinig aan te doen uit angst voor hun eigen vingers![]()
Rio houd sowieso niet van vechten dus die is allang blij als het gevaar geweken is.
Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.
De boxers hebben nu een electronische omheining en reageren zich nu op elkaar af. Ook niet helemaal de bedoeling lijkt me.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Mmmm ja...da's waar...heb ik in huis ook een keer meegemaakt...twee hondjes die elkaar haatten en echt voor de kill gingen. Is niet meer goed gekomen. Ik heb er 1 moeten herplaatsen.Zoie schreef:
gewonnen geven doe je door je op je allerkwetsbaarst op te stellen, dat lijkt me niet logisch bij een agressor die je verder helemaal niet kent, zolang je nog kunt ( proberen te ) vechten of vluchten. En zeker niet bij een agressor die bljkbaar voor de kill gaat.
Daarom houd ik mijn eigen Engelse Bulldog ook altijd weg van andere honden en altijd aan de lijn. Hij is een paar keer zo toegetakeld door een andere honden dat hij nu het zekere voor het onzekere neemt en gelijk in de aanval gaat. Ook hij verandert dan in een grote, blinde spiermassa die niet meer te hanteren is. Nou hebben Engelse Bulldoggen sowieso een plaat voor hun kop maar als ze vechten helemaal.
Groetjes van Charlotte

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Mee eens dat dat niet altijd het geval is. In een gevecht kan de adrenaline zo ver oplopen dat een hond onbereikbaar word, in mijn opinie, en dus ook dat ze richting eigen mensen kunnen happen.malinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
tineke
Nou dat heeft mi wel met ontzag te maken hoormalinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.
Je kunt je hond toch ook laten lossen tijdens het werk en ook een loopse teef mag niet gedekt worden als jij het niet wil maar een knokpartijtje stopt alleen als hun daartoe besluiten
Orson had ook een heilig ontzag voor ons en dat was het enigste wat tussen hem en knokken stond maar juist dat ontzag maakte dat hij zijn agressie niet de vrije loop liet.
Wel hebben we hier veel aandacht aan besteed omdat we dat een belangrijk punt vonden dus dat zal zeker ook verschil maken.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het was niet zomaar een knokpartijtje het was een knokpartijtje waarbij er eentje het loodje zou moeten leggen... en geloof me dit was ook gebeurd als we niet in hadden gegrepen. 't was een compleet bloedbad hier binnen en ik herkende mn eigen honden niet meer terug.tineke schreef:Nou dat heeft mi wel met ontzag te maken hoormalinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.![]()
Je kunt je hond toch ook laten lossen tijdens het werk en ook een loopse teef mag niet gedekt worden als jij het niet wil maar een knokpartijtje stopt alleen als hun daartoe besluiten![]()
Orson had ook een heilig ontzag voor ons en dat was het enigste wat tussen hem en knokken stond maar juist dat ontzag maakte dat hij zijn agressie niet de vrije loop liet.
Wel hebben we hier veel aandacht aan besteed omdat we dat een belangrijk punt vonden dus dat zal zeker ook verschil maken.
Ze gingen voor de kill. En ik ken mn honden dus weet ook dat ze heilig respect hebben voor hem... alleen op dat moment kregen ze een waas voor hun ogen en waren totaal onbereikbaar...
Ik heb hier wel meer knokpartijtjes gehad waarbij een brul of schop mijnerzijds voldoende was... maar dit was hele andere koek. Je kon alles doen, ze voelden niets meer, hoorden niets meer... stonden strak van de adrenaline... En ja die ene was mn oudste dober... die kon de volgende dag niet eens meer bewegen ... hij kon niets meer omdat hij alles wat hij had gegeven had (en dat met zn nekhernia en zn stramme lichaam). Pas na 2 dagen kon hij weer een fatsoenlijk rondje in de wijk lopen met een flinke dosis metacam. Maar op dat moment kon hij alles... echt alles.
Zo strak staan ze echt niet met pakwerk hoor of met een loopse teef... dit was hele andere koek.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
ik kreeg hier oops en pb ook niet uit elkaar tijdens een gevecht , had 4 gaten in mijn arm. Normaal vliegen ze naar hun plek als ik een brul geef.malinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies... op de een of andere manier gaat er een knopje om, worden ze blind van woede en kun je doen wat je wil maar ze zijn totaal onbereikbaar.jip007 schreef:ik kreeg hier oops en pb ook niet uit elkaar tijdens een gevecht , had 4 gaten in mijn arm. Normaal vliegen ze naar hun plek als ik een brul geef.malinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.

-
tineke
Dat soort gevechten had Orson nooit nee ,in huis leefde hij echt in opperste harmonie met de andere honden ook met de ''tijdelijke'' gasten.malinois schreef:het was niet zomaar een knokpartijtje het was een knokpartijtje waarbij er eentje het loodje zou moeten leggen... en geloof me dit was ook gebeurd als we niet in hadden gegrepen. 't was een compleet bloedbad hier binnen en ik herkende mn eigen honden niet meer terug.tineke schreef:Nou dat heeft mi wel met ontzag te maken hoormalinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.![]()
Je kunt je hond toch ook laten lossen tijdens het werk en ook een loopse teef mag niet gedekt worden als jij het niet wil maar een knokpartijtje stopt alleen als hun daartoe besluiten![]()
Ze gingen voor de kill. En ik ken mn honden dus weet ook dat ze heilig respect hebben voor hem... alleen op dat moment kregen ze een waas voor hun ogen en waren totaal onbereikbaar...
Ik heb hier wel meer knokpartijtjes gehad waarbij een brul of schop mijnerzijds voldoende was... maar dit was hele andere koek. Je kon alles doen, ze voelden niets meer, hoorden niets meer... stonden strak van de adrenaline... En ja die ene was mn oudste dober... die kon de volgende dag niet eens meer bewegen ... hij kon niets meer omdat hij alles wat hij had gegeven had (en dat met zn nekhernia en zn stramme lichaam). Pas na 2 dagen kon hij weer een fatsoenlijk rondje in de wijk lopen met een flinke dosis metacam. Maar op dat moment kon hij alles... echt alles.
Zo strak staan ze echt niet met pakwerk hoor of met een loopse teef... dit was hele andere koek.
Hij corrigeerde en dan was het klaar en ik heb hem maar zelden echt kwaad gezien en dat was oa met de boxers.
Maar dan was hij dus nog wel bereikbaar en weer kalm te krijgen.
-
tineke
Dat heeft Rio nou met loopse teven er gaat een knopje om en je moet hem aanlijnen om mee te krijgen :N:malinois schreef:precies... op de een of andere manier gaat er een knopje om, worden ze blind van woede en kun je doen wat je wil maar ze zijn totaal onbereikbaar.jip007 schreef:ik kreeg hier oops en pb ook niet uit elkaar tijdens een gevecht , had 4 gaten in mijn arm. Normaal vliegen ze naar hun plek als ik een brul geef.malinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.
Met vechten heeft hij dat overigens helemaal niet sterker nog hij heeft er een hekel aan ,Rio is een lover not a fighter
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
nance
- Erelid
Ik ben het met Malinois eens. Zo'n 15 jaar geleden had ik een bouvier teef en een riezensnauzer teef. Ik kwam thuis en in de hal zeiden de honden mij gedag, ik had ook een klein keeshondje erbij. De bouvier en keeshond knalden op de snauzer en ik stond erbij. Voor dat ik ze uit elkaar had, hadden ze haar strot opengebeten en het bloed gutste eruit. De 2 rothonden heb ik de kamer in gebonjourd en de da gebeld. Die is met een rotvaart bij mij gekomen, maar toen was het al te laat....malinois schreef:niet altijd... mijn reuen hebben heilig respect voor mn man maar hebben hem wel gebeten en zn vindertopje afgebeten tijdens hun gevecht... en stoppen ho maar... terwijl ze het normaal niet in hun hoofd halen dat als hij nee zegt toch ja te doentineke schreef:Ik denk dat het toch zeker wel met ontzag voor de baas te maken heeft als een hond totaal onbereikbaar is en doorgaat als jij wilt dat hij/zij stopt.
Het was echt zo gebeurd en waarom? Het ging altijd goed, er hing geen enkele spanning tusssen de honden en dan KLABAM en het kost je je hond.
's Avonds ben ik nog gaan trainen met mijn bouvier(IPO), maar op een gegeven moment maakte ze een fout en toen flipte ik pas bij haar. Toen hebben ze van het veld gehaald en me mijn verhaal laten doen...
Eigenlijk heb ik daarna mn honden nooit anders behandeld als voor die tijd. Het zijn en blijven honden...
- Liesbeth
- Zeer actief
Ik weet wel zeker dat het bestaat :N: .S@ndr@ schreef:soort van tunnel visie, maar dan voor honden,ik geloof wel dat dat bestaat.
![]()
gewoon het niet meer bewust zijn van de omgeving, een hond in volle jacht, heeft die (Hyper)focus ook volgens mij, of een kat die achter een muis aanzit.
Een paar jaar geleden liet iemand de honden (teef en reu) van iemand hier in de straat uit. Mijn zoon liet Kevin uit en was net op de terugweg. Nou woon ik pal naast een hondenuitlaatplaats en komt menigeen langs mijn huis.
Kevin zag de vrouw met de 2 honden voor ons huis lopen en dook er tussen, voordat mijn zoon hem terug kon roepen. Ik hoorde buiten erg veel kabaal en stormde naar buiten, om te zien dat de reu Kevin pakte met de intentie om hem (op zijn minst) even aan gort te bijten.
Omdat de eigenaar van die andere honden de vrouw had verteld dat ze in zo'n situatie op hem in moest schoppen en slaan, deed ze dat ook. Hielp dus niks.
De reu had Kevin vast om nooit meer los te laten en schudde ondertussen als een bezetene. Ik ben over de hond heen gaan staan, hem tussen mijn knieën geklemd en heb hem bij de bakken gepakt. Bij iedere schop of klap van een paraplu voelde ik die kaken aantrekken, die aktie was dus contra-produktief.
Terwijl ik de mensen om me heen toeschreeuwde om van de honden af te blijven, zette ik mijn duimen tussen zijn kaken, wel met zijn vel ertussen. Ik heb toen, zo rustig mogelijk, de hond op zijn plek gehouden en de druk op zijn kaken opgevoerd. Was niet zo makkelijk met een kronkelende, gillende en bijtende Kevin in zijn kaken, maar uiteindelijk liet hij los. Ik heb Kevin naar binnen geschreeuwd en de hond aan de vrouw overgedragen.
Brullen en slaan helpt in zo'n situatie dus niet, een hond in zo'n extase voelt zich alleen maar meer opgejut.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Zoie
- Zeer actief
ovrigens begrijp ik wel dat als twee honden in een serieus gevecht verwikkeld zijn geraaakt, de kans dat je hond nog naar je luistert erg klein is. Je kunt niet verwachten, vind ik, dat een hond met gevaar voor eigen leven gaat luisteren.
Ik doel vooral op die situaties als het gevecht totaal eenzijdig is of is geworden. De ene hond staat de andere af te tuigen. En gaat dan maar door.
Of er is nog geen gevecht, maar je hond wil gaan vechten.
Of je hond is aan het klieren. Die andere hond probeert te ontsnappen, maar je hond laat hem niet gaan.
enz.
Ik heb een keer meegemaakt dat ( aangelijnde ) orson een hond corrigeerde die achter een vluchtende spok in zijn buurt kwam. Die ruimte kreeg hij, en voor orson was het klaar. Dan zie je spok er onmiddellijk opduiken, want voor hem begint het dan pas. Ik ken dit vervelende trekje van hem, dus dat kap ik dan meteen af, en o wee, als hij dan niet zou luisteren.
Hondje kon gewoon ongedeerd afdruipen.
Ik doel vooral op die situaties als het gevecht totaal eenzijdig is of is geworden. De ene hond staat de andere af te tuigen. En gaat dan maar door.
Of er is nog geen gevecht, maar je hond wil gaan vechten.
Of je hond is aan het klieren. Die andere hond probeert te ontsnappen, maar je hond laat hem niet gaan.
enz.
Ik heb een keer meegemaakt dat ( aangelijnde ) orson een hond corrigeerde die achter een vluchtende spok in zijn buurt kwam. Die ruimte kreeg hij, en voor orson was het klaar. Dan zie je spok er onmiddellijk opduiken, want voor hem begint het dan pas. Ik ken dit vervelende trekje van hem, dus dat kap ik dan meteen af, en o wee, als hij dan niet zou luisteren.
Hondje kon gewoon ongedeerd afdruipen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 11 mar 2009 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
jeetje, wat een verhaal, koelbloedig gehandeld hoorLiesbeth schreef:Ik weet wel zeker dat het bestaat :N: .S@ndr@ schreef:soort van tunnel visie, maar dan voor honden,ik geloof wel dat dat bestaat.
![]()
gewoon het niet meer bewust zijn van de omgeving, een hond in volle jacht, heeft die (Hyper)focus ook volgens mij, of een kat die achter een muis aanzit.
Een paar jaar geleden liet iemand de honden (teef en reu) van iemand hier in de straat uit. Mijn zoon liet Kevin uit en was net op de terugweg. Nou woon ik pal naast een hondenuitlaatplaats en komt menigeen langs mijn huis.
Kevin zag de vrouw met de 2 honden voor ons huis lopen en dook er tussen, voordat mijn zoon hem terug kon roepen. Ik hoorde buiten erg veel kabaal en stormde naar buiten, om te zien dat de reu Kevin pakte met de intentie om hem (op zijn minst) even aan gort te bijten.
Omdat de eigenaar van die andere honden de vrouw had verteld dat ze in zo'n situatie op hem in moest schoppen en slaan, deed ze dat ook. Hielp dus niks.
De reu had Kevin vast om nooit meer los te laten en schudde ondertussen als een bezetene. Ik ben over de hond heen gaan staan, hem tussen mijn knieën geklemd en heb hem bij de bakken gepakt. Bij iedere schop of klap van een paraplu voelde ik die kaken aantrekken, die aktie was dus contra-produktief.
Terwijl ik de mensen om me heen toeschreeuwde om van de honden af te blijven, zette ik mijn duimen tussen zijn kaken, wel met zijn vel ertussen. Ik heb toen, zo rustig mogelijk, de hond op zijn plek gehouden en de druk op zijn kaken opgevoerd. Was niet zo makkelijk met een kronkelende, gillende en bijtende Kevin in zijn kaken, maar uiteindelijk liet hij los. Ik heb Kevin naar binnen geschreeuwd en de hond aan de vrouw overgedragen.
Brullen en slaan helpt in zo'n situatie dus niet, een hond in zo'n extase voelt zich alleen maar meer opgejut.
Dat het bestaat was het uitgangspunt in deze discussie, de vraag was hoe het komt dat honden zo kunnen zijn. En bedoel ik met name niet meer luisteren naar de baas. Niet willen lossen. enz.

-
Murphy
- Zeer actief
Zou dat ook te maken kunnen hebben met dat het ene ras hond en daarbinnen het ene individu eerder hoog in z'n driften zit dan de andere?
Ik bedoel, je hebt honden die je bijvoorbeeld met pakwerk heel erg op moet jutten om uberhaupt richting de pakwerker te gaan, je hebt ook honden die als de pakwerker een keer boe zegt hem al bijna naar de keel willen vliegen.
Is niet meer bereikbaar zijn in angst of agressie misschien net zoiets? Hoog in de drift en dan niet of bijna niet meer bereikbaar?
Ik bedoel, je hebt honden die je bijvoorbeeld met pakwerk heel erg op moet jutten om uberhaupt richting de pakwerker te gaan, je hebt ook honden die als de pakwerker een keer boe zegt hem al bijna naar de keel willen vliegen.
Is niet meer bereikbaar zijn in angst of agressie misschien net zoiets? Hoog in de drift en dan niet of bijna niet meer bereikbaar?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dat een hond minder werkdrift heeft, wil niet zeggen dat hij ook minder agressie en/of angst kan ontwikkelen. Een hond met een enorm kort lontje kan totaal geen belangstelling hebben om te werken.Murphy schreef:Zou dat ook te maken kunnen hebben met dat het ene ras hond en daarbinnen het ene individu eerder hoog in z'n driften zit dan de andere?

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik zie dat als hetzelfde principe inderdaad. Als de hond eenmaal volledig in de 'geilmood' is, wordt hij ook onbereikbaar. Dus moet je het voor zijn als hij nog wel bereikbaar is.tineke schreef:Dat heeft Rio nou met loopse teven er gaat een knopje om en je moet hem aanlijnen om mee te krijgen :N:
Met vechten heeft hij dat overigens helemaal niet sterker nog hij heeft er een hekel aan ,Rio is een lover not a fighter

Linda, Izzie en Bram
- Zoie
- Zeer actief
een hond met een kort londje is ook niet perse onbereikbaar, niet corrigeerbaar, niet trainbaar.Zoek stok! schreef:Dat een hond minder werkdrift heeft, wil niet zeggen dat hij ook minder agressie en/of angst kan ontwikkelen. Een hond met een enorm kort lontje kan totaal geen belangstelling hebben om te werken.Murphy schreef:Zou dat ook te maken kunnen hebben met dat het ene ras hond en daarbinnen het ene individu eerder hoog in z'n driften zit dan de andere?

- Zoek stok!
- Zeer actief
- *Linda*
- Zeer actief
Idem hier. Poepmakkelijke honden krijg je ervan, die als gevolg daarvan weer een heel vrij leven hebben.Inge O schreef:ik heb de rest van de discussie nog niet gelezen, maar ben het nog zelden zó met je eens geweest.MARC_S schreef:Ik ben het helemaal met je eens wat betreft die correcties. Ik krijg het gevoel dat mensen denken dat een hond nooit streng aangepakt mag worden. Ik corrigeer bij trainen ed nooit. Maar ik bewaar correcties wel voor ongepast gedrag. Mijn honden zijn altijd ergens bang voor mij als ik echt boos wordt en dat moet ook zo zijn vind ik. Klinkt misschien heel rot maar ik denk dat mijn honden echt een van de minst gecorrigeerde honden zijn en toch weten ze dat er grenzen zijn.
Mocht Eva of Cleo ineens een hond echt pakken en gaan bijten dan grijp ik ze zo in hun nekvel en til ik ze met 4 poten van de grond voor ze er erg in hebben. Mijn stemvolume gaat op 10 en ik denk dat ze verlammen van schrik. Maargoed, dat lijkt me 10 keer beter dan dat ze een hondje aftuigen.
Verder heb ik deze discussie al eens vaker met hondenmensen gehad. Ik ben echt iemand die vind dat als het puntje bij het paaltje komt je je hond moet kunnen laten beven in ineenkrimpen. Puur om dat laatste stukje 100% controle te garanderen. Nogmaals, ik doe ze nooit wat en ze zijn zo vrij als wat. Ik vind dat omdat ze bij elkaar ook dat middel inzetten. Als Eva in de muizenkuil van Cleo komt ruiken dan krijgt ze een woedende uitval en vliegt ze op haar rug. Ik vind dat je als baas ook je hond zo moet kunnen laten schrikken/in deemoed kunnen dwingen. Alleen dan kan je controle en veiligheid garanderen.
Bij trainen gebruik ik dat soort dingen nooit omdat ik dan een vrije altijd blije hond wil. Springt Eva ineens over de achterbank dan brullen wij in koor "TERUGGGG!" en dan vliegt ze terug met dezelfde vaart als ze heen kwam. Dat komt omdat we haar slechts 1 keer terug moesten "proppen". Duidelijke grens en dat "proppen" wil ze nooit meer meemaken en daar is ze zich lam van geschrokken (ze dacht dat ze wel even stout kon zijn toen). :N:Dat zijn voor mij de momenten dat je echt laat zien dat er uiteindelijk niet met de baas gesold wordt tijdens autorijden.
Ze zal nooit meer over de bank springen in de auto en dus kunnen we rijden met Eva in de achterbak, parkeren, alleen laten en terugkomen, weer wegrijden zonder dat ze ooit van haar plaats zal komen.
oeffff, eens wat anders als de 'porseleinenhondjesmethode'.
het leuke is dan ook nog dat je eigenlijk bijna nooit boos hoeft te zijn, omdat je honden weten dat je iets méént als je het zegt - simpel zat.

- iones
- Zeer actief
De vraag hier is waarom mensen hun agressieve honden niet terug kunnen krijgen. Alsof ze er moeite voor doen.
De meeste moeite die ik ze heb zien doen is een paar keer roepen. ALS ze dat al doen, meestal doen ze alsof het hen niet aan gaat.
Mij is het wel opgevallen trouwens dat het iedere keer dezelfden zijn met agressieve honden en dezelfden ook met honden die dat helemaal niet zijn. Het zal te maken hebben met keuzes voor bepaalde honden i.c.m. niet of niet kunnen opvoeden.
De meeste moeite die ik ze heb zien doen is een paar keer roepen. ALS ze dat al doen, meestal doen ze alsof het hen niet aan gaat.
Mij is het wel opgevallen trouwens dat het iedere keer dezelfden zijn met agressieve honden en dezelfden ook met honden die dat helemaal niet zijn. Het zal te maken hebben met keuzes voor bepaalde honden i.c.m. niet of niet kunnen opvoeden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
S@ndr@
- Zeer actief
geloof me als ze niet komen ( en dat doen ze echt niet hoor als ze in de aanval gaan)dan ga ik ze haleniones schreef:De vraag hier is waarom mensen hun agressieve honden niet terug kunnen krijgen. Alsof ze er moeite voor doen.
Ik voel me nu ook echt heftig tekort schieten
- Liesbeth
- Zeer actief
Moet je mijn verhaal ook even lezen. Je generaliseert nu wel heel ergiones schreef:De vraag hier is waarom mensen hun agressieve honden niet terug kunnen krijgen. Alsof ze er moeite voor doen.
Lekker voor die eigenaren die hun uiterste best doen, maar die wel eens in een situatie terecht kunnen komen die ze ook niet willen.
Live sucks some times.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.